Onko pakko muuttaa sinne skutsiin ja sitten valittaa?
Olen huomannut kaveripiirissäni, että hyvätuloisetkin ihmiset muuttavat heti perheenlisäystä saatuaan lähiöön/pitkän matkan päähän ympäryskuntaan. On pakko saada oma talo tai edes se paritalon puolikas isolla tontilla. Kun elämästä lasten kanssa ei tule mitään ilman omaa pihaa, miljoonaa askarteluhuonetta ja kurakeittiötä.
Mikäs siinä, jos kokee syrjemmässä asumisen ja oman talon omaksi jutukseen, ymmärrän hyvin. Mutta miksi ihmiset eivät mieti asumisen kokonaishintaa ja sitä, että se elämä todella muuttuu ihan erilaiseksi, kun muutetaan kauas palveluista?
Olen niin kyllästynyt kuuntelemaan perheellisten ruinausta siitä, että oho, bensaahan kuluukin ihan älyttömästi, kun pitää ajella joka päivä töihin ja kauppaan ja kuskata muksut keskustaan harrastamaan, kun ei täällä mitään harrastuksia ole. Ja oho vol 2., pitikin ostaa toinen auto, kun ei tolla yhdellä pärjätä, ja nää autolainat, bensat ja muut autokuluthan nielee tyyliin tonnin rahaa kuukaudessa. Ja voi nyyh nyyh me ei enää koskaan käydä leffassa eikä syömässä, kun yöbussit lähtee jo kahdeksalta, ja taksimatka tänne maksaa 60 euroa eikä me yhden leffan takia sellaista viitsitä maksaa. Ja oho vol 3., kun ei me täältä koskaan mihinkään lähdetä, me ollaan rakennettu tänne oma uima-allas, elokuvahuone ja sählyhalli, ja hitsit sentään kun tää talon jatkuva tuunaaminen maksaakin tosi paljon. Ja oho vol 4., tän valtavan tuunatun talon lämmittäminenhän maksaa ihan jumalattomasti, ja aina kun lähdetään reissuun pitää saada talonvahti ja takapihan hoitaja, ja hei, koko se rahasumma joka me muka säästettiin ostamalla omakotitalo syrjäseudulta, onkin 5-10 vuodessa uponnut näihin autoihin, tuunaamiseen ja yllättäviin kuluihin.
Miksi siis ei voida etukäteen miettiä, millaista elämä syrjäseudulla on, miten paljon ajomatkoja jne. tulee ja mitä se maksaa? Asunto/talo lähempää palveluja voi olla ostohetkellä kalliimpi, mutta muut kulut voivat jäädä reilusti pienemmiksi, ja elämä voisi olla paljon helpompaa ja mukavampaa. Toki on eri asia, jos ihminen kaipaa rauhaa ja hiljaisuutta eikä ramppaa sieltä syrjäkyliltä koko ajan keskustassa töissä ja harrastamassa.
Kommentit (67)
Olen monta kertaa miettinyt tota autorumbaa. Meillä on siis yksi auto, jolla ei edes ajeta paljon. Bensaan menee 30-50 e/kk. Mutta helvetti ne jokavuotiset huollot ja vakuutukset. Vaikka auto olisi vain vähäisessä kaupunkiajossa, niin kyllä tuohon rotiskoon menee toista tuhatta joka vuosi. En edes halua muistella, miten paljon tuota autolainaa maksaessa kului. Ja auton arvo alenee heti kun ajat sen kaupasta ulos, toisin kuin asunnon. Auto on siis pelkkä rahaa nielevä, joskin elämää helpottava kuluerä.
Olen joskus kuunnellut syrjässä asuvien ihmisten juttuja bensakuluistaan. Pariskunnalla menee pelkkään bensaan 400-600 euroa/kk, mikä on mielestäni aivan kamala summa. Sitten vaikka autolainaa lyhennetään 500 e/kk eli yhteensä yli 10 000 euroa vuodessa. Päälle vakuutukset ja huollot.
Tuo asumisen "säästöhän" valuu tyystin hukkaan ihan muutamassa vuodessa. Ja kulut sen kuin jatkuvat sitten, kun sen lainan saa maksettua. Ja mitä vanhempi auto, sitä enemmän korjailua. Olen monesti miettinyt, että kun olen menevä ja liikkuvainen ihminen, olisi sulaa hulluutta muuttaa "halvemman" talon peässä lähikuntaan, kun pelkät autokulut sulattaisivat sen säästön, ja syrjäseudulla asunnon arvo ei nouse samaa tahtia kuin kasvukeskuksessa. Ihmettelen kanssa, eivätkö ihmiset osaa laskea ja mieti yhtään näitä asioita.
