Kysy mitä tahansa 18-vuotiaalta lestadiolaisperheen lapselta
En ole tänään koulussa, ja aika alkaa käydä tylsäksi, joten mielelläni vastaisin kysymyksiinne :)
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:33"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:28"]Mitä suuntausta olet? [/quote] Seksuaalista suuntautumistako tarkoitat? Aina olen itseäni heterona pitänyt, mutta kerran olen ollut naiseen ihastunut. Mutta miehistä olen kiinnostunut. Ap [/quote] Tarkoitin lestadiolaista suuntausta? [/quote] En mitään. Olen tavallinen evankelisluterilainen. Ap
[/quote]
Siis what? Heh eli oot provo :D
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:36"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:33"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:28"]Mitä suuntausta olet? [/quote] Seksuaalista suuntautumistako tarkoitat? Aina olen itseäni heterona pitänyt, mutta kerran olen ollut naiseen ihastunut. Mutta miehistä olen kiinnostunut. Ap [/quote] Tarkoitin lestadiolaista suuntausta? [/quote] En mitään. Olen tavallinen evankelisluterilainen. Ap
[/quote]
Siis what? Heh eli oot provo :D
[/quote]
En ole provo. Lahkosta olen eronnut, joten en ole minkään sortin lestadiolainen. Ap
65 ja 67 ei ole ap! Vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen kuuluin, mutta nykyää olen ev.lut. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:09"]Käyttävätkö lestadiolaiset paljon fyysistä kurinpitoa rangaistuksena?
[/quote]
En osaa yleisesi vastata, mutta kun olin lapsi, niin kyllä käytettiin ainakin meillä. Ap
[/quote][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:09"]Käyttävätkö lestadiolaiset paljon fyysistä kurinpitoa rangaistuksena?
[/quote]
En osaa yleisesi vastata, mutta kun olin lapsi, niin kyllä käytettiin ainakin meillä. Ap
[/quote] vastaan tässä vähä ap puolesta. Vl perheitä löytyy erinlaisia niinkö tetä muitakin perheitä. Itse en oo koskaan kokenut lapsuudessa fyysista kuritusta. Vanhemmat saattoivat nostaa ääntä ,jos lapset riehu tai teki tyhmää. Enkä ole kuullut että olis kaveri porukassakaan ollut samaa ongelmaa. Itse olin 17-19v eroneena vl liikkeestä. Vanhempani ja suku hyväksy asian täysin. Ja kohteli ihan normaalisti ja äitikin sano et usko omakohtanen ja kukin valitsee tiensä. :) Loppujen lopuksi liityin takas vl ja sovin synnit. En kestänyt sitä epävarmaa oloa ja koin oloni onnelliseksi vl. Toisin ku eroneena. Kaikki kaverit pysy yms. Eihän ihminen sisäisesti muutu onko hän vl vai ei.
onnittelut sulle! mä en oo lähtöpäätöstä katunu kertaakaan, elämä muuttu niin kevyeks kun pysty vapauttamaan ittensä tosta taakasta ja tehdä ison itsenäisen päätöksen jonka takana haluaa seistä. pystyy keskittymään oikeisiin asioihin kuten oman tulevaisuuden rakentamiseen ilman hengellisiä rajoitteita. uskon asioiden pohtiminen ja huono omatunto yms ei enää vie loputtomasti energiaa omasta läsnäolosta.
ei siinä, hyvät perusarvot on kotoota jääny käteen.
mut näiden asioiden kans me entiset lessut tullaan tappelemaan vuosia ja vuosia. helpottuu aina vaan ja nykyään pidän itteäni entisenä lessuna enkä "normaalina ihmisyksilönä" vaan sillon kun asiasta keskustellaan syvällisemmin.
sulla on paljon hyvää edessä!:)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:25"]onnittelut sulle! mä en oo lähtöpäätöstä katunu kertaakaan, elämä muuttu niin kevyeks kun pysty vapauttamaan ittensä tosta taakasta ja tehdä ison itsenäisen päätöksen jonka takana haluaa seistä. pystyy keskittymään oikeisiin asioihin kuten oman tulevaisuuden rakentamiseen ilman hengellisiä rajoitteita. uskon asioiden pohtiminen ja huono omatunto yms ei enää vie loputtomasti energiaa omasta läsnäolosta.
ei siinä, hyvät perusarvot on kotoota jääny käteen.
