Ärsyttää! häätarjoilusta...
Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..
Kommentit (201)
Asia käsitelty. Kalaa ei tule tarjolle, ja kaveri pääsee juhlimaan. Oli miehelle ehdottanut että tulisi vain vihkimiseen ja lähtisi sen jälkeen kotiin, ettei tarvitse hänen takia tehdä erikoisjärjestelyjä. Tuon asenteen takia päätin nyt sitten tulla itsekin vastaan ja suostuin jättämään kalan pois. Mies on mielissään, ja lupasi auttaa uusien alkupalojen valinnassa. -ap-
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:39"]Asia käsitelty. Kalaa ei tule tarjolle, ja kaveri pääsee juhlimaan. Oli miehelle ehdottanut että tulisi vain vihkimiseen ja lähtisi sen jälkeen kotiin, ettei tarvitse hänen takia tehdä erikoisjärjestelyjä. Tuon asenteen takia päätin nyt sitten tulla itsekin vastaan ja suostuin jättämään kalan pois. Mies on mielissään, ja lupasi auttaa uusien alkupalojen valinnassa. -ap-
[/quote]Hieno juttu ! Monenlaista herkullista alkupalaa ja salaattia saa ilman kalaakin.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:39"]
Asia käsitelty. Kalaa ei tule tarjolle, ja kaveri pääsee juhlimaan. Oli miehelle ehdottanut että tulisi vain vihkimiseen ja lähtisi sen jälkeen kotiin, ettei tarvitse hänen takia tehdä erikoisjärjestelyjä. Tuon asenteen takia päätin nyt sitten tulla itsekin vastaan ja suostuin jättämään kalan pois. Mies on mielissään, ja lupasi auttaa uusien alkupalojen valinnassa. -ap-
[/quote]
teit ap tosi kivasti!
Voi vain kuvitella miten harvoin tuollaisen allergian kanssa pääsee mihinkään juhliin: ei siinä varmaan kehtaa kaukaisille sukulaisille tai kavereille koskaan sanoa että pistäkään ruokalistat uusiksi minun takiani ja varmaan sitten vain jättää menemättä. Onneksi on ystäviä :)
Tämä palsta on kyllä niin täynnä minä-minä saastoja, että mun toivo koko ihmiskunnan hyvyydestä katoaa aina täällä.
Jos joku on vakavasti allerginen eikä voi juurikaan käydä missään niin eikö olisi todella ihanaa järjestää juhlat joihin tuo ihminenkin pääsisi mukaan? Usein varmaan joutuu monet kivat jutut jättämään välistä allergiansa takia. Jos olisi mun miehen ystävä en edes kahta sekuntia miettisi asiaa. Olisi aivan selvää, että kalaa ei tarjottaisi. Tilalla vaikka kokoelma erilaisia ilmakuivattuja kinkkuja tms. Sitten häämatkalla voisimme popsia kalaa häiden edestä.
Ihmiset on niin surullisen itsekkäitä. Toivon todellakin ap, että en tunne sinua. Kuvotat mua. Ja jos joku alkaa nyt syyttelemään allergista itsekkääksi kun edes vaatii kalatonta buffaa niin muistutan, että allerginen ei voi muuttaa itseään toisin kun ap voi vetää sen päänsä perseestään ja keskittyä joskus johonkin muuhun kuin omiin haluihinsa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 11:36"]
Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..
[/quote]
Kyseessä on siis sulhasen läheinen ystävä,ja hänestä on tärkeämpää että ystävä tulee paikalle kuin se että häissä tarjotaan kalaa. Asetu sulhasen asemaan:mitä jos sinulla olisi ruokarajoitteinen läheinen ystävä,jättäisitkö hänet kutsumatta siksi että saat tarjota lohta häissä? Yrittäkää tehdä sulhasen kanssa kompromissi.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:10"]
Jos kyseessä olisi oikeasti läheinen ystävä, jolla on oikeasti vakava allergia, jättäisin kalan tarjoamatta. Silloin ystävän läsnäolo häissä olisi tärkemämpää kuin omat toiveet ruokalistasta. Sen sijaan jos kysymys olisi vaikkapa kaukaisemmasta sukulaisesta, joka kutsutaan lähinnä kohteliaisuudesta, tai huomionhakuisesta muka-allergikosta, saattaisin tarjota kalaa mutta kertoisin kyllä asiasta etukäteen.
