Kysy mitä tahansa 18-vuotiaalta lestadiolaisperheen lapselta
En ole tänään koulussa, ja aika alkaa käydä tylsäksi, joten mielelläni vastaisin kysymyksiinne :)
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:47"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah [/quote] En tiedä miten teilläpäin toimitaan, mutta minua yritettiin kyllä käännyttää takaisin. Osasyynä on varmaan se, että yksi kummisetäni on suhteellisen korkeassa asemassa ko yhteisössä, ja setäni on puhuja. Ihmetyttää vain, että miksi valehtelisin asiasta av-palstalla? Ap [/quote] En ole tuo sama mutta meilläpäin toimitaan niin että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse saa päättää haluaako uskoa vai ei. Ystävien kanssa asioista puhutaan ja heillä voi olla suuri halu että ystävä saisi palata ja tehdä parannuksen mutta ei käy puhujat oville koputtelemassa. Tuo on jotain jehovien touhua että puhujamiehet käy nuorelle tytölle puhumassa että voisit tehdä parannuksen. Kai sinäkin tiedät että usko on niiin henkilökohtainen asia ettei toisen puolesta voi uskoa eikä yrittää "käännyttää". Se on se sydämen tila mikä määrittää sen että oletko uskomassa vai et. Eikä nykyään enää pelotella tuolla helvetillä. Ei nykypäivän lapset puhu tulimerestä niinku ennen. Toisekseen sulla on väärät käsitykset. Uskovainen saa vapaasti käyttää ehkäisyäkin. Ne ovat jokaisen omia valintoja. Ei se kulmakarvojen nyppiminen tai suuteleminen ennen avioliittoa ole esteenä taivaaseen pääsylle. Taivaanseen pääsee EI pääse omien tekojen tai tekemättä jättämisien ansioista. [/quote] Voi olla, että täällä pohjoisessa ollaan vanhoillisempia. Muistan elävästi, kuinka ollessani noin 8-10 -vuotias, naapurini käännytettiin pois ry:n eteisessä, koska hän oli meikannut. Ap
[/quote]
Mikä tuo johtokunta on ? Siis srk:n joku ylimystö?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:47"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah [/quote] En tiedä miten teilläpäin toimitaan, mutta minua yritettiin kyllä käännyttää takaisin. Osasyynä on varmaan se, että yksi kummisetäni on suhteellisen korkeassa asemassa ko yhteisössä, ja setäni on puhuja. Ihmetyttää vain, että miksi valehtelisin asiasta av-palstalla? Ap [/quote] En ole tuo sama mutta meilläpäin toimitaan niin että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse saa päättää haluaako uskoa vai ei. Ystävien kanssa asioista puhutaan ja heillä voi olla suuri halu että ystävä saisi palata ja tehdä parannuksen mutta ei käy puhujat oville koputtelemassa. Tuo on jotain jehovien touhua että puhujamiehet käy nuorelle tytölle puhumassa että voisit tehdä parannuksen. Kai sinäkin tiedät että usko on niiin henkilökohtainen asia ettei toisen puolesta voi uskoa eikä yrittää "käännyttää". Se on se sydämen tila mikä määrittää sen että oletko uskomassa vai et. Eikä nykyään enää pelotella tuolla helvetillä. Ei nykypäivän lapset puhu tulimerestä niinku ennen. Toisekseen sulla on väärät käsitykset. Uskovainen saa vapaasti käyttää ehkäisyäkin. Ne ovat jokaisen omia valintoja. Ei se kulmakarvojen nyppiminen tai suuteleminen ennen avioliittoa ole esteenä taivaaseen pääsylle. Taivaanseen pääsee EI pääse omien tekojen tai tekemättä jättämisien ansioista. [/quote] Voi olla, että täällä pohjoisessa ollaan vanhoillisempia. Muistan elävästi, kuinka ollessani noin 8-10 -vuotias, naapurini käännytettiin pois ry:n eteisessä, koska hän oli meikannut. Ap
[/quote]
Mikä tuo johtokunta on ? Siis srk:n joku ylimystö?
[/quote]
En tarkalleen edes tiedä, että mikä johtokunnan tehtävä on. Mutta joo, siis johtokunnassa tehdään päätökset ym. Ap
Käyttävätkö lestadiolaiset paljon fyysistä kurinpitoa rangaistuksena?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:09"]Käyttävätkö lestadiolaiset paljon fyysistä kurinpitoa rangaistuksena?
[/quote]
En osaa yleisesi vastata, mutta kun olin lapsi, niin kyllä käytettiin ainakin meillä. Ap
Minäkin olen eronnut lestadiolaisuudesta :) onko sun elämä muuttunut paljon, oletko alkanut meikkaamaan näkyvästi tms?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:15"]Minäkin olen eronnut lestadiolaisuudesta :) onko sun elämä muuttunut paljon, oletko alkanut meikkaamaan näkyvästi tms?
[/quote]
Ei se kamalasti oo muuttunut, koska en yhteisöön kuuluessanikaan elänyt sääntöjen mukaan. Ehkä radikaailein juttu on just toi meikkaaminen :) ap
Uskotko Jumalaan? Luetko raamattua tai käytkö "normi" kirkossa?
Onko uskonto elämässä mukana?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:25"]Uskotko Jumalaan? Luetko raamattua tai käytkö "normi" kirkossa?
Onko uskonto elämässä mukana?
[/quote]
En vielä oikein tiedä mihin uskon ja mihin en. Kirkossa käyn jouluna ja pääsiäisenä, enkä lue raamattua. Uskonto on silti päivittäin ajatuksissa, kun selvittelen asioita itseni kanssa. Ap
Pidätkö yhteyttä perheeseesi, jotka ovat lestadiolaisia?
Miten äitiisi ja sinuun suhtaudutaan "lahkossa"?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:28"]Mitä suuntausta olet?
[/quote]
Seksuaalista suuntautumistako tarkoitat? Aina olen itseäni heterona pitänyt, mutta kerran olen ollut naiseen ihastunut. Mutta miehistä olen kiinnostunut. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:28"]Mitä suuntausta olet? [/quote] Seksuaalista suuntautumistako tarkoitat? Aina olen itseäni heterona pitänyt, mutta kerran olen ollut naiseen ihastunut. Mutta miehistä olen kiinnostunut. Ap
[/quote]
Tarkoitin lestadiolaista suuntausta?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:32"]Pidätkö yhteyttä perheeseesi, jotka ovat lestadiolaisia?
Miten äitiisi ja sinuun suhtaudutaan "lahkossa"?
[/quote]
Pidän yhteyttä kaikkiin perheenjäseniini. Pikkukaupingista kun olemme, meistä liikkuu aika paljon juoruja, ja halveksivia katseita näkyy myös. Ap
2