Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5068)

Vierailija
3501/5068 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi Isabel! Hauskaa kuulla, että olet nyt jo innostunut ratsastamisesta.

Koska itsekin olen hevosten suhteen lähes kokematon, osaan hyvin samaistua sinun kertomaasi ratsastuskokemukseen. Hevosista pidän kovasti ja tämän palstan jälkeen yhä enemmän.

Sitten kun Amadeus kirjoittaa, niin haluaisin kyllä tietää, miksi se viime viikolla juoksi kerran aitauksen ympäri ensin ja sitten vasta tuli luoksesi. Mikä sitä hermostutti.

Varmaan tosiaan sup-lautailu auttaa sinua tottumaan hevosen tasapainoon.

Mukavaa kuulla eri näkökulmia sieltä talleilta nyt kun sinäkin olet alkanut kirjoittaa.

Minäkin kuulen mielelläni, mitä se silloin pelkäsi tai mistä oli hermostunut. Osaisin sitten taas jatkossa toimia eri tavalla jos se oli jotain minusta johtuvaa. Toivottavasti järjestyy mahdollisuus kysyä siltä!

Vierailija
3502/5068 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi. Minulla olisi ensiviikolla tiedossa tallipäiviä. Siivoan tallin ja hoitelen heppoja.

Kiva, että sinulla on paikka missä voit tutustua hevosiin ja olla niiden kanssa. Minunkin pitää totta kai oppia se hoito- ja siistimispuoli. Se on ihan yhtä tärkeää kuin ratsastus ja hevosten kannalta varmasti vielä paljon tärkeämpääkin. :) Isa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3503/5068 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi olevan valtavan turvallista ratsastaa hevosella, jonka kanssa pystyy juttelemaan.

Tältä palstalta Isabel pystyy tietämään ja luottamaan, että Amadeus on kiltti hevonen.

Vierailija
3504/5068 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen hoito ja siistimispuolen tee aina tallin väki ei kai rahaa pulittanut ratsastaja joudu kakkuja keräämään.

Vierailija
3505/5068 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tallitöitä vastaan saa ratsastaa huokeammalla tai jopa kokonaan ilmaiseksi. Riippuu niin tallista. Mutta lannan luonti ja kuivikkeitten kärräys käy todellakin ihan oikeasta työstä.

Vierailija
3506/5068 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea tekstiä nyt toisesta näkökulmasta käsin.

Hauskaa, että joku tilanteita raportoi.

Vierailija
3507/5068 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidillä todettiin keskiviikkona koronatartunta! Hän ei tietenkään ollut tänään tallilla enkä ollut minäkään. Pelottaa ja harmittaa nyt samaan aikaan. Toivottavasti mitään ikävää ei äidillä ilmene. Päästään sitten taas Amaa katsomaan ja minä ehkä aloittamaan ratsastamisen opettelun. Olisi kiva jos joku muu joka tuntee Amadeuksen osaisi kertoa sen viikosta jotain. Mutta täällä ei taida ketään olla ja voihan se olla hyvä niin. Terveiset olisin sille mielelläni lähettänyt, kun se ei varmaan itse pääse täällä käymään!

-Isa

Vierailija
3508/5068 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä todettiin keskiviikkona koronatartunta! Hän ei tietenkään ollut tänään tallilla enkä ollut minäkään. Pelottaa ja harmittaa nyt samaan aikaan. Toivottavasti mitään ikävää ei äidillä ilmene. Päästään sitten taas Amaa katsomaan ja minä ehkä aloittamaan ratsastamisen opettelun. Olisi kiva jos joku muu joka tuntee Amadeuksen osaisi kertoa sen viikosta jotain. Mutta täällä ei taida ketään olla ja voihan se olla hyvä niin. Terveiset olisin sille mielelläni lähettänyt, kun se ei varmaan itse pääse täällä käymään!

-Isa

Onpa ikävää! Toivottavasti siinä ei ole kovat oireet.