[/quote]
Ja jättäisit sitten muut läheiset ihmiset huomioimatta, jotka nimenomaan haluaisivat kalaa? Ei isoja juhlia voi mitenkään yksittäisten ihmisten pillin mukaan järjestää. Varmasti on häävieraiden joukossa muitakin allergikkoja, mutta he eivät sitä tuo niin esille, koska ymmärtävät, että isojen juhlien järjestämisessä on muutenkin haasteita, vaan sopeutuvat tilanteeseen, niin kuin ovat tottuneet sopeutumaan aiemminkin.
Jos minä olisin pahasti allerginen jollekin, niin ei kuuna päivänä tulisi mieleenkään, että jossain juhlissa kaikki muut joutuisivat sopeutumaan minun ruokalistaani, vaan tietenkin sopeutuisin siihen, mitä on tarjolla. Jos se tarkottaisi sitä, että en söisi mitään, niin siten en söisi. Mieluummin siis minulla olisi omat eväät, tai olisin kokonaan syömättä, kuin tieto siitä, että sata ihmistä joutuu puputtamaan minun takiani näitä eväitä, eivätkä saa kalaa, vaikka sitä haluaisivat.
Olen 137, piti siis kirjoittaa "alkoi vaatimaan koko ruokalistan uusimista". Kirjoittaessani tekstiä alkoi koko näyttö pomppia sinne ja tänne, voi olla, että on muitakin ihan päättömiä virheitä.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:55"]
Jos kyseessä olisi oikeasti läheinen ystävä, jolla on oikeasti vakava allergia, jättäisin kalan tarjoamatta. Silloin ystävän läsnäolo häissä olisi tärkemämpää kuin omat toiveet ruokalistasta. Sen sijaan jos kysymys olisi vaikkapa kaukaisemmasta sukulaisesta, joka kutsutaan lähinnä kohteliaisuudesta, tai huomionhakuisesta muka-allergikosta, saattaisin tarjota kalaa mutta kertoisin kyllä asiasta etukäteen.
[/quote]
Ja jättäisit sitten muut läheiset ihmiset huomioimatta, jotka nimenomaan haluaisivat kalaa? Ei isoja juhlia voi mitenkään yksittäisten ihmisten pillin mukaan järjestää. Varmasti on häävieraiden joukossa muitakin allergikkoja, mutta he eivät sitä tuo niin esille, koska ymmärtävät, että isojen juhlien järjestämisessä on muutenkin haasteita, vaan sopeutuvat tilanteeseen, niin kuin ovat tottuneet sopeutumaan aiemminkin.
Jos minä olisin pahasti allerginen jollekin, niin ei kuuna päivänä tulisi mieleenkään, että jossain juhlissa kaikki muut joutuisivat sopeutumaan minun ruokalistaani, vaan tietenkin sopeutuisin siihen, mitä on tarjolla. Jos se tarkottaisi sitä, että en söisi mitään, niin siten en söisi. Mieluummin siis minulla olisi omat eväät, tai olisin kokonaan syömättä, kuin tieto siitä, että sata ihmistä joutuu puputtamaan minun takiani näitä eväitä, eivätkä saa kalaa, vaikka sitä haluaisivat.
[/quote]
Jos kyseessä olisi läheinen ystävä, jolla olisi niin paha allergia, ettei hän voi olla samoissa tiloissa, joissa muut syövät kalaa, niin kyllä, jättäisin muut vieraat ilman kalaa, jotta tämä ystävä pääsisi mukaan häihin. Minun toivomukseni saada ystäväni häihin painaisi vaakakupissa huomattavasti enemmän kuin toisten vieraiden toivomus saada kalaa. Jos allergia olisi lievempi, voisin totta kai harkita vaihtoehtoa, jossa ruokalistalla olisi kalaa mutta tälle ystävälle tehtäisiin omat ruoat.