Ei oo elämä hyvää ilman omaa pihaa.
Mua pännii eniten se jurputus bensan ja autojen hinnoista. Pitäis saada kaupunkiasumisen edut ja siltikin se oma talo ja tontti, paskat siitä kuinka epäedullista ympäristölle haja-asutus on, kun joka perheessä on kaksi autoa ja niillä suhataan jatkuvasti joka paikkaan "kun ei täältä pääse julkisilla".
Taitaa autoilijoita ahdistaa, kun kukaan ei ekhtaa vastata mitään....
Numero 4, juuri tätä minä tarkoitan. Halutaan väkisin joku hirsitaloidylli eikä ymmärretä, että syrjäseudulla asuminen, se on herranjumala elämäntapa. Minä olen todella suuresti tätä näennäisen luomua ja ekologista kehyskuntaelämää vastaan. Porukka postailee Faceen kuvia itse tehdystä luomuomenamehusta, ollaan niin jumalattoman juurevia ja luomuja ja samaan aikaan ajellaan satoja kilometrejä viikossa töiden ja harrasteiden perässä ja sitten ulistaan, kun elämä on niin kallista, ajamiseen menee kaikki vapaa-aika ja yhteiskunta ei tue omakotiasujia, perheellisiä ja syrjäkylillä asuvia.
Nimim. Tiedän mitä maalla asuminen todella on ja nostan hattua niille, jotka sitä jaksavat eivätkä kuormita ympäristöä tuhottomasti ja ulise bensakuluista.
-ap
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:09"]
Taitaa autoilijoita ahdistaa, kun kukaan ei ekhtaa vastata mitään....
[/quote]
Osa 660 ja käsikirjoitus edelleen sama...
Mistä sinä uliset?! Ihan varmasi sinunkin kaveripiirisisi puhuu seläntakana sinun ulinasta!
Hah hah tässäkö kypsimmät vastakommentit aiheeseen :D
Me ei asuta edes syrjässä, taksi Helsingin keskustasta maksaa alle neljäkymppiä kalleimpaan taksa-aikaan. Meillä ystävät ovat kehittäneet kauhean ongelman siitä, että meillä on vain yksi auto. Se on perheen toiselle aikuiselle välttämätön työn takia. Toista autoa emme tarvitse emmekä edes hatkitse. Tästä muut samoilla välimatkoilla asuvat ystäväperheet jaksavat jauhaa. En ymmärrä, en...
Loistava aloitus, ap! Lisäisin vielä valituksen siitä, että kukaan ei enää tule kyläilemään, kun asutaan niin korvessa. No ylläri, ettei keskusta-asumisen valinneet autottomat kaverit lähde teille sinne böndelle liftaamaan :D
Haa, tämä "kukaan ei käy meillä kylässä" on ihan oma valituksenaiheensa. Lisäksi itketään, että voi kauheeta kun täällä kylällä ei ole ketään samanhenkisiä ihmisiä ja kaikki kyttäävät toistensa tekemiset ja juoruavat toistensa asiat.
Meillä on yksi lapsi, keskustan kupeessa asutaan. Yksi auto vähällä käytöllä. Toiveissa saada joskus vielä isompi kerrostaloasunto keskustasta tai kiva omakoti/paritalo melko läheltä keskustaa. Aikeissa pitää maksimissaan tuota yhtä autoa ja ehkä luopua siitäkin kokonaan. Asuntomme hinnalla olisi saanut vähän isomman ja tosin myös tylsemmän kämpän jostain kauempaa. Mutta mitäpä säästöä se olisi ollut, kun mies kävisi sitten autolla keskustassa töissä ja minä tiedän, että tulisin mökkihöperöksi. mikä saattaisi johtaa siihen typeryyteen, että osatsiin itselleni auton ja siinähän niitä kuluja ja valivalin aihetta alkaisi kertyä.
Näiden lisäksi vaaditaan myös samat palvelut kun kaupungissa. Lasten pitää saada koulukyydit kotiovelle (tai vähintään uudet valaistut jalkakäytävät bussipysäkiltä kotiin), lähiterkkarissa pitää olla lääkäripäivystys 24/7 ja teiden tuled olla aurattuna klo 6.30 joka talviaamu, että varmasti päästään töihin. Nyt en siis todellakaan kannata maaseudun palveluiden alasajoa, mutta täytyy ymmärtää, että samoja palveluita ei voi odottaa keskellä metsää kun suuremman kaupungin ydinkeskustassa!
