Miten laihduttaa kun on nälkä!
Tätä eivät tietysti läskikammoiset usko, mutta en herkuttele. Viimeksi olen syönyt karkkeja yli 10 vuotta sitten. Pizzaa ehkä kaksi kertaa vuodessa. Hampurilaisen viimeksi 90-luvulla. Laitan itse terveellistä kotiruokaa joka päivä. Salaattia, kasviksia, proteiinia. Ainoa herkkuni on esim yksi keksi tai puolikas pienestä pullasta päivässä. Rasvan määrä on kohtuullinen (=suositusten mukainen)
Silti painoindeksi on yli 30.
Miten voin laihduttaa, kun nälkä on kauhea, jollei voi syödä edes perusruokaa? Pelkkä salaatti tai kasviwokki vie nälän ehkä tunniksi tai kahdeksi. En pysty keskittymään töissä enkä saa unta illalla, jos en syö. Ja sitten vasta lihookin, jos ei nuku.
Vinkkejä, kiitos.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.
Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.
Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.
Niissä kaupan lounassalaateissa ei juurikaan ole mitään järkevää, jäävuorisalaattia ja pari hassua tomaattia ja kourallinen esim. kanaa. Mä teen monesti kotona salaatin (koska on nopeita tehdä), johon tulee salaattipohja, jossa yleensä ainakin pinaattia tai lehtikaalta ja paljon kuitupitoisia kasviksia, esimerkiksi parsakaalta. Lisäksi papuja/kanaa/kalaa/juustoa tms., öljyä ja jotain salaatinkastiketta, pastaa tai couscousia. Lisäksi mausteita. Todella hyvin pitää nälkää ja annos on myös tilavuudeltaan tarpeeksi iso.
Kivat sinulle, minulle jää jostain käsittämätöntä syystä nälkä riippumatta miten suuri tuo salaatti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset eivät tule täyteen jostain hyvin tehdystä salaatista? Onko ongelma enemmänkin siinä, että vatsalaukku on yksinkertaisesti levinnyt aivan liian suureksi? Monet syövät enemmän ruokaa, kuin oikeasti tarvitsevat.
Minulla 900kcal salaatti ei vie nälkää, eikä kaurapuuro. En tiedä miksi, normaalipainoinen olen.
Joku kaupan lounassalaatti sisältää yli 400 kcal ja jos siihen yhdistää jonkun voileivän niin kilokalorit ovat helposti 900:ssa ja silti tuntuu ettei tuo täytä kunnolla.
Niissä kaupan lounassalaateissa ei juurikaan ole mitään järkevää, jäävuorisalaattia ja pari hassua tomaattia ja kourallinen esim. kanaa. Mä teen monesti kotona salaatin (koska on nopeita tehdä), johon tulee salaattipohja, jossa yleensä ainakin pinaattia tai lehtikaalta ja paljon kuitupitoisia kasviksia, esimerkiksi parsakaalta. Lisäksi papuja/kanaa/kalaa/juustoa tms., öljyä ja jotain salaatinkastiketta, pastaa tai couscousia. Lisäksi mausteita. Todella hyvin pitää nälkää ja annos on myös tilavuudeltaan tarpeeksi iso.
Kivat sinulle, minulle jää jostain käsittämätöntä syystä nälkä riippumatta miten suuri tuo salaatti olisi.
Tuo nälkäsi taitaa olla vain psyykkistä. Opittu vääristynyt tapa/ajatusmalli, että nälkä lähtee vain tietyn tyyppisillä ruoilla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nälkäsi taitaa olla vain psyykkistä. Opittu vääristynyt tapa/ajatusmalli, että nälkä lähtee vain tietyn tyyppisillä ruoilla.
-eri
Ihan mahdollista, silti ihan yhtä totta kuin toisenkin kirjoittajan kokemus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eriIhan mahdollista, silti ihan yhtä totta kuin toisenkin kirjoittajan kokemus
Niinpä, kun on nälkä, ei auta yhtään, vaikka miten näytätte rätingit että ei vaan voi olla nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kun on nälkä, ei auta yhtään, vaikka miten näytätte rätingit että ei vaan voi olla nälkä.
Jos nälkä johtuu psyykkisistä syistä, niin muutos ajatusmalleihin auttaa siihen nälkäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nälkä johtuu psyykkisistä syistä, niin muutos ajatusmalleihin auttaa siihen nälkäänkin.
