Yksin asuvat - mikä elämässänne on kalliimpaa kuin muilla?
Nyt ainakin YLE jaksaa aiheesta kirjoittaa. En ymmärrä, mikä yksinelävien elämässä on niin paljon kalliimpaa kuin muilla, että jopa lapsiperheitä kadehditaan.
Kommentit (159)
Te kotona hengaavat mammat, kannattaa välillä katsoa uutisia ja lukea lehtiä, vaikka olis kuinka kiire. Ja vaikka kuinka ei noi lukuhommat oo mieleen tms.
Kuunnelkaa vaikka radiosta Yle Puhetta joskus tms. Vaikka koti onkin maailman tärkein paikka, niin kannattaa pysyä kärryillä maailman menosta.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:17"]
Te kotona hengaavat mammat, kannattaa välillä katsoa uutisia ja lukea lehtiä, vaikka olis kuinka kiire. Ja vaikka kuinka ei noi lukuhommat oo mieleen tms.
Kuunnelkaa vaikka radiosta Yle Puhetta joskus tms. Vaikka koti onkin maailman tärkein paikka, niin kannattaa pysyä kärryillä maailman menosta.
[/quote]
ja sinkut myös! Hei googlatkaa vaikka progressiivinen verotus, voitte yllättyä tuloksista.
Kun yksinasuvalla on pakastin minne pakastaa osuudet aina isoista leipä- tai ruokapaketeista tai tehdystä ruuasta niin ei tule kalliiksi kun ei mene ruokaa roskiin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"]Asuminen on paljon kalliimpaa. En voi haaveillakaan omakotitalosta tai kovin isosta asunnosta. Täällä pääkaupunkiseudulla pieni kaksio on isoin asunto, jota pystyn maksamaan. Ja siihenkin menee 800 euroa kuussa.
Auton hankkimista olen miettinyt, mutta lopulta päätynyt siihen, ettei se ole kannattavaa. Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.
Ja tietysti ihan kaikki muut elinkustannukset. Ruokaa voin tietysti ostaa vähemmän, mutta aina sekään ei ole mahdollista, koska pakkauskoot ovat niin isoja. Eli joudun ostamaan vaikkapa samankokoisen leivän kuin pariskunta, mutta en ehdi syömään sitä kokonaan ennen kuin se on kuivunut tai homeessa. Toki voisin ostaa pienempiä pakkauksia tai yksittäispakattuja tuotteita, mutta ne ovat yleensä kilohinnaltaan paljon kalliimpia. Nämä nyt ensimmäisenä mitä tulee mieleen.
[/quote]Voi uusavuttomuus. Loput leivästä pakkaseen??
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:17"]
[/quote]
ja sinkut hei! Kaivakaa ala-asteen matikan kirja, siellä on luku: jakolaskut. Sieltä voitte kerrata perusjutut, jookos!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:15"]
Oikeasti kimppakämppä?!? Opiskeluaikojen soluasuntojen jälkeen en edes parhaan ystäväni kanssa mistään hinnasta muuttaisi kimppakämppään. Muutama kuukausi ja ei olisi enää edes kohtuullinen ystävä. Kaksi aikuista naista jakamassa yhtä keittiötä...
[/quote]
No yksin asuminen on melko uusi ilmiö, ja itseasiassa ihan hemmetinmoista "luksusta". Onhan se tosiaan valinta, arvottaako enemmän sitä yksityisyyttä vai rahaa. Ja jos arvostaa sitä yksityisyyttä, niin joutuuhan siitä maksamaan.
Ei sillä, en kiistä sitä etteikö yksiöiden hinta suhteessa isompiin asuntoihin ole iso.
Lisäksi isommassa asunnossa "pakolliset tilat" kuten vessat, keittiöt yms vie suhteessa vähemmän tilaa, jolloin niitä muuhun asumiseen käytettäviä neliöitä on paljon enemmän.
[/quote]
Niin onhan se melko uutta. Nykyversio voisi olla että toisen vanhemman kuoltua jäljelle jäänyt muuttaa lapsensa perheen luo asumaan ja myy asuntonsa. Lapset ottaisivat nämä vanhemmat mielellään kotiinsa ja hoitaisivat näitä sitten vanhuuden päivinä. Samalla vanhainkoti/palvelutaloasuminen voitaisiin lähes lopettaa.
