Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eutanasia ei etene. Valmistelijat ei yksimielisiä. Saattohoitoa yritetään parantaa lakiteitse. Linkki

Vierailija
31.08.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-12078040

Minusta tuossa oli hyviä pointteja myös eutanasiaa vastaan.

Kommentit (233)

Vierailija
61/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä olen myös eutanasiaa vastaan. Meille ei tarvita armomurhaajien ammattikuntaa. Useimmat pystyisivät ottamaan tappavat lääkkeet aivan itse vaikka perheensä kesken, homma hoidettu eikä kunnia sen huonompi. Eutanasian laillistaminen vaatisi armomurhaajien ammattikunnan ja lisäisi riskiä tulla ihan vain murhatuksi. Siksipä saattohoito on armollisempaa.

Eutanasia olisi paljon saattohoitoa armollisempi vaihtoehto silloin, kun jäljellä on päiviä tai korkeintaan viikkoja.

Vaatisi kuitenkin murhaaj ien kouluttamista kun itsensä voi tapp aa muutenkin.

"Murh aajat" on jo koulutettu. Heitä kutsutaan hoitajiksi ja lääkäreiksi. Eutanasia ei poikkea tekniseltä toteutukseltaan lääkkeen antamisesta injektiona.

Lääkärinä en suostu tappamaan potilasta. Kannattaa keksiä joku muu suorittava porras tähän toimeen. Voisiko vaikka elinkautisvankeja pyytää auttamaan koska heillä ei varmaan tule omantunnon tuskaa surmaamisesta,

Sitten ei kannata hankkiutua sellaisiin työtehtäviin, missä voi joutua tekemisiin saattohoitopotilaiden kanssa.

Vierailija
62/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?

Kyllä minä haluaisin eutanasian, jos tietäisin että se mitä loppuelämästä on jäljellä on pelkkää kipua.

Mikset tee itsemurhaa sitten? Keinoja kyllä löytyy kuten hukuttautuminen tai hyppääminen korkealta pää edellä maahan. Junan alle jääneet kuolevat myös. Eutanasia tarkoittaa että jonkun pitää tappaa sinut ja siitä voi tulla omantunnon ongelma surmaajalle.

Miten itsemurha tehdään, kun maataan puolitajuttomana sairaalassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ettei etene. Olisikin ihan kaiken sivistyksen ja ihmisarvon vastaista alkaa sallimaan ja jopa mainostamaan eutanasiaa.

Minkä ikäinen olet?

Kun katson nyt mieheni  (65v) kärsimyksiä syöpää vastaan, niin ainoa vaihtoehto olisi eutanasia.

Mutta, kun näitä vastustajia on, jotka kuvittelevat kuolevansa kivutta. Sallikaa nimeenomaan heille kivulias kuolema.

Kun oma kuolema tulee ja on tuskissaan, niin elkää valittako. Sanokaa hoitajille, etten tarvitse kipulääkkeitä, koska olen luomukuolemaa tekevä ihminen.

Jos kärsivät syöpäpotilaat todella toivoisivat eutanasiaa, he tekisivät sen itse. Mikään laki ei kiellä ihmistä tappamasta itseään, mutta kummasti vaan hyvinkin sairaat ihmiset valitsevat katsoa elämän loppuun asti.

Vierailija
64/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko täällä suunnittelee eutanasiaa itsellean? Vai onko se tarkoitettu vain muille?

Kyllä minä haluaisin eutanasian, jos tietäisin että se mitä loppuelämästä on jäljellä on pelkkää kipua.

Mikset tee itsemurhaa sitten? Keinoja kyllä löytyy kuten hukuttautuminen tai hyppääminen korkealta pää edellä maahan. Junan alle jääneet kuolevat myös. Eutanasia tarkoittaa että jonkun pitää tappaa sinut ja siitä voi tulla omantunnon ongelma surmaajalle.

Siinä vaiheessa, kun ei vielä olla sairaalassa puolitajuttomana vaan toimintakykyisenä omassa kodissa.

Vierailija
65/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä itsemurha jos ei ole tarvetta? Itse mieluummin juon kaksi kupillista lääkkeitä kuten ulkomailla tehdään ja kuolen siististi. Ei tarvitse kenenkään kerätä irtonaisia jäseniä radan varrelta kun voivat käydä kotona laittamassa ruumispussiin.

Youtubesta löytyy vaikka kuinka monta videota missä ihmiset juovat litkut minkä jälkeen nukahtavat ja kuolevat. Ei siihen tarvita lääkäreitä piikkejä tökkäilemään.