Miksi minun pitäisi saada tämä muuttumaan? Pitäisikö mennä psykiatrille että voidaanko käsitellä tämä jotta voisin tuntea itseni kylläiseksi salaatin jälkeen? Kun voin hyvin, olen ihan onnellinen, terve ja normaalipainoinen, ja voin syödä ruokani ja kasvikseni siinä muodossa jossa tekevät minut kylläiseksi. Miksi pitäisi sopia sinun totuutesi? Kunhan vain erehdyin sanomaan että salaatti ei saa minua kylläiseksi oli se millainen ja miten iso tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi saada tämä muuttumaan? Pitäisikö mennä psykiatrille että voidaanko käsitellä tämä jotta voisin tuntea itseni kylläiseksi salaatin jälkeen? Kun voin hyvin, olen ihan onnellinen, terve ja normaalipainoinen, ja voin syödä ruokani ja kasvikseni siinä muodossa jossa tekevät minut kylläiseksi. Miksi pitäisi sopia sinun totuutesi? Kunhan vain erehdyin sanomaan että salaatti ei saa minua kylläiseksi oli se millainen ja miten iso tahansa.
Ensinnäkin, ymmärrät varmaan, että tälläkin palstalla kirjoittelee useampi ihminen. Et siis nyt vastannut samalle henkilölle, kuin tuossa edellisessä kommentissa. Että se niistä "sinun" totuuksistasi.
Ehkä pointti nyt oli siinä (ainakin minulla), että tuo sinun tässä kuvaamasi nälkä, ei ole varsinaista nälkää. Ennemminkin kait eräänlaista tunnesyömistä sekin, sillä sitä psyykkistä tunnettahan "vain tämä vie minun nälkäni" siinä tyydytetään. Ja tuo psyykkinen tarve/tunne ei tyydyty muulla ruoalla. Tämä nyt oli tämmönen ohis.
Kuka toi tunnesyömisen muotiin?
Se on aika uus juttu kuitenkin .
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Kaikki syömishäiriön muodot ovat tunnesyömistä tai syömättömyyttä. Ikivanha ja tunnettu juttu.
Kilpirauhasarvojen tarkistuttaminen on yksi tärkeä juttu. Sitten esimerkkinä ruoka, mikä täyttää, mutta ei ole lihottava, on rasvaton tai vähärasvainen rahka.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasarvojen tarkistuttaminen on yksi tärkeä juttu. Sitten esimerkkinä ruoka, mikä täyttää, mutta ei ole lihottava, on rasvaton tai vähärasvainen rahka.
Rasvattomat ja vähärasvaiset "tuotteet" eivät ole hyväksi kenellekään ja varsinkaan laihduttajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hep, toinen sipsejä silloin tällöin syövä hoikka nelikymppinen täällä. Ruokavaliooni kuuluvat lisäksi (voi kauhistus!) hedelmät, leipä, perunat, puuro, pasta, riisi jne. Kaikista näistä hiilaripitoisista ruuista huolimatta olen terve, veriarvoni ovat hyvät ja voin hyvin. Syön tarpeeksi proteiineja, liikun paljon ja syön ainoastaan kun on nälkä, joten en liho, vaikken rajaakaan suurta ruoka-aineryhmää eli hiilareita pois. Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.
Ja kun tekee mieli makeaa tai muuten jälkkäriä, hedelmä on aina parempi kuin karkki. Turha siis pelotella, ettei hedelmiä saisi syödä päivittäin. Niissä on kuitenkin vitamiineja ja kuitujakin, hedelmästä riippuen. Tietty jotkut voivat saada sen makeannälän lähtemään sillä kukkakaalillaankin. ;-)
Hedelmissä ei muuten ole mitään muita vitamiineja kuin pelkkää C-vitamiinia ;-) Sokeria ne sisältävät pääasiassa ja sen C-vitamiinin saa terveellisemmin muista kasviksista :-)
Banaanissa esim on b, a, k, omenassa b ja e, jne jne. Myös hivenaineita, kuituja ym löytyy. Miksi valehtelet?
Ruuan pitää ainakin minulle tuottaa myös mielihyvää ja olla ilo elämässä, hedelmät on ihania.
