Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko muuttaa sinne skutsiin ja sitten valittaa?

Vierailija
20.10.2014 |

Olen huomannut kaveripiirissäni, että hyvätuloisetkin ihmiset muuttavat heti perheenlisäystä saatuaan lähiöön/pitkän matkan päähän ympäryskuntaan. On pakko saada oma talo tai edes se paritalon puolikas isolla tontilla. Kun elämästä lasten kanssa ei tule mitään ilman omaa pihaa, miljoonaa askarteluhuonetta ja kurakeittiötä.

Mikäs siinä, jos kokee syrjemmässä asumisen ja oman talon omaksi jutukseen, ymmärrän hyvin. Mutta miksi ihmiset eivät mieti asumisen kokonaishintaa ja sitä, että se elämä todella muuttuu ihan erilaiseksi, kun muutetaan kauas palveluista?

Olen niin kyllästynyt kuuntelemaan perheellisten ruinausta siitä, että oho, bensaahan kuluukin ihan älyttömästi, kun pitää ajella joka päivä töihin ja kauppaan ja kuskata muksut keskustaan harrastamaan, kun ei täällä mitään harrastuksia ole. Ja oho vol 2., pitikin ostaa toinen auto, kun ei tolla yhdellä pärjätä, ja nää autolainat, bensat ja muut autokuluthan nielee tyyliin tonnin rahaa kuukaudessa. Ja voi nyyh nyyh me ei enää koskaan käydä leffassa eikä syömässä, kun yöbussit lähtee jo kahdeksalta, ja taksimatka tänne maksaa 60 euroa eikä me yhden leffan takia sellaista viitsitä maksaa. Ja oho vol 3., kun ei me täältä koskaan mihinkään lähdetä, me ollaan rakennettu tänne oma uima-allas, elokuvahuone ja sählyhalli, ja hitsit sentään kun tää talon jatkuva tuunaaminen maksaakin tosi paljon. Ja oho vol 4., tän valtavan tuunatun talon lämmittäminenhän maksaa ihan jumalattomasti, ja aina kun lähdetään reissuun pitää saada talonvahti ja takapihan hoitaja, ja hei, koko se rahasumma joka me muka säästettiin ostamalla omakotitalo syrjäseudulta, onkin 5-10 vuodessa uponnut näihin autoihin, tuunaamiseen ja yllättäviin kuluihin.

Miksi siis ei voida etukäteen miettiä, millaista elämä syrjäseudulla on, miten paljon ajomatkoja jne. tulee ja mitä se maksaa? Asunto/talo lähempää palveluja voi olla ostohetkellä kalliimpi, mutta muut kulut voivat jäädä reilusti pienemmiksi, ja elämä voisi olla paljon helpompaa ja mukavampaa. Toki on eri asia, jos ihminen kaipaa rauhaa ja hiljaisuutta eikä ramppaa sieltä syrjäkyliltä koko ajan keskustassa töissä ja harrastamassa.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:57"]

No jaa, en minä valita, muutin Helsingistä n. 70 km päähän ja olen tyytyväinen. Haluan tilaa ja rauhaa ja sen oman pihan. Kaikkea ei voi saada, sen luulisi jokaisen tajuavan. Paitsi rahalla saa tietysti lähes kaiken.

[/quote]

Hienoa, jos olet tyytyväinen! Sinun kaltaistesi ihmisten kannattaakin asua maalla, koska se on aidosti sitä mitä haluaa. Suuri osa maalle muuttaneista tuttavistani on kuitenkin tyytymättömiä elämäänsä ja valittaa kovaa kohtaloaan, vaikka se on todellisuudessa ollut ihan oma valinta. Kukaan ei ole pakottanut säästämään asunnon tai tontin hinnassa, vaan nämä henkilöt ovat vain tehneet lyhytnäköisiä valintoja. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus paapoa sellaisia metsän keskellä asuvia perheitä, jotka haluavat keskikaupungin tasoiset yhteydet, harrastusmahdollisuudet ja julkiset palvelut.

Vierailija
22/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas täälä köyhät hipsterit valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosaareen, Tammisaloon vai mihin?

Vierailija
24/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kokoista maata ei ole mitään järkeä pitää väkisin asuttuna tällä väestöpohjalla. Kaupungistumiskehitystä pitäisi maltillisesti mutta päättäväisesti alkaa tukea niin, että syrjäseudut lopulta autioituvat ja asutus keskittyy ekologisisesti ja taloudellisesti kestäviksi keskuksiksi. Ruotsalaisilla ei esimerkiksi ole mitään pakkoa pitää joka kolkkaa asuttunua, vaan siellä riittää laajoja erämaalueita virkistyskäyttöön ja eläimiä varten. 

Vierailija
25/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni maaseudulla, joten tiedän kyllä hyvin, miksi en halua sinne takaisin.