Vierailija
66/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan nyt on hemmetti ettei IHMINEN ITSE saa päättää omasta eutanasiasta!! Mitä se muille kuuluu. Minä ainakin haluan itselleni eutanasian kun näin isäni monta kuukautta kituvan luurankona ennen kuolemaansa. Ei ikinä sellaista! Ja eihän jonkun lahkolais-räsäsen sitä tarvitse itselleen ottaa. Mutta ei hänellä ole myöskään oikeutta kieltää eutanasiaa muilta.

Eivät ne eutanasiaa haluavat ole sitä toinen toisilleen tekemässä, vaan vaativat ulkopuolisia, kuten nyt vaikka Räsästä, osallistumaan siihen.

Uskoisin, että myös hoitohenkilökunnassa on paljon eutanasiaa kannattavia ihmisiä - he kuitenkin näkevät läheltä sen inhimillisen kärsimyksen, jota sen puute saa aikaan. Tällöin olisi varmasti mahdollista sallia se, että eutanasiaan ei tarvitse osallistua, ellei tahdo. Jos jossakin yksikössä ei ole ketään joka sen haluaa suorittaa, voidaan potilas siirtää eutanasiaa varten siihen erikoistuneeseen yksikköön.

Vierailija
67/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saattohoito?! Monet kuolevat yksin terveyskeskuksen vuodeosastolla. Ei siellä hoitajilla ole aikaa viettää vuoteen äärellä.

Monet sekavana yksinään kotona kotihoidon pikapiipahdustusten varassa. Suomessa asiat ovat huonolla tolalla, hurskastelu eutanasian kamaluudesta on naurettavaa.

Vierailija
68/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mä olen myös eutanasiaa vastaan. Meille ei tarvita armomurhaajien ammattikuntaa. Useimmat pystyisivät ottamaan tappavat lääkkeet aivan itse vaikka perheensä kesken, homma hoidettu eikä kunnia sen huonompi. Eutanasian laillistaminen vaatisi armomurhaajien ammattikunnan ja lisäisi riskiä tulla ihan vain murhatuksi. Siksipä saattohoito on armollisempaa.

Eutanasia olisi paljon saattohoitoa armollisempi vaihtoehto silloin, kun jäljellä on päiviä tai korkeintaan viikkoja.

"Murh aajat" on jo koulutettu. Heitä kutsutaan hoitajiksi ja lääkäreiksi. Eutanasia ei poikkea tekniseltä toteutukseltaan lääkkeen antamisesta injektiona.

Lääkärinä en suostu tappamaan potilasta. Kannattaa keksiä joku muu suorittava porras tähän toimeen. Voisiko vaikka elinkautisvankeja pyytää auttamaan koska heillä ei varmaan tule omantunnon tuskaa surmaamisesta,

Sitten ei kannata hankkiutua sellaisiin työtehtäviin, missä voi joutua tekemisiin saattohoitopotilaiden kanssa.

Niin, että saattohoitoon erikoistuneet lääkärit (ja hoitajat) joutuisivat eroamaan työstään jos eutanasia laillistettaisiin? Tosi hyvä idea.

Vierailija
69/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan nyt on hemmetti ettei IHMINEN ITSE saa päättää omasta eutanasiasta!! Mitä se muille kuuluu. Minä ainakin haluan itselleni eutanasian kun näin isäni monta kuukautta kituvan luurankona ennen kuolemaansa. Ei ikinä sellaista! Ja eihän jonkun lahkolais-räsäsen sitä tarvitse itselleen ottaa. Mutta ei hänellä ole myöskään oikeutta kieltää eutanasiaa muilta.

Eivät ne eutanasiaa haluavat ole sitä toinen toisilleen tekemässä, vaan vaativat ulkopuolisia, kuten nyt vaikka Räsästä, osallistumaan siihen.

Ei sinun tarvitse osallistua mihinkään.

Kunhan vaan annat lääkkeet niitä pyytäville. Kyllä ihmiset osaavat ne juoda kuten ulkomaillakin.

Vierailija
70/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa, kun ei vielä olla sairaalassa puolitajuttomana vaan toimintakykyisenä omassa kodissa.

Mutta on ihmisiä, jotka eivät halua kuolla vielä siinä vaiheessa.

Vierailija
71/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, että saattohoitoon erikoistuneet lääkärit (ja hoitajat) joutuisivat eroamaan työstään jos eutanasia laillistettaisiin? Tosi hyvä idea.

Onko muuten juuri saattohoidon ammattilaisten suhtautumista eutanasiaan tutkittu tarkemmin?

Vierailija
72/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työryhmä esitti myös huolensa siitä tilanteesta, jossa yhteiskunnan arvot vähitellen muuttuisivat ikääntyneiden, lähellä kuolemaa olevien osalta jyrkemmiksi ja suvaitsemattomimmiksi.

