Kysy mitä tahansa 18-vuotiaalta lestadiolaisperheen lapselta
En ole tänään koulussa, ja aika alkaa käydä tylsäksi, joten mielelläni vastaisin kysymyksiinne :)
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:21"]Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan? [/quote] Uhkaillaan helvettiin joutumisella ja hylkäämisellä. Ap
[/quote]
Oletko joutunut käsittelemään helvetinpelkoa lähtösi johdosta? Uskotko vielä Jumalaan, vai oletko välinpitämätön asian suhteen?
[/quote]
En. Käsittelin asiaa yksikseni niin vuoden, että pystyin täysin seisomaan päätökseni takana, enkä taipunut yhteisön tahtoon. Aluksi luulin, etten ysko jumalaan, mutat nyt olen ruvennut miettimään jumalkäsitystäni uudelleen. Nyt, kun uskominen ei ole pakollista, se tuntuu jotenkin helpommalta. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi.
Seuraavaa aloitusta varten kannattaa lukea vaikkapa "Nyt vapaa olen"-kirja.
[/quote]
En ole provo. Olen käsitellyt asiaa paljon, niin yksin kuin ammattilaisenkin kanssa, ja käyn edelleenkin terapiassa kerran kahdessa viikossa. Prosessi oli vaikein koskaan kokemani. Säästyin itse pahimmilta keskusteluilta, koska äitini oli puolellani, ja ei päästänyt ylempiä päättäjiä meille. Nyt olen muuttanut omilleni, eivätkä he tule oveni taakse koputtelemaan. Ap
Kerrotko "uudessa elämässäsi" olevasi entinen leastadiolainen?
Jos kerrot, niin miten siihen suhtaudutaan?
Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:41"]Kerrotko "uudessa elämässäsi" olevasi entinen leastadiolainen?
Jos kerrot, niin miten siihen suhtaudutaan?
[/quote]
En huutele asiaa, mutta jos joku esimerkiksi ihmettelee perheeni kokoa, yleensä kerron. Hyvin suhtautuvat yleensä. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah
[/quote]
En tiedä miten teilläpäin toimitaan, mutta minua yritettiin kyllä käännyttää takaisin. Osasyynä on varmaan se, että yksi kummisetäni on suhteellisen korkeassa asemassa ko yhteisössä, ja setäni on puhuja. Ihmetyttää vain, että miksi valehtelisin asiasta av-palstalla? Ap
Minkä ikäisinä vanhempasi menivät naimisiin? Ja miten he tutustuivat?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:48"]Minkä ikäisinä vanhempasi menivät naimisiin? Ja miten he tutustuivat?
[/quote]
Äitini oli 18 ja isäni 19. Tutustuivat yläasteella yhteisen kaverin kautta. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi.
[/quote]
En ole provo. Olen käsitellyt asiaa paljon, niin yksin kuin ammattilaisenkin kanssa, ja käyn edelleenkin terapiassa kerran kahdessa viikossa. Prosessi oli vaikein koskaan kokemani. Säästyin itse pahimmilta keskusteluilta, koska äitini oli puolellani, ja ei päästänyt ylempiä päättäjiä meille. Nyt olen muuttanut omilleni, eivätkä he tule oveni taakse koputtelemaan. Ap
[/quote]
Mitkä ihmeen ylemmät päättäjät? Sisaruksistani kaksi ovat jättäneet yhteisön, eikä meille ketään yrittänyt asian tiimoilta tulla.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:30"]Hieman epäilyttää, oletko provo. Kuittasit liikkeestä eroamisen kevyesti, vaikka se ei todellakaan koskaan mene noin kevyesti, vaan on raskas prosessi eikä siinä välty "hengellisiltä keskusteluilta", etenkin kun ole ollut lapsi erotessasi.
[/quote]
[/quote]
Mitkä ihmeen ylemmät päättäjät? Sisaruksistani kaksi ovat jättäneet yhteisön, eikä meille ketään yrittänyt asian tiimoilta tulla.
[/quote]
Siia johtokuntaa tarkoitin. Kummisetäni kuuluu siihen, joten sitä kautta minua yritettiin käännyttää. Sisaruksesi saavat olla onnellisia, kun eivät omista tollaista kummia! Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah [/quote] En tiedä miten teilläpäin toimitaan, mutta minua yritettiin kyllä käännyttää takaisin. Osasyynä on varmaan se, että yksi kummisetäni on suhteellisen korkeassa asemassa ko yhteisössä, ja setäni on puhuja. Ihmetyttää vain, että miksi valehtelisin asiasta av-palstalla? Ap
[/quote]
En ole tuo sama mutta meilläpäin toimitaan niin että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse saa päättää haluaako uskoa vai ei. Ystävien kanssa asioista puhutaan ja heillä voi olla suuri halu että ystävä saisi palata ja tehdä parannuksen mutta ei käy puhujat oville koputtelemassa.
