Päiväkotiryhmästä puuttuu yksi työntekijä eikä tietoakaan mistä saadaan
Nyt syksy pyöritetty siis vajaalla ja vaihtuvilla sijaisilla eikä tietoakaan mistä saadaan pysyvä ihminen.
Opettajan paikka siis täyttämättä.
Ollaan ihan puhki.
Tää on ihan hullua.
Vanhemmat vain luulee että joku on vielä lomalla vaikka oikeasti työntekijästä ei ole tietoakaan.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei vauva ryhmässä ole ollut työpariakaan koko syksynä. Näin ollen pakko olla yhdessä naapurin kanssa ja pahimmillaan 15 lasta/3aikuista. Vanhemmat tietävät että olen yksin. Tilanne on aivan sietämätön ja lisää lapsia tulossa molempiin ryhmiin. Mun yksinharteilla ryhmäni pedagogiikka,vasut jne...
Mä en tajunnut. Siis miten yksin oot jos on 15/3
Vai tarkoititko että ei oo toista opea?
Saako lastenhoitajat enää ryhmissä tehdä muuta kuin perushoitoa?
Meitä on yhteensä 4 aikuista,minä hoitajana yksin ryhmässäni. Jos yksikin on poissa,jää koko lössi loppujen käsiin. Teen nyt siis kokonaan ryhmäni pedagogiset yms asiat. Ja tää porukka pitää ängetä yhteen koska jakaa tuota määrää kahteen osastoon ei voi kolmella aikuisella. Mulla on jo 2 aikuisen lapset paikalla.
Eli tilanne on vielä pahempi, kuin viisi vuotta sitten alan jättäessäni . Kurjaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet aviin ilmoituksen ?
Tuleeko puuttuva työntekijä?
Ei tule. Avi ei auta lisäämään kun ei ole mistä ottaa. Ne voi todeta että juu, ei ole laillista. Meillä tilanteesta on tietoinen kunta jne...Eikä jo kirjoilla olevia voi hoidosta heittää riittävyyden turvaamiseksi
T. Se joka on yksin aikuisena eikä tietoakaan työparista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä lastentarhanopen hommassa niin kauheaa? Siisti sisätyö, paperien pyörittelyä työhuoneessa, ei ilta- eikä viikonlopputöitä. Palkka yli 2000.
Opettajat suunnittelevat, tekevät perushoitoa, rämpivät metsässä ja puskissa ja ulkoilevat lasten kanssa, siivoavat jos pakko jne...kaukana helposta sisätyöstä. Meillä he todella ovat mukana arjessa. Lisääkin tarvittaisiin muttei löydy ketään.
Jätin alan jo silloin, kun ammattinimike oli LTO. Silloin moni teki vielä työtä sydämellään ja sanoi, että ei halua jättää alaa ongelmista huolimatta. No, 7v eteenpäin ja valtaosa heistä on nyt vaihtanut alaa.
Itse voisin palata, jos olisi mahdollista tehdä laadukasta työtä ja saisin siitä kunnon palkan. Laadukkaalla työllä tarkoitan, että olisi aikaa ja resursseja suunnitella ja toteuttaa opetustuokiot, lapsiryhmät olisivat pienempiä ja jokaisen lapsen ehtisi kohdata aidosti päivän aikana. Kuunnella ilot ja murheet. Mieleen on jäänyt viimeinen esimieheni päiväkodissa, joka ihan pokkana väitti, että kyllä lapselle riittää, että hänet kohdataan kahden kesken noin 30 sekunnin ajan päiväkotipäivän aikana. Muun ajan voi olla osa ryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tulisi purkaa nuo täysin turhat pätevyystodistukset. Veikkaan, että minäkin osaisin niitä lapsia hoitaa kahden oman kokemuksella, mutta eipä huolita töihin.
Päiväkotiavustajaksi pääset.
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviä et osaa tehdä, koska on täysin eri asia kasvattaa vierasta lapsijoukkoa tavoitteellisti kuin hoitaa kotona omaa pilttiä.
Päiväkodin huoltohenkilöstö joutuu hoitamaan lapsia, koska koulutettua väkeä ei kertakaikkiaan ole. Varhaiskasvatus on yksi huono vitsi. T. Ex varhaiskasvattajat Helsingistä
Jääkää kaikki pois töistä. Työolosuhteet ovat niin sairaat että kaikki päiväkodit pitäisi sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on näitä mestarikasvattajia, jotka yhden helpon lapsen kokemuksella uhoavat pärjäävänsä päiväkodin leikkitätinä koska vaan.
Varhaiskasvatuksen opettaja ei kuitenkaan tee työtään, jos hän istuu päivät pitkät juomassa lasten kaatamaa leikkimehua ja terottelemassa puuvärejä.
Yhden lapsen kasvattaminen on eri asia kuin olla vastuussa siitä, että 21 varsin vaihtelevista taustoista tulevaa, taidoiltaan ja temperamentiltaan kaikentasoista lasta saa kasvulleen, kehitykselleen ja oppimiselleen sen tuen, mitä tarvitsevat - joka päivä. Että he oppivat tulemaan keskenään toimeen ja pitämään paitsi itsestään, myös toisistaan ja ympäristöstään huolta. Porukassa on eteviä, kaikkea vastustavia, kielellistä tukea tarvitsevia, käytöshäiriöisiä, vammaisia... Kaikenlaisia lapsia. Päälle 21 lapsen vanhemmat ja suhteet heihin. Vastuu tiedottamisesta, pedagogisesta dokumentoinnista ja monialaisesta yhteistyöstä. Perheillat, vanhempainillat ja kaikki vuoden kiertoon liittyvät juhlat tietysti suunniteltaviksi ja toteutettaviksi kaupan päälle.
Saattaisipa muutama henkilö yllättyä, jos heille valkenisi, mitä työ ihan oikeasti pitää sisällään. Ja kaikki on tietysti hoidettava mahdollisimman nopeasti multitaskaamalla useaa tehtävää päällekkäin, äärimmäisen niukoilla resursseilla.
Jos lapsimäärää lasketaan neljään, mutta muuten pidetään tehtävät samana, niin todistetusti siitä selviää kouluttamatonkin (perhepäivähoitaja) aivan yksin ilman kollegoita. 21 lapsen kanssa päiväkodissa kollegoita on jo ainakin kaksi.
Ylipäätään olisi järkevää siirtää päivähoitojärjestelmää voimakkaasti kohti perhepäivähoitoa. Lapset lähtökohtaisesti tarvitsevat aikuisen huomiota ja pienen ja rauhallisen ryhmän. Tärkeintä ei suinkaan ole pedagoginen dokumentaatio ja varhaiskasvatussuunnitelma, vaan ne ovat enemmän sellaista mitä voi tehdä jos muut asiat on jo saatu kuntoon ja aikaa vielä on.
Oletko koskaan miettinyt, miksi perhepäivähoitajille ei sijoiteta esim. tuen tarpeisia tai S2-lapsia?
Ylivoimainen enemmistö lapsista ei ole noita mainitsemiasi.
Erityistapauksille varhaiskasvatuksen opettajan johtama varhaiskasvatuslaitos on varmasti ihan perusteltu sijoituspaikka. Mutta pääosa muista lapsista voisi epäilemättä paremmin ihan perinteisen hoitotädin hoidossa.
Näin vanhemman näkökulmasta, jos sinä olet "hoitotäti", niin todellakin uskon, että lapseni on varhaiskasvatuksen opettajan käsissä paremmassa hoidossa.
En ymmärrä miten lasten kanssa edes hakeutuu työskentelemään ihmisiä, joilla on tuollainen tarve haukkua työkavereita ja ylipäätään ihmisiä ammatin perusteella. Onpa siinäkin hyvä malli lapsille. Miltä se kuulostaisi, jos vaikkapa autokorjaamolla insinööri vähättelisi mekaanikon osaamista ja koulutusta? Vai onko se jotenkin hyväksyttävämpää, että alemmin kouluttautunut väheksyy ylemmin kouluttautuneen koulutusta?
