Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pakettimatkat ovat noloja?

Vierailija
02.09.2014 |

Selvittäkää mulle miksi pakettimatkat on noloja? Itse olen matkustanut paljon sekä pakettimatkoilla että itse buukatuilla lennoilla+hotellilla! mutta en ymmärrä sitä, että miksi ne pakettimatkat on jotenkin juntimpia?

Toki itse buukaten saattaa saada oikein edellisetkin lennot, mutta usein ei sitten saakaan koko perheen lomaa sovitettua niihin lentoihin.

onko pakettimatkoista jokin muukin aspekti kuin hinta, joka tekee niistä juntteja? Jatkuvasti saa nimittäin kuulla, että ei mennä,sitten pakettimatkalle ainakaan.

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä osa vänkää noista pakettimatkoista ettei halua kulkea ryhmässä ja olla muiden suomalaisten kanssa ja olla "holhottavana"!

Me otamme pakettimatkan koska suosimme kotikenttälähtöjä ja suoraa lentoa.

2 viimeistä "pakettimatkaa" oli sellaisia että oppaan näimme kentällä vikaukselta ja taxilla/pikkubissilla hotelliin ja viikon päästä kentälle takaisin.

Molemmilla kerroilla olimme AINOAT suomalaiset koko hotellissa ja yhteisretkille emme osallistu koskaan vaan teemme omat "retket" minne haluamme ja koska haluamme.

Ei ollut noloa vaan erittäin helppoa ja saimme juurikin sitä mitä tilasimme ja kivaa oli :)

Vierailija
42/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:59"]

Olen matkustanut ainoastaan omatoimimatkoilla, en koskaan pakettimatkoilla. Ottaisin kyllä mielelläni pakettimatkan, mutta en tiedä, mistä löytäisin sopivan. Uskon, että niitäkin löytyy edullisia, mutta löydän vain kalliita. En löydä sellaisia, missä olisi lapsille oma huone lisävuoteiden sijaan. Jos sitten olen onnistunut löytämään jonkun kompromissin, olenkin sitten huomannut, että lento kohteeseen ja takaisin lähtee joskus kello 4 aamulla eli tosi hankalasti nukkumisten suhteen. 

[/quote]

Samanlaisia mietteitä meidänkin perheellä, jos voi ehdottaa oikeasti kiinnostavaa tekemistä, jossa on oikeasti kauniita maisemia (hotellin istutukset tai uima-allasalueet ei ole vastaus tähän, jos muualla vain kuivunutta kukkulaa ja hotellikolosseja), mukavia ravintoloita, joissa paikallisia erikoisuuksia (ei ranskalaisia ja lehtipihviä), hyviä viinejä, kaduilla muitakin ihmisiä kuin turisteja, muutakin tekemistä kuin loputonta rannalla/altaalla makoilua, niin kuulen mielellään.

Ja siis aikuisten oikeesti, onko teistä oi, niin mielenkiintoista kuunnella bussissa jonkun juuri lukiosta päättäneen tytön ulkoa opeteltuja jorinoita, muistutuksia siitä, että "tänään meillä kuskina on Jorge/Giorgios/jne, muistetaanpas hei antaa hänelle juomarahaa", ja "nyt jaan teille tärkeät palautelomakkeet, jotka on tosi tärkeää täyttää", "muistakaas hei tutustua opaskansioon"... Tämänkin tosiaan kestäisi, jos matka muuten hyvä, mutta oikeasti ne oppaat ei tunnu tietävän mitään oikeasti mielenkiintoista. Mut hei tervetuliaisillallisella sitten saisi kartan, johon merkitty matkatoimiston kanssa diilin tehneet ravintolat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
44/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on ihan selvästi täysin tietämättömiä mikä on pakettimatka!

Mihin 70-luvun maailmaan ja "keihäsmatkoihin" sitä voikaan jumittua.

Pakettimatkalla EI kuljeta ryhmässä ellei erikseen ilmottaudu jollekin retkelle...mitkä kyllä usein ovat kansainvälisiä joten ei sielläkään suomalaiset käsi kädessä kulje. Ja ne retket EI kuulu hintaan vaan niitä voi tilata erikseen jos haluaa valmiiksi suunnitellun retken+kuljetuksen.

