Miksi pakettimatkat ovat noloja?
Selvittäkää mulle miksi pakettimatkat on noloja? Itse olen matkustanut paljon sekä pakettimatkoilla että itse buukatuilla lennoilla+hotellilla! mutta en ymmärrä sitä, että miksi ne pakettimatkat on jotenkin juntimpia?
Toki itse buukaten saattaa saada oikein edellisetkin lennot, mutta usein ei sitten saakaan koko perheen lomaa sovitettua niihin lentoihin.
onko pakettimatkoista jokin muukin aspekti kuin hinta, joka tekee niistä juntteja? Jatkuvasti saa nimittäin kuulla, että ei mennä,sitten pakettimatkalle ainakaan.
Kommentit (157)
Fiinillä Milanonlennollahan niitä hemmoteltuja (huutavia) kakaroita vasta onkin :)
No en tiedä onko ne noloja. Itse ei tule käytettyä, kun haluan suunnitella just sellasen matkan kun omiin kiinnostuksen kohteisiin ja aikatauluun sopii. Vaikka niin, että lentokentälle ehtii suoraan töistä tms. Harvoin ollaan kovin montaa päivää samassa paikassa, vaan kuljetaan junalla, autolla tai lentäen paikasta toiseen, jossain saatetaan yöpyä ystävien luona. Paluulento sitten toisesta paikasta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:43"]
Fiinillä Milanonlennollahan niitä hemmoteltuja (huutavia) kakaroita vasta onkin :)
[/quote]
?? Me kuljemme Milanon väliä vähintään pari kertaa vuodessa (lähden taas kuukauden kuluttua) enkä koskaan ole törmännyt hemmoteltuihin huutaviin kakaroihin? Viimeksi yksi pieni itki väsymystään ja nukahti juuri ennen laskeutumista mutta ei mua se häirinnyt yhtään. Lentokoneen humina peittää itkun hyvin. Meidän kuopuskin (12v) on käynyt n 20 matkalla eikä varmasti ole häirinnyt ketään huonolla käyttäytymisellä!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:10"]
Helppoutta on se, että yhdellä varauksella saat sekä (suoran) lennon että majoituksen (ehkä kuljetuksineenkin). Ei tarvi surffailla ja vertailla "helposti" netissä eri lentoyhtiöitä ja kymmeniä hotelleja, matkanjärjestäjä kun on jo neuvotellut kilpailukykyisen hinnan.
Me ei olla ikinä tehty muita kuin pakettimatkoja, joka ikinen kerta olen uteliaisuuttani verrannut, minkä verran tulisi maksamaan lento ja hotelli erikseen, ja aina on pakettimatka tullut halvemmaksi (lapset kun pääsevät puoleen hintaan yleensä). Tuo on totta, että lentokenttäkuljetusta kannattaa harkita todella tarkkaan, itsekin yleensä otan taksin kentältä hotellille niin ei kulu aikaa siinä että ootellaan porukka kasaan ja kierrellään puolen tusinaa hotellia ennen kuin päästään siihen meidän majapaikkaan. Näinkin saa siis tehdä ;)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:14"]Mitä osa vänkää noista pakettimatkoista ettei halua kulkea ryhmässä ja olla muiden suomalaisten kanssa ja olla "holhottavana"! Me otamme pakettimatkan koska suosimme kotikenttälähtöjä ja suoraa lentoa. 