Kirjoittele taas, kun voit!

Vierailija
3509/5068 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan paranemisia äidillesi!

Vierailija
3510/5068 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistänne. Äiti voi jo aika hyvin, mutta ei tänäänkään pystynyt vielä lähtemään tallille. Hän valittaa edelleen hengästyvänsä ihan vähästä eikä halua riskeerata paranemistaan.

Mitäpä minä sitten. Koronaa en ole saanut, mutta kun olin viime viikonloppuna ulkoiluttamassa Siiriä, menin murtamaan oikean käteni värttinäluun! Kaaduin rinteessä joka oli kyllä jäätynytkin aivan kamalaksi. En silti vieläkään tajua miten niin pääsi käymään, että käsi jäi kaatuessa alleni. Mutta nyt sitä koristaa kiva kipsi, joka pysyy paikallaan ainakin kolme viikkoa. Kohtalon ivalta tämä tuntuu, mutta aion kyllä edelleen alkaa ratsastamisen harjoittelun, kun aikanaan käsi on taas kunnossa. Ehkä jo sitä ennen pääsen Amadeusta tervehtimään, toivottavasti!

Sen verran siitä tiedän, että Lauri onnistui hankkimaan paikan, missä se voi joskus päästä kirjoittamaan, mikä on tietysti mahtava uutinen. Olen nyt Laurin ystävä somessa, joten pystymme viestimään asioista Amaan liittyen. Harmi, että minusta ei ole sitä edes ulkoiluttamaan kun Lauri on töittensä kanssa niin kiireinen.

-Isa

Vierailija
3511/5068 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkö minä, Isabel, yrittänyt varoittaa sinua. Onni ettei käynyt tuon pahemmin, eikö vain? Sinuna tyytyisin nyt enää katsomaan hevosia aidan takaa ja korkeintaan rapsuttelemaan niitä.

Paranemista ja fiksuja päätöksiä!

Vierailija
3512/5068 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa ikävää, että kätesi murtui. Kovin on nyt liukasta kaikkialla.

Mukavaa, että Lauri pääsee käymään Amadeuksen luona toisinaan ja olette nettikavereita.

Vierailija
3513/5068 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkö minä, Isabel, yrittänyt varoittaa sinua. Onni ettei käynyt tuon pahemmin, eikö vain? Sinuna tyytyisin nyt enää katsomaan hevosia aidan takaa ja korkeintaan rapsuttelemaan niitä.

Paranemista ja fiksuja päätöksiä!

Voisitko olla pilaamatta tätä kivaa ketjua, kiitos. En ole Isabel, mutta juttusi ovat kyllä kaikin tavoin typeriä.

Vierailija
3514/5068 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan tällä viikolla Isabelin äiti pääsee taas ratsastamaan ja Isabel mukaan amadeusta tapaamaan.

Vierailija
3515/5068 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos tänään tallipäivä, Isabel?

Vierailija
3516/5068 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka taas!

Palasin juuri äidin kanssa Amadeuksen luota. Olipa ihanaa nähdä sitä pitkän tauon jälkeen! Sää oli tänään aika loskainen ja satoi vähän räntääkin niin äiti päätti, ettei lähde yksin liikkeelle. Niin hän sitten vain ratsasti hiljaa käyntiä niin että minä sain kävellä vieressä. Minulla oli nastat kengissä itsellänikin kun kaatuminen olisi tietänyt kättäni ajatellen kamalia. Mutta kevättä oli jo mukavasti ilmassa ja Amadeus vaikutti jotenkin suloisella tavalla tyytyväiseltä oloonsa. En tiedä, ilahtuiko se meidän seurastamme vai alkavatko suojakelit ja valoisat päivät vaikuttaa siihen samalla tavalla kuin ihmisiinkin. Mutta leppoisa ja vähän raukeakin se tänään oli ja kiva kun sai ollakin. Emmehän me tänään siltä isompia vaatineetkaan. :)