Sinä teet aina tuon saman virheen mussukka. Katsot finelistä mitä kaikkea sinne listattu ja tulet tänne aivan päällikkönä sönköttämään, että kylläpäs saa ihan kaikkea mahdollista siitä ja tuosta. Ikinä et kehtaa kertoa, että juu niitä banaaneita pitää sitten mussuttaa kilon verran ennenkuin saa jotain merkittävää hyötyä. Helpommalla, pienemmällä ruokamäärällä ja pienemmillä kaloreilla ne vitamiinit saa kyllä muualta ja ilman sitä sokeria.
Nää mussuttelijat ja kultapienittelijät on kyllä yks rasittavimmista ihmisryhmistä. Ollaan olevinaan niin fiksua ja tietäväistä ja alennetaan toisia.
Hiilihydraattejakin on erilaisia ja erilailla imeytyviä. Nää sokerikammoiset on kyllä ihmeellisiä. Eri tavalla se karkkipussin sokeri imeytyy, kun taas pastan tai omenan imeytyy paljon hitaammin. Ihmiskeho myös tarvitsee hiilihydraattia. Sillä saa palautumisen käyntiin ja energiavarastot täytettyä liikuntasuorituksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Kaikki syömishäiriön muodot ovat tunnesyömistä tai syömättömyyttä. Ikivanha ja tunnettu juttu.
Jos sitä on ollut aina, niin miksei lihavia ole ollut niin paljoa myös kuin nyt?
Vaikuttaa että tuota viljellään ja siitä saadaan tekosyy omaan syömiseen, joka iltiksen voimaantumisjutussa mainitaan tunnesyöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hep, toinen sipsejä silloin tällöin syövä hoikka nelikymppinen täällä. Ruokavaliooni kuuluvat lisäksi (voi kauhistus!) hedelmät, leipä, perunat, puuro, pasta, riisi jne. Kaikista näistä hiilaripitoisista ruuista huolimatta olen terve, veriarvoni ovat hyvät ja voin hyvin. Syön tarpeeksi proteiineja, liikun paljon ja syön ainoastaan kun on nälkä, joten en liho, vaikken rajaakaan suurta ruoka-aineryhmää eli hiilareita pois. Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.
Ja kun tekee mieli makeaa tai muuten jälkkäriä, hedelmä on aina parempi kuin karkki. Turha siis pelotella, ettei hedelmiä saisi syödä päivittäin. Niissä on kuitenkin vitamiineja ja kuitujakin, hedelmästä riippuen. Tietty jotkut voivat saada sen makeannälän lähtemään sillä kukkakaalillaankin. ;-)
Hedelmissä ei muuten ole mitään muita vitamiineja kuin pelkkää C-vitamiinia ;-) Sokeria ne sisältävät pääasiassa ja sen C-vitamiinin saa terveellisemmin muista kasviksista :-)
Banaanissa esim on b, a, k, omenassa b ja e, jne jne. Myös hivenaineita, kuituja ym löytyy. Miksi valehtelet?
Ruuan pitää ainakin minulle tuottaa myös mielihyvää ja olla ilo elämässä, hedelmät on ihania.
Sinä teet aina tuon saman virheen mussukka. Katsot finelistä mitä kaikkea sinne listattu ja tulet tänne aivan päällikkönä sönköttämään, että kylläpäs saa ihan kaikkea mahdollista siitä ja tuosta. Ikinä et kehtaa kertoa, että juu niitä banaaneita pitää sitten mussuttaa kilon verran ennenkuin saa jotain merkittävää hyötyä. Helpommalla, pienemmällä ruokamäärällä ja pienemmillä kaloreilla ne vitamiinit saa kyllä muualta ja ilman sitä sokeria.
Nää mussuttelijat ja kultapienittelijät on kyllä yks rasittavimmista ihmisryhmistä. Ollaan olevinaan niin fiksua ja tietäväistä ja alennetaan toisia.
Hiilihydraattejakin on erilaisia ja erilailla imeytyviä. Nää sokerikammoiset on kyllä ihmeellisiä. Eri tavalla se karkkipussin sokeri imeytyy, kun taas pastan tai omenan imeytyy paljon hitaammin. Ihmiskeho myös tarvitsee hiilihydraattia. Sillä saa palautumisen käyntiin ja energiavarastot täytettyä liikuntasuorituksia varten.