2 viimeistä "pakettimatkaa" oli sellaisia että oppaan näimme kentällä vikaukselta ja taxilla/pikkubissilla hotelliin ja viikon päästä kentälle takaisin. Molemmilla kerroilla olimme AINOAT suomalaiset koko hotellissa ja yhteisretkille emme osallistu koskaan vaan teemme omat "retket" minne haluamme ja koska haluamme. Ei ollut noloa vaan erittäin helppoa ja saimme juurikin sitä mitä tilasimme ja kivaa oli :) [/quote] Mikä tuossa oli sitten se helppous? Kun joka tapauksessa kaiken järkkäsitre itse? Eihän tuo omatoimimatkan varaaminenkaan kestä yhtään sen pidempään netistä. Ja lentokentällä voit napata taksin hotelliin heti sen sijaan, että odotat bussin täyttyvän... minkä jälkeen kierretään hotelleja, joista sinun hotellisi huonolla säkällä on se viimeinen ja joka hotellilla odotat sen puolisen tuntia, kun muut suomalaiset nostelevat kapsäkkejä ja opas odottelee avaimia respassa ja selittää hidasjärkisimmille, milloin se aamupala nyt olikaan, kun eivät ole malttaneet kuunnella oppaan ekaa selitystä... Helppous on siis huttupuhetta. Ainoa helppous tulee juurikin niistä valmiista retkistä, joita itse julistat boinotoivasi. Lisäksi et voi tietää matkaa varatessasi, oletko hotellin ainoa suomalainen, vai kenties Loimaan rotarien eläkeläisjaoston keskellä koko pirhanan lomasi. Ei niin, että Lokmaan rotarit olisivat huonoja ihmisiä, mutta noi lähtökohtaisesti matkustan löytääkseni erilaisia ihmisiä ja elmää. En tätä arkista suomalaista. Ps. Ylipäätään välttelen hotelleja. 35
[/quote]
[/quote]
Kuule, sä et vaan OSAA. Pure and simple.
Niissä netin hakukoneissa voi hakea yhdellä kertaa sen lennon ja hotellin ja panna heti ruksin kohtaan "vain suorat lennot". Hyvin simppeliä, tapahtuu muutamassa minuutissa. Hotellivalikoima on kyllä toooodella paljon isompi kuin millään matkatoimistolla, mutta sitäkin on helppo rajat jo heti kättelyssä laittamalla hakuehdot mieluisiksi: montako tähteä, mikä hintaluokka, mistä päin kaupunkia sijainti.
Itse ostan lennot aina jostain tarjouksesta, joita on lentoyhtiöillä monta kertaa vuodessa. IKINÄ emme lennä vaihtamalla, koska arvostan lasten kanssa lentäessä vaivattomuutta. Usein nappaan lennot Hulluilta päiviltä, joilla käyn muutoinkin. Jonotusajan hyödynnän shoppailemalla ne muut haluamani jutut.
Majoitukseksi otan yleensä huoneiston, koska arvostan vapautta. Monen makuuhuoneen keskustahuoneistot irtoavat yleensä alta tonnilla.
Ihan vaan vertailuna: tänä kesänä olimme viikon Lontoossa (minä, mies ja kaksi lasta). Asuntona kahden makuuhuoneen ja kylppärin huoneisto kaikilla mukavuuksilla Harrodsin naapurikorttelista, lennot Finskiltä suoraan Heathrowille. Hintaa tuli (metrolla ilman vaihtoja huoneistolle) kaikkineen kaksi tonnia viikosta. Vertailun vuoksi: samalle löösille kaksi huonetta sisältävä valmismatka olisi tullut maksamaan yhden välilaskun Air Balticin lennolla Gatwickiin 2641 euroa "vähän kuluneeseen" majapaikkaan, samantasoinen majoitus (kuin mikä meillä oli) olisikin ollut jo yli neljä tonnia.
Kyllä se vaan pakettimatka pääministeri Stubbillekin kelpaa.
Hän on viettänyt ainakin neljä joulua Lanzarotella Aurinkomatkojen matkalla. Samassa koneessa on oltu kahdesti.
Molemmissa on puolensa. Omatoimisesti pääsee usein huomattavasti halvemmalla varsinkin jos onnistuu saamaan jonkun lentotarjouksen. Mutta ei aina, kannattaa vertailla.