Pakettimatka on siis lento+hotelli ja jos haluaa niin kuljetukset kentältä hotelliin ja takaisin kentälle. Oppaalta saa apua jos tarvitsee matkan aikana. Muuten saa viettää lomansa miten ja missä haluaa.

RYHMÄmatkat on sitten jotain muuta...esim. kiertomatkat.

Vierailija
45/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä opas bussissa? 

Viimeksi mentiin pikkubussilla toisen perheen kanssa lentokentältä hotelliin ja ei kyllä opas tullut mukaan pälättämään vaikka oli finnmatkojen reissu.

Ja sitä edelliskerralla mentiin taxilla omaan hotelliin ja ei opas tullut silloinkaan mukaan ;) Finnmatkojen reissu myös.

Vierailija
46/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:14"]Mitä osa vänkää noista pakettimatkoista ettei halua kulkea ryhmässä ja olla muiden suomalaisten kanssa ja olla "holhottavana"!

Me otamme pakettimatkan koska suosimme kotikenttälähtöjä ja suoraa lentoa.

2 viimeistä "pakettimatkaa" oli sellaisia että oppaan näimme kentällä vikaukselta ja taxilla/pikkubissilla hotelliin ja viikon päästä kentälle takaisin.

Molemmilla kerroilla olimme AINOAT suomalaiset koko hotellissa ja yhteisretkille emme osallistu koskaan vaan teemme omat "retket" minne haluamme ja koska haluamme.

Ei ollut noloa vaan erittäin helppoa ja saimme juurikin sitä mitä tilasimme ja kivaa oli :)
[/quote]
Mikä tuossa oli sitten se helppous? Kun joka tapauksessa kaiken järkkäsitre itse? Eihän tuo omatoimimatkan varaaminenkaan kestä yhtään sen pidempään netistä. Ja lentokentällä voit napata taksin hotelliin heti sen sijaan, että odotat bussin täyttyvän... minkä jälkeen kierretään hotelleja, joista sinun hotellisi huonolla säkällä on se viimeinen ja joka hotellilla odotat sen puolisen tuntia, kun muut suomalaiset nostelevat kapsäkkejä ja opas odottelee avaimia respassa ja selittää hidasjärkisimmille, milloin se aamupala nyt olikaan, kun eivät ole malttaneet kuunnella oppaan ekaa selitystä...
Helppous on siis huttupuhetta. Ainoa helppous tulee juurikin niistä valmiista retkistä, joita itse julistat boinotoivasi.
Lisäksi et voi tietää matkaa varatessasi, oletko hotellin ainoa suomalainen, vai kenties Loimaan rotarien eläkeläisjaoston keskellä koko pirhanan lomasi. Ei niin, että Lokmaan rotarit olisivat huonoja ihmisiä, mutta noi lähtökohtaisesti matkustan löytääkseni erilaisia ihmisiä ja elmää. En tätä arkista suomalaista.
Ps. Ylipäätään välttelen hotelleja.
35

Vierailija
47/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua kiinnostaa ihan vilpittömästi, että jos joku osaisi suositella kivaa pakettimatkakohdetta, jossa olisi niitä kauniita maisemia (muitakin kuin hotelleja rinteessä), oikeasti hyviä ravintoloita ja kohteita, joissa olisi muutakin elämää kuin turisteja kulkemassa rannalle/takaisin, niin tutkisin todellakin asiaa tarkemmin.

Vierailija
48/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne (lisämaksulliset) retket...voi apua, oli sitten suomalainen tai skandiporukka. Opastus saattaisi periaatteessa olla ihan kiinnostavaa ja maisemia on mukava katsella bussin ikkunasta, mutta mikä siinä on, että joka ikinen kerta lounas ja kahvit on ihan kamalissa paikoissa, jotain ihan älyttömän heikkotasoista ruokaa, kamalat vessajonot, ja sitten joka ikisellä retkellä käydään jossain hajuvesitehtaassa/markkinakojulla/ käsityöläisliikkeessä, joissa on ihan sekundatavaraa, mutta on pakko kaikkien jumittaa se pakollinen aika siellä.

Vierailija
49/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkatoimiston kautta kun varaa matkan, tietää että MATKATOIMISTO HOITAA jos jotain sattuu.

