Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Vierailija kirjoitti:
Ei firmat enää halua kouluttaa ja opastaa itse. Välttämättä ei ole haluamisestakaan kiinni, mennään niin minimeillä, että ei ole aikaakaan opastaa mielellään uutta tekijää.
Jep, ja tästä seuraa aika mielenkiintoinen dilemma. Pitäisi saada osaavaa ja kokenutta työvoimaa, mutta kukaan ei ole valmis sellaista ”kasvattamaan”.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan ilmaista työvoimaa, talkoohengessä. Työttömät ei siihen suostu.
Tuskin kovin moni nyt töissä oleva jatkaisi normaalisti töissään, jos palkanmaksu lopetettaisiin. Töitä saisi talkoohengessä painaa entiseen tapaan
Meill Suomessa työpaikoilla ollaan harjottelijoille ilkeitä salataan asioita mm. Kukaan ei puutu huonoon ilmapiiriin. Työelämään tottumattomalla pelko kohtelusta toistuu.Siellä koulukiusaajat saavat monottaa vapaasti ja uusi joutuu naurunaaliseksi. Yhtään erilainen ei sais olla. Joku on liian varakas, ei haluta joukkoon. " ei se tarvii tätä palkkaa "Tai sitten olemus ei miellyät, noloa kun kulkee legginseiissä ja hupparissa.
Jos työmarkiinatuki on noin 500 euroa ja tilalle tarjotaan nollasopimusta. Et voi tietää saako kuussa nolla euroa vai enemmän. Asuminen ja muut kulut pitää kuitenk7n kattaa koko ajan.
Jos asut yksin niin en minä ainakaan uskaltaisi ottaa vastaan täysin epävarmaa työtä. Olisi ihan kauhea sekamelska hakemusten ja rahansaamisen kanssa kuukaudessa ja epävarmuus, esimerkiksi asumistuen kanssa, koska se lasketaan puolen vuoden oletetuille tuloilleolin.
Olin joskus puhelinmyyjänä ja silloin ei ollut mitään takuupalkkaa.
Asumistuki laskettiin syyskuun palkan mukaan puoleksi vuodeksi eteenpäin. Joulua kohti myynti väheni ja joulukuussa oli pulju kaksi viikkoa kiinni. Tammikuukin hiljainen.
Olin aivan paniikissa, vaikka toimitin työnantajajalta todistuksen, että puoti oli kiinni niin ei auttanut. En voinut hakea toimeentulorukeakaan koska joulukuun palkkatiedot tulivat vasta kuun lopussa.
Vaikka se työmarkkinatuki olisi noin 500 ruroa niin se olisi selkeämpi ja stressittömämpi, jopa turvallisempi.
En keksi miten tuota 500 euroa voisi yhdeltä, yksin laskunsa maksavalta ihmiseltä pienentää?
Perheellisellä on eri kun on joku muukin tuomassa rahaa huusholliin.
Palkan pitäisi olla riittävä elämiseen yksinkin eläessä.
Ei ole mitään erikoista paradoksia. Osa väestöstä on leimattu palkkauskelvottomaksi ja heidän ottamisestaan työntekijöiksi pitää saada yhteyskunnalta rahaa. Toinen osa on niitä palkkauskelvollisia työntekijöitä, joilla ei juurikaan työttömyyttä työhistoriassa ja kelpaavat ilman koulutustakin, mutta vaikeutena on saada heidät hakeutumaan paremmista työpaikoista huonompiin ja epävarmempiin pätkätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole työttömyyttä. On vain työhaluttomuutta tai työkyvyttömyyttä.
Yksi suurimmista ongelmista on se, että Suomessa saa valita vapaasti asuinkuntansa. Tämä johtaa siihen että kaikki kynnellekykenevät muuttavat PK-seudulle jossa sitten itketään ettei ole töitä.
Pohjanmaalla pulaa jopa duunareista perus tehtaissa koska nykyään on erittäin vaikea saada työntekijää joka ymmärtäisi että on työajat ja työnantaja ei maksa kännykällä pläräilystä. Täysipäisiä ihmisiä ei enää tunnu olevan saatavilla tuosta playstationsukupolvesta.