Mutta niin kuin itsekin sanoit, isoja juhlia järjestäessä ei voi tanssia yksittäisten ihmisten pillin mukaan. Minulle allergioiden ja vakaumusten huomioon ottaminen ei ole toisten pillin mukaan tanssimista vaan normaalia huomioimista, mutta jos joku nimenomaisesti haluaisi kalaa siitä huolimatta, että joku toinen ei sitä voi syödä, niin siitä kyllä tulisi sellainen olo, että hän yrittää saada minut tanssimaan pillinsä mukaan.
145 jatkaa: Oikeasti, kumpiko on pahempaa pompottamista?
A: "Haluaisin tulla häihin, vaikka se tarkoittaa sitä, että B ei saa kalaa, vaikka se on hänestä ihanaa juhlaruokaa."
B: "Haluan kalaa, koska se on minusta ihanaa juhlaruokaa, vaikka se tarkoittaa sitä, että A joko jättää tulematta tai poistuu juhlapaikalta ambulanssilla."
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:55"]
[/quote]
[/quote]
Tässä ketjussa ei kyllä ole näkynyt allergikkoja vaatimassa, että muut ottavat huomioon heidän rajoituksensa. Päin vastoin kala-allergikot ovat sanoneet, etteivät välttämättä kerro muille rajoituksistaan, jättävät vain menemättä pahoihin paikkoihin. Samoin ap:n miehen ystävä oli sanonut olevansa valmis jäämään pois häistä. Kalan pois jättämistä tässä keskustelussa ovat kannattaneet ei-allergiset ihmiset, jotka pitävät toisten huomiointia tärkeänä.
Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :)
Hieno juttu että saitte ap asian sovittua :)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:24"]
Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :)
[/quote]
Muuten erinomaisia ideoita, mutta siinä "oikeassa" Caesar-kastikkeessa on anjovista.
Kyllä on järkyttävää lukea miten te terveet suhtaudutte allergioihin!! Siis ihan oikeasti, teillä ei ole joko mitään käsitystä vakavista allergioista tai lainkaan empatiaa!! Nimim. Vakava maitoallergia pienellä lapsella + " tätä kakkua voit syödä, tässä on laktoositonta kermaa...."
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Muuten erinomaisia ideoita, mutta siinä "oikeassa" Caesar-kastikkeessa on anjovista.
[/quote]
Totta, mutta taitava kokki pystyy tekemään ilman anjovista. Ei ole kovin suurta eroa siihen oikeaan :)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:23"]Miten ihmeessä hän voi olla koskaan missään ruokalassa.
[/quote]
Hyvin todennäköisesti ei voikaan. Tunnen tuollaisen henkilön ja koulusta hän oli pois niinä päivinä kun siellä oli tarjolla kalaa. Ammatinvalintaa ja työn hankkimista erittäin paha kala-allergia on luonnollisestikin haitannut ja ravintolat ja työpaikkaruokalat hän kiertää kaukaa. Kaupassa sentään aikuisiällä pystyy jo käymään sellaisissa kaupoissa, joissa ei ole tuorekalatiskiä. Eli kaikki kala on valmiiksi pakattua. Tämä henkilö tosin jää ihan suosiolla pois suuresta osasta kaikkia juhlia. Niissä juhlissa, joihin hän osallistuu, ei todellakaan tarjota kalaa missään muodossa.
Viisaammin teet kun jätät kalan tilaamatta ja muutkin ruuat sekä perut häät sillä eroatte kuitenkin muutaman vuoden kuluttua.
Nyt pitää muistaa että tässä ei ollu kyseesä mitkään tasvertaiset nyyttikestit, vaan MORSIAN halusi kalaa.
Kyllä aika aggressiivisia oli nämä bimbokirjoitukset että pitää ottaa pää pois ties mistä eikä saa ajatella itseään.
KYLLÄ MORSIAN SAA HÄÄPÄIVÄNÄ AJATELLA ITSEÄÄN JA PITÄÄ !
Olen silti onnellinen ap:n ratkaisusta, hyvä esimerkkitapaus avioliitton ristiriitoihin !