Hiilari on hiilari, on se sitten karkissa tai pastassa. Elimistö käsittelee ne aivan samoin. Hiilihydraattia tarvitaan joo, mutta ravinnosta sitä ei tarvitse saada. Tosin eihän täysin hiilaritonta ruokavaliota oikeasti noudateta, onhan kasviksissakin hiilareita.
Minun mielestä "sokerikammoiset" ovat ihan järkeviä ihmisiä, sokeri on vahingollista esim. maksalle. Rasvamaksaa sairastaa jo lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä on ollut aina, niin miksei lihavia ole ollut niin paljoa myös kuin nyt?
Vaikuttaa että tuota viljellään ja siitä saadaan tekosyy omaan syömiseen, joka iltiksen voimaantumisjutussa mainitaan tunnesyöminen.
Kysytkö tosissasi miksi lihavia on enemmän kuin ennen?
Kyllähän elämäntavat on ihmisillä muuttuneet aivan huimasti viime vuosikymmeninä. Hyötyliikunta vähentynyt, monet työt on nykyään vain istumatyötä tai muuta kevyttä liikkumatonta työtä. Kaupungistuminen on kiihtynyt valtavasti. Ihmiset pakkautunut pieniin kerrostsloasuntoihin asumaan, joten kotonakaan ei tule liikuttua. Kykitään lähinnä tv:n, läppärin, kännykän tms edessä. Elintaso on noussut. Useimmilla on nykyään varaa ostaa herkkuja, mättöjä ym. On siis varaa myös tunne syödä. Einekset on tullut ja niiden syöminen sekä käyttö on lisääntynyt valtavasti. Kauppojen hyllyt pursuavat ravinneköyhää köyhää. Annoskoot ovat kasvaneet aivan valtavasti. Ja tämä on tullut varsinkin näiden pikaruokaloiden kautta myös Suomeen.
Tässä nyt nopeasti sanottuna muutama syy siihen, miksi lihavia on nykyään enemmän kuin ennen.
Alkuun vinkkivitonen näläntunteeseen: neilikka. Sellainen maustepussissa myytävä neilikka. Yksi sellainen suuhun ja imeskelee jonkun aikaa, niin nälän tunne tasoittuu. Itse olen joskus iltaisin käyttänyt, jos kaloritavoite on täynnä ja pieni nälkä juilii. Tämän voi helposti ja halvasti testata, toimiiko sulle.
Itse kuulun jojottelijoihin, mutta mulle kyllä on selvää, mistä lihomiseni johtuu. Sokeriaddiktio, syömisestä tykkääminen ja viime vuosina arkiliikunnan väheneminen kun koira kuoli. Nyt on teen parhaani päästä tasapainoon pysyvästi. Ylipainoa ei ole ollut paljon, jojottelu tapahtuu siinä kymmenen kilon haarukassa. Olen lyhyt, joten se määrä näkyy kyllä. Ylipainoa oli nyt lähtiessä kuusi kiloa, jos painoindeksillä katsotaan. Viisi nyt lähtenyt seitsemässä kuukaudessa. Tavoite 11 kilon pudotus. Paino lähtee hitaasti, mutta näyttää lähtevän ja lihas ei lähde, ei väsytä, ja harvoin nälkäkään vaivaa. Ja tällä tavoin voin jatkaa hamaan tappiin, niin luultavasti onnistunkin.
- ei diettiä, koostan nyt ruokani niin kuin aina sen tekisin jatkossakin. Vähähiilihydraattinen (alle 100g/pv), varmistun että proteiinia tulee suositusmäärä ja suurin osa energiaympyrästä tulee rasvasta. Viljoja en syö, riisiä ja perunaa harvoin, niin ympyrä koostuu tuohon malliin automaattisesti. Vatsa kunnossa ja nivelkivut ja närästykset lähti viljojen poisjättämisen jälkeen. Tärkkelyspitoiset ruuat aiheuttaa sellaista raskausvatsan näköistä turvotusta, niin pidän vähänä.