Ja kaikkea voi sattua: voi tulla vaikka tsunami joka laittaa koko paikan sileäksi, voi puhjeta levottomuuksia jolloin matkatoimistot päättävät evakuoida matkalaiset, voi possahtaa tuhapilvi taivaalla jolloin yksikään kone ei lennä jne.

Noissa tilanteissa on ihan kiva että "joku muu" hoitaa asiat, sen sijaan että itse pitäisi kaikki hoitaa. Ja jos kyse on aikuisista niin silloin tuo vielä meneekin, mutta lasten kanssa on aika ikävää esim. vain  koittaa nukkua jossain ahtaassa terminaalissa lentokentällä odottamassa lentoa joka ehkä joskus saapuu kioskista ostettu Snikers-patukka ainoana ruokana...

Minusta matkatoimiston mukana olon merkitys korostuu sitä enemmän mitä kauemmas matkustaa, eri asia olla jossain Malediiveilla -keskellä ei mitään/kaukana kotoa- vert. Ruotsissa lomalla.

Vierailija
50/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

49, siksi, että retken järjestäjille joko maksetaan lahjusta siitä, että tuovat turistit sinne krääsää ostamaan tai siksi, että siten ryhmälle saadaan hommattua jotain ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi, ja sehän on niin TOOOODELLA tärkeää suomalaisturistille. Saatiin ilmaiset kahvit, kun kuunneltiin puoli tuntia jotain hörönlörön mainospuhetta, jippiiiii!

Ei siinä mitään, valmismatkoille on ottajansa, ja hyvä niin. Minä en viitsi. Mieluummin mennään omia teitämme, valitaan itse majoitus vaikkapa huoneistovuokrafirmalta tai airbnb:stä, ja maksetaan vähemmän ja nautitaan siitä vapaudesta, että aamiaista syödään tasan silloin ja siinä seurassa, joka itseä huvittaa...

Vierailija
51/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne lapsiperheet lentokoneissa, miten vaikeaksi elämän (ja muiden elämän?) voi tehdä?

Huomaa kyllä tasan tarkkaan, mitkä perheet ovat tottuneet matkustamiseen ja mitkä perheet käyvät sen kerran vuoteen "etelässä". Voi siitä säätämisen, huutamisen yms. määrää...Itselläkin on toki lapsia, mutta yritän kyllä aina huomioida kanssamatkustajat ja käyttäytyä siivosti. Ja vauvoista toki ääntä lähtee, se on ymmärrettävää, mutta edellisen pakettilomakokemuksen perusteella vanhempienkaan lasten kanssa ei osata matkustaa (tai siis lapsia kasvattaa).

Toisaalta se kuuden tunnin lento mahdollisimman huonoon aikaan ei ole herkkua kenellekään, mutta jos tietää etukäteen, ettei oma psyyke sitä lasten kanssa kestä, niin ehkä voisi miettiä muitakin lomavaihtoehtoja?

Vierailija
52/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:46"]

Matkatoimiston kautta kun varaa matkan, tietää että MATKATOIMISTO HOITAA jos jotain sattuu.

Ja kaikkea voi sattua: voi tulla vaikka tsunami joka laittaa koko paikan sileäksi, voi puhjeta levottomuuksia jolloin matkatoimistot päättävät evakuoida matkalaiset, voi possahtaa tuhapilvi taivaalla jolloin yksikään kone ei lennä jne.

Noissa tilanteissa on ihan kiva että "joku muu" hoitaa asiat, sen sijaan että itse pitäisi kaikki hoitaa. Ja jos kyse on aikuisista niin silloin tuo vielä meneekin, mutta lasten kanssa on aika ikävää esim. vain  koittaa nukkua jossain ahtaassa terminaalissa lentokentällä odottamassa lentoa joka ehkä joskus saapuu kioskista ostettu Snikers-patukka ainoana ruokana...

Minusta matkatoimiston mukana olon merkitys korostuu sitä enemmän mitä kauemmas matkustaa, eri asia olla jossain Malediiveilla -keskellä ei mitään/kaukana kotoa- vert. Ruotsissa lomalla.