Kaikki kauko- ja kaupunkilomat olen räätälöinyt itse, mutta perus-lapsiperhe-etelän-uima-allas-lastenkerho-löhölomat olen suosiolla buukannut pakettina.
Ja niillä kaikki oheistoiminta, kerhot, infotilaisuudet ja retket, on täysin vapaaehtoisia, ei ole pakko mennä mukaan ;) Toisaalta kun on tarpeeksi reissannut omatoimisesti, niin välillä on lasten kanssa ollut tosi nastaa tehdä retkiä, joissa on suomenkielinen opas.
47 helppous oli siinä että finnmatkoilla on valmiiksi suunnitellut matkat ja siitä vaan valitsee oman maun mukaan kohteen ja kaikki saa samalla parin napin painalluksella netistä yhdeltä sivustolta. Helppo ja nopea kotikenttälähtö, ruoka halukkaille koneessa, lentokenttäkuljetukset oli valmiina...se taxi ja toisella kerralla pikkubussi 2 perheelle eli ei odottelua tai kiertelyä.
Ja tiedetään yl. että ollaan ainoat suomalaiset kun valitsemme yl. 5 tähden hotellin kaikilla herkuilla niin ei ne loimaan eläkäläiset tai örveltäjät ym. sinne tule. Ja en koe itse taxilla menemistä vanhaan kaupunkiin tai basaariin tai vesipuistoon työlääksi mutta en mistään periaatteesta boikotoi valmiita retkiä mutta en vain halua "aikatauluja" lomalla. Ja ne valmiit retkethän ei kuulu valmismatkapakettiin vaan ne ostetaan erikseen jos haluaa.
Me oltiin viime talvena pakettimatkalla Kanarialla. Saatiin erinomainen hotelli ja lähtö hiihtolomaviikoksi paljon halvemmalla kuin olisi saatu mitään itse kasaamalla. Ja me nähtiin opas ekan kerran poistuessa paikasta siinä lähtöselvitysjonossa.
Kun saavuttiin perille, otettiin vuokra-auto (ei maksettu lisähintaista kuljetusta kentältä), ajettiin hotellille, kirjauduttiin sisään ja kolmantena päivänä oli opas ujuttanut oven alta lapun, jossa oli jotain esitetekstiä ja puhelinnumero, jos tarvitaan apua. Ei tarvittu. Lähtöselvityksessä tosiaan sanoin heipat ja kysyi, miten matka oli mennyt. Vuokrataan aina auto, joten ei tarvita kyytejä kentältä.
No se tekee siitä noloa, jos viettää loman saman Suomi-porukan kesken puhuen ainoastaan suomea, käyttäytyen kuin suomalainen, ruisleipää ja salmiakkia kaivaten ja kotomaata miettien.
Siinä ei oikein pääse sisälle yhtään siihen ulkomaan kulttuuriin, jos vaan nysvää samankielisten porukassa.
Toki ei kai ole pakko mennä sen ryhmän mukana, ja näin tekisin itsekin, jos jokin minut pakettimatkalle saisi. Mutta tuskin menen, kaikki on halvempaa, kun itse järjestelee. Eikä tarvitse sitoutua yhteen hotellihuoneeseen, vaan voi mennä vaikka joka yö eriin.
Pakettimatkat ovat loistavia! Voi heittää aivot narikkaan jo lentokentällä ja mennä baariin juomaan pari kaljaa lentoa odotellessa. Perillä viikko kuluu kuin siivillä allasbaarin, altaan ja ravintolan väliä kulkiessa.
Yksi mukava puoli on pakettimatkoissa; pari vuotta sitten kun Islannin tulivuori purkautui, niin pakettimatkoilla matkatoimisto hoiti viikon majoitukset sekä kuljetuksen suomeen. Omatoimimatkalla kaikki uuden lennon metsästykset sekä majoituksen etsiminen ( ja kustannukset) olisi kaatunut omaan niskaan.
Mua ei saisi lomalle jossa pitäisi hotellia/paikkaa vaihtaa joka yöksi. Päivisin voin liikkua autolla/junalla millä milloinkin mutta että aina pitäisi roudata lapset ja laukut eri hotelliin, ei kiitos. Mä haluan all inclusiven, hyvän hotellin ja golfkenttä on oltava lähellä, mieluiten useampi, plussaa on jos muksuille löytyy vesipuisto tms. Lomalla kuntoillaan, ollaan altaalla ja syödään hyvin ja nukutaan pitkiä yöunia, se riittää mulle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:24"]
Opas ei todellakaan odota respassa, että jokainen saa kirjattua itsensä sisään :D Eihän ne yleensä tule edes koko bussiin!! Paikallinen bussikuski ajaa hotellille, nostaa laukut tavratilasta ja jatkaa sitten seuraavalle hotellille.
[/quote]
Kyllä muuten odottaa sen ajan, että jakaa avaimet matkustajille. Hotellit kirjaa matkusjat omatoimisesti sisään, kun matkustajat antavat passinsa respaan sen ajaksi - mutta opas on sisällä mukana pyytämässä avaimet hotellilta - ja niitä joudutaan välillä odottamaan PITKÄÄN. Ja jakaa avaimet asiakkailleen.
Kaupunkilomilla ei opas ole aina välttämättä bussissa mukana. Rantalomilla oikeastaan aina.
terveisin entinen opas ja nykyinen omatoimimatkailija
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 11:50"]
Ihmiset kuvittelevat olevansa vähemmän "turisteja" jos lähtevät omatoimimatkalle. Minusta kaikki ulkomailla reissaavat ovat turisteja, olivat he sitten pakettimatkalla tai liikkeellä omatoimisesti.
[/quote]Olen ehkä turisti omatoimimatkalla, mutten sellainen ääliöturisti.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:20"]
No minäpä shokeeraan vielä vähän lisää: me saatetaan kolmen viikon pakettimatkalla ollessamme käväistä yhden-kahden yön reissu jossain toisessa kohteessakin :O Ihan itse :O Ilman että opas pitää kädestä kiinni :O Kun ihan aikuisten oikeesti pakettimatkalaisten ei tarvi olla koko lomaa siinä hotellin uima-altaalla ja kulkea kaupunkikierroksia sopulilaumana oppaan perässä.
[/quote]
Ei tarvitse, mutta paljonko järkeä maksaa päällekkäismajoituksista, kun omatoimisesti matkustaen et maksa...
Ei ole noloja. Ihan hyviä. Esim. Kanarialle ei kannata räätälöidä itse mitään, kun Finnmatkat on tehneet kaiken valmiiksi ja helpoksi ja halvaksi. Itse olimme juuri 5 tähden hotellissa luksusalueella Meloneraksessa ja hienosti järjestetty matka. Helppo bussikuljetus kentältä ja takaisin. Muuten emme sitten oppaita nähneetkään.
Sitten on kohteita, joihin ei ole valmismatkoja. Tai ainakaan sellaisia, jotka itse kelpuutamme. Sitten vaan omat lennot ja hotelli netistä. Sekin käy.
Kaikki siis sen mukaan, mihin ollaan menossa ja millainen on tarjonta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]
Kuule, sä et vaan OSAA. Pure and simple.
Niissä netin hakukoneissa voi hakea yhdellä kertaa sen lennon ja hotellin ja panna heti ruksin kohtaan "vain suorat lennot". Hyvin simppeliä, tapahtuu muutamassa minuutissa. Hotellivalikoima on kyllä toooodella paljon isompi kuin millään matkatoimistolla, mutta sitäkin on helppo rajat jo heti kättelyssä laittamalla hakuehdot mieluisiksi: montako tähteä, mikä hintaluokka, mistä päin kaupunkia sijainti.
Itse ostan lennot aina jostain tarjouksesta, joita on lentoyhtiöillä monta kertaa vuodessa. IKINÄ emme lennä vaihtamalla, koska arvostan lasten kanssa lentäessä vaivattomuutta. Usein nappaan lennot Hulluilta päiviltä, joilla käyn muutoinkin. Jonotusajan hyödynnän shoppailemalla ne muut haluamani jutut.
Majoitukseksi otan yleensä huoneiston, koska arvostan vapautta. Monen makuuhuoneen keskustahuoneistot irtoavat yleensä alta tonnilla.
Ihan vaan vertailuna: tänä kesänä olimme viikon Lontoossa (minä, mies ja kaksi lasta). Asuntona kahden makuuhuoneen ja kylppärin huoneisto kaikilla mukavuuksilla Harrodsin naapurikorttelista, lennot Finskiltä suoraan Heathrowille. Hintaa tuli (metrolla ilman vaihtoja huoneistolle) kaikkineen kaksi tonnia viikosta. Vertailun vuoksi: samalle löösille kaksi huonetta sisältävä valmismatka olisi tullut maksamaan yhden välilaskun Air Balticin lennolla Gatwickiin 2641 euroa "vähän kuluneeseen" majapaikkaan, samantasoinen majoitus (kuin mikä meillä oli) olisikin ollut jo yli neljä tonnia.
[/quote]
Katso toisilla on varaa ottaa ne matkat matkanjärjestäjiltäkin. Ei tarvitse etsiä tarjouksia tai halpalentoja netistä.
No ei odota, sen verran monta pakettimatkaa on viime aikoina tullut tehtyä :D
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:24"]
Opas ei todellakaan odota respassa, että jokainen saa kirjattua itsensä sisään :D Eihän ne yleensä tule edes koko bussiin!! Paikallinen bussikuski ajaa hotellille, nostaa laukut tavratilasta ja jatkaa sitten seuraavalle hotellille.
[/quote]
Kyllä muuten odottaa sen ajan, että jakaa avaimet matkustajille. Hotellit kirjaa matkusjat omatoimisesti sisään, kun matkustajat antavat passinsa respaan sen ajaksi - mutta opas on sisällä mukana pyytämässä avaimet hotellilta - ja niitä joudutaan välillä odottamaan PITKÄÄN. Ja jakaa avaimet asiakkailleen.
Kaupunkilomilla ei opas ole aina välttämättä bussissa mukana. Rantalomilla oikeastaan aina.
terveisin entinen opas ja nykyinen omatoimimatkailija
[/quote]
On järkeä, koska loppusumma jää silti halvemmaksi, vaikka hotellihuone olisikin pari yötä tyhjillään :) Eikä tarvi raahata matkalaukkuja edes takaisin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:20"]
No minäpä shokeeraan vielä vähän lisää: me saatetaan kolmen viikon pakettimatkalla ollessamme käväistä yhden-kahden yön reissu jossain toisessa kohteessakin :O Ihan itse :O Ilman että opas pitää kädestä kiinni :O Kun ihan aikuisten oikeesti pakettimatkalaisten ei tarvi olla koko lomaa siinä hotellin uima-altaalla ja kulkea kaupunkikierroksia sopulilaumana oppaan perässä.
[/quote]
Ei tarvitse, mutta paljonko järkeä maksaa päällekkäismajoituksista, kun omatoimisesti matkustaen et maksa...
[/quote]
No eipä ole. Kun se riippuu tosiaan ihan niistä vanhemmista ja lapsista, eikä siitä matkakohteesta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:21"]
No tuo nyt riippuu täysin lapsista ja vanhemmista, ei siitä miten matka on varattu/järjestetty.
[/quote]
Näinhän se tietysti on, mutta on helppo arvata, kummassa koneessa on todennäköisesti enemmän häiriköitä, charterlennolla Teneriffalle vai reittilennolla Barcelonaan/Nizzaan/Milanoon jne.
[/quote]