Olen useampaankin otteeseen asunut yksin. Kylla yksinelaja maksaa enemman liki kaikesta kuin esimerkiksi lapseton pari. Lehtitilaukset, puhelinlaskut, vuokra.
Nyt asun avoliitossa miehen kanssa. Meilla on hulppean kokoinen asunto, kolme makkaria ja kaksi kylpparia esimerkiksi. Mutta ei Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:09"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:45"]
Heh, osa näistä perusteluista on kyllä huvittavia. Kuten että perheellinen voi ottaa mäkkärissä perheaterian. Meitä on 2+3 ja joudumme ostamaan mäkkärissä kyllä ihan normaalit ateriat kaikille. 5 ateriaa kahden palkoilla. Samoin matkustaminen. Sinkku maksaa edelleen vain yhden matkoista, me maksamme 5 ihmisen matkat kahden ihmisen palkalla.
[/quote]Keitäs nää +3 oikeen on??? Miksi te kaksi kustannatte kolmen aikuisen elämän, mikseivät ole töissä tai tuilla?
[/quote]
Ne on varmaan ne lapset, joita ne 2 elättää, jotka ei tienaa mitään. Kun ne sinkut niin kadehtii niitä lapsipereheitä, kun niillä menee taloudellisesti paremmin kuin sinkuilla, se oli tän aloituksessa...
[/quote]Ai siis lapsilisätkö on lopetettu Suomessa? Mikä vimma on hankkia kolme lasta jos ei niihin ole varaa...
[/quote]Ihan ohiksena, koita pysyä aiheessa hyvä neiti. Lapsilisä on noin 100 e/kk eli siinä vähän vinkkiä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:27"]
Olen useampaankin otteeseen asunut yksin. Kylla yksinelaja maksaa enemman liki kaikesta kuin esimerkiksi lapseton pari. Lehtitilaukset, puhelinlaskut, vuokra.
Nyt asun avoliitossa miehen kanssa. Meilla on hulppean kokoinen asunto, kolme makkaria ja kaksi kylpparia esimerkiksi. Mutta ei Suomessa.
[/quote]
no selvä asiahan toi on. Nyt kyse oli siitä että sinkut kadehtii LAPSIperheitä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote]
Kyllähän useimmilla yksin asuvilla on kavereita, joiden kanssa voi matkustella.
[/quote]
Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan.
[/quote]
Mutta asutko siis yksin? Tässä oli nyt kysyms yksinasuvista, joilla kulut ovat suuremmat kuin esim. yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja ei asu yksin, vaan lapsensa kanssa. Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia.
[/quote]
Kuule ei saa. Maksan yksin kaiken. Myös asunnon ja yksiössä on vaikea asua yhdenkään lapsen kanssa. Kukaan ei ole jakamassa vuokraa. Olen ollut myös yksin ja tiedän kyllä kuinka helppoa se oli. Nyt on samat tulot ja paljon isommat pakolliset menot yksin maksettava. Ja ne suuret avustukset varmaan kompensoi ansionmenetyksiä. Asuin yksin ja kulut olivat ehdottomasti pienenmät kuin nyt yksinhuoltajana. Nyt maksan yksin.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:27"]
[/quote]
Tämä pitää paikkansa. Lapseton pariskunta vs yksinelävä. Vaikka toisen tulot olisi olemattomat.
Alkuperäiseen kyssäriin: Jos meidän perheessä olisi kaksi vanhempaa, ei tarvittaisi yhdessä kuin yksi auto ja todennäköisesti myös asumiskulut (nyt reilu 600 euroa 60 neliöisestä puutalokämpästä + sähköt) jakautuisivat tasaisemmin. Eli siis ainakin selkeesti nuo kaksi. Toki sitten kaikenlaisia pieniä juttuja - esim. ruokaa on halvempaa tehdä se "yksi satsi enemmän" jne. jne.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:49"]
Mä olen ajatellut, että yksin asuminen on valinta. Kun ei tarvitse jakaa mitään kenenkään kanssa ja voi vastata vain itsestään, niin esim. asumisesta on silloin halukkaampi maksamaankin. Voihan asunnon jakaa jonkun kanssa, jos haluaa halvemmilla kuluilla päästä.