[/quote]

Tsunamin uhreille oli kotiinkuljetus matkanjärjestäjästä riippumatta.

Tuhkapilvi oli ainutlaatuinen poikkeus valmismatkojen historiassa. Itse asiassa olimme perheen kanssa jumissa silloin Sisiliassa, ja kerrankin valmismatkalla, ja pakko myöntää, että Finnmatkat hoiti asiat hyvin.

Ei ole silti mikään peruste meille varata jatkossa valmismatkoja, koska tuo oli todella siis harvinainen tapaus. Jos epävarmuutta ei kestä, silloin on varmaan parempi tosiaan suosia valmismatkoja.

Vierailija
53/157 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä oikein ymmärtänyt tätä vastakkainasettelelua.

Matkustelkaa, ihmiset, jos vaan on mahdollisuus!! Pakettimatkoilla tai omatoimisesti!

Vierailija
54/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoutta on se, että yhdellä varauksella saat sekä (suoran) lennon että majoituksen (ehkä kuljetuksineenkin). Ei tarvi surffailla ja vertailla "helposti" netissä eri lentoyhtiöitä ja kymmeniä hotelleja, matkanjärjestäjä kun on jo neuvotellut kilpailukykyisen hinnan.

Me ei olla ikinä tehty muita kuin pakettimatkoja, joka ikinen kerta olen uteliaisuuttani verrannut, minkä verran tulisi maksamaan lento ja hotelli erikseen, ja aina on pakettimatka tullut halvemmaksi (lapset kun pääsevät puoleen hintaan yleensä). Tuo on totta, että lentokenttäkuljetusta kannattaa harkita todella tarkkaan, itsekin yleensä otan taksin kentältä hotellille niin ei kulu aikaa siinä että ootellaan porukka kasaan ja kierrellään puolen tusinaa hotellia ennen kuin päästään siihen meidän majapaikkaan. Näinkin saa siis tehdä ;)

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:14"]Mitä osa vänkää noista pakettimatkoista ettei halua kulkea ryhmässä ja olla muiden suomalaisten kanssa ja olla "holhottavana"! Me otamme pakettimatkan koska suosimme kotikenttälähtöjä ja suoraa lentoa. 2 viimeistä "pakettimatkaa" oli sellaisia että oppaan näimme kentällä vikaukselta ja taxilla/pikkubissilla hotelliin ja viikon päästä kentälle takaisin. Molemmilla kerroilla olimme AINOAT suomalaiset koko hotellissa ja yhteisretkille emme osallistu koskaan vaan teemme omat "retket" minne haluamme ja koska haluamme. Ei ollut noloa vaan erittäin helppoa ja saimme juurikin sitä mitä tilasimme ja kivaa oli :) [/quote] Mikä tuossa oli sitten se helppous? Kun joka tapauksessa kaiken järkkäsitre itse? Eihän tuo omatoimimatkan varaaminenkaan kestä yhtään sen pidempään netistä. Ja lentokentällä voit napata taksin hotelliin heti sen sijaan, että odotat bussin täyttyvän... minkä jälkeen kierretään hotelleja, joista sinun hotellisi huonolla säkällä on se viimeinen ja joka hotellilla odotat sen puolisen tuntia, kun muut suomalaiset nostelevat kapsäkkejä ja opas odottelee avaimia respassa ja selittää hidasjärkisimmille, milloin se aamupala nyt olikaan, kun eivät ole malttaneet kuunnella oppaan ekaa selitystä... Helppous on siis huttupuhetta. Ainoa helppous tulee juurikin niistä valmiista retkistä, joita itse julistat boinotoivasi. Lisäksi et voi tietää matkaa varatessasi, oletko hotellin ainoa suomalainen, vai kenties Loimaan rotarien eläkeläisjaoston keskellä koko pirhanan lomasi. Ei niin, että Lokmaan rotarit olisivat huonoja ihmisiä, mutta noi lähtökohtaisesti matkustan löytääkseni erilaisia ihmisiä ja elmää. En tätä arkista suomalaista. Ps. Ylipäätään välttelen hotelleja. 35

[/quote]

Vierailija
55/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut usein pakettimatkoilla kohteissa, joissa on kaunista katseltavaa. Viime syksynä olin Azoreilla(AM), keväällä Lagosissa(AM), Talvikohteena oli Funchal(Tjäreborg) ja edellisenä talvena Santa Cruz de la Palma.

Olen ollut myös mm.Mallorcalla Palman kaupungissa, Sisiliassa Gefalussa, Kreikassa Pargassa, Kyproksella Pafosissa, Espanjassa Nerjassa, Ranskassa Cannesissa - kaikki pakettimatkoja. Sitten olen osallistunut kiertomatkoihin Puolassa, Turkissa, Balkanilla ja Italiassa.

Kaikilta matkoilta on vain hyviä kokemuksia.

Vierailija
56/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä shokeeraan vielä vähän lisää: me saatetaan kolmen viikon pakettimatkalla ollessamme käväistä yhden-kahden yön reissu jossain toisessa kohteessakin :O Ihan itse :O Ilman että opas pitää kädestä kiinni :O Kun ihan aikuisten oikeesti pakettimatkalaisten ei tarvi olla koko lomaa siinä hotellin uima-altaalla ja kulkea kaupunkikierroksia sopulilaumana oppaan perässä.

Vierailija
57/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt riippuu täysin lapsista ja vanhemmista, ei siitä miten matka on varattu/järjestetty.

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:49"]

ja ne lapsiperheet lentokoneissa, miten vaikeaksi elämän (ja muiden elämän?) voi tehdä?

Huomaa kyllä tasan tarkkaan, mitkä perheet ovat tottuneet matkustamiseen ja mitkä perheet käyvät sen kerran vuoteen "etelässä". Voi siitä säätämisen, huutamisen yms. määrää...Itselläkin on toki lapsia, mutta yritän kyllä aina huomioida kanssamatkustajat ja käyttäytyä siivosti. Ja vauvoista toki ääntä lähtee, se on ymmärrettävää, mutta edellisen pakettilomakokemuksen perusteella vanhempienkaan lasten kanssa ei osata matkustaa (tai siis lapsia kasvattaa).

Toisaalta se kuuden tunnin lento mahdollisimman huonoon aikaan ei ole herkkua kenellekään, mutta jos tietää etukäteen, ettei oma psyyke sitä lasten kanssa kestä, niin ehkä voisi miettiä muitakin lomavaihtoehtoja?

[/quote]

Vierailija
58/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opas ei todellakaan odota respassa, että jokainen saa kirjattua itsensä sisään :D Eihän ne yleensä tule edes koko bussiin!! Paikallinen bussikuski ajaa hotellille, nostaa laukut tavratilasta ja jatkaa sitten seuraavalle hotellille.

Vierailija
59/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:21"]

No tuo nyt riippuu täysin lapsista ja vanhemmista, ei siitä miten matka on varattu/järjestetty.

[/quote]

Näinhän se tietysti on, mutta on helppo arvata, kummassa koneessa on todennäköisesti enemmän häiriköitä, charterlennolla Teneriffalle vai reittilennolla Barcelonaan/Nizzaan/Milanoon jne.

Vierailija
60/157 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa - mjaah en tiedä. Ehkä koetaan, että pakettimatkalainen ei osaa pysty kykene varamaan lentoja tai etsimään hotelleja. Matkustamme paljon. Yleensä valitsemme omatoimimatkan juuri hinnan takia! Esimerkki:
Viime kevät, Mallorca ja sama hotelli kuin mitä Finnmatkat käyttää. Lentoaja Norwegianilla inhimilliset - Finnmatkoilla paluulento klo 00:30. Panemme painoa siis myös matkustustusmukavuuteen.
Finnmatkojen kiintiö loppui haluammamme huoneen osalta. Loppujen lopuksi matka tuli omatoimimatkana halvemmaksi, saimme haluamamme juniorisviitin, missä oli poreamme kattoterassilla, hyvät lentoaikataulut jne. Valitsemme aina välilaskuttomat lennot.

Siinä yksi hyvä esimerkki, miksi ME käytämme omatoimimatkoja. Käytämme myös tunteja hotellin etsimiseen. Tiedämme mitä haluamme ja pakettimatkojen vaihtoehdot ovat suppeat.

Omatoimimatka vaatii verkkotaitoja, kielitaitoa ja omatoimisuutta.