Suomessa ei ole työvoimapulaa, vaan haluttomuutta maksaa palkkaa ja kouluttaa itselle työntekijöitä. Työnantajat ovat tottuneet saamaan ilmaisia orjia erilaisten työkkärin kurssien kautta.
On minullakin ollut työkaverina harjoitteija joka puhui vaan kännykäänsä. Ei tullut mukaan mihinkään työhön. Pakeni nurkan taakse aina kännykän kanssa.Tämä oli sairaalassa.
Olen pitkäaikaistyötön. Olen työkyvytön. Viranomaiset ovat tosin sitä mieltä että olen työkykyinen. Olisin mieluummin eläkkeellä, saisin sen verran enemmän rahaa ettei tarvis kerätä tölkkejä ja pummata rahaa että pääsen kerran viikossa ruoka-apuun.
Uudelleen kouluttautumiseen tai opiskeluun ei kannusteta. Työttömänä saa enemmän tukia kuin opiskelijana. Ei minulla olisi ainakaan varaa alkaa taas opiskelijaksi, vaikka kouluttautuisin alalle jossa olisi varmasti töitä tarjolla. Jos jäisin työttömäksi, eläisin ansiosidonnaisella ja tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos työmarkiinatuki on noin 500 euroa ja tilalle tarjotaan nollasopimusta. Et voi tietää saako kuussa nolla euroa vai enemmän. Asuminen ja muut kulut pitää kuitenk7n kattaa koko ajan.
Jos asut yksin niin en minä ainakaan uskaltaisi ottaa vastaan täysin epävarmaa työtä. Olisi ihan kauhea sekamelska hakemusten ja rahansaamisen kanssa kuukaudessa ja epävarmuus, esimerkiksi asumistuen kanssa, koska se lasketaan puolen vuoden oletetuille tuloilleolin.
Asumistuki laskettiin syyskuun palkan mukaan puoleksi vuodeksi eteenpäin. Joulua kohti myynti väheni ja joulukuussa oli pulju kaksi viikkoa kiinni. Tammikuukin hiljainen.
Olin aivan paniikissa, vaikka toimitin työnantajajalta todistuksen, että puoti oli kiinni niin ei auttanut. En voinut hakea toimeentulorukeakaan koska joulukuun palkkatiedot tulivat vasta kuun lopussa.
Vaikka se työmarkkinatuki olisi noin 500 ruroa niin se olisi selkeämpi ja stressittömämpi, jopa turvallisempi.
En keksi miten tuota 500 euroa voisi yhdeltä, yksin laskunsa maksavalta ihmiseltä pienentää?Perheellisellä on eri kun on joku muukin tuomassa rahaa huusholliin.
Palkan pitäisi olla riittävä elämiseen yksinkin eläessä.
Minä olin koronan takia täysin ilman tuloja 2 kk, kun nollasopparityöstä ei tarjottu lainkaan tunteja. Minulla oli auto, joten toimeentulon asiakkaaksi ei ollut asiaa. Yritin anella edes asumistuen korotusta tulotason muututtua 900 €/kk --> 0 €/kk, mutta Kelan täti selitti ystävällisesti, että asumistuki tarkastetaan vasta kun "uusi tilanne" on jatkunut vähintään 3 kk. Voitte kuvitella miten pakka hajosi, kun talouteen tuli vain 300 €/kk (asumistuki) ja pelkästään vuokra oli 450 €/kk. Jouduin myymään ihan kaiken (paitsi auton, koska toivoin että tunteja tulee vielä...), keräämään pullot, kerjäämään lähikaupasta vanhoja tuotteita jne. Kahden kuukauden jälkeen tunteja alkoi tulla minullekin. Ripotellen.
EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
AYritykset eivät tahdo työllistää koulunpenkiltä tulleita, vaan esim niitä joilla on 10-15 v relevantti työkokemus. Se johtuu siitä, että kulut on karsittu niin minimiin ettei ole lyhyellä tähtäimellä varaa opettaa ketään.