Jos yksilön oma valinta on joku asia, niin miksi hirveä haloo siitä, että se maksaa enemmän? Jos on ihan henk.koht vessa, niin se ei ole koskaan varattu, kun itsellä on tarve. Samoin suihkun, keittiön tai telkkarin kanssa. Ei tarvitse jakaa muiden kanssa ja tästä luksuksesta toki voi maksaakin.
[/quote]
Eli kun teillä lapset aikuisia ja muuttaneet omilleen ja miehesi kuoleekin yllättäen niin se on sinun valintasi jos et heti ota uutta tilalle? Ok huono esimerkki. Mutta yksin asuvan pitäisi siis hyväksyä kuka tahansa asuinkumppaniksi? Jos ei näin tee niin ei oikeutta valittaa elämisen kalleudesta?
[/quote]
Tai sitten mä en valita siitä, että yksinasuvalla kaikki on kalliimpaa? Tai sitten muutan kommuuniin tai soluun, jos koen, että joudun maksamaan elämisestäni liikaa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:27"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote] Kyllähän useimmilla yksin asuvilla on kavereita, joiden kanssa voi matkustella. [/quote] Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan. [/quote]
Mutta asutko siis yksin? Tässä oli nyt kysyms yksinasuvista, joilla kulut ovat suuremmat kuin esim. yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja ei asu yksin, vaan lapsensa kanssa. Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia. [/quote]Ai saavat vai? Minä saan yh-lisän, lisäksi normaalit lapsilisät. Isä maksaa 160 euroa kuussa per lapsi. Itse laitan lapsiin 250 kuussa per pää. Mitä avustuksia saan?
[/quote]
Ironiaa, you know. Lapsiperheet saavat niin paljon rahaa joka tuutista. Yksinhuoltaja ei ole yksinasuva.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote]
Kyllähän useimmilla yksin asuvilla on kavereita, joiden kanssa voi matkustella.
[/quote]
Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan.
[/quote]
Mutta asutko siis yksin? Tässä oli nyt kysyms yksinasuvista, joilla kulut ovat suuremmat kuin esim. yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja ei asu yksin, vaan lapsensa kanssa. Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia.
[/quote]
En lukenut koko ketjua eli jos joku jo kommentoi, niin anteeksi toisto.
Olen yhden lapsen yksinhuoltaja. Saamani "valtava avustus" on lapsilisä yh-korotuksellanoin 150 euroa/kk ja isän maksama elatusmaksu 150 euroa/kk.
Isä ei tapaa lastaan, joten maksan palkastani ja em. tuloista omani ja lapseni elämän.
Olen keskituloinen, palkkaa bruttona yli 3000 euroa. Näinollen maksan päivähoidosta jo yli 250 euroa (eli siihen meni noi avustukset) ja palkastani maksan siis oman jalapsen elämän.
Asumme kaksiossa, koska kolmio olisi Helsingissä liian kallis. Minulla ei siis ole edes omaa makuuhuonetta. Jos asuisin tässä puolisoni kanssa kahdestaan, meille toki sopisikin yhteinen makuuhuone. Tällöin myös:
- kaksi aikuista jakaisi asuinkustannukset (laina ja yhtiövastike)
- ostaisi puoliksi elektroniikan, huonekalut jne.
- maksaisi Hesarin,sähkön jne. puoliksi
- voisimme harkita auton ostoa puoliksi (yksin ei todellakaan ole varaa)
- jos matkuistaisimme, molemmat maksaisivat omat matkansa, nyt maksan TÄYDEN hinnan myöspienestä lapsesta, koska ei nuku kahden aikuisen kanssa lisävuoteessa samassa huoneessa
jne. jne.
Ja # 80 jatkaa.
Verrattuna yksinasuvaan yh:na maksan siis enemmän. "Tuet" eivät kata lapsen elatusta ja tarve olisi suuremmalle asunnollekuin sinkulla. Omien kulujen lisäksi maksan lapsen vaatteet, ruoat, harrastukset, urheiluvälineet, lääkärit jne. jne.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:03"]
26, kun lapset on muuttaneet pois kotoa ja puoliso kuolee, voihan muuttaa pienempään yksin asumaan, jos tuntuu kulut liian suurilta. Tai jos ystävättärellä tai siskolla tms. on sama tilanne, voi asua vanhaa asuntoa kimppakämppänä. Tai voi vuokrata jonkin osan asunnosta pois, jos pohjaratkaisu sen sallii. Tai voi jatkaa asumista suuressa asunnossa yksinään, mutta se on sitten oma valinta.