Ja parempi lopputulos näin, että oli keskusteltu asia eikä morsiamelle tullut tunne että häntä pompotellaan.
ONNEA !
En ihan tajua... Miksi edes kysyä allergioista ja erityisruokavalioista jos ei aio sellaisen omaavalle keksiä tarjottavaa? :D Meidän hääkutsussa ei ainakaan kyselty mitään, tarjolla oli maidotonta, gluteenitonta ja viljatonta varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:39"]
[/quote]
Hienoa, ap! Toivotan oikein ihania ja lämpimiä häitä teille! :)
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:51"]
minusta saatte oikein hyvän buffan ilman kalaakin. Kana ja paisti, kasvikset ja muut lisukkeet, leikkeleet juustot ja runsaat salaatit takaavat sen. Ei se lohi oikeastaan mitään juhlaruokaa ole, varsin arkista nykyään kuitenkin. Hyviä juhlia!
[/quote]
No, kana nyt ei taatusti ole mitään juhlaruokaa, mutta rakkaudella valmistettu kala, oli se sitten kuhaa tai lohta on sitä, mitä suurimmassa määrin.
Kerroin tästä keskustelusta häihinsä valmistautuvasta kummityttärestäni ja vähän naureskelinkin asialle. Mutta nuori nainen purskahti itkuun ja lopulta purki tarinansa minulle. Hänen isänsä on jäänyt eläkkeelle ja innokkaana kalamiehenä hän on heittäytynyt puoliammattilaiseksi kalastajaksi. Koko perhe rakastaa kalaruokia kaikissa mahdollisissa muodoissaan ja sulhanenkin on kalamies ja on usein merellä vapaapäivinään tulevan appensa kanssa. Sulhasen vanhemmatkin pitävät kalasta. Niinpä häiden koko ruokalista on suunniteltu kalan varaan. Alkupalapöytään on suunniteltu monenmoisia silakkaherkkuja, sinappisilakkaa, sitruunaista silakkaa, valkosipulisilakkaa ja pakastettuja uusia perunoita. Lisäksi vielä struunalla maustettuja voinappeja ja valkosipulivoinappeja. Pääruokana olisi kermaista uunissa haudutettua kuhaa ja lohta. Lisukkeena perunaa jossain muodossa, sitä ei ole vielä lopullisesti päätetty. Salaatteja, punajuurta (must kalan kanssa) pieniä maustekurkkuja jne. Ja tietenkin herkullista saaristolaisleipää. Ruokajuomana vesi, kotikalja (itse tehty) ja halukkaille valkoviini. Jälkiruokana tyrnihyydyke kermavaahdon kera. Yöpalana rukiiset kalapurilaiset, kalamurekepihvit itse tehtyjä tietenkin. Tässä vaiheessa minä jo kuolasin. Lisäksi kasvissyöjille omaa tarjoilua. Pääosa salaateista sopii kasvisruokailijoille ja koska pöydässä on myös kananmunalohkoj ja emmentalia pieneksi pilkottuna, saavat kaikki mahanta täyteen. Kahvin kanssa sitten meriteemaisesti koristeltu hääkakku.
Nyt sitten toinen kummitäti, joka on morsiamen isän puolelta, oli ilmoittanut että hän ei tule häihin, jos pöydässä on kalaa ja alkanut vaatimaan koko ruokalistan vaatimista kala-allergiansa vuoksi. Morsian on tosi surkea tämän vuoksi, koska ei alkun alkaenkaan halunnut kutsua tätä itselleen vieraaksi jäänyttä kummitätiä häihinsä, mutta oman isänsä painostuksesta oli tähä kutsun saanut. Minä sanoin, että tämä kummi jääköön häistä pois, hänet on kutsuttu ja ellei hän halua osallistua juhliin, niin olkoon poissa.
Niin, että näinkin voi käydä. Morsiuspari oli jo häitä suunnitellessaan kysellyt tästä kalatarjoilusta ja kaikki olivat olleet innostuneita ajatuksesta. Paitsi tämä pakolla kutsuttu täti, jota ei oltu edes aiottu kutsua.