Voi olla totta, mutta ei niistä nuorista koskaan tule toivottuja ammattilaisia, jos kukaan ei heitä ensimmäiseen työhön palkkaa. Moni työpaikka tuntuu unohtaneen tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien määrää pitäisi vähentää ja kestoa lyhentää siten, että alkaisi kiinnostaa.
Kaiken kaikkiaan tilanteen pitäisi olla sellainen, että jos työtä on tarjolla, sitä itsestäänselvästi kannattaa tehdä.
Mutta eikö tämäkin ole paradoksi - eihän se työ voi olla kannattavaa, jos sillä ei elä?
Tässä maassa on jokaisella mahdollisuus opiskella. Jos haluat saada erityisen hyvää palkkaa, rahkeiden tulee riittää siihen. Muussa tapauksessa opiskelet sitä mihin kykenet ja saat sitä palkkaa mitä siitä maksetaan ja opit pärjäämään sillä. Edelleen, tuet on liian suuria jos niillä eläminen on parempi vaihtoehto kuin työn tekeminen. Työn tekemisen tulisi AINA olla ykkösvaihtoehto, jos työtä tarjolla on. On ihan käsittämätöntä, että näin ei ole.
Eihän tässä maassa ole mahdollisuutta opiskella! Ehkä oli vielä 80-luvulla, mutta nykyaikana 1 koulutus ei riitä, eikä 2-3 sekään vielä. Pitää opiskella koko ajan uusia ammatteja. Kun opintorahat on käytetty yhteen koulutukseen, millä rahalla lähdet opiskelemaan välillä sitä uutta?
Kerrohan tähän vastaus.
Netissä voi opiskella ihan ilmaiseksi lähes mihin ammattiin tahansa.
Enpä tosiaan haluaisi talooni töihin netissä ilmaiseksi opiskellutta sähkö- tai putkiasentajaa, enkä edes nuohoojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?
Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?
Minä en kouluttaudu niille aloille siksi, että en tiedä, mitä aloja ne olisivat.
Olen kyllä kouluttautunut aika paljon, ja paraikaakin kouluttaudun dippainssiksi, mutta eipä silla tunnu töitä saavan.
Kun aikoinaan 80-luvulla menin yliopistoon, pidettiin selvänä, että yliopistokoulutuksen hankkineella on töitä eläkeikään asti. Nyt olen sitä mieltä, että mitenkään ei voi tietää, millä alalla tulee olemaan töitä ja millä ei. Piti tulla kamala työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle - no, eipä tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi miten tuota 500 euroa voisi yhdeltä, yksin laskunsa maksavalta ihmiseltä pienentää?Perheellisellä on eri kun on joku muukin tuomassa rahaa huusholliin.
Palkan pitäisi olla riittävä elämiseen yksinkin eläessä.Minä olin koronan takia täysin ilman tuloja 2 kk, kun nollasopparityöstä ei tarjottu lainkaan tunteja. Minulla oli auto, joten toimeentulon asiakkaaksi ei ollut asiaa. Yritin anella edes asumistuen korotusta tulotason muututtua 900 €/kk --> 0 €/kk, mutta Kelan täti selitti ystävällisesti, että asumistuki tarkastetaan vasta kun "uusi tilanne" on jatkunut vähintään 3 kk. Voitte kuvitella miten pakka hajosi, kun talouteen tuli vain 300 €/kk (asumistuki) ja pelkästään vuokra oli 450 €/kk. Jouduin myymään ihan kaiken (paitsi auton, koska toivoin että tunteja tulee vielä...), keräämään pullot, kerjäämään lähikaupasta vanhoja tuotteita jne. Kahden kuukauden jälkeen tunteja alkoi tulla minullekin. Ripotellen.
EI ENÄÄ IKINÄ!!!!!!!
Älä tule kertomaan tarinaa, joka ei pidä paikkaansa. Ei auton omistaminen ole koskaan ollut este tilapäisen toimeentulotuen saamiselle. Vai onko autosi aivan liian kallis ja olet hakenut toimeentulotukea jo pitkään? Uusi tilanne ei tarvitse asumistuessa kestää 3 kuukautta. Olisit saanut työmarkkinatukea tai jotain muuta työttömyyskorvausta, jos olisit ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien määrää pitäisi vähentää ja kestoa lyhentää siten, että alkaisi kiinnostaa.
Kaiken kaikkiaan tilanteen pitäisi olla sellainen, että jos työtä on tarjolla, sitä itsestäänselvästi kannattaa tehdä.
Mutta eikö tämäkin ole paradoksi - eihän se työ voi olla kannattavaa, jos sillä ei elä?
Tässä maassa on jokaisella mahdollisuus opiskella. Jos haluat saada erityisen hyvää palkkaa, rahkeiden tulee riittää siihen. Muussa tapauksessa opiskelet sitä mihin kykenet ja saat sitä palkkaa mitä siitä maksetaan ja opit pärjäämään sillä. Edelleen, tuet on liian suuria jos niillä eläminen on parempi vaihtoehto kuin työn tekeminen. Työn tekemisen tulisi AINA olla ykkösvaihtoehto, jos työtä tarjolla on. On ihan käsittämätöntä, että näin ei ole.
Eihän tässä maassa ole mahdollisuutta opiskella! Ehkä oli vielä 80-luvulla, mutta nykyaikana 1 koulutus ei riitä, eikä 2-3 sekään vielä. Pitää opiskella koko ajan uusia ammatteja. Kun opintorahat on käytetty yhteen koulutukseen, millä rahalla lähdet opiskelemaan välillä sitä uutta?
Kerrohan tähän vastaus.
😂😂😂
No lähes mihin tahansa, joopa joo.
Lopetahan nyt se pilven polttelu.
kynikus kirjoitti:
Seppo, 40v, koneasentaja Tohmajärveltä: "Ai että Uuteenkaupunkiin pitäs lähtee.. ei sitä kehtaa, kun täällä on tää talo ja noi kalaveet..."
Seija 56 v. Muoniosta: "Pitäs lähteä töihin Kajaaniin, kun siellä olisi sopiva paikka. Määräaikainen tosin, mutta saisihan sen jälkeen ansiosidonnaista päivärahaa. Mies pärjää kyllä täällä lasten kanssa, kun ovat jo kouluikäisiä ja mies kulkee töissä kotoa. Viikonloppuisin voisi käydä kotona, ja ehkä perhe joskus Kajaanissa. Mutta mistä minä saisin asunnon?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan tähän vastaus.
Enpä tosiaan haluaisi talooni töihin netissä ilmaiseksi opiskellutta sähkö- tai putkiasentajaa, enkä edes nuohoojaa.
Ammattikoulutuksen leikkaukset ovat johtaneet siihen, että melkeinpä tuollaisia nykyään valmistuvat sähköasentajat ja nuohoojat ovat. Ts. ovat kyllä virallisesti olleet oppilaitoksessa kirjoilla, mutta kun ope on ollut omautettuna, niin netistä itsekseen on opiskeltu.
Suurin onglema on työttömien osaamisen puute. Sitä osaamista saatetaan hehkuttaa hakemuksessa, mutta sitten käytönnön testissä osaaminen on erittäin alkeistasolla. Hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa Excel-osaaminen. Olen testannut haastattelussa Excelin käytön osaamista sadoilta ihmisiltä, joilla on CV:ssä "erinomaiset exceltaidot". Todellisuudessa näistä henkilöistä 95 %:a ei hallitse edes kaavojen käyttöä kunnolla, mistään makrojen hallitsemisesta puhumattakaan. Sama koskee monta muuta asiaa. Osaamista ei käytännössä ole juurikaan, mutta palkan pitäisi olla erityisasiantuntijan tasoa.
Pitää muistaa, että myös korkeasti koulutetut joutuvat kilpailemaan paikoista verisesti, osa putoaa kärryiltä, valitettavasti. Kouluttautuminen ei siis enää ole avain onneen.