Huonoimmat perusteet muuttaa siihen oman talon idylliin ovat pihaelämän ihannointi ja ajatus siitä, että omassa talossa ihminen tulee automaattisesti onnellisemmaksi. Tyyliin talo tuo elämään sisältöä, merkitystä ja rakkautta, jota siitä ehkä puuttuu.
Suomessa on mahtavaa grillailla ja hengata omassa pihassa kesällä. Ja niin, mitäs se kesä Suomessa mahtaa kestääkään? Sateisena ja kylmänä kesänä ei edes sitä kolmea kuukautta. Toki omalle takapihalle saa lapsille viriteltyä talvellakin ihania juttuja kuten oman luistelukentän ja liukumäen jne. Aika usein se talon ympäristö vain on muun osan vuodesta sellaista tyhjäkäynnillä olevaa aluetta, jonka kolaamisesta ja hoitamisesta jaksetaan valitella ja huohottaa.
Ulkomailla en asuisi keskustassa. Monessa muussa maassa syrjemmästä saa oman talon, jonka pihalla voi oleilla ympäri vuoden, ja ihan omassa naapurustossa on kaupunkikulttuuriakin, tapas-paikkoja ja kahviloita ja elämän tuntua, eikä sitä tarvitse hakemalla hakea keskustasta. Suomessa yksinäisyys ja pitkät välimatkat tekevät aika monelle maaseutuasumisesta rankkaa ja kallista, kun pitää rampata kaukana palveluiden ja elämysten luona. Suomessa siis liputan kaupunki/taajama-asumisen puolesta, ulkomailla en niinkään.
Ja kun se jäisikin tuohon. Mutta ei, vaaditaan myös keskustapalvelut sinne skutsiin. Että on niiiin väärin, kun ei ole lähikoulua, kaapelitvtä ja huokeaa laajakaistaa. Ja mikään näistä puutteista ei ollut ennakoitavissa...?
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:00"]
Suurin suomalainen tabu on aluepolitiikka eli se, että koko maa yritetään pitää asuttuna. Tämä aluepolitiikka-uskovaisuus tulee meille veronmaksajille hyvin kalliiksi.
Eiköhän tähän hulluuteen uppoa sellaiset kahdeksan miljardia (!!) euroa vuodessa. Ja sitten täällä jupistaan jostain maahanmuutosta, jonka kustannukset ovat kissanpissa näihin peräkylien tekohengittämisiin verrattuna.
[/quote]
Kyllä näin on. Moinen typeryys on lopetettava välittömästi, ei ihan mihin tahansa nyt vain ole varaa varsinkaan tässä taloustilanteessa! Suuret ikäluokat kun vielä poistuvat keskuudestamme, niin siinähän ollaan sitten kun muutaman hassun asukkaan vuoksi pitää palvelut järjestää kallilla rahalla joka niemeen ja notkelmaan.
Asua toki saa missä haluaa, mutta pitää hyväksyä se, että pikkupaikkakunnilla palvelutaso ei ole yhtä hyvä kuin suurissa kaupungeissa.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:44"]
Loistava aloitus, ap! Lisäisin vielä valituksen siitä, että kukaan ei enää tule kyläilemään, kun asutaan niin korvessa. No ylläri, ettei keskusta-asumisen valinneet autottomat kaverit lähde teille sinne böndelle liftaamaan :D
[/quote]
ei hellsingissä kukaa kyllä kylään tule, ei ainakaan oma-aloitteisesti. Kaikilla olevinaan niin helvetin kiire en tiedä mihin, mutta kaikkialle. Kaikki urheilu vaikeaa, golf lähes mahdotonta, samoin lasten harrastuksiin menee triplasti rahaa ja aikaa verrattuna pienempiin kaupunkeihin.
[/quote]
Aika moni urheilulaji on Helsingissä ihan helppoa. ( Ja muissakin kaupungeissa).
No jaa, en minä valita, muutin Helsingistä n. 70 km päähän ja olen tyytyväinen. Haluan tilaa ja rauhaa ja sen oman pihan. Kaikkea ei voi saada, sen luulisi jokaisen tajuavan. Paitsi rahalla saa tietysti lähes kaiken.
En minä pärjäisi ilman autoa, asuinpa missä tahansa. Toisaalta en kyllä lainaa ottaisi autoa varten.
Up