Vierailija
26/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua täällä syrjässä asuvana ottaa päähän se, että kaverit luulevat tämän olevan jonkun hemmetin täysihoitolan, jonne voi tulla pitämään grillijuhlia koska tahansa. Talo on järven rannalla, maisema on mieletön - ja kesällä on "ajetttiin ohi ja tultiin käymään" -väkeä pilvin pimein. Kun halutaan elää meidän idylliä edes hetki.

Vierailija
27/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Turun keskustasta Lauttasaareen ja kyllä vituttaa. Täällä ei ole mitään.

Vierailija
28/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ymmärrän, miksi ihmiset muuttavat kehyskuntiin - pakon edessä. Mutta esim. Tampereella, jos ei tavoittele jotain Pyynikin kalleimpia arvohuoneistoja, on ainakin keskituloisella porukalla vielä varaa asua palvelujen lähellä. Olen katsellut, että talot kehyskunnissa eivät ole niin merkittävästi halvempia, että Tampereella työssäkäyvänä meillä olisi mitään järkeä muuttaa kauemmas. Lapset jo sen verran isoja, että harrastukset ovat heille tärkeitä. Toinen tanssio ja toinen soittaa, ja tämän tyyppisiä harrasteita ei noin vain ole tarjolla jossain Valkeakoskella tai Lempäälässä.

Vierailija
29/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auto vain siksi, että voidaan mökkeillä. Mökillä vietetty grilli-idylli riittää meille. Kyseessä siis suvussa kulkeva perintöpaikka. Siinä riittää laittamista. Kyseiselle seudulle en muuttaisi mistään hinnasta. Viimeksi, kun piti hakea pari maitoa ja kaljaa lähimmältä huoltikselta, piipahduksessa kesti motaria pitkin yhteensä 40 min. Siinä tuli kivasti kaljalle hintaa kun ottaa huomioon kuluneen bensan ja sen huoltiksen hintatason.

Vierailija
30/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:08"]Mua pännii eniten se jurputus bensan ja autojen hinnoista. Pitäis saada kaupunkiasumisen edut ja siltikin se oma talo ja tontti, paskat siitä kuinka epäedullista ympäristölle haja-asutus on, kun joka perheessä on kaksi autoa ja niillä suhataan jatkuvasti joka paikkaan "kun ei täältä pääse julkisilla".
[/quote]

Minä olen kyllästynyt siihen että normaali elämään kuuluva autoilu on tehty Suomessa kohtuuttoman kalliiksi. Jos normaali elämän asiat saastuttavat niin antaa mennä vain. Suomeen tarvitaan hallitus joka hylkää lopullisesti vihreiden utopiat ja lopettaa heidän agendansa toteuttamisen Suomessa.

Vierailija
31/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas normaali elämään kuuluvaa autoilua ei ole se, että autoillaan 100km tai enemmänkin päivässä, satoja kilsoja viikossa. Etenkin tällainen virikeajo harrastusten ja vastaavien perässä on totaalisen syvältä. Gösta Sundqvist oli oikeassa sanoessaan, että autolla ajamisen pitäisi olla laitonta, jos kyydissä ei ole ainakin 3 ihmistä kerralla.

Itselläni on auto, käyn sillä töissä pahimmilla keleillä sekä mökillä ja isoilla ostoksilla.

Vierailija
32/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:19"]

Suomen kokoista maata ei ole mitään järkeä pitää väkisin asuttuna tällä väestöpohjalla. Kaupungistumiskehitystä pitäisi maltillisesti mutta päättäväisesti alkaa tukea niin, että syrjäseudut lopulta autioituvat ja asutus keskittyy ekologisisesti ja taloudellisesti kestäviksi keskuksiksi. Ruotsalaisilla ei esimerkiksi ole mitään pakkoa pitää joka kolkkaa asuttunua, vaan siellä riittää laajoja erämaalueita virkistyskäyttöön ja eläimiä varten. 

[/quote]

Suurin suomalainen tabu on aluepolitiikka eli se, että koko maa yritetään pitää asuttuna. Tämä aluepolitiikka-uskovaisuus tulee meille veronmaksajille hyvin kalliiksi.

Eiköhän tähän hulluuteen uppoa sellaiset kahdeksan miljardia (!!) euroa vuodessa. Ja sitten täällä jupistaan jostain maahanmuutosta, jonka kustannukset ovat kissanpissa näihin peräkylien tekohengittämisiin verrattuna.

Vierailija
33/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:45"]

Meillä on auto vain siksi, että voidaan mökkeillä. Mökillä vietetty grilli-idylli riittää meille. Kyseessä siis suvussa kulkeva perintöpaikka. Siinä riittää laittamista. Kyseiselle seudulle en muuttaisi mistään hinnasta. Viimeksi, kun piti hakea pari maitoa ja kaljaa lähimmältä huoltikselta, piipahduksessa kesti motaria pitkin yhteensä 40 min. Siinä tuli kivasti kaljalle hintaa kun ottaa huomioon kuluneen bensan ja sen huoltiksen hintatason.

[/quote]

Samalla reissullahan ei kannattanut ostaa mitään muuta? Tai että olisi etukäteen suunnitellut mökkieväät ja varannut riittävästi juomaa? Ai niin, ymmärrän, että se ei kirjoittajalta onnistu!

Vierailija
34/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:10"]

Näiden lisäksi vaaditaan myös samat palvelut kun kaupungissa. Lasten pitää saada koulukyydit kotiovelle (tai vähintään uudet valaistut jalkakäytävät bussipysäkiltä kotiin), lähiterkkarissa pitää olla lääkäripäivystys 24/7 ja teiden tuled olla aurattuna klo 6.30 joka talviaamu, että varmasti päästään töihin. Nyt en siis todellakaan kannata maaseudun palveluiden alasajoa, mutta täytyy ymmärtää, että samoja palveluita ei voi odottaa keskellä metsää kun suuremman kaupungin ydinkeskustassa!

[/quote]

Jep. Muutetaan jonnekin periferiaan ja sitten ihmetellään, että ihan epäreilua kun täällä ei ole samat palvelut kuin Tampereen keskustassa! Enhän minä voinut sitä tietää maalle muuttaessani! Ja sitten kakarat pitäisi tottakai muiden veronmaksajien kustannuksella hakea pihasta taksilla kouluun, ja tottakai meidän kylätien parantaminen, jossa ajaa 20 autoa päivässä on yhtä tärkee hanke kehä III.

Älkää käsittäkö väärin. Minusta jokainen saa asua missä haluaa, mutta mieluiten omalla kustannuksellaan. Ei siellä landella voi olla samoja palveluita kuin kaupungin keskustassa.

Vierailija
35/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 19:30"]

Minua täällä syrjässä asuvana ottaa päähän se, että kaverit luulevat tämän olevan jonkun hemmetin täysihoitolan, jonne voi tulla pitämään grillijuhlia koska tahansa. Talo on järven rannalla, maisema on mieletön - ja kesällä on "ajetttiin ohi ja tultiin käymään" -väkeä pilvin pimein. Kun halutaan elää meidän idylliä edes hetki.

[/quote]

Teillä on sitten aika ikävä kaveripiiri? Ei mulle tulisi mieleenkään lähteä minkäänlaiseen   "idylliin" kutsumatta.

Vierailija
36/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme "skutsissa", 30 km. Helsingistä. En valita, vaan olen onnellinen siitä, että pystyn asumaan omakotitalossa puutarhoineen. On ihanaa tulla työpäivän jälkeen tänne maalle ja rentoutua omassa puutarhassa, luonnon helmassa ilman naapureiden aiheuttamaa häiriötä. Täällä sielu lepää. Ensi kesänä rakennamme uima-altaan pihallemme, silloin kaikki on täydellistä.

Vierailija
37/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua täältä pois, enkä ole edes ainoa. Kumma kun en löydä edes suuremmasti valittamista, mutta minä olenkin syntynyt tänne.

Kun oikein mietin, niin onhan se tuo autopakko, kun liian pitkä matka olisi kulkea hevosella tai veneellä kylillä vanhaan tapaan.

Vierailija
38/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 20:24"]

Me asumme "skutsissa", 30 km. Helsingistä. En valita, vaan olen onnellinen siitä, että pystyn asumaan omakotitalossa puutarhoineen. On ihanaa tulla työpäivän jälkeen tänne maalle ja rentoutua omassa puutarhassa, luonnon helmassa ilman naapureiden aiheuttamaa häiriötä. Täällä sielu lepää. Ensi kesänä rakennamme uima-altaan pihallemme, silloin kaikki on täydellistä.

[/quote]

Kirjoita viiden vuoden päästä raportti itsellesi kuinka paljon tuli hintaa per uintiminuutti. Laske mukaan myös arvo työllesi kun rakennat ja siivoat allasta.

Vierailija
39/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia asua skutsissa siten, että viihtyy ja hyväksyy sen elämäntavan ja ne lisäkulut. Eihän tässä siitä ollut kyse, että maalla asuminen olisi jotenkin huonompaa. Aloitukseni kumpuaa siitä ihmettelystä, miksi ihmiset haluavat muuttaa akaus, mutta eivät hyväksy sitä asumismuodon aiheuttamaa elämäntapaa, vaan määytään kaupungin palveluiden perään, valitetaan bensakuluista ja siitä, että taas kaatui joku puu myrskyssä tielle ja nyyh nyyh, itse joudun hinaamaan sen pois.

Vietän itsekin aikaa maalla ja olen hyvin tietoinen siitä, millaiseksi elämäni muuttuisi jos asuisin siellä, ja siksipä en sinne vakituisesti muutaisikaan.

Vierailija
40/67 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 16:37"]Auto on pelkkä rahaa nielevä, luontoa tuhoava peniksenjatke.
[/quote]Auto on järisyttävän kätevä laite kun kuskaa lapsia treeneihin ja turnauksiin. Mökkimatkatkin sujuvat näppärästi, ei tarvitse kolmen tunnin bussimatkan jälkeen kävellä 8km lasten ja tavaroiden kanssa.