En ole se keltä kysyit, mutta halusinpa silti vastata.
[/quote]
Jos saa asunnon myytyä. Se alkaa isossa osassa maata olla jo ongelma tänä päivänä. Jos asunto jo maksettu niin sitten ei ongelmia. Mutta tuo saattaa tulla joillekin vastaan vaikka alle 50v ja lainaa vielä runsaasti jäljellä. Siihen vielä päälle yhteinen tili mutta se onkin jo toinen tarina.
Oikeasti kimppakämppä?!? Opiskeluaikojen soluasuntojen jälkeen en edes parhaan ystäväni kanssa mistään hinnasta muuttaisi kimppakämppään. Muutama kuukausi ja ei olisi enää edes kohtuullinen ystävä. Kaksi aikuista naista jakamassa yhtä keittiötä...
[/quote]
Jos hinta on passeli, eiköhän asunnosta eroon pääse. Jos muut vaihtoehdot ei siis miellytä. Lisäksi jos talous on tiukka, niin miksi se pariskunta edes on siihen isoon jäänyt lasten lähdettyä? Jos on varaa, niin tottakai on kivaa, jos on tilaa. Mutta jos ei oikein ole ja myyntiajat on kuukausien sijasta vuosia, niin varmaan kannattaisi ryhtyä ajoissa hommaan eikä vasta viimeisessä pakkoraossa.
[/quote]
Jos puoliso kuolee ja asuntolainaa on jäljellä, vakuutus maksaa lopun lainan. Jos taas ei ole vakuutusta, niin sitten on oman ojansa kaivanut... Silloin voi alkaa vaikka vetämään sijoituslapsibisnestä. (Tosin silloin ei ole enää yksineläjä.)
Hahaha eniten nauratti se opiskelija, jonka mielestä voisi vanhempanakin asua kimppakämpässä. Onkohan se koskaan miettinyt, miksi se ei ole opiskelujen jälkeen kovin yleistä? Pitäisikö 80-vuotiaan mummon muuttaa yhtäkkiä johonkin yhteissoluun kun miehensä kuolee? Kaikkea sitä...
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:34"]
Eiköhän se ero tule melko puhtaasti asumiskuluista. Esim. minun lainanhoitokulut+yhtiövastike 40 neliön kaksiosta on lähemmäs 1000 euroa. Aika suuren säästön saisin kuukausittain, jos tätä olisi jakamassa joku toinen, tai vaikka yhdessä maksaisimme suurempaakin perheasuntoa. Tällä hetkellä minulle ei jää rahaa maksaa hotelliöitä, joten niiden vertaaminen on minun näkökulmasta turhaa kikkailua.
Joku piti tätä omana valintana. Minulle se ei kuitenkaan ole sitä. Toisaalta en odota yhteiskunnalta tukea elämiselleni, mutta minusta on ihan hyvä herätellä ihmisiä. Minunkin lähipiirissäni moni olettaa, että minulla on varaa ostella kummilapsilleni kalliita lahjoja tai laittaa häälahjaan yhtä paljon rahaa kuin pariskunta. Nämäkin nyt tällaisia pieniä esimerkkejä, joihin elämä ei sentään kaadu ja osaan avata suuni ja sanoa, ettei se sovi minulle.
[/quote]
Mutta se asunto on sun oma. Kun pariskunnalle tulee ero, niin asunto jaetaan kahteen osaan - sä oot ihan ite maksanut asuntoasi ja sitä ei tartte jakaa kenenkään kanssa.
Millä tavalla tilanne ei ole sun oma valintasi?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 19:02"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:23"]
Yksinasuva voi käyttää tuloistaa 1/1. Esim. meidän lapsiperheessä kullekin henkilölle on tuloja 2/5. Mun matikan mukaan tuon jälkimmäinen numero on pienempi. Lapsilla on lisäksi jatkuvia hankintoja kasvamisen myötä, mutta aikuiset voivat käyttää samoja kenkiä + vaatteita pidempään.
[/quote]Jäiks sulla koulut kesken kun tulit raskaaks?
[/quote]
Jollain on jääny joo koulut kesken...
[/quote]
Eivätkä saa lapsilisiä, nyyh..
[/quote]Eikö lapsilisiin oo oikeutettu kaikki perheet?