Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten puuttua hoitoalalla potilaiden kipua vähättelevään käytökseen?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen tuore sairaanhoitaja ja vasta aloittanut nykyisessä työpaikassani. Jo nyt on kuitenkin nähtävissä että muutoin hyvin taitavasta työyhteisöstä huolimatta moni kollega vähättelee vastaantulevia kipupotilaita. Heidän avunpyyntönsä nähdään "turhana valittamisena". 

Ajattelin ottaa asian puheeksi osastonhoitajan kanssa, mutta en tiedä miten muotoilisin ongelman rakentavasti. "Jotkut täällä eivät osaa käyttäytyä potilaita kohtaan?"

Vai vaatisinko kipukoulutusta? 

Tiedostan, että oma suhtautumiseni potilaisiin nähdään usein "sinisilmäisyytenä", jonka oletetaan karisevan kokemuksen karttuessa. En usko että näin kuitenkaan käy, sillä keskustelu ja kuuntelu on yksi hoitajan metodi hoitaa. Ja kuten tunnettua, hyvään vuorovaikutussuhteeseen pyrkiminen parantaa usein kipupotilaan psyykkistä tilaa.

Kommentit (188)

Vierailija
181/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:45"]Voin kuvitella, että lääkäri turhaantuu, kun sama ihminen kieltäytyy kaikista muista hoitomuodoista, kuin kipulääkkeistä. Liikunta on paskaa, kivun hallinta pienellä mielialalääkemäärällä on paskaa. Pitää saada vain sitä lyricaa, vaikka sitä pitäisi olla vielä jäljellä reseptillä.  Itseään voi opetella myös hoitamaan ja syödä niitä lääkkeitä sen verran, kun on määrätty, eikä kahmalokaupalla. Itselläni on selkäkipu kroonistunut ja paljon auttaa todellakin liikunta. Ja koska en ole koskaan lääkkeitä väärinkäyttänyt, lääkärit kysyvät minulta, että mitä haluan. Tarjottu olisi vaikka mitä huumaavaa, mutta olen pyytänyt vain kipulääkkeen, enkä ole tarvinnut opiaatteja. Siksi varmaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia saada särkylääkereseptiä. [/quote] No kivat sulle. Kaikilla ei vaan auta nuo tavalliset särkylääkkeet. Kiva jos sulla auttaa. Koita silti vähän eläytyä niiden osaan joilla ei auta.

[/quote] Kannattaa kokeilla edes sitä liikuntaa, voit yllättyä. Moni on kyllä todella vihainen fysioterapeuteillakin, kun nykyään heitä opastetaan itse hoitamaan kipua ja jumppaamaan. Kuten eräs työkaveri räyhäsi, että miksi ei saanut mitään lämpökäärettä ja hierontaa. Hei haloo, lannerangan kulumien aiheuttamaan kipuun auttaa juuri tukilihaksiston vahvistaminen. Mutta kun kaikki pitäisi saada parannettua vain pillereillä

Vierailija
182/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:45"]Voin kuvitella, että lääkäri turhaantuu, kun sama ihminen kieltäytyy kaikista muista hoitomuodoista, kuin kipulääkkeistä. Liikunta on paskaa, kivun hallinta pienellä mielialalääkemäärällä on paskaa. Pitää saada vain sitä lyricaa, vaikka sitä pitäisi olla vielä jäljellä reseptillä.  Itseään voi opetella myös hoitamaan ja syödä niitä lääkkeitä sen verran, kun on määrätty, eikä kahmalokaupalla. Itselläni on selkäkipu kroonistunut ja paljon auttaa todellakin liikunta. Ja koska en ole koskaan lääkkeitä väärinkäyttänyt, lääkärit kysyvät minulta, että mitä haluan. Tarjottu olisi vaikka mitä huumaavaa, mutta olen pyytänyt vain kipulääkkeen, enkä ole tarvinnut opiaatteja. Siksi varmaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia saada särkylääkereseptiä. [/quote] No kivat sulle. Kaikilla ei vaan auta nuo tavalliset särkylääkkeet. Kiva jos sulla auttaa. Koita silti vähän eläytyä niiden osaan joilla ei auta.

[/quote] Kannattaa kokeilla edes sitä liikuntaa, voit yllättyä. Moni on kyllä todella vihainen fysioterapeuteillakin, kun nykyään heitä opastetaan itse hoitamaan kipua ja jumppaamaan. Kuten eräs työkaveri räyhäsi, että miksi ei saanut mitään lämpökäärettä ja hierontaa. Hei haloo, lannerangan kulumien aiheuttamaan kipuun auttaa juuri tukilihaksiston vahvistaminen. Mutta kun kaikki pitäisi saada parannettua vain pillereillä

[/quote]

Ai, ovatko hieronta ja lämpökääre synonyymejä lääkkeille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:06"]

[/quote]

Ehkä hän on kokeillutkin, mistä sinä tiedät. Minä käyn fysioterapiassa, mutta joudun syömään silti lääkkeitä. Sekin on mahdollista, ajatteles.