mut näiden asioiden kans me entiset lessut tullaan tappelemaan vuosia ja vuosia. helpottuu aina vaan ja nykyään pidän itteäni entisenä lessuna enkä "normaalina ihmisyksilönä" vaan sillon kun asiasta keskustellaan syvällisemmin.
sulla on paljon hyvää edessä!:)
[/quote] Kaikki ihmiset kulkevat omansa tiensä ja tekevät mieleisensä valinnat. Pää asia et on onnellinen. Totta uskovallakin on järjen käyttö on sallittua. Ei sitä kannata esim lapsi lauma kuormaan kuolla. Siis hyväksyn ehkäsyn tarpeen vaatiessa
Tiesitkö, että isäsi 'reissuhommissa' käydessään käy säännöllisesti panemassa muita naisia kuin äitiäsi?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:44"]Tiesitkö, että isäsi 'reissuhommissa' käydessään käy säännöllisesti panemassa muita naisia kuin äitiäsi?
[/quote]
Minulle ihan sama ketä isäni panee, onhan hän sinkku. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:44"]Tiesitkö, että isäsi 'reissuhommissa' käydessään käy säännöllisesti panemassa muita naisia kuin äitiäsi?
[/quote]
Minulle ihan sama ketä isäni panee, onhan hän sinkku. Ap
[/quote]Jos miehellä on pokkaa tohon niin sit. On ite kyllä ottaisin eron jos mies pettäis. T:vl nainen. Ja sinkut miehet voi panna vaikka norsuja. :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:44"]
Tiesitkö, että isäsi 'reissuhommissa' käydessään käy säännöllisesti panemassa muita naisia kuin äitiäsi?
[/quote]
Jännä, että sinä sen tiedät. Tunnetko ap:n isän?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi. Seuraavaa aloitusta varten kannattaa lukea vaikkapa "Nyt vapaa olen"-kirja. [/quote] En ole provo. Olen käsitellyt asiaa paljon, niin yksin kuin ammattilaisenkin kanssa, ja käyn edelleenkin terapiassa kerran kahdessa viikossa. Prosessi oli vaikein koskaan kokemani. Säästyin itse pahimmilta keskusteluilta, koska äitini oli puolellani, ja ei päästänyt ylempiä päättäjiä meille. Nyt olen muuttanut omilleni, eivätkä he tule oveni taakse koputtelemaan. Ap
[/quote]
PROVO! !Todellakaan kukaan ei tuu oven taakse koputtelemaan jos tekee sen päätöksen että haluaa erota yhteisöstä!
Ja mitkä ihmeen "ylemmät päättäjät"?Olen ikäni ollut vl, asunut monella paikkakunnalla ja missään niissä Vl-piireissä ei koskaan ole ollut mitään ylempiä päättäjiä?? Kaikki on samalla viivalla uskomisen asioissa.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi. Seuraavaa aloitusta varten kannattaa lukea vaikkapa "Nyt vapaa olen"-kirja. [/quote] En ole provo. Olen käsitellyt asiaa paljon, niin yksin kuin ammattilaisenkin kanssa, ja käyn edelleenkin terapiassa kerran kahdessa viikossa. Prosessi oli vaikein koskaan kokemani. Säästyin itse pahimmilta keskusteluilta, koska äitini oli puolellani, ja ei päästänyt ylempiä päättäjiä meille. Nyt olen muuttanut omilleni, eivätkä he tule oveni taakse koputtelemaan. Ap
[/quote]
PROVO! !Todellakaan kukaan ei tuu oven taakse koputtelemaan jos tekee sen päätöksen että haluaa erota yhteisöstä!
Ja mitkä ihmeen "ylemmät päättäjät"?Olen ikäni ollut vl, asunut monella paikkakunnalla ja missään niissä Vl-piireissä ei koskaan ole ollut mitään ylempiä päättäjiä?? Kaikki on samalla viivalla uskomisen asioissa.
[/quote]
Voit rauhassa ajatella mitä ajattelet, mutta en ole provo :) miksi tulisin tänne valehtelemaan, en ymmärrä? Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:28"]Mitä suuntausta olet? [/quote] Seksuaalista suuntautumistako tarkoitat? Aina olen itseäni heterona pitänyt, mutta kerran olen ollut naiseen ihastunut. Mutta miehistä olen kiinnostunut. Ap
[/quote]
Tarkoitin lestadiolaista suuntausta?
[/quote]
En mitään. Olen tavallinen evankelisluterilainen. Ap