Tuo on jotain jehovien touhua että puhujamiehet käy nuorelle tytölle puhumassa että voisit tehdä parannuksen.
Kai sinäkin tiedät että usko on niiin henkilökohtainen asia ettei toisen puolesta voi uskoa eikä yrittää "käännyttää". Se on se sydämen tila mikä määrittää sen että oletko uskomassa vai et.
Eikä nykyään enää pelotella tuolla helvetillä. Ei nykypäivän lapset puhu tulimerestä niinku ennen.
Toisekseen sulla on väärät käsitykset. Uskovainen saa vapaasti käyttää ehkäisyäkin. Ne ovat jokaisen omia valintoja. Ei se kulmakarvojen nyppiminen tai suuteleminen ennen avioliittoa ole esteenä taivaaseen pääsylle.
Taivaanseen pääsee EI pääse omien tekojen tai tekemättä jättämisien ansioista.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:05"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:42"]Hahahahaaa ylempiä päättäjiä!!! Sorry mut selvitä taustat tarkemmin enen kuin tehtailet näitä. Jos nuori lähtee porukasta niin todellakaan mikään johtokunta ei siitä tiedä mitään eikä he kulje ovilla koputtelemassa hakemassa uskonsa kieltäneitä ahhah [/quote] En tiedä miten teilläpäin toimitaan, mutta minua yritettiin kyllä käännyttää takaisin. Osasyynä on varmaan se, että yksi kummisetäni on suhteellisen korkeassa asemassa ko yhteisössä, ja setäni on puhuja. Ihmetyttää vain, että miksi valehtelisin asiasta av-palstalla? Ap
[/quote]
En ole tuo sama mutta meilläpäin toimitaan niin että usko on jokaisen henkilökohtainen asia. Itse saa päättää haluaako uskoa vai ei. Ystävien kanssa asioista puhutaan ja heillä voi olla suuri halu että ystävä saisi palata ja tehdä parannuksen mutta ei käy puhujat oville koputtelemassa.
Tuo on jotain jehovien touhua että puhujamiehet käy nuorelle tytölle puhumassa että voisit tehdä parannuksen.
Kai sinäkin tiedät että usko on niiin henkilökohtainen asia ettei toisen puolesta voi uskoa eikä yrittää "käännyttää". Se on se sydämen tila mikä määrittää sen että oletko uskomassa vai et.
Eikä nykyään enää pelotella tuolla helvetillä. Ei nykypäivän lapset puhu tulimerestä niinku ennen.
Toisekseen sulla on väärät käsitykset. Uskovainen saa vapaasti käyttää ehkäisyäkin. Ne ovat jokaisen omia valintoja. Ei se kulmakarvojen nyppiminen tai suuteleminen ennen avioliittoa ole esteenä taivaaseen pääsylle.
Taivaanseen pääsee EI pääse omien tekojen tai tekemättä jättämisien ansioista.
[/quote]
Voi olla, että täällä pohjoisessa ollaan vanhoillisempia. Muistan elävästi, kuinka ollessani noin 8-10 -vuotias, naapurini käännytettiin pois ry:n eteisessä, koska hän oli meikannut. Ap
UP! Milloin tämä bugi korjataan? En jaksa odottaa 50 viestiä että pääsen lulemaan keskustelun loppuun!!!!!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:21"]Oletko perheesi ainoa liikkeestä eronnut?
[/quote]
En ole. Äitini erosi myöskin liikkeestä jokin aika sitten. Ap
Lisää kysymyksiä kaivataan! Lupaan vastata kaikkiin muihin, paitsi nimiin, asuinpaikkaan ym. liittyviin kysymyksiin. Ap
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 11:21"]Miten yhteisö käytännössä painostaa olemaan eroamatta? Puhutaanko asiasta suoraan? [/quote] Uhkaillaan helvettiin joutumisella ja hylkäämisellä. Ap
[/quote]
Ovatko uhkailijat liikkeen puhujia ja johtajia vai rivijäseniä?
[/quote]
Aika tasaisesti molempia. Ap