Vierailija
184/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:06"]

[/quote]

Ai, ovatko hieronta ja lämpökääre synonyymejä lääkkeille?
[/quote]

En ole edellinen kirjoittaja mutta edelleen kipulääkkeellä ei hoideta kivun syytä. Lihaskipuun varmasti auttaa enemmän edellä mainitut.

Tämä keskustelu on mennyt ihan sivu raiteelle

Vierailija
185/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:06"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:49"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 18:45"]Voin kuvitella, että lääkäri turhaantuu, kun sama ihminen kieltäytyy kaikista muista hoitomuodoista, kuin kipulääkkeistä. Liikunta on paskaa, kivun hallinta pienellä mielialalääkemäärällä on paskaa. Pitää saada vain sitä lyricaa, vaikka sitä pitäisi olla vielä jäljellä reseptillä.  Itseään voi opetella myös hoitamaan ja syödä niitä lääkkeitä sen verran, kun on määrätty, eikä kahmalokaupalla. Itselläni on selkäkipu kroonistunut ja paljon auttaa todellakin liikunta. Ja koska en ole koskaan lääkkeitä väärinkäyttänyt, lääkärit kysyvät minulta, että mitä haluan. Tarjottu olisi vaikka mitä huumaavaa, mutta olen pyytänyt vain kipulääkkeen, enkä ole tarvinnut opiaatteja. Siksi varmaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia saada särkylääkereseptiä. [/quote] No kivat sulle. Kaikilla ei vaan auta nuo tavalliset särkylääkkeet. Kiva jos sulla auttaa. Koita silti vähän eläytyä niiden osaan joilla ei auta. [/quote] Kannattaa kokeilla edes sitä liikuntaa, voit yllättyä. Moni on kyllä todella vihainen fysioterapeuteillakin, kun nykyään heitä opastetaan itse hoitamaan kipua ja jumppaamaan. Kuten eräs työkaveri räyhäsi, että miksi ei saanut mitään lämpökäärettä ja hierontaa. Hei haloo, lannerangan kulumien aiheuttamaan kipuun auttaa juuri tukilihaksiston vahvistaminen. Mutta kun kaikki pitäisi saada parannettua vain pillereillä [/quote] Ai, ovatko hieronta ja lämpökääre synonyymejä lääkkeille? [/quote] En ole edellinen kirjoittaja mutta edelleen kipulääkkeellä ei hoideta kivun syytä. Lihaskipuun varmasti auttaa enemmän edellä mainitut. Tämä keskustelu on mennyt ihan sivu raiteelle

[/quote]

Tuo kirjoittajahan juuri esitti, kuinka ihmiset vaativat vain lääkkeitä eivätkä käytä muita apukeinoja. Esimerkkinä hän käytti työtoveriaan, joka vaati lämpökääreitä ja hierontaa.

Vierailija
186/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ratkaisu Chronin sairaudesta karsiville: Koska laakarit ovat paattaneet etta teilla ei ole mitaan sairautta niin ottakaa miljoonvakuutus. Sitten vaan yhteytta Mayo Klinikkaan ja aikaa varaamaan. Halvalla lennolla USAaan ja asiantuntevaan hoitoon. Welcome to USA!

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/crohns-disease/care-at-mayo-clinic/why-choose-mayo-clinic/con-20032061

Vierailija
187/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 20:41"]

Minulla on ratkaisu Chronin sairaudesta karsiville: Koska laakarit ovat paattaneet etta teilla ei ole mitaan sairautta niin ottakaa miljoonvakuutus. Sitten vaan yhteytta Mayo Klinikkaan ja aikaa varaamaan. Halvalla lennolla USAaan ja asiantuntevaan hoitoon. Welcome to USA!

http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/crohns-disease/care-at-mayo-clinic/why-choose-mayo-clinic/con-20032061

[/quote]

Hyvä vinkki, mutta ei valitettavasti auta akuuttitilanteessa.

Vierailija
188/188 |
23.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt vuodesta 2016 asti oxycontinia päivittäin määrän ollessa 40-80mg pv , lääkäri kirjoitti 40-160mg pv annoksiksi ! Selässä on 4pullistumaa sekä löydöksenä tyrä selkärangassa eli jatkuvat kivut on päällä ! 

Harrastan vesijuoksua siis pakonomaisesti kun auttaa kipuihin sekä salilla käyn venyttelemässä lähes päivittäin ! Kipulääkitys mahdollistaa liikkumisen!  

Olen siis riippuvainen lääkkeistä lienee selviö mutta vastaavasti en käytä mitään päihteitä mitä markkinoilla on ! 

Ei ole kaiketi mahdollista leikata selkää  !  Lääkärien kanssa otan yhteen koska he kovin nihkeästi määräävät magneettikuviin jotka olen maksanut itse vähistä varoista! He vetoavat vuosia vanhoihin kuviin jne ! 

Kirjoitin siitä syystä kun olen maannut sairaaloissakovissa tuskissa sairaanhoitajien tylyjen kommenttien äärellä ! Suomen terveydenhoito on erikoinen kun samaan aikaa yritetään hoitaa opiaateilla ja vieroittaa niistä 😳 olen hyväksynyt kohtaloni että joudun syömään lopunikääni näitä lääkkeitä !