Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin asuvat - mikä elämässänne on kalliimpaa kuin muilla?

Vierailija
01.09.2014 |

Nyt ainakin YLE jaksaa aiheesta kirjoittaa. En ymmärrä, mikä yksinelävien elämässä on niin paljon kalliimpaa kuin muilla, että jopa lapsiperheitä kadehditaan.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:52"] Siis sun mielestä yksin asuva on joku hylkiö asuessaan yksin? Matkalle päästessään kaverin kanssa on tilanne toinen, kun silloinhan mennään hyvässä seurassa. No mä ainakin haluan matkustaa hyvässä seurassa eli yksin.

[/quote] Täh? En pidä itseäni enkä muita yksin asuvia tai matkustavia ihmisiä hylkiöinä. Ja viihdyn kyllä hyvin omassakin seurassani eli yksin, mutta yksin asuminen ei estä matkustamasta jonkun toisen kanssa. Ainakaan itse henk. koht. en suostu matkustamaan huonossa seurassa, joten en nyt ihan ymmärrä viestisi pointtia.

Vierailija
62/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:49"]

Mä olen ajatellut, että yksin asuminen on valinta. Kun ei tarvitse jakaa mitään kenenkään kanssa ja voi vastata vain itsestään, niin esim. asumisesta on silloin halukkaampi maksamaankin. Voihan asunnon jakaa jonkun kanssa, jos haluaa halvemmilla kuluilla päästä.

Jos yksilön oma valinta on joku asia, niin miksi hirveä haloo siitä, että se maksaa enemmän? Jos on ihan henk.koht vessa, niin se ei ole koskaan varattu, kun itsellä on tarve. Samoin suihkun, keittiön tai telkkarin kanssa. Ei tarvitse jakaa muiden kanssa ja tästä luksuksesta toki voi maksaakin.

[/quote]

Eli kun teillä lapset aikuisia ja muuttaneet omilleen ja miehesi kuoleekin yllättäen niin se on sinun valintasi jos et heti ota uutta tilalle? Ok huono esimerkki. Mutta yksin asuvan pitäisi siis hyväksyä kuka tahansa asuinkumppaniksi? Jos ei näin tee niin ei oikeutta valittaa elämisen kalleudesta?

Jos valinnasta puhutaan niin siinä joutuu helposti ojasta allikkoon. Meillä perheellisillä valinta on tehdä lapsia ja miksi muut maksaisivat mitään lapsista aiheutuvia kuluja? Jos haluamme lapsia niin miksi emme maksa siitä ilosta itse kaikkea? Jokainen on kiinnostunut lähinnä itseään lähinnä olevista eduista ja niitä saa parhaiten jos joku toinen ryhmä saa vähemmän tai ainakin heitä estetään saamasta nykyistä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:23"]

Yksinasuva voi käyttää tuloistaa 1/1. Esim. meidän lapsiperheessä kullekin henkilölle on tuloja 2/5. Mun matikan mukaan tuon jälkimmäinen numero on pienempi. Lapsilla on lisäksi jatkuvia hankintoja kasvamisen myötä, mutta aikuiset voivat käyttää samoja kenkiä + vaatteita pidempään.

[/quote]

Ei kysytty lasten hintaa, tyhmä köyhä.

Vierailija
64/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26,  kun lapset on muuttaneet pois kotoa ja puoliso kuolee, voihan muuttaa pienempään yksin asumaan, jos tuntuu kulut liian suurilta. Tai jos ystävättärellä tai siskolla tms. on sama tilanne, voi asua vanhaa asuntoa kimppakämppänä. Tai voi vuokrata jonkin osan asunnosta pois, jos pohjaratkaisu sen sallii. Tai voi jatkaa asumista suuressa asunnossa yksinään, mutta se on sitten oma valinta.

En ole se keltä kysyit, mutta halusinpa silti vastata.

Vierailija
65/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:01"]

Yksinasuva voi käyttää tuloistaa 1/1. Esim. meidän lapsiperheessä kullekin henkilölle on tuloja 2/5. Mun matikan mukaan tuon jälkimmäinen numero on pienempi. Lapsilla on lisäksi jatkuvia hankintoja kasvamisen myötä, mutta aikuiset voivat käyttää samoja kenkiä + vaatteita pidempään.

[/quote]

Ei kysytty lasten hintaa, tyhmä köyhä.

[/quote]

Sinkkuus näyttää tekevän hurjan aggressiiviseksi.

Vierailija
66/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:25"] Matkustaminen on kalliimpaa; yhden hengen huoneet ovat suhteessa kalliimpia tai joudun maksamaan kahden hengen huoneen yksin.[/quote]

Kyllähän useimmilla yksin asuvilla on kavereita, joiden kanssa voi matkustella.

[/quote]

Tiedän mitä tarkoitatte. Yksinhuoltajana minulla on kaveri jonka kanssa matkustaa. Mutta maksan siitä kaverista täyden aikuisen hinnan.

[/quote]

Mutta asutko siis yksin? Tässä oli nyt kysyms yksinasuvista, joilla kulut ovat suuremmat kuin esim. yksinhuoltajilla. Yksinhuoltaja ei asu yksin, vaan lapsensa kanssa. Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia.
[/quote]Ai saavat vai? Minä saan yh-lisän, lisäksi normaalit lapsilisät. Isä maksaa 160 euroa kuussa per lapsi. Itse laitan lapsiin 250 kuussa per pää. Mitä avustuksia saan?

Vierailija
67/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:03"]

26,  kun lapset on muuttaneet pois kotoa ja puoliso kuolee, voihan muuttaa pienempään yksin asumaan, jos tuntuu kulut liian suurilta. Tai jos ystävättärellä tai siskolla tms. on sama tilanne, voi asua vanhaa asuntoa kimppakämppänä. Tai voi vuokrata jonkin osan asunnosta pois, jos pohjaratkaisu sen sallii. Tai voi jatkaa asumista suuressa asunnossa yksinään, mutta se on sitten oma valinta.

[/quote]

Jos saa asunnon myytyä. Se alkaa isossa osassa maata olla jo ongelma tänä päivänä. Jos asunto jo maksettu niin sitten ei ongelmia. Mutta tuo saattaa tulla joillekin vastaan vaikka alle 50v ja lainaa vielä runsaasti jäljellä. Siihen vielä päälle yhteinen tili mutta se onkin jo toinen tarina.

Oikeasti kimppakämppä?!? Opiskeluaikojen soluasuntojen jälkeen en edes parhaan ystäväni kanssa mistään hinnasta muuttaisi kimppakämppään. Muutama kuukausi ja ei olisi enää edes kohtuullinen ystävä. Kaksi aikuista naista jakamassa yhtä keittiötä...

Vierailija
68/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:24"]

Asumiseen menee huomattavasti enemmän rahaa kuin niillä, joilla on joku jakamassa vuokra/lainakuluja.

En tosin silti kadehdi lapsiperheitä, edes raha-asioiden takia. Yksin eläessään voi surutta törsätä kaiken itseensä ja tehdä juuri mitä huvittaa ja milloin huvittaa, lapsellisena ei.

[/quote]

Olen samaa mieltä kanssasi, mutten pidä sanasta "törsätä". Törsääminen on hukkaan ja turhuuteen heittämistä, mitä ainakaan minulla ei ole tapana harrastaa. Kun käytän ansaitsemani rahat omiin tarkoituksiini enkä esimerkiksi naapurin lapsiin, ne eivät takuulla mene hukkaan.

Vierailija
69/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:15"]

[/quote]

Jos saa asunnon myytyä. Se alkaa isossa osassa maata olla jo ongelma tänä päivänä. Jos asunto jo maksettu niin sitten ei ongelmia. Mutta tuo saattaa tulla joillekin vastaan vaikka alle 50v ja lainaa vielä runsaasti jäljellä. Siihen vielä päälle yhteinen tili mutta se onkin jo toinen tarina.

Oikeasti kimppakämppä?!? Opiskeluaikojen soluasuntojen jälkeen en edes parhaan ystäväni kanssa mistään hinnasta muuttaisi kimppakämppään. Muutama kuukausi ja ei olisi enää edes kohtuullinen ystävä. Kaksi aikuista naista jakamassa yhtä keittiötä...

[/quote]

Jos hinta on passeli, eiköhän asunnosta eroon pääse. Jos muut vaihtoehdot ei siis miellytä. Lisäksi jos talous on tiukka, niin miksi se pariskunta edes on siihen isoon jäänyt lasten lähdettyä? Jos on varaa, niin tottakai on kivaa, jos on tilaa. Mutta jos ei oikein ole ja myyntiajat on kuukausien sijasta vuosia, niin varmaan kannattaisi ryhtyä ajoissa hommaan eikä vasta viimeisessä pakkoraossa.

Vierailija
70/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Ihan oikeastiko suomalaiset ovat noin huonoja jakamaan tilaansa? Itsekin olen siis suomalainen, opiskelija vielä, enkä näe tässä asunnon jakamisessa mitään ongelmaa. Varsinkaan nyt, kun asun hyvän ystäväni kanssa (olemme asuneet näin kolme vuotta). Olen asunut myös solussa, jossa kämppikset olivat tuntemattomia, se oli vähän ikävämpää joskin väliaikaisena ihan siedettävää - ja halpaa ainakin.

Vierailija
71/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En oikein tajunnut mistä tuon 2/5 revit tai miten tuo sepustus muutenkaan tähän aiheeseen liittyi. On totta, että yksinasuva voi käyttää 100 %:sesti tulot itseensä, mutta hyvin usein hänen myös täytyy käyttää suurin osa tuloista itseensä. Yksinasuvalla hankintojen yksikköhinta on korkeampi kuin perheissä. Esim. jos yksinasuva tarvitsee autoa, hän ostaa sen yhden ihmisen tuloista ja se hyödyttää ainoastaan yhtä ihmistä. jos perhe tarvitsee autoa, se ostetaan kahden ihmisen tuloista ja hyödyttää vaikka viittä ihmistä. 

Vierailija
72/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:18"]Olen samaa mieltä kanssasi, mutten pidä sanasta "törsätä". Törsääminen on hukkaan ja turhuuteen heittämistä, mitä ainakaan minulla ei ole tapana harrastaa. [/quote]

Totta, sanavalintani oli huono. En koe esim. matkustelua mitenkään turhana rahankulua. En yksin enkä hyvässä seurassa. :)

Vierailija
73/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:37"]

Lisäksi yksinhuoltajat saavat valtiolta ja kunnilta, sekä toiselta vanhemmalta huomattavan suuria avustuksia, joista yksinasuvat voivat vaan kadehtia.

[/quote]

Tämä on sitkeä ja ihmeellinen yleinen harhaluulo. Itse saan kahdesta lapsesta yh-korotuksen lapsilisään n. 100 e / kk ja toiselta vanhemmalta alle Kelan elatustukiminimin, n 280 e / kk. Siinä kaikki. Samaan aikaan kuitenkin maksan mm. kahden lapsen päivähoitomaksut täysimääräisenä 538 e / kk. Ja kaikki varmaan tietää, ettei lasten kulut siihen lopu... Yh-tuilla kyllä rikastuu, siis ;).

Vierailija
74/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:07"]Minä saan yