Ei helvetti! Avioehto...
Hääpäivä sovittu, kutsut lähetetty... Ja nyt mies tuo allekirjoitettavaksi avioehtopaperin! Ei sellaisesta ollut mitään puhetta tätä ennen, kyllä nyt meni maku naimisiinmenosta ja koko miehestä!
Kommentit (269)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:21"]
Ja eikö mies itse tässä ole rahan perässä kun varmistaa että minä en saa mitään?! ap.
[/quote]
No ei ainakaan sinun rahojen perässä, jos sinulla ei ole rahaa. Kai mies saa omien rahojensa perässä olla?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 09:31"]
Olen 25v nainen, vastavalmistunut KTM, tiedossa myöhemmin iso perintö (talo, pari sijoitusasuntoa, purjevene...) ja toivottavasti itsekin tienaan tulevaisuudessa elantoni. Seurustelen fysioterapeutti miehen kanssa ja häitä olemme pohtineet. Miehellä ei ole paljoa omaisuutta, vaikka fiksustit aloutensa hoitaakin. Lapsetkin ajankohtaisia pian. Naimisiin menisimme kuitenkin rakkaudesta ja avioehto ei tule kyseeseenkään. Kumpikaan ei sitä vaadi, sillä koemme avioliiton rakkauden sopimukseksi - ei pelkästään kaupalliseksi tai juridiseksi liitoksi. Mikäli avioliittoon ei ole valmis sellaisenaan kun avioliitto on "tarkoitettu", on myös muita vaihtoehtoja kuten avoliitto,sinkkuus, rekisteröity parisuhde...
[/quote]
Epäilen vanhempiesi hoitavan asian puolestasi. Lisäksi fyssarimiehelläkin voi olla tulossa perintöjä, vaikka palkka onkin ekonomia vaatimattomampi. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että avioliiton aikana kerrytettyä yhteistä varallisuutta ei ole asiallista sulkea avio-oikeuden ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:43"]Meillä on tuollainen avioehto miehen kanssa ja mies myös tienaa huomattavasti enemmin kuin minä. Kaikki naiset kun ei ole rahan ahneita nipoja, toisin kuin ap. ;) [/quote] ai jaa, susta on siis ihan ok, että mies vie puolet sun perinnöistä ja säästöistä, vai oletko jo etukäteen päättänyt, että et tule kodkaan omistamaan mitään rahanarvoista? Maksatko myös 2/3 kaikista juoksevista kuluistanne? Hahmotatteko nyt ollenkaan, että tuo mies käyttää 300e/kk elämisen kuluihin, kaikki loput laittaa omiin säästöihinsä? Kun taas ap (joka saa vain 600e/kk eikä mitään tukia, koska asuu hyvätuloisen kanssa) pistää kaiken yhteiseen pottiin.
[/quote]
Kuten jo sanoin, en ole nipo toisin kuin ap. Mies maksaa puolet.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:47"]Miehellä tosiaan on tuo 500 000+ omaisuutta. Kaiken lisäksi miehellä on osakesalkkunsa, säästötilinsä, joihin kerää rahaa itselleen. Käyttörahaa kk jää muutama satanen. Minä ostan ruoat. Tekisi mieli perua häät just ja nyt. ap.
[/quote]
On todellakin viisainta perua häät. Mies ainoastaan hyväksi käyttää sinua. Miten olet niin tyhmä että maksast juoksetva kulut, kuten sapuskat ja annat miehen vain kerätä omaisuutta? Jätä se sika, nyt heti!
Jokainen sivistynyt ihminen tekee avioehdon ja testamentin, sehän on vaan fiksua. Jos siitä joku loukkaantuu, miksi ihmeessä, sehän on aivan luonnollista. Sillä myös eliminoidaan turhat rahariidat jos joskus mahdollisesti tulisi ero.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 09:48"]
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että avioliiton aikana kerrytettyä yhteistä varallisuutta ei ole asiallista sulkea avio-oikeuden ulkopuolelle.