Arvatkaapas maltoinko minä paluumatkalla olla pyytämättä äidiltä kypärää ja ratsastusvuoroa! No en, ja vaikka hän alkuun kielsi minua yrittämästä nousta selkään kipeän käteni kanssa, äkkiä minä onnistuin hänet taivuttamaan. Nouseminen oli kyllä vielä vähän hankalampaa kuin viimeksi, mutta onnistui äidin avustuksella kuitenkin! Ihan ensimmäiseksi kurottauduin antamaan kunnon pusun Aman kaulalle ja kehuin sen piloille. Paketoidun käteni kanssa minusta tuntui hetken aikaa siltä, että minulle riittäisi aivan täysin kun saisin vain olla Amadeuksen kanssa, koskettaa sitä, tuntea sen lämpöä huokuvan turvallisen olemuksen ja puhua sille. Ei ratsastaminen sinänsä taida olla minulle sittenkään niin tärkeää, mutta talutukseen tarvitsen aina äidin mukaan, joten kahdenkeskistä aikaa en sillä tavalla tule Aman kanssa saamaan. Siinä on iso ongelma, johon en keksi muuta ratkaisua kuin opetella suoriutumaan Aman kanssa itsenäisesti.

Aika ratsailla kului nopeasti, vähän kuin laitekyydit huvipuistossa! Mutta jokin tiedostamaton juttu siinä on, että olin yhtäkkiä aivan täynnä energiaa ja hyvää mieltä. Ehkei Ama siinä suhteessa ole ainutlaatuinen eli varmaan se tunne on syy, miksi ihmiset talleilla yleensäkin haluavat käydä. Hevosista välittyy käsittämättömällä tavalla voimaa ja iloa! Kiitos sinulle Ama taas siitä! Halaukset sinulle lähettää iloinen Isa. :)

Vierailija
3517/5068 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos jälleen viestistäsi Isabel. On mukavaa lukea kuulumisia!

Vierailija
3518/5068 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, elämä on kyllä jatkunut aika samanlaisena minulla. Lumi ja helmi ovat edelleen käyneet vuorotellen ja heidän kanssaan on kaikki sujunut kivasti. Lumilla taitaa olla uusi seurustelusuhde alkanut tai ainakin hän jutteli jotain sen suuntaista minulle ja kertoi olevansa hurjan onnellinen. Se on näkynyt myös hänen tekemisissään, koskapa minulla on ollut hänen seurassaan oikein mukavaa. Kun helmi on pikkuisen varovainen tämmöisillä keväisillä jääkeleillä, lumista ei kyllä voi sanoa samaa ja kun hän vain on löytänyt sopivan hiekoitetun tieosuuden tai hyvän lumisen alueen, olen päässyt aivan tosissani laukkaamaankin. Omistajani on harmikseni edelleen käynyt kanssani missään aika vähän, ehkä noin kerran viikossa ja vaikka hän on yhtä ystävällinen ja rakastava minua kohtaan kuin ennenkin, emme kaikkina päivinä ole edes nähneet! Eihän niin kyllä käynyt ennenkään, mutta uuteen kotiin muutettuamme ehkä ajattelin asian muuttuvan läheisempään suuntaan. Ehkä kevääntulo sitten korjaa tilanteen.