-Kirjailen syömisiäni Sulamoon. Tämä on eka kerta kun aloin kirjaamaan ja tein sen tyypillisen havainnon. Eli jos en seuraa syömistäni, syön liikaa jatkuvasti. Annokset ovat liian isoja, koska syöminen on kivaa. Sokerista on täytynyt vieroittautua, eikä minusta ole siinä kohtuukäyttäjäksi, nähty on. Olen opetellut pärjäämään terveellisimmillä herkuilla (mm. marjat, kaakao, itsetehty jäätelö (makeutukseen yleensä koivusokeri ja hunaja), itsetehty popcorn).
- kaloritavoite 1500-1600/pv, tavanomainen kulutus varmaan 1900 paikkeilla. Yksi päivä viikossa ei vajetta. Yksi viikko kerran 1,5kk-2kk, ei vajetta, jotta aineenvaihdunta ei lähtisi hidastumaan. Roskaakin saa syödä välillä, 80-20 sääntö mielessä. Eli 80% ajasta homma ryhdissä asiassa kuin asiassa, niin hyvä on.
- kaksi lämmintä ruokaa päivässä, kaksi pienempää ns. välipalaa. On pitänyt oppia, että ihan oikeasti vähemmällä syömisellä pärjää, mihin olen itseni aiemmin totuttanut.
- liikunta enimmäkseen kävelyä päivittäin+ kerta viikossa koko kehon lihaskuntotreeni. Tavoite olla jaksava ja peruskunnossa ja tällä se näyttää hoituvan. Pieneen näläntunteeseen mulla toimii myös kävelylenkki jostain syystä.
Kehotyyppi on semmoinen tasaisesti joka paikasta lihova, ei siro eikä liioin kurvikas, vaan enempi vahvarakenteinen, missä lihasten olemassaolon näkee. Uskon, että kehotyypillä on myös paljon vaikutusta siihen, miten laihtuminen/lihominen tapahtuu.
Eka kertaa elämässäni tuntuu, että oon hokannu tän homman, koska näin voin elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OSA 1
Miksi ei saisi olla koskaan nälkä? Miksi läskit vinkuvat aina, että ei voi laihduttaa kun silloin on nälkä? Nälkä on ihan terve tunne, ja syömisten välissä täytyisi aina pitää useamman tunnin tauko, ja välissä saa tulla nälkä. Ja silti, vaikka olisikin ehtinyt tulla nälkä, niin ei pidä mättää itseään ähkyyn.
Ja monilla nälkä onkin oikeasti vain jano. Eli pitäisi muistaa juoda riittävästi vettä. Vettä, ei mehua, limpskaa, maitoa, simaa, olutta, sidukkaa, jne.
Jätä tuo pullan puolikas ja keksi kokonaan pois. Ala syödä enemmän kasviksia, proteiinia, hyvää rasvaa ja rautaa. Hiilarit ainoastaan kasviksista, välillä voi syödä jonkun hedelmän, mutta niitäkään ei pidä mässyttää joka päivä. Ja muista juoda sitä vettä, ei mitään muita litkuja. Ja liiku, niin aineenvaihdunta reipastuu. Liikuntaa voi harrastaa ihan kaiken muun ohessa, esim. jumppaa kotihommien välissä tai aikana, tai menee kävellen tai pyörällä johonkin sen sijaan että menee autolla tai bussilla.
En jotenkin jaksa näitä jotka välttelevät rasvaa ja proteiinia, syövät omasta mielestään järkevästi, ja sitten napostelevat kuitenkin jotain pullaa. Ja valittavat kun laihtuminen ei onnistu kun on nälkä. Syökää reippaasti niitä kasviksia, älkää vältelkö proteiinia ja hyvää rasvaa, syökää hitaasti eikä hotkien, juokaa vettä ennen ja jälkeen ruokailun. Moni syö pelkkää salaattia ja valittaa kun on nälkä. Siihen salaattiin voi laittaa öljyä ja lisukkeeksi lohta tai kanaa. Mutta leipäpalat pitää jättää pois. Vehnä turvottaa, väsyttää ja aiheuttaa verensokerin heilahtelun niin että kohta on taas nälkä. Ja perusruokavaliosta kaikki lisätty sokeri pois, se heiluttaa verensokeria ja kerryttää helposti ihan hirveästi kaloreita. Ja makeutusaineet myös pois, nekin on ihan turhia.
Eihän kukaan ole sanonut ettei saa olla koskaan nälkä. On sanottu että laihtumiseen vaadittavien kaloreiden syömisen aikana on koko ajan nälkä. Ymmärrätkö eron ilmaisujen koskaan, ja koko ajan välillä?
Tässä pitäisi osata ymmärtää se, että se nälkä ei jatku ikuisesti, kun vatsalaukku pienenee annoskokojen pienentämisen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap:n normaali päivä.
6.30 luonnonjogurttia 2dl, mustikoita, 10 cashew-pähkinää, joskus 0,5 DL kaurahiutaleita joukkoon, maitokahvi rasvattomalla maidolla
10.00 maitokahvi
11.30 lounas työpaikalla, puolet lautasesta salaattia tai kasviksia
14.30 välipala, esim proteiinirahka
17.00 2palaa ruisleipää kasvispäällykset, kinkkua TAI rahkaa marjoilla
20.00 iltaruoka 1 kohtuukokoinen lautasellinen
En saa unta ennen puoltayötä joten joskus on pakko syödä vielä rasvatonta rahkaa klo 23 maissa, muuten on niin nälkä ettei tule uni.
Tiedän että syön liian monta kertaa päivässä mutta kun on nälkä!
Ne mainitsemasi uniongelmat voivat johtua siitä, että syöt niin myöhään. Keho ei pysty täysin rentoutumaan, kun ruoansulatusjärjestelmä on vielä käynnissä, mikä taas pitää leposykettä koholla. Sinuna söisin päivällisen klo 17 ja iltapalan klo 20. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että syöt 2,5 tunnin sisään kaksi välipalaa (14.30 ja 17), kun kuitenkin aamulla pärjäät 5 tuntia syömättä.
Miettisin myös noita annoskokoja, mitä on kohtuukokoinen lautasellinen? Joillekin laihduttajille einesaterioiden syöminen auttaa hahmottamaan sopivaa annoskokoa.
Vierailija kirjoitti:
Monelle vhh varmasti toimii, mutta minä en halua rajoittaa elämääni tuolla tavalla. Miksi pitäisikään? Tämä siis rohkaisuksi muillekin, ettei vhh ole ainoa tie onneen.
Minä syön vhh:sti, koska minulla on silloin parempi olo. En kaipaa mitään vehnäsämpylää, makaronia, ja sokerikerrosta kaiken ruuan päälle tai juoman sekaan. Minusta vhh-ruuat ovat hyviä :) Ja pitävät nälkää paremmin kuin höttöhiliariruuat.
Mutta hedelmät eivät ole niin hyviä kuin kuvittelet. Toki jos kasvatat ne itse ja poimit vasta kypsänä ja syöt kuorineen, niin sitten. Mutta jos syöt jotain Australiassa tai Etelä-Amerikassa kasvatettua hedelmää, niin siinä ei ole vitamiineja käytännössä ollenkaan, kun ne poimitaan raakana jolloin vitamiineja ei ole ehtinyt vielä kehittyä. Ne kypsytetään keinotekoisesti sitä mukaa kun niitä tarvitaan myyntiin, ja tuon keinotekoisen kypsyttämisen aikana ei vitamineja enää synny. Kai tiedät sen, että hedelmilläkin on satokausi, ja juuri ennen satokautta saattaa tukussa olla lähes vuoden siellä +2-asteessa seisotettuja hedelmiä? Terveellistä, eikö? :) Hedelmiä ei todellakaan pidetä puissa kypsiksi asti ja tuoda Suomeen kypsinä, vaan raakoina. Vaikka kuinka niillä olisikin "satokausi" :D Ja kuidutkin ovat hedelmissä oikeastaan kokonaan kuoressa, ja harva syö hedelmät kuorineen kun "kuori maistuu pahalta ja siinä on ties mitä säilöntä- ja torjunta-aineita". Eli kuitujen määrä on ihan olematon.
Terveellisyydellä ei siis kannata hedelmien syöntiä perustella. Niissä ei ole oikeastaan mitään terveellistä, jos niitä ei ole poimittu kypsinä. Jos et usko, niin mene joskus isompaan tukkuun töihin. Ehkä sitten ymmärrät :)
En tiiä sinusta, mutta itse tykkään syödä eri ruokia. Mua ei kiinnosta päivästä toiseen mussuttaa pelkkää parsakaalia ja mustaherukoita. Välillä on ihan kiva vetää mansikkaa ja banaania.