Itse vanhempana olen hyvin allerginen näille sisäisille nokkimisille ja etenkin kaikilla naisaloilla tyypilliselle alempien osoittamalle syvälle halveksunnalle paremmin kouluttautuneita kohtaan. Ei se, että se hoitaja halveksuu opettajan työtä todellakaan tee minua halukkaammaksi tinkimään lakisääteisistä vaatimuksista varkaiskasvatuksen osalta, jotka minusta sitä paitsi ovat erittäin hyviä. Jos se on niin vaikeaa tehdä työtä paremmin koulutettujen rinnalla, jolloin heillä on myös muita työtehtäviä kuin ne kurahousujen kiskominen, niin mikään ei estä teitä hoitajia hakeutumaan lisäkoulutukseen. Kateellisista hoitajista kärsivät kaikki, myös ne lapset.
Miksi kurahousujen kiskojalta vaaditaan koulutus? Se on asia jonka lähes kuka vaan oppii muutaman tunnin harjoittelun jälkeen. Kirjoista sitä ei opi.
Muutaman tunnin 😆 en ottaisi töihin ihmistä, jolla tuohon menee tunteja. Tasa-arvo kunniaan, kyllä, mutta järki käteen...
En todellakaan usko, että moni hoitaja edes haluaa mitään parempipalkkaista, ylempiarvoista määräilijää ryhmään töihin, jonka ei tarvitse tehdä mitään kurjaa vaan ne hommat menee muille. Ja joka poimii työstä kaikki edut ja helpot ja kivat jutut kuten nukkuvien lasten vahtimisen 2 tunnin ajan, kunhan hoitajat ovat hoitaneet nukuttamisen. Paremmin menee tasa-arvoisella hoitajaporukalla, jotka saavat tehdä myös niitä mielekkäitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä lastentarhanopen hommassa niin kauheaa? Siisti sisätyö, paperien pyörittelyä työhuoneessa, ei ilta- eikä viikonlopputöitä. Palkka yli 2000.
Missä työhuoneessa?
Ainakin kun itse olin lapsi päiväkodissa 1980-luvun alussa, päiväkodin opettajalla oli oma huone jossa teki paperityöt. Oli kyllä paljon lastenkin kanssa. Tai silloin puhuttiin lastentarhanopettajasta. Oli oma kokki ja päiväkotiapulainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta tulisi purkaa nuo täysin turhat pätevyystodistukset. Veikkaan, että minäkin osaisin niitä lapsia hoitaa kahden oman kokemuksella, mutta eipä huolita töihin.
Päiväkotiavustajaksi pääset.
Varhaiskasvatuksen opettajan tehtäviä et osaa tehdä, koska on täysin eri asia kasvattaa vierasta lapsijoukkoa tavoitteellisti kuin hoitaa kotona omaa pilttiä.
Hyvä kysymys onkin että tarvitseeko alle eskari- ikäinen tavoitteita. Käytöstapoja ja tunteiden huomioon ottamista osaavat opettaa muutkin. Mutta kun lapsiinkin pitää yhdistää projektit aikuisten maailmasta. Ei tarvitse myöskään opettajaa siihen että huomaa ettei lapsella ole kaikki hyvin tai haasteita. Näille tapauksille riittäisi sitten opettajan aika, kun käytettäisiin fiksusti resursseja. Olen ollut päiväkodissa töissa ja suurin osa ajasta on vaatteiden vaihtoa, ulkoilua, leikkimistä ja syömistä.
Tarpeeks hyvä liksa sinne ilmotukseen, johon löytyy oven takaa jonoa ja kappas! työntekijöistä ei ollutkaan pulaa.
Meitä on yhteensä 4 aikuista,minä hoitajana yksin ryhmässäni. Jos yksikin on poissa,jää koko lössi loppujen käsiin. Teen nyt siis kokonaan ryhmäni pedagogiset yms asiat. Ja tää porukka pitää ängetä yhteen koska jakaa tuota määrää kahteen osastoon ei voi kolmella aikuisella. Mulla on jo 2 aikuisen lapset paikalla.