Pelkona oli myös, että kuolemaa lähestyvät voisivat kokea velvollisuudekseen pyytää eutanasiaa ollakseen kuormittamatta läheisiään, terveydenhuoltoa tai yhteiskuntaa."

Onko näin käynyt maissa, joissa se on ollut pitkään sallittua? Ei minun tietääkseni.

Ja tietysti eutanasian saamiseen tulisi tiukat kriteerit, ei sitä saisi noin vain pyytämällä. Sen saisivat vain sellaiset, joiden kärsimystä ja kipua kuolemaa ennen on nykyään vaikea lievittää: syöpäsairaat, ALS:ia sairastavat jne.

Masentuneet nuoret on saaneet eutanasian.Taitaa olla Esim. Hollannissa tehtailua.

Lähde on lääkäreitä ja tiedotusvälineet.

Vierailija
73/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua lievittää potilaan ja omaisten kärsimystä, ei tosiaankaan sovellu työhön saattohoitoon.

Vierailija
74/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöt ja omaisten itsekkyys tässä onkin todellisuudessa vahvimmin taustalla. Korvataan kallis saattohoito sittenkin teurastamoilla, halpaa eikä tarvitse sairaan luona kenenkään vierailla ja perintöä odotella. Teurastamosta saadaan liha siististi vitriiniin kun olisi vaikea kerätä radan varresta vai miten se oli... lopetetaanhan niitä tarpeeksi kärsiviä elukoitakin.

Ihminen voi kyllä päättää päivänsä jos sitä todella haluaisi.

Vierailija
75/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, ettei etene. Olisikin ihan kaiken sivistyksen ja ihmisarvon vastaista alkaa sallimaan ja jopa mainostamaan eutanasiaa.

Minkä ikäinen olet?

Kun katson nyt mieheni  (65v) kärsimyksiä syöpää vastaan, niin ainoa vaihtoehto olisi eutanasia.

Mutta, kun näitä vastustajia on, jotka kuvittelevat kuolevansa kivutta. Sallikaa nimeenomaan heille kivulias kuolema.

Kun oma kuolema tulee ja on tuskissaan, niin elkää valittako. Sanokaa hoitajille, etten tarvitse kipulääkkeitä, koska olen luomukuolemaa tekevä ihminen.

Jos kärsivät syöpäpotilaat todella toivoisivat eutanasiaa, he tekisivät sen itse. Mikään laki ei kiellä ihmistä tappamasta itseään, mutta kummasti vaan hyvinkin sairaat ihmiset valitsevat katsoa elämän loppuun asti.

Moni haluaa elää "täyttä elämää" niin pitkään kuin se on mahdollista ja tehdä viimeisen kerran niitä asioita, joihin vielä pystyy. Voinnin romahdettua toivotaan usein välitöntä kuolemaa, mutta siinä vaiheessa fyysiset voimat eivät enää riitä itsemurhaan. Jäljelle jää vain hidas kituminen.

Vierailija
76/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasiaa vastustavat ovat pääosin uskohulluja joiden mielestä kivuissa kärsiminen auttaa pääsemään taivaaseen. Äiti Teresa esimerkiksi kielsi antamasta kivunhoitoa sairaille koska kärsiminen kuulemma auttoi ihmisiä pääsemään taivaaseen ja nunnat jotka yrittivät antaa edes aspiriinia saivat kuulla kunniansa.

Vierailija
77/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa eutanasiaa vastustavat, kuinka moni teistä on seurannut lähiomaisen saattohoitoa loppuun asti?

Vierailija
78/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eutanasiaa vastustavat ovat pääosin uskohulluja joiden mielestä kivuissa kärsiminen auttaa pääsemään taivaaseen. Äiti Teresa esimerkiksi kielsi antamasta kivunhoitoa sairaille koska kärsiminen kuulemma auttoi ihmisiä pääsemään taivaaseen ja nunnat jotka yrittivät antaa edes aspiriinia saivat kuulla kunniansa.

Ai onko täällä paljonkin saattohoito vastustajia?

Vierailija
79/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoitoa pitää sit kyl oikeasti kehittää.

Jokaiselle kuolevalle, joka tarvitsee, mahdollisuus nukutukseen.

Sinun mielestäsikö nukutus on ihmisarvoista elämää? Nukutettuna voit tulla vaikka raiskatuksi sairaalassa. Eutanasia ehdottomasti.

Vierailija
80/233 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen anto pitää olla omaisten vastuulla sillä he haluavat potilaasta eniten eroon.

Monilla ei ole omaisia. Eivätkö he siis voi saada eutanasiaa vaikka he juuri sitä eniten tarvitsevat. Mieti itse, kuinka karmeaa on kitua hoitohenkilökunnan armoilla vuosikausia.