[/quote]
Itse menin varattomana varattoman miehen kanssa naimisiin. Avioliiton solmimisen jälkeen mieheni on rikastunut huomattavasti. Ajattelen automaattisesti ettei se omaisuus kuulu mulle vaikka erottaisi. Se on vain rahaa. Juokseviin kuluihin osallistumme kumpikin prosentuaalisesti suunnilleen tasapuolisesti (kukaan ei noita taida laskea) ja säästämme molemmat tahoillamme. Lapsia ei ole eikä tule.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:43"]Meillä on tuollainen avioehto miehen kanssa ja mies myös tienaa huomattavasti enemmin kuin minä. Kaikki naiset kun ei ole rahan ahneita nipoja, toisin kuin ap. ;) [/quote] ai jaa, susta on siis ihan ok, että mies vie puolet sun perinnöistä ja säästöistä, vai oletko jo etukäteen päättänyt, että et tule kodkaan omistamaan mitään rahanarvoista? Maksatko myös 2/3 kaikista juoksevista kuluistanne? Hahmotatteko nyt ollenkaan, että tuo mies käyttää 300e/kk elämisen kuluihin, kaikki loput laittaa omiin säästöihinsä? Kun taas ap (joka saa vain 600e/kk eikä mitään tukia, koska asuu hyvätuloisen kanssa) pistää kaiken yhteiseen pottiin.
[/quote]
ymmärrätkö sinä että mies hoitaa kaiken pääomaa vaativan - asunto ja auto on velaton mutta ne tarvitsevat kunnossapitoa tai jopa joskus hankitaan uusi auto? Ap maksaa juoksevia kuluja, kyllä mutta hyötyy paljon miehensä varallisuudesta! Ja ap ei ole valottanut kuka maksaa esim lomamatkat, huonekalut jne... Epäilen että miehen osuus kustannuksista onkin vähän isompi kuin 300 kuussa.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:20"]Miehen KAIKKI omaisuus suojataan. Myös liiton aikana saatu. Ei perustele mitenkään, hänen on hänen. Mitään ''yhteistä'' omaisuutta ei ole eikä tule. Mies asuu perimässään talossa = ei lainaa. En tiedä miten lapset vaikuttaisivat asiaan mutta tämänhetkisen tiedon valossa: tuskin mitenkään. Olen lukenut kaltaisteni naisten kertomuksia, mutta en ikinä uskonut että se tulisi omallekin kohdalle. Miehille maailmassa tärkeintä on raha. ap.
[/quote]
Miksi menisit noilla ehdoilla naimisiin?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:51"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:49"]
[/quote]
Kuten jo sanoin, en ole nipo toisin kuin ap. Mies maksaa puolet.
[/quote]
tyhmä sä taidat olla, mutta kukin tavallaan . Hyvä kuitenkin, että mies maksaa puolet.
Mies voisi maksaa sulle palkkaa vaikka 300€/kk taloudenhoidosta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:49"]
[/quote]
ymmärrätkö sinä että mies hoitaa kaiken pääomaa vaativan - asunto ja auto on velaton mutta ne tarvitsevat kunnossapitoa tai jopa joskus hankitaan uusi auto? Ap maksaa juoksevia kuluja, kyllä mutta hyötyy paljon miehensä varallisuudesta! Ja ap ei ole valottanut kuka maksaa esim lomamatkat, huonekalut jne... Epäilen että miehen osuus kustannuksista onkin vähän isompi kuin 300 kuussa.
[/quote]
no sä voit sitä epäillä, mutta ap:n ilmoittamilla tiedoilla näin en ole. Ap:lla ei jää omaan kulutukseen pennin latia, joten ei voi oikein sanoa, että hän hyötyisi. Yksin asuessa hän saisi sentään tukia, ja päättää itse miten rahansa käyttää. Tuskinpa tuollainen pihi mies mitään yhteisiä lomamatkojakaan kustantaa.
Täällä ei tunnuta tajuavan, että juuri kukaan ei ole kritisoinut avioehtoa yleensä, ja ap:kin olisi suostunut allekirjoittamaan tasapuolisen avioehdon. Tämä ehto vaan sattui olemaan todella kohtuuton, ja se on oireellista. Ap teki hyvän päätöksen.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:08"]
Mies on saanut perintöä. Mutta on myös aina ollut säästäväinen (=pihi). Palkka menee suoraveloituksena säästötilille lähes kokonaan. Jos sanon nyt suoraan niin mua ei vittuakaan kiinnosta miehen rahat, kunhan vittu saisin pitää edes omani! Anteeksi ruma kielenkäyttö, mutta nyt ei voi mitään! ap.
[/quote]
Ei se voi olla suoraveloituksena. Ei omien tilien välille voi tehdä suoraveloitusta. Se on toistuva maksu. ok!
[/quote]
Jaa termistä en tiedä, mutta meillä ainakin on säästötilii jonne pankki siitää joka kuukauisi summan aivan samalla tavalla kuin lainan lyhennyksiin. En siis itse voi vaikuttaa tuohon säästösummaan, vaan minun pitäisi sopia pankin kanssa, jos haluaisin muuttaa sitä.
Mut kutsuttiin juhlallisesti muijakaverin vanhempien luo. Eteen kannettiin ylimielisin elkein avioehto. Katsoin paperia ja nousin. Katsoin muijakaveria ja sanoin ''Ootko menossa naimisiin? Sori, mä en tapaile enää varattuja.'' Lähdin. En ole muijaa nähnyt sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:27"]
Avioehto on hyvä myös perintojen takia. Eikö avioehdolla suljeta toisen osapuolen ulottumattomiin usein juuri perintöjä?
[/quote]Perinnönjättäjä yleensä määrittää jo testamentissa, että omaisuus ei ole avio-oikeuden alaista, joten avioehdolla ei silloin ole perijöille mitään merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 23:31"]Voiko avioehdolla sopia että liiton aikana ei ole elatusvelvollisuutta?
[/quote]tuskin, koska se lukee laissa..
Mitä jotkut yritykset avioehtoon kuuluu? Eihän ne ole omia rahoja, edes sille yrittäjälle. Firman rahat käytetään firman pyörittämiseen eikä omaan taskuun. Yrittäjä maksaa itselleen palkkaa jonka saa itse käyttää.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:29"]
Mitä jotkut yritykset avioehtoon kuuluu? Eihän ne ole omia rahoja, edes sille yrittäjälle. Firman rahat käytetään firman pyörittämiseen eikä omaan taskuun. Yrittäjä maksaa itselleen palkkaa jonka saa itse käyttää.
[/quote]
Voi elämä. Äly hoi.
Äly hoi itelles. Ei yritys kuulu henkilökohtaiseen elämään. Yrityksen lakimiehet hoitaa omistusasiat, ite ei tarvi huolehtia. Ja mulla on siis itellä yritys, eikä siitä tarvinnut avioehdossa laittaa mainintaa. Hoidettu jo muuten.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 19:43"]Meillä on tuollainen avioehto miehen kanssa ja mies myös tienaa huomattavasti enemmin kuin minä. Kaikki naiset kun ei ole rahan ahneita nipoja, toisin kuin ap. ;)
[/quote]
ai jaa, susta on siis ihan ok, että mies vie puolet sun perinnöistä ja säästöistä, vai oletko jo etukäteen päättänyt, että et tule kodkaan omistamaan mitään rahanarvoista? Maksatko myös 2/3 kaikista juoksevista kuluistanne? Hahmotatteko nyt ollenkaan, että tuo mies käyttää 300e/kk elämisen kuluihin, kaikki loput laittaa omiin säästöihinsä? Kun taas ap (joka saa vain 600e/kk eikä mitään tukia, koska asuu hyvätuloisen kanssa) pistää kaiken yhteiseen pottiin.