Helena sen sijaan on käynyt todella usein. Hän kyllä edelleenkin ratsastaa myös pacolla, mutta minun kanssani aika paljonkin enemmän. Hän on varmasti kiintynyt minuun jotenkin tai ainakin tykkää nousta selkääni niin usein kuin vain töiltään ehtii. Hän on myös nyppinyt ja pari kertaa letittänyt harjani, mitä kukaan muu ei hetkeen olekaan tehnyt. Ja hän on hankkinut minulle uuden sinisen satulahuovan ja samanvärisen korvahupun. Hänen ystävänsä julia on ehkä vaikuttanut tähän asiaan, koska hänen tammallaan on alusta alkaen ollut samansävyiset varusteet, joskus pinteleitä myöten. Melkein aina he ratsastavat yhdessä niin, että helena ja minä menemme julian luo tai hän tulee meille ja sitten lähdetään liikkeelle samaan aikaan. Molemmat selvästi tykkäävät että me hevoset olemme kauniin ja edustavan näköisiä, vaikka ei täällä maaseudulla moni ulkopuolinen taida siihen kiinnittää kovasti huomiota. Mutta varmasti se on heille itselleen tärkeätä. Silloin tällöin julia myös ratsastaa minulla ja helena estellellä. Jos nyt saan pikkuisen purnata niin molemmilla on kyllä aivan samanlainen hiukan kovakätinen tyyli ohjissa, eli pääni on suuren osan aikaa hankalassa ja jännittyneessä asennossa. Se kylläkin koskee vain käyntiä ja ravia, joten odotan aina kovasti, että menemme jonnekin, missä saamme laukata. Silloin on sitten paljon vapaampaa!

Muuten elämä ja kevät etenee turvallisesti eteenpäin. Olen ollut terve ja paljon ulkoilun ja liikkumisen takia olen oikein hyvässä kunnossa. Siitä saan paljolti kiittää juuri helenaa, koska moni arkipäivä talvella kuluisi enimmäkseen tarhassa, jos hän ei olisi niin aktiivinen. Muitakin ratsastajia on ollut jokunen, esimerkiksi olivia on käynyt useimpina sunnuntaina ja viime viikonloppuna kävi ensimmäistä kertaa eräs elena, jonka omistajani tuntee kai työnsä kautta. Hän puhuu suomea vähän erikoisesti, mutta on mukavan tuntuinen. Jos ymmärsin oikein, hän haluaisi alkaa käydä meillä säännöllisesti.

Vierailija
3519/5068 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hasse on nyt tyytynyt osaansa ja antaa pacon silloin tällöin muistuttaa asiasta ryhtymättä enää kilpailemaan arvojärjestyksestä. Sen jalka vaikuttaa kuitenkin tässä vaiheessa oikein hyvältä, niin oli eläinlääkäri sanonut käytyään hassea katsomassa eli jänne on tervehtymään päin. Hassea on silloin tällöin omistajani käyttänyt jo tarhan ulkopuolella ulkoilemassa, mutta vieläkään hän ei saa kantaa isompaa painoa selässään. Patrik on onnistunut hankkiutumaan hassen kanssa oikein läheisiin väleihin ja jaksaa käydä häntä rapsuttamassa monta kerta päivässä. Ellen minäkin saisi patrikilta huomiota, saattaisin olla hasselle jopa vähän kateellinen. Minusta tuntuu, että patrik on ollut erityisen huomaavainen häntä kohtaan juuri jalkavaivan takia ja varmasti se on ihan hyvä juttu. Paco ja minä kun saamme rapsutuksia ja huomionosoituksia paljon jo ihan siksi että meillä ratsastetaan koko ajan.

Sellaisia. Minusta tuntuu, että lauri haluaisi viettää kanssani aikaa myös ratsastaen, joten lopetan tämän höpisemiseni nyt tähän ja toivon että hän taas mahdollisimman pian pääsee minua tapaamaan. Kiitos lauri valtavasti! Tuntuu hassulta kirjoittaa tuo kun hän seisoo nyt vieressäni ja koko ajan katsoo näyttöä. Mutta olet sen kyllä moninkertaisesti ansainnut. Lähdetäänpä sitten ulos ja poltetaan vähän karstaa niin kuin sinä aina sanot! Kivaa kevättalven jatkoa kaikille!

Vierailija
3520/5068 |
27.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amadeuksen kirjoittamasta jäi osa alusta pois. Syytä siihen en tiedä. Kun teksti on minulla koneella, yritin vielä myöhemmin uudelleen useammankin kerran, mutta aina tuli ilmoitus, että julkaistaan hyväksynnän jälkeen. En ymmärrä.

L

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi