Miten puuttua hoitoalalla potilaiden kipua vähättelevään käytökseen?
Olen tuore sairaanhoitaja ja vasta aloittanut nykyisessä työpaikassani. Jo nyt on kuitenkin nähtävissä että muutoin hyvin taitavasta työyhteisöstä huolimatta moni kollega vähättelee vastaantulevia kipupotilaita. Heidän avunpyyntönsä nähdään "turhana valittamisena".
Ajattelin ottaa asian puheeksi osastonhoitajan kanssa, mutta en tiedä miten muotoilisin ongelman rakentavasti. "Jotkut täällä eivät osaa käyttäytyä potilaita kohtaan?"
Vai vaatisinko kipukoulutusta?
Tiedostan, että oma suhtautumiseni potilaisiin nähdään usein "sinisilmäisyytenä", jonka oletetaan karisevan kokemuksen karttuessa. En usko että näin kuitenkaan käy, sillä keskustelu ja kuuntelu on yksi hoitajan metodi hoitaa. Ja kuten tunnettua, hyvään vuorovaikutussuhteeseen pyrkiminen parantaa usein kipupotilaan psyykkistä tilaa.
Kommentit (188)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]
Kipu on aika moniulotteinen juttu. Akuuttia kipua on yleensä helppo hoitaa. En sano, että se toteutuu aina paremmin kuin pitäaikaisen kivun hoito, mutta yleensä näin on. Kroonikot ovat oma ryhmänsä. Yleensä heillä on taustallaan traumoja, persoonallisuusongelmia, päihteitä. Ei aina, mutta todella usein kuitenkin. Se, että nuori ihminen käyttää paljon lääkkeitä, on aina vähän epäilyttävää. Kroonisen kivun hoidossa ei tulisi käyttää minkäänlaisia huumausainetta. Jotkut tietysti napsivat vuosia jotain kodeiinipohjaisia lääkkeitä, tramadolia tai vahvempiakin pillereitä. Kipuun tulee suhtautua vakavasti, mutta on ikävä tosiasia, että noin 80% nuorista voimakkaita kipulääkkeitä käyttävistä asiakkaista pilaa sen 20%:n maineen.
[/quote] Kroonikkona tuollaiset väitteet todella loukkaavat minua. Minä olen allerginen lähes kaikille kipulääkkeille. En voi sille mitään samoin kuin myöskään sille, että olen vakavasti sairas ja että minulla on jatkuvia kipuja. Minä pelkään mennä sairaalaan, kun minut perusteettomasti leimataan väärinkäyttäjäksi. Mielummin kuolen kotona, kun menen ihmisten kiusattavaksi. [/quote]
Ei millään pahalla, mutta viestisi sävy on samanlainen kuin aika monen kroonikon suussa. "Kuolen, tapan itseni, enkö saa apua? Miksei minua oteta vakavasti? Pitääkö mennä yksityiselle?" Montako kertaa kuvittelette, että hoitoalalla kuullaan nuo samat jutut päivittäin?
[/quote]
Mikä siinä on niin vaikea uskoa, että joillakin on oikeasti kroonista kipua? Kipukroonikoille kipu on arkipäivää, eivätkä he kipujansa toreilla huutele eikä se näy ulospäin. Mitä muuta keinoa heillä on, kuin pyytää lääkäreiltä apua? Oikeasti tappaa itsensä? Sitäkin tapahtuu.
T: toinen kipukroonikko
ps: onko muuten parempi olla kipulääkkeistä riippuvainen vai itsarin tehnyt aka kuollut?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:53"] [quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]
Kipu on aika moniulotteinen juttu. Akuuttia kipua on yleensä helppo hoitaa. En sano, että se toteutuu aina paremmin kuin pitäaikaisen kivun hoito, mutta yleensä näin on. Kroonikot ovat oma ryhmänsä. Yleensä heillä on taustallaan traumoja, persoonallisuusongelmia, päihteitä. Ei aina, mutta todella usein kuitenkin. Se, että nuori ihminen käyttää paljon lääkkeitä, on aina vähän epäilyttävää. Kroonisen kivun hoidossa ei tulisi käyttää minkäänlaisia huumausainetta. Jotkut tietysti napsivat vuosia jotain kodeiinipohjaisia lääkkeitä, tramadolia tai vahvempiakin pillereitä. Kipuun tulee suhtautua vakavasti, mutta on ikävä tosiasia, että noin 80% nuorista voimakkaita kipulääkkeitä käyttävistä asiakkaista pilaa sen 20%:n maineen.
[/quote] Kroonikkona tuollaiset väitteet todella loukkaavat minua. Minä olen allerginen lähes kaikille kipulääkkeille. En voi sille mitään samoin kuin myöskään sille, että olen vakavasti sairas ja että minulla on jatkuvia kipuja. Minä pelkään mennä sairaalaan, kun minut perusteettomasti leimataan väärinkäyttäjäksi. Mielummin kuolen kotona, kun menen ihmisten kiusattavaksi. [/quote]
Ei millään pahalla, mutta viestisi sävy on samanlainen kuin aika monen kroonikon suussa. "Kuolen, tapan itseni, enkö saa apua? Miksei minua oteta vakavasti? Pitääkö mennä yksityiselle?" Montako kertaa kuvittelette, että hoitoalalla kuullaan nuo samat jutut päivittäin?
[/quote]
En todellakaan aio tappaa itseäni. Kivuistani ja sairauksistani huolimatta haluan elää. Olen arvokas ihminen ja ansaitsen hyvää hoitoa. Olen saanut niin huonoa hoitoa, että olen menettänyt täysin luottamukseni lääkäreihin ja hoitajiin. Minä en mene sairaalaan, ellen saa kunnon kivunlievitystä. Oli sitten vaikka henki kyseessä. Kaltaisesi hoitajat ovat sanoinkuvaamattomia ihmisiä. Miten empatiakyky ja muiden huomioonottaminen on teiltä pois? Häpeäisitte.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 16:29"]
Kipu on alidiagnosoitua eivätkä potilaatkaan tuo sitä tarpeeksi esille. Ei sitä kukaan kiistä. Ei ole myöskään resursseja hoitaa. Osastoilla saattaa olla yöllä kolmekymmentä potilasta ja kaksi-kolme hoitajaa sekä puhelimen päässä lääkäri.
Todella kivualiaan potilaan tunnistaa kyllä. Kroonista kipua tai lievää kipua kokevia on vaikeampi hoitaa.
On aivan mahdotonta hoitaa iv:sti kipua kaikilta synnyttäjiltä, eikä se ole tarpeellistakaan, eikä edes mahdollista. Imettäville äideille sopivia kipulääkkeitä, jotka eivät vaikuttaisi maidon tuloon, on aika vähän eikä lääkkeitä voi antaa kuin sen tietyn maksimiannoksen verran, joka on usein aika pieni.
[/quote]
Kipukin vaikuttaa maidon tuloon. Kovissa kivuissa kroppa pistää päälle selviytymisvaihteen, eikä siinä mitään maitoa erity.
[/quote]
Niin, totta. Olen itsekin kokenut kovia kipuja synnytyksen jälkeen. Ei siinä ole kauheasti mahdollisuuksia. Panadolia ja buranaa voidaan antaa, ja niitä voi kotonakin ottaa. Sen sijaan keskushermostoon vaikuttavia pkv-lääkkeitä ei tuosta noin vain voida antaa, ja niiden antamisesta rutiiniluontoisesti nousisi kova haloo. Vaihtoehtoja ei ole kauhean paljon synnytykse jälkeen. Oikein kovissa tuskissa olevat tietysti hoidetaan iv:sti, mutta kaikilla on varmasti kipuja synnytyksen jälkeen jonkin verran. Panadol ja Burana ovat ihan lumelääkkeitä, kun kyse on edes jonkinasteisesta kivusta. Mutta mikä olisi muka vaihtoehto, jolla voitaisiin hoitaa lähes kaikkia äitejä?
[/quote]
Minä taas sain sektion jälkeen niin kamalasti lääkkeitä, ettei kivuissa tarvinnut paljon kärvistellä, leikkausta en enää edes muistanut lääkityksen vuoksi, kivut minulla olivat symfyysin diastaasissa. Lääkettä sain kunhan tajusin pyytää. Ensimmäisellä sektiokerralla en tajunnut pyytää tarpeeksi lääkettä, kyllä pärjäsin, mutta olisin päässyt pidemmille kävelyille= parantunut nopeammin, jos olisin ottanut muuta kuin buranaa parina ekana päivänä.
Isoäitini kroonisia kipuja taas vähätellään helposti lääkärissä. Tai ei ehkä kipuja, mitta haittavaikutuksia. Panacodista jne menee vatsa, kipulaastareista tulee niin paha ihottuma, että iho menee rakkuloille... Kipupumppua ei kuitenkaan saa. Toinen isoäiti asuu Jenkeissä ja saa samaan vaivaan kannabista... Sillä pärjää. Suomessa ei edes mokomaa kipupumppua..
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:40"]
[/quote]
Mitä ihmeen huumausaineita? Jos niitä käytetään lääketieeteellisistä syistä, niin eivät ne ole mitään huumausaineita. Toivottavasti et ole noine ennakkoluuloinesi hoitoalalla. Itse olen nuori kroonikkopotilas, enkä todellakaan mikään väärinkäyttäjä. Onko sinulla moisille väitteillesi mitään todisteita, vai veteletkö näin typeriä mielipiteitä hatusta?
[/quote]
Se on kuule ihan samaa huumausainetta, haet sen sitten apteekista tai kadulta. Huumeet lievittävät myös kipua. Mikä se onkaan se punainen lappu? Niin, huumausaineresepti.
[/quote]
Ihan eri asia. Huumausaineresepti on typerä kontrolliväline. Sairaat ihmiset tarvitsevat apua - ei hysteeristä kaahotusta, että voit jäädä tähän koukkuun, kärsi mielummin helvetillisistä kivuista.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:21"]
[/quote]
Mitä ihmeen huumausaineita? Jos niitä käytetään lääketieeteellisistä syistä, niin eivät ne ole mitään huumausaineita. Toivottavasti et ole noine ennakkoluuloinesi hoitoalalla. Itse olen nuori kroonikkopotilas, enkä todellakaan mikään väärinkäyttäjä. Onko sinulla moisille väitteillesi mitään todisteita, vai veteletkö näin typeriä mielipiteitä hatusta?
[/quote]
Se on kuule ihan samaa huumausainetta, haet sen sitten apteekista tai kadulta. Huumeet lievittävät myös kipua. Mikä se onkaan se punainen lappu? Niin, huumausaineresepti.
[/quote]
Ihan eri asia. Huumausaineresepti on typerä kontrolliväline. Sairaat ihmiset tarvitsevat apua - ei hysteeristä kaahotusta, että voit jäädä tähän koukkuun, kärsi mielummin helvetillisistä kivuista.
[/quote]
Huumeilla hoidetaan vastoin suosituksia myös mielialaongelmia. Kyllähän se elämä tuntuu paljon mukavammalta ja ahdistus vähäisemmältä, jos on päivästä toiseen huumattu, vaikka ahdistus ei johtuisikaan kivusta.
Asenteisiin varmasti vaikuttavat ne ihan oikeat "turhan valittajat", joiden päänsärkyyn auttaa vain ja ainoastaan tietty opiodi. Osaavat kyllä pyytää. Muille tarjotuille kivunhoitomenetelmille tai lääkkeille nakellaan niskoja. Joskus kipupotilaan oikea osoite on psykiatri.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:25"]
Asenteisiin varmasti vaikuttavat ne ihan oikeat "turhan valittajat", joiden päänsärkyyn auttaa vain ja ainoastaan tietty opiodi. Osaavat kyllä pyytää. Muille tarjotuille kivunhoitomenetelmille tai lääkkeille nakellaan niskoja. Joskus kipupotilaan oikea osoite on psykiatri.
[/quote]
No aika usein on. Osittain siksi, että kipu aiheuttaa psykiatrisia ongelmia ja myös koska pitkäaikaisista kivuista kärsivät potevat yleensä myös mielenterveysongelmia.
[/quote] Miten niin on epäilyttävää, jos nuoret ihmiset käyttävät paljon lääkkeitä? Kyllä nuoretkin voivat olla vakavasti sairaita. Tämänkaltaiset perusteettomat ennakkoluulot ovat todella vaarallisia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:25"]
[/quote]
Sairaaloissa on varmasti paljon leikkauskivuista, synnytyskivuista ja syöpäkivuista kärsiviä, mutta jossain terkkarissa on paljon myös niitä "bonusasiakkaita", jotka ikävästi saattavat leimautua "tyhjän valittajiksi" ja joiden kipuihin ei ole olemassa lääkettä, joka tepsisi. Eri asia hoitaa sairaalapotilaita kuin pitkäaikaisista kivuista kärsiviä.
Yleensä ne hysteerisimmät kipupotilaat on niitä joilla kivun parantaa 125mg parasetamolia ja viereessä kärvistelee tuskahiessä naama harmaana ihminen jolla "vähän nipistelee".
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:21"]
Hyvä kivunlievitys on paikallaan silloin kun se on perusteltua (kovia kiputiloja loukkaantumisen seurauksena, leikkauksen jälkeen tai kuolevan potilaan hoidossa) Ongelmaksi on muodostunut nämä euforisoivat kipulääkkeet mitkä koukuttaa ihmisiä. Potilas haluaa jatkuvasti lisää kipulääkettä koska kokee olotilan mielyttäväksi lääkkeensaannin jälkeen. Miten sitten erottaa nämä lääkeriippuvaiset potilaat todellisista kivun lievitystä vailla olevista potilaista? Myös pitäisi muistaa että olemme yksilöitä ja koemme kivun erilaisena. Olen samaa mieltä siitä että joissain tapauksissa käytetään liian vähän kipulääkkeitä mutta on myös niitä potilaita jolla on jo kova kipulääkitys päällä ja mikään ei tunnu riittävän. Sama koskee unilääkkeiden ja rauhoittavien lääkkeiden käyttöä.
Parhaimmillaan riittävä ja oikeanlainen kivunlievitys nopeuttaa kuntoutumista mutta taas toisaalta nämä euforisoivat lääkkeet saatttaa koukuttaa potilaan ja väsyttävän vaikutuksen vuoksi saada aikaiseksi sekavuutta ja kuntoutumisen hidastumista sekä altistaa kaatumisille ym.
Pitäisi muistaa myös muita keinoja kivunlievityksessä kuten keskustelu, lohduttelu, hieronta, asentohoidot ym ym
-hoitaja-
[/quote]
Kirjoituksesi perusteella olet todella epäammattimainen, törkeästi potilaiden kipuja vähättelevä hoitaja. Euforisoivat kipulääkkeet ongelmana? Höpö höpö. Ongelma on kipulääkkeiden panttaaminen, potilaiden kärsimysten vähättely ja jopa suoranainen hoidon laiminlyönti. Kuinka kehtaatte syyttää potilaita lääkkeiden väärinkäyttäjiksi ilman mitään todisteita? Eikö teillä ole tippaakaan inhmillisyyttä?
[/quote]
En syytä ilman tosisteita mutta hoidan paljon alkomiehiä ym huumeriippuvaisia sekä myös lääkeriippuvaisia ikäihmisiä. En sanonut että vähättelen kipua sanoin että euforisoivat lääkkeet tuovat ongelman siinä vaiheessa kun siitä euforisoivasta vaikutuksesta ollaan riippuvaisia. Silloin kun kipu on aitoa niin lääkkeet ovat paikallaan ja esimerkiksi saattohoitopotilas kuuluu saada olla kivuton, silloin ei mietitä enää tuleeko lääkkeestä riippuvainen vaan silloin turvataan mahdollisimman kivuton loppuaika. Myös esimerkiksi lonkkaleikkauksien ym operaatioiden jälkeen riittävä kivunlievitys on tarpeen että saadaan potilas ylös vuoteesta ja liikkeelle että kuntoutuminen käynnistyy.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:28"]
[/quote] Miten niin on epäilyttävää, jos nuoret ihmiset käyttävät paljon lääkkeitä? Kyllä nuoretkin voivat olla vakavasti sairaita. Tämänkaltaiset perusteettomat ennakkoluulot ovat todella vaarallisia.
[/quote]
Kyllä sieltä vaan on aika helppo bongata ne oikeasti sairaat. Asiat tutkitaan ja jos mitään ei löydy, niin kyllä se kertoo aika paljon siitä, miten asian laita on.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huumeilla hoidetaan vastoin suosituksia myös mielialaongelmia. Kyllähän se elämä tuntuu paljon mukavammalta ja ahdistus vähäisemmältä, jos on päivästä toiseen huumattu, vaikka ahdistus ei johtuisikaan kivusta.
[/quote]
Tarkoitatko mielialalääkkeitä? Sitähän kipuihin tarjotaan.
En ymmärrä, miksi lääkkeissä pitää pihistellä. Kerran täällä vain eletään, eikä siitä saa mitään marttyyrikruunua, ettei käytä jotain lääkettä. Jos on kivempaa elää, kun napsii jotain kipulääkettä, mistä saa kivat fibat, niin keneltä se on pois.
Hoitajat turhaan pihistelevät kipulääkkeitä. Aivan kuin istuisivat niiden päällä. Pari tabua naamaan ja pari olutta, niin elämä näyttää paljon paremmalta. Omapa on elämäni.
Mä haluaisin ihan vilpittömästi tietää miksi kroonisesta kivusta kärsivät haluavat vain lääkkeitä? Miksi usein vastaanotto muille (yhdistettynä lääkkeisiin) hoitomuodoille on kielteinen? Selkäkipuun auttaa liikunta, se ei auta heti niinkuin lääke, mutta pitkällä aikavälillä se hoitaa asiaa. Vahvat tukilihakset auttavat usein ja kroonisesta kivussa liikunnasta ei ole ainakaan haittaa.
Mä ymmärrän että reaktio on kielteinen jos potilas kuvittelee että muu apu viedään pois, mutta harvoin näin on. Miksi ei voi kokeilla?
Toinen asia on, että kroonikouden tulisi hoitaa mielellään nämä kipulääkeasiat yhden lääkärin kanssa, jolloin vastetta voidaan seurata paremmin ja tiedetään mitä kaikkea on kokeiltu. Myös mahdolliseen lääkekoukkuun osataan ottaa kantaa ajoissa. Kyllä se nyt niin on, että jos joku "vieras" potilas tulee vain hakemaan kipulääkereseptiä, niin kyllä mieleen tulee, että miksi se ei hae sitä omalta lääkäriltä? Onneksi nyt on e-reseptit niin voidaan nähdä kuinka paljon sitä lääkettä oikeasti menee ja mahdollisuus reseptien hamstraamiseen vähenee. Tämä auttaa myös asiallisesti lääkkeitä käyttäviä potilaita :)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:01"]
[/quote]
Just. Tämmöstä se hoito Suomessa on. Kaltaistesi leipääntyneiden, ammattitaidottomien hoitajien pitäisi vaihtaa äkkiä alaa potilasparkoja kiusaamasta. Pistää vihaksi tämmöinen.
[/quote] No, yksityiseltä saa lääkkeitä paljon helpommin. Nimim unilääkkeiden väärinkäyttäjä
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:00"]
Opiskelen itse tällä hetkellä sairaanhoitajaksi ja aion ehdottomasti valmistuttuani puoltaa jokaisen potilaan kivun riittävää lieventämistä. Kukaan ei voi tietää miltä ja miten voimakkaalta kipu toisesta henkilöstä tuntuu ja eri geenipooleihin vaikuttavat lääkkeet heikommin toisilla vahvemmin. Kyllä ne silkkaa euforiaa "kinuvat" voidaan todentaa aiemmista huumaus tai lääkkeidenväärinkäyttö raporteista. Ja siltikin olen sitä mieltä että kipua voi ennemmin lievästi vaikka "yli" kuin alilääkitä. Nimim. ilman pelkällä ilokaasulla kaksoset alateitse synnyttänyt.
[/quote]
Joku synnytys on varmaan aika selkeä tilanne, mutta päihde- ja lääkehistorian perusteella ei voi vetää mitään johtopäätöksiä siitä, kuka käyttää lääkkeitä asiallisesti. Suurin osa lääkeriippuvaisista on ihan tavallisia ihmisiä, jotka ovat huumekoukussa, koska jokin lääke jäi päälle. Se ei silti tarkoita, etteikö esim. leikkaukseen tai synnytykseen liittyvää kipua pitäisi hoitaa.
[/quote]
Millä perusteella voidaan sitten tehdä päätelmiä, että kuka käyttää lääkkeitä epäasiallisesti? Eikö moisille väitteille pitäisi olla konkreettisia todisteita?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:34"]
En ymmärrä, miksi lääkkeissä pitää pihistellä. Kerran täällä vain eletään, eikä siitä saa mitään marttyyrikruunua, ettei käytä jotain lääkettä. Jos on kivempaa elää, kun napsii jotain kipulääkettä, mistä saa kivat fibat, niin keneltä se on pois.
Hoitajat turhaan pihistelevät kipulääkkeitä. Aivan kuin istuisivat niiden päällä. Pari tabua naamaan ja pari olutta, niin elämä näyttää paljon paremmalta. Omapa on elämäni.
[/quote]
Yhteiskunta ei vaan pyöri niin, että kaikki popsisivat jotain nappeja ja nostaisivat toimeentulotukea. Voin kertoa, että jos ihmisille tarjottaisiin rajattomasti euforisoivia lääkkeitä, niin meillä olisi paljon enemmän ongelmakäyttäjiä. Lääkeriippuvaiset eivät todellakaan ole yleensä mitään narkomaaneja vaan ihan tavallsiia mummuja tai pappoja, jotka tarvitsevat päivittäiset panacodinsa, imovanensa ja opamoxinsa, koska ovat käyttäneet niitä vuosia. Ei lääkekoukusta irrottauduta helpolla, ei todellakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:34"]
[/quote]
Niin jos ollaan tarkkoja niin hoitajathan ei ole ne jotka määrää niitä lääkkeitä. Potilaalla saattaa olla listalla meneviä lääkkeitä mitkä hän saa säännöllisesti ja sitten tarvittavia lääkkeitä esimerkiksi oxynorm 5 mg x 3/vrk, silloin hoitaja arvioi kivun ja päättää milloin on aika antaa se lääke. Jos potilas esimerkiksi kolme kertaa kahden tunnin sisällä pyytää kyseistä lääkettä niin voin kertoa että minä en ainakaan anna koska kestää n oin puoli tuntia että lääke alkaa vaikuttaa ja vaikutus kestää vähintään 1,5 tuntia ja ei ole edes suositeltavaa antaa ennenkuin on vähintään kolme tuntia lääkkeiden välillä. Jos kivunlievitys ei ole riittävä potilaan kannattaa puhua siitä asiasta lääkärille niin että voidaan miettiä muuta lääkitystä. Eli jos on lupa antaa kyseistä tabua kolme kertaa vuorokaudessa yritän pitää huolen että sitä tarvittavaa riittäisi koko vuorokauden tarpeeseen. Se ei tee miunusta lääkkeiden pihtaajaa. Olen joskus yövuorossa soittanut päivystävälle lääkärille ja pyytänyt kovempia kipulääkkeitä koska tarvittavat lääkkeet ei ole ollut riittäviä. Harkintaa pitää käyttää ja pitää pystyä arvioimaan kivun laadun mutta hoitajana en määrää lääkkeitä.
-hoitaja-
[/quote]
[/quote]