Miksi pakettimatkat ovat noloja?
Selvittäkää mulle miksi pakettimatkat on noloja? Itse olen matkustanut paljon sekä pakettimatkoilla että itse buukatuilla lennoilla+hotellilla! mutta en ymmärrä sitä, että miksi ne pakettimatkat on jotenkin juntimpia?
Toki itse buukaten saattaa saada oikein edellisetkin lennot, mutta usein ei sitten saakaan koko perheen lomaa sovitettua niihin lentoihin.
onko pakettimatkoista jokin muukin aspekti kuin hinta, joka tekee niistä juntteja? Jatkuvasti saa nimittäin kuulla, että ei mennä,sitten pakettimatkalle ainakaan.
Kommentit (157)
Tässä juurikin tiivistyy ne turhat ennakkoluulot pakettimatkoista :) Ei niissä mitenkään ryhmänä kuljeta, jos ei välttämättä halua osallistua johonkin maksulliselle retkelle. Lentokenttäkuljetuskaan ei ainakaan FInnmatkoilla tule automaattisesti, eli monesti kannattaakin mennä taksilla kentältä hotelliin. Opasta ei tosiaan näe muuta kuin lentokentällä, jos ei ole mitään asiaa.
Ainoa mikä pitää paikkaansa, on tuo, että asutaan hotellissa tai huoneistohotllissa. Itse kyllä lasken sen suureksi plussaksi, en lähtisi mistään hinansta johonkin taloon lomailemaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:48"]
En pidä noloina, mutta epämiellyttävinä kyllä. Haluan asua asunnossa, en hotellissa, haluan kulkea itsekseni, en turistibussissa. En halua kulkea ryhmässä ja odotellla muita.
[/quote]
Vanhempien kanssa nuorempana tehtiin pakettimatkoja, itse teen vaan omatoimimatkailua. Pakko sanoa että noloja ovat pakettimatkat, ja pääsyy on pakettimatkailijan stereotyyppi joka on monien kohdalla valitettavan tosi. Kännätään ja urpoillaan, työllistetään opasta omilla sekoiluilla. En halua viettää omaa lomaani tälläisellä porukalla täytetyssä hotellissa ja retkillä. Pahimmat kohteet ovat kanarian / espanjan kohteet ja kreikan saaret, lähes kaikissa olen käynyt. Bulgariaan en menisi. Turkki oli aikanaan yllättäen siisteimmästä päästä pakettimatkoja, ei enää uusien halpismatkojen takia.
Tjaa-a, mun kokemuksen perusteella matkaseuran känniääliöasteeseen vaikuttaa pakettimatkaa enemmän se, minkä hintainen ja tasoinen hotelli on. Halpishotlassa bielttävät brittinuoret ei ole ikinä mukavaa seuraa tällaiselle tylsälle 38-vuotiaalle...
Ihmiset kuvittelevat olevansa vähemmän "turisteja" jos lähtevät omatoimimatkalle. Minusta kaikki ulkomailla reissaavat ovat turisteja, olivat he sitten pakettimatkalla tai liikkeellä omatoimisesti.
Ei ne ole noloja, joillain on vaan tarve päteä. Itse haluan lomalta helppoutta, niin että yhdellä varauksella hoituu kaikki. En halua selvitellä lentovaihtoehtoja, kyytejä kentältä, hotelleja jne.... kun ottaa paketin niin kaikki on mietitty valmiiksi :)
En nyt tiedä onko noloja mutta ei vaan sovi meidän elämäntilanteeseen. Yleensä talvella haluamme matkustaa 9-12 pv mielummin kuin 1-2 vkoa ja kesällä matka-aika on 20-30 pv. Tuollaisia reissuja ja haluamiamme kohteita ei vaan ole tarjolla.
Jos on kokemusta monenlaisesta matkustamisesta niin tietää, ettei pakettimatkat ole noloja eikä omatoimimatkat hankalia. Riippuu ihan matkakohteesta ja lomalaisista minkälainen matka on paras.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:57"]
Olen matkustellut itsekseen enimmäkseen. Lapsena ja kaksi kertaa aikuisena pakettimatkalla. On jotenkin liian holhottu olo, en osaa selittää sen enemmän. Räikein esimerkki on ehkä se, että Pietarissa ollessani näin joissain niissä kirjoissa pakettimatkalaisia. Aikuiset ihmiset oli numeroitu tarralapuilla! En ole mikään nolostuja noin yleensä, mutta toi ois tuntunut nololta jopa minusta.
[/quote]Mitä? Kuljetus kentältä hotelliin ja hotellilta kentälle saa sinulle aikaan holhotun olon? Mitään muutahan siellä ei tarvitse oppaan kanssa tehdä.
[/quote]
Eikä edes sit - taksi kentältä, niin ei tartte istua bussissa.
Ei sitä kuljetustakaan tarvitse ottaa :)
Holhouskommentoija ei selvästi ole koskaan matkustanut.[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:57"]
Olen matkustellut itsekseen enimmäkseen. Lapsena ja kaksi kertaa aikuisena pakettimatkalla. On jotenkin liian holhottu olo, en osaa selittää sen enemmän. Räikein esimerkki on ehkä se, että Pietarissa ollessani näin joissain niissä kirjoissa pakettimatkalaisia. Aikuiset ihmiset oli numeroitu tarralapuilla! En ole mikään nolostuja noin yleensä, mutta toi ois tuntunut nololta jopa minusta.
[/quote]Mitä? Kuljetus kentältä hotelliin ja hotellilta kentälle saa sinulle aikaan holhotun olon? Mitään muutahan siellä ei tarvitse oppaan kanssa tehdä.
[/quote]
Se on noloa, kun ostin Finnairille kalliin reittilennon ja se osoittautuii paikaksi charterlennolla.
Ei pakettimatkat ole mitenkään noloja, mutta monesti kalliimpia. Itse varatessa saa itselleen sopivammat lennot, hotellit ja aikataulut.
Ei ne nyt noloja ole, katson kyllä aina ne vaihtoehdot, mutta pakettimatkoja ei yksinkertaisesti tehdä kohteisiin, jonne tykkäämme matkustaa, kuten Italian Piemonte, Toscana, Slovenian-Kroatian kiertomatka, kierros Andaluciassa jne.
Jos pakettilomalla olisi tarjolla tosi kiinnostava kohde, niin tottakai voisin mennä, esim. Azoreille ja Madeiralla ollaan oltukin ihan Aurinkomatkojen kuskaamana. Toki Kanariallakin tai Kreetalla tms. voisi tehdä patikointia ja retkeillä vuoristossa, mutta mun mielestä ne "lapsiperheen unelma -hotellialueet" on tosi ahdistavia eivätkä varsinaisesti houkuttele.
Ja lomalla ollaan yleensä jokin muu aika kuin se perusviikko, joka on pakettimatkojen perusaika. Pakettilomat tulisivat varmasti halvemmiksikin, mutta ei oikein meidän perhettä jostain syystä nappaa.
Pakettimatkoissa on kaksi isoa haittapuolta. Hinta ja ne muut matkalaiset. Minä menen ulkomaille ollakseni perheeni kanssa ja tutustuakseni sikäläiseen kulttuuriin ja väestöön. Joku suomalaisturistie suosima persoonaton hotelli ja yhteiset bussiretket, joissa odotetaan jotain krääsäkojulle unohtunutta tätilaumaa tai baaritiskillä jumittavaa känniääliötä ei todellakaan kiinnosta. Ei siinä mitään, pakettimatkat ovat helppoja ja joillekin kielitaidottomille ja kokemattomille matkustajille oikeastaan ainoa turvallinen tapa matkustaa. Mutta valita voi toisinkin, eikä siitä kannata myöskään pakettimatkoja suosivien loukkaantua. En pidä teitä juntteina, älkää tekää luulko meitä koppaviksi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:48"]
En pidä noloina, mutta epämiellyttävinä kyllä. Haluan asua asunnossa, en hotellissa, haluan kulkea itsekseni, en turistibussissa. En halua kulkea ryhmässä ja odotellla muita.
[/quote]Miksi pakettimatkoilla pitäisi kulkea muiden mukana? Mitä ihmeen pakettimatkoja te oikein teette?
Ei hävetä hiukkaakaan. Tällaistakin voi siis joku hävetä? Musta on ihanan rentoa ja levollista matkustaa pakettimatkoilla. En kaipaa lomalla yhtään stressiä, jota itseni tuntien saisin tuta sompaillessani maailmalla lapsi kainalossa. Tykkään myös suomalaisista, enkä kiusaannu, jos samalle retkellekin eksytään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:06"]
Ehkä nolous johtuu siitä, että kuvitellaan pakettimatkalla oltavan 24/7 holhottavana ryhmänä, josta ei saa livetä hetkeksikään. Kuvitellaan pakettimatkojen olevan edelleen jotain 70-luvun Keihäsmatkojen kaltaisia, tjsp.
[/quote]Ryhmämatkat ovat yleensä hienoja. Niillä on valmis ohjelma toisin kuin seura/pakettimatkoilla. Kierretään esimerkiksi saksalaisia linnoja, englantilaisia kartanoita, iranilaisia moskeijoita tms. Opas on oikea asiantuntija eikä joku lukiosta juuri päässyt tyttönen. Matkaseuralaiset ovat kiinnostuneita samasta aihepiiristä, joten on mukavaa seuraa ja tutustuu varmasti uusiin ihmisiin. Paikat vaihtuvat, joka päivä on uudet kohteet ja ruokapaikat. Hinnat ovat tietysti seuramatkoja korkeampia, mutta usein kuitenkin edullisempia kuin jos lähtisi yksin samanlaiselle reissulle. Jos kuitenkin tykkää liikkua omin päin, niin silloin ryhmämatka on toki väärä valinta ja seuramatka voi olla jopa parempi.
Tämä vain siksi, kun tässä ketjussa alkoi mennä käsitteet sekaisin :)
Olen matkustanut ainoastaan omatoimimatkoilla, en koskaan pakettimatkoilla. Ottaisin kyllä mielelläni pakettimatkan, mutta en tiedä, mistä löytäisin sopivan. Uskon, että niitäkin löytyy edullisia, mutta löydän vain kalliita. En löydä sellaisia, missä olisi lapsille oma huone lisävuoteiden sijaan. Jos sitten olen onnistunut löytämään jonkun kompromissin, olenkin sitten huomannut, että lento kohteeseen ja takaisin lähtee joskus kello 4 aamulla eli tosi hankalasti nukkumisten suhteen.
Saa vinkata jotain hyvää ja halpaa pakettimatkaa vaikka ensi vuodeksi, niin voimme kokeilla vaihteeksi pakettimatkailua! Plussaa kauniista luonnosta, hienosta arkkitehtuurista ja historiallisesta ympäristöstä. Ei tarvitse välttämättä olla lämmintä, vaikka saa toki olla. Voi siis olla jokin pohjois- tai keskieurooppalainenkin kohde.
Yksi mun kaveri pitää varmaan pakettimatkoja noloina. Ei hän ole koskaan sitä suoraan sanonut, mutta aina matkustamisesta puhuttaessa hän haluaa korostaa, miten hän varaa itse lennot ja hotellit ja muistaa myös mainita, ettei hänen suosimiinsa kohteisiin edes yleensä tehdä pakettimatkoja. Hän haluaa matkoiltaan kulttuuria, hyvää ruokaa ja viiniä eikä mitään uimarantoja täynnä turisteja.
Ihan oko muuten, mutta meidän matkustelussa on yksi perustavanlaatuinen ero. Hän matkustaa aina aikuisten kesken. On eronnut joten on kätevä matkustaa silloin, kun lapsi on isällään. Hänen lapsensa ei ole siis päässyt näkemään maailmaa, edes niitä turistirantoja. Me taas matkustetaan aina lasten kanssa, halutaan antaa lapsille elämyksiä ja kokemuksia. Vaikka sitten niitä turistirantoja, mutta eroaa se arjesta kuitenkin. Lapset kun kasvaa, on helpompaa ja mielekkäämpää lähteä sitten lasten kanssa näille itse buukatuille kaupunkilomille. Ja tulee sekin aika, kun voimme reissata kahdestaan.