Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten puuttua hoitoalalla potilaiden kipua vähättelevään käytökseen?

Vierailija
04.09.2014 |

Olen tuore sairaanhoitaja ja vasta aloittanut nykyisessä työpaikassani. Jo nyt on kuitenkin nähtävissä että muutoin hyvin taitavasta työyhteisöstä huolimatta moni kollega vähättelee vastaantulevia kipupotilaita. Heidän avunpyyntönsä nähdään "turhana valittamisena". 

Ajattelin ottaa asian puheeksi osastonhoitajan kanssa, mutta en tiedä miten muotoilisin ongelman rakentavasti. "Jotkut täällä eivät osaa käyttäytyä potilaita kohtaan?"

Vai vaatisinko kipukoulutusta? 

Tiedostan, että oma suhtautumiseni potilaisiin nähdään usein "sinisilmäisyytenä", jonka oletetaan karisevan kokemuksen karttuessa. En usko että näin kuitenkaan käy, sillä keskustelu ja kuuntelu on yksi hoitajan metodi hoitaa. Ja kuten tunnettua, hyvään vuorovaikutussuhteeseen pyrkiminen parantaa usein kipupotilaan psyykkistä tilaa.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aikuisväestöstä 5 % käyttää vuosittain unilääkkeitä tai keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä. 2% aikuisista suomalaisista kertoo viimeisen vuoden aikana käyttäneensä edellä mainittuja muihin kuin lääkinnällisiin tarkoituksiin (eli huumausainetarkoituksessa). https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110571/karjalainen.pdf?sequence=2

Millä perusteella kyseessä on pieni ongelma, jota ei tulisi ottaa huomioon?

Vierailija
102/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 10:05"]

Lukekaa tämä: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1520333068203623&set=p.1520333068203623&type=1&theater

[/quote]

Tuo kuulosti niin tutulta :( Olisi voinut olla mun tarinani ;(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]

Minun täytyy kiittää hoitajia. Olen ollut muutaman kerran sairaalassa. Isojakin leikkauksia kaksi. Lisäksi nielurisat ja yksi pienempi leikkaus.

Aina olen saanut kipulääkkeitä hyvin. Ikinä ei ole tarvinnut kivuissa maata. On kyllä kysytty kipulääkehistoria, mutta ei olisi tullut mieleenikään loukkaantua siitä. Selitin asiallisesti, että olen syönyt tramalia ja sirdaludia ja norflexiä perusburanan päälle. Siitä oli helpompi suunnitella kivunhoito sen jälkeen.

Kun loukkasin itseni ja odotin leikkausta isoissa tuskissa, soitin kelloa ja kerroin, että nyt sattuu aivan jumalattomasti. Sain piikin ja kahdessa sekunnissa tulvahti outo olo ja kipu lakkasi. Meni kyllä melkein tajukin.Mutta kipua ei tuntunut enää. 

Joten itse olen kyllä saanut erittäin hyvää hoitoa, joten kiitos siitä ja muutenkin hyvästä hoidosta. Ystävällisiä hoitajia olen kohdannut vuosien varrella. Joku on hiljaisempi ja tylympi, joku nauravampi ja aurinkoisempi. Mutta työnsä on jokainen tehnyt.

[/quote]

Hienoa, että olet saanut apua kipuihisi. Noinhan sen pitäisi mennäkin. Myös minulta on kysytty kipulääkehistoriaa enkä ole siitä loukkaantunut. Perusteettomista vihjailuista kylläkin olen pahoittanut mieleni ja menettänyt luottamusen hoitohenkilökuntaan. Terveyssyistä en voi käyttää ns. tavallisia kipulääkkeitä ja käytän mm. sirdaludia. Minua on todella kovisteltu ja epäilty viihdekäyttäjäksi. Ehkä se johtuu siitä, kun olen opiskelija. En polta, olen absolutisti, en väärinkäytä lääkkeitä olen vain pitkäaikaissairas. Tästä huolimatta minua on sanottu valehtelijaksi, kun kerron, etten esim. juo alkoholia (logiikalla että kyllähän kaikki opiskelijat juovat).

Vierailija
104/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että näistä puhutaan. Paljon kuitenkin on kertomuksia, miten kipulääkkeitä pantataan sairaaloissa.

Itsellänikin on tällainen kokemus. Ja olin silloin lapsi, muistaakseni 8 - vuotias. Olin ollut leikkauksessa ja kipulääkettä oli totta kai annettava. Jossain vaiheessa sitten aloin saada lisää kipuja ja leikkaushaavaan sattui. Äiti kävi totta kai heti pyytämässä hoitajilta, että josko voisin lisää kipulääkettä.

Ei saatu. Jouduin kestämään vielä. Puolen tunnin päästä kärvistelin vielä pahemmin ja äiti kävi taas sanomassa, että nyt pitäisi kyllä lapsen saada kipulääkettä, alkaa olla sen verran kovat kivut.

Luvattiin, että tuodaan kun keritään. No, tunti siinä varmaan taas vierähti, en muista enää tarkkaan. Lopulta sitten äiti saapasteli vittuuntuneena hoitajien taukotilaan ärähtämään, nyt perkele lapsi on kärvistellyt tuskissaan jo muutaman tunnin, nyt joku antamaan sitä lääkettä.

Sen jälkeen vasta sain lääkkeen.

[/quote]

Kamala kokemus varmasti :( Erityisesti lasten kipua vähätellään ja hoidetaan ala-arvoisesti.

Vierailija
105/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:50"]

Hyvä että näistä puhutaan. Paljon kuitenkin on kertomuksia, miten kipulääkkeitä pantataan sairaaloissa.

Itsellänikin on tällainen kokemus. Ja olin silloin lapsi, muistaakseni 8 - vuotias. Olin ollut leikkauksessa ja kipulääkettä oli totta kai annettava. Jossain vaiheessa sitten aloin saada lisää kipuja ja leikkaushaavaan sattui. Äiti kävi totta kai heti pyytämässä hoitajilta, että josko voisin lisää kipulääkettä.

Ei saatu. Jouduin kestämään vielä. Puolen tunnin päästä kärvistelin vielä pahemmin ja äiti kävi taas sanomassa, että nyt pitäisi kyllä lapsen saada kipulääkettä, alkaa olla sen verran kovat kivut.

Luvattiin, että tuodaan kun keritään. No, tunti siinä varmaan taas vierähti, en muista enää tarkkaan. Lopulta sitten äiti saapasteli vittuuntuneena hoitajien taukotilaan ärähtämään, nyt perkele lapsi on kärvistellyt tuskissaan jo muutaman tunnin, nyt joku antamaan sitä lääkettä.

[/quote]

Kamala kokemus varmasti :( Erityisesti lasten kipua vähätellään ja hoidetaan ala-arvoisesti.

[/quote]

Voi luoja, mitä pelottelua. Et ole tainnut koskaan edes käydä esim. Lastenklinikalla, kun kehtaat tuollaista väittää. 

Vierailija
106/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on aika moniulotteinen juttu. Akuuttia kipua on yleensä helppo hoitaa. En sano, että se toteutuu aina paremmin kuin pitäaikaisen kivun hoito, mutta yleensä näin on. Kroonikot ovat oma ryhmänsä. Yleensä heillä on taustallaan traumoja, persoonallisuusongelmia, päihteitä. Ei aina, mutta todella usein kuitenkin. Se, että nuori ihminen käyttää paljon lääkkeitä, on aina vähän epäilyttävää. Kroonisen kivun hoidossa ei tulisi käyttää minkäänlaisia huumausainetta. Jotkut tietysti napsivat vuosia jotain kodeiinipohjaisia lääkkeitä, tramadolia tai vahvempiakin pillereitä. Kipuun tulee suhtautua vakavasti, mutta on ikävä tosiasia, että noin 80% nuorista voimakkaita kipulääkkeitä käyttävistä asiakkaista pilaa sen 20%:n maineen.

[/quote]

Kroonikkona tuollaiset väitteet todella loukkaavat minua. Minä olen allerginen lähes kaikille kipulääkkeille. En voi sille mitään samoin kuin myöskään sille, että olen vakavasti sairas ja että minulla on jatkuvia kipuja. Minä pelkään mennä sairaalaan, kun minut perusteettomasti leimataan väärinkäyttäjäksi. Mielummin kuolen kotona, kun menen ihmisten kiusattavaksi.

Vierailija
107/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas niin katkera sävy tässä keskustelussa. Kipua tulee hoitaa, mutta valitettavasti kivunhoitoon ja lääkkeiden käyttöön liittyy paljon paljon ongelmia.

Vierailija
108/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:50"]

[/quote]

[/quote]

Voi luoja, mitä pelottelua. Et ole tainnut koskaan edes käydä esim. Lastenklinikalla, kun kehtaat tuollaista väittää. 

[/quote]

Ei mitään pelottelua. Olen ollut lapsesta saakka sairas ja lapsesta saakka minua on hoidettu huonosti ja kipujani on vähätelty. Olen keskustellut lasten kivunhoidosta paljon sairaanhoitajien ja lääkärien kanssa ja moni on kanssani samaa mieltä siinä, että lasten kivunhoitoa pitäisi kehittää huomattavasti.

Vierailija
109/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]

Kipu on aika moniulotteinen juttu. Akuuttia kipua on yleensä helppo hoitaa. En sano, että se toteutuu aina paremmin kuin pitäaikaisen kivun hoito, mutta yleensä näin on. Kroonikot ovat oma ryhmänsä. Yleensä heillä on taustallaan traumoja, persoonallisuusongelmia, päihteitä. Ei aina, mutta todella usein kuitenkin. Se, että nuori ihminen käyttää paljon lääkkeitä, on aina vähän epäilyttävää. Kroonisen kivun hoidossa ei tulisi käyttää minkäänlaisia huumausainetta. Jotkut tietysti napsivat vuosia jotain kodeiinipohjaisia lääkkeitä, tramadolia tai vahvempiakin pillereitä. Kipuun tulee suhtautua vakavasti, mutta on ikävä tosiasia, että noin 80% nuorista voimakkaita kipulääkkeitä käyttävistä asiakkaista pilaa sen 20%:n maineen.

[/quote] Kroonikkona tuollaiset väitteet todella loukkaavat minua. Minä olen allerginen lähes kaikille kipulääkkeille. En voi sille mitään samoin kuin myöskään sille, että olen vakavasti sairas ja että minulla on jatkuvia kipuja. Minä pelkään mennä sairaalaan, kun minut perusteettomasti leimataan väärinkäyttäjäksi. Mielummin kuolen kotona, kun menen ihmisten kiusattavaksi. [/quote]

Ei millään pahalla, mutta viestisi sävy on samanlainen kuin aika monen kroonikon suussa. "Kuolen, tapan itseni, enkö saa apua? Miksei minua oteta vakavasti? Pitääkö mennä yksityiselle?" Montako kertaa kuvittelette, että hoitoalalla kuullaan nuo samat jutut päivittäin?

Vierailija
110/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 07:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:54"]

Parhaiten kipulääkkeiden viihdeominaisuuksia oppii kun seuraa netin huumekäyttäjien keskustelupalstoja. Sen jälkeen huomaa ihan peruskäyttäjienkin hakevan samoja viihdeominaisuuksia.

[/quote]

Mitä ihmeen viihdeominaisuuksia? Minä haluan, että kipu lakkaa. Että semmoista viihdeominaisuutta. Te ette ole koskaan kärsineet kivuista, niin että todellakaan ymmärrä. Jos elämän pahin kipu on buranalla hoituvat menkkakivut niin eihän sitä voi tietää, miltä toisesta tuntuu.

[/quote]  Tyypillinen reaktio lääkkeiden väärinkäyttäjältä. Sinä et voi tietää, kun sinulla ei ikinä ole ollut tällaisia tuskia. Eli vähätellään toisen kipuja ja liioitellaan omia. Näin yritetään saada itseä uhrin osaan ja korostettua omaa kipua. Tuollainen asenne ei auta sinua tippaakaan saamaan nappeja lisää. Yleensä nämä saavat raivokohtauksen siinä vaiheessa, kun heille sanotaan, että liike on paras lääke. Ai, pitääkö mun itse tehdä kipuni eteen jotain, ei haluan lisää nappia. Tämän jälkeen naputellaan paikallisen lehden tekstiviestipalstalle kitkerä kirjoitus, kuinka paskalääkärit ei kuuntele kipupotilasta.

[/quote]

Ettäs kehtaat. En edes vaivaudu kommentoimaan kirjoitustasi muuten.

Vierailija
111/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse tällä hetkellä sairaanhoitajaksi ja aion ehdottomasti valmistuttuani puoltaa jokaisen potilaan kivun riittävää lieventämistä. Kukaan ei voi tietää miltä ja miten voimakkaalta kipu toisesta henkilöstä tuntuu ja eri geenipooleihin vaikuttavat lääkkeet heikommin toisilla vahvemmin. Kyllä ne silkkaa euforiaa "kinuvat" voidaan todentaa aiemmista huumaus tai lääkkeidenväärinkäyttö raporteista. Ja siltikin olen sitä mieltä että kipua voi ennemmin lievästi vaikka "yli" kuin alilääkitä. Nimim. ilman pelkällä ilokaasulla kaksoset alateitse synnyttänyt. 

Vierailija
112/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:14"]Itse parin synnytyksen (joista toinen sektio) jälkeen voin todeta, että vaikka kuinka hoetaan että kipu on yksilöllistä, niin käytännössä siihen ei sairaalassa suhtauduta niin. Synnytyksen tai leikkauksen jälkeen on ilmeisesti määritelty jotenkin minkä verran sitä kipua voi ihmisellä olla, ja siihen annetaan joku standardimäärä lääkettä. Jos pyytää enemmän, aletaan epäilemään lääkkeiden väärinkäyttäjäksi. Ilmeisesti tuohon lääkkeiden väärinkäyttäjien narauttamiseen kiinnitetään hoitajien koulutuksessa suurempi huomio, kuin siihen, että jollekkin ei riitä pelkkä 800 burana kaks kertaa päivässä.

Kyllähän tuosta vielä aikuinen jotenkin selviää. Tosin itse sain traumat, joiden käsittelyyn tarvitsin apua. Eniten kuitenkin jäi vaivaamaan se, että siellä sairaalassa on esimerkiksi lapsia, jotka makaavat kivuissaan, mutta hoitajat ja lääkärit ovat päättäneet että lääkkeitä on jo annettu sen verran mitä annetaan (eli se mitä kaikille, ei mitenkään yksilöllisesti arvioiden). En kestä ajatella miltä tuollainen lapsesta tuntuu, kun se pisti omankin mielen pitkäksi aikaa sekaisin ja murensi luottamuksen hoitoon.
[/quote]

Niin totta. Oma sairaalakokemus on vain sektiosta, joka oli hankala . Leikkausta seur. yönä kivut yltyivät käsittämättömiksi. Olin jo tajunnan rajamailla tuskissani, kun miehen hermo meni ja korotti ääntään kätilölle, joka vihdoin suostui soittamaan paikalle päivystävän anestesialääkärin. Sain helpotuksen, mutta tänä päivänäkään en tiedä, miksei kovempia myrkkyjä voitu antaa tunteja aikaisemmin, vaikka kuten anestesialääkärikin totesi "naamani oli tuhkanharmaa". Kätilö tyytyi ihmettelemään läpimärkää paitaani, johon lääkäri: "Oletko kuullut sanaa tuskahiki". Olisin nauranut, jos ei ois sattunut niin hitokseen

Vierailija
113/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:54"]

Kyllä on taas niin katkera sävy tässä keskustelussa. Kipua tulee hoitaa, mutta valitettavasti kivunhoitoon ja lääkkeiden käyttöön liittyy paljon paljon ongelmia.

[/quote]

Tottakai on katkera sävy. Pitäisi hoitaa, mutta ei  hoideta. Edelleenkin: on paljon isompi ongelma jättää hoitamatta lähes olemattomiin riskeihin vedoten kuin hoitaa kivuista kärsivää potilasta.

Vierailija
114/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:56"]

Opiskelen itse tällä hetkellä sairaanhoitajaksi ja aion ehdottomasti valmistuttuani puoltaa jokaisen potilaan kivun riittävää lieventämistä. Kukaan ei voi tietää miltä ja miten voimakkaalta kipu toisesta henkilöstä tuntuu ja eri geenipooleihin vaikuttavat lääkkeet heikommin toisilla vahvemmin. Kyllä ne silkkaa euforiaa "kinuvat" voidaan todentaa aiemmista huumaus tai lääkkeidenväärinkäyttö raporteista. Ja siltikin olen sitä mieltä että kipua voi ennemmin lievästi vaikka "yli" kuin alilääkitä. Nimim. ilman pelkällä ilokaasulla kaksoset alateitse synnyttänyt. 

[/quote]

Joku synnytys on varmaan aika selkeä tilanne, mutta päihde- ja lääkehistorian perusteella ei voi vetää mitään johtopäätöksiä siitä, kuka käyttää lääkkeitä asiallisesti. Suurin osa lääkeriippuvaisista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat huumekoukussa, koska jokin lääke jäi päälle. Se ei silti tarkoita, etteikö esim. leikkaukseen tai synnytykseen liittyvää kipua pitäisi hoitaa.

Vierailija
115/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:54"]

[/quote]

Tottakai on katkera sävy. Pitäisi hoitaa, mutta ei  hoideta. Edelleenkin: on paljon isompi ongelma jättää hoitamatta lähes olemattomiin riskeihin vedoten kuin hoitaa kivuista kärsivää potilasta.

[/quote]

Olematon riski on kyllä aika vahvasti sanottu. Et varmaankaan ole terveydenhoitoalan ammattilainen? Ikävä tosiasia on, että lääkkeiden väärinkäyttäjiä on PALJON.

Vierailija
116/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]

[/quote] Kroonikkona tuollaiset väitteet todella loukkaavat minua. Minä olen allerginen lähes kaikille kipulääkkeille. En voi sille mitään samoin kuin myöskään sille, että olen vakavasti sairas ja että minulla on jatkuvia kipuja. Minä pelkään mennä sairaalaan, kun minut perusteettomasti leimataan väärinkäyttäjäksi. Mielummin kuolen kotona, kun menen ihmisten kiusattavaksi. [/quote]

Ei millään pahalla, mutta viestisi sävy on samanlainen kuin aika monen kroonikon suussa. "Kuolen, tapan itseni, enkö saa apua? Miksei minua oteta vakavasti? Pitääkö mennä yksityiselle?" Montako kertaa kuvittelette, että hoitoalalla kuullaan nuo samat jutut päivittäin?

[/quote]

Just. Tämmöstä se hoito Suomessa on. Kaltaistesi leipääntyneiden, ammattitaidottomien hoitajien pitäisi vaihtaa äkkiä alaa potilasparkoja kiusaamasta. Pistää vihaksi tämmöinen.

Vierailija
117/188 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 07:39"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 21:54"]

Parhaiten kipulääkkeiden viihdeominaisuuksia oppii kun seuraa netin huumekäyttäjien keskustelupalstoja. Sen jälkeen huomaa ihan peruskäyttäjienkin hakevan samoja viihdeominaisuuksia.

[/quote]

Mitä ihmeen viihdeominaisuuksia? Minä haluan, että kipu lakkaa. Että semmoista viihdeominaisuutta. Te ette ole koskaan kärsineet kivuista, niin että todellakaan ymmärrä. Jos elämän pahin kipu on buranalla hoituvat menkkakivut niin eihän sitä voi tietää, miltä toisesta tuntuu.

[/quote]  Tyypillinen reaktio lääkkeiden väärinkäyttäjältä. Sinä et voi tietää, kun sinulla ei ikinä ole ollut tällaisia tuskia. Eli vähätellään toisen kipuja ja liioitellaan omia. Näin yritetään saada itseä uhrin osaan ja korostettua omaa kipua. Tuollainen asenne ei auta sinua tippaakaan saamaan nappeja lisää. Yleensä nämä saavat raivokohtauksen siinä vaiheessa, kun heille sanotaan, että liike on paras lääke. Ai, pitääkö mun itse tehdä kipuni eteen jotain, ei haluan lisää nappia. Tämän jälkeen naputellaan paikallisen lehden tekstiviestipalstalle kitkerä kirjoitus, kuinka paskalääkärit ei kuuntele kipupotilasta.

[/quote]

Hei hoitaja / lääkäri. Tunsitko pistoksen sydämessäsi? Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
118/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:09"]

Tietysti kivut pitää ottaa vakavasti. Toiset ihmiset ovat vain niitä, jotka ulvovat ja könkkäävät käytävällä jalkakivusta, mutta pölähtävät illalla sutjakasti korkkareissa vastaan kaupungilla. Tai ambulanssilla tuotu selkäkipuinen poistuu jalan kun kuulee, ettei saa huumausainetta kipuunsa. Sitä kutsutaan kipukäyttäytymiseksi.

Kuuntelu on tärkeää, ja toiset ihmiset ovat empaattisempia kuin toiset. Hoitaja ei voi eläytyä jokaisen kipuihin. Se johtaisi burn-oittiin alle vuodessa. Empatia on hyvä työväline, mutta se ei tarkoita, että kaikki ihmisten kertoma kannattaa ottaa aivan haudanvakavasti. Tulet urasi aikana huomaamaan, että ihmiset kyllä löytävät niiden ammattilaisten luo, jotka ovat empaattisia ja antavat mieluisat lääkkeet.

[/quote]  Minullakin on tiedossa kaksi yksityistä lääkäriä, joilta saa kipuihinsa herkästi lääkkeitä. Vaikka tätä ei haluttaisi uskoa, niin ihan tavalliset ihmiset ovat lääkekoukussa. Työkaveri yritti vieroittauta tramalista ja oli todella vaikeaa ja lopulta jäi pitkälle saikulle, koska ei vain voinut kulkea töissä.

Yllättävän paljon on viihdekäyttäjiä ihan tavallisten ihmisten joukossa. Jopa ihan tavalliseen panacodiin jää ihmisiä koukkuun.

[/quote]

Paljon enemmän on kuule potilaita, jotka ei saa apua kipuihinsa, kuin väärinkäyttäjiä. Älkää olko hysteerisiä, vaan auttakaa ihmisiä. Se on teidän työtä.

[/quote]

http://www.sillyjokes.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_6257.jpg

Vierailija
119/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä ihmeen huumausaineita? Jos niitä käytetään lääketieeteellisistä syistä, niin eivät ne ole mitään huumausaineita. Toivottavasti et ole noine ennakkoluuloinesi hoitoalalla. Itse olen nuori kroonikkopotilas, enkä todellakaan mikään väärinkäyttäjä. Onko sinulla moisille väitteillesi mitään todisteita, vai veteletkö näin typeriä mielipiteitä hatusta?

Vierailija
120/188 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:09"]

Tietysti kivut pitää ottaa vakavasti. Toiset ihmiset ovat vain niitä, jotka ulvovat ja könkkäävät käytävällä jalkakivusta, mutta pölähtävät illalla sutjakasti korkkareissa vastaan kaupungilla. Tai ambulanssilla tuotu selkäkipuinen poistuu jalan kun kuulee, ettei saa huumausainetta kipuunsa. Sitä kutsutaan kipukäyttäytymiseksi.

Kuuntelu on tärkeää, ja toiset ihmiset ovat empaattisempia kuin toiset. Hoitaja ei voi eläytyä jokaisen kipuihin. Se johtaisi burn-oittiin alle vuodessa. Empatia on hyvä työväline, mutta se ei tarkoita, että kaikki ihmisten kertoma kannattaa ottaa aivan haudanvakavasti. Tulet urasi aikana huomaamaan, että ihmiset kyllä löytävät niiden ammattilaisten luo, jotka ovat empaattisia ja antavat mieluisat lääkkeet.

[/quote]  Minullakin on tiedossa kaksi yksityistä lääkäriä, joilta saa kipuihinsa herkästi lääkkeitä. Vaikka tätä ei haluttaisi uskoa, niin ihan tavalliset ihmiset ovat lääkekoukussa. Työkaveri yritti vieroittauta tramalista ja oli todella vaikeaa ja lopulta jäi pitkälle saikulle, koska ei vain voinut kulkea töissä.

Yllättävän paljon on viihdekäyttäjiä ihan tavallisten ihmisten joukossa. Jopa ihan tavalliseen panacodiin jää ihmisiä koukkuun.

[/quote]

Paljon enemmän on kuule potilaita, jotka ei saa apua kipuihinsa, kuin väärinkäyttäjiä. Älkää olko hysteerisiä, vaan auttakaa ihmisiä. Se on teidän työtä.

[/quote]

Kyllä maallikkona koen, että suurin osa saa apua. En tunne yhtään ihmistä oikeassa elämässä, joka ei olisi saanut apua kipuihinsa. Mutta nettipalstalla aina näitä on pilvin pimein

[/quote]

Heh, en minäkään tunne ketään, joka sairastaisi syöpää. Se ei tarkoita etteikö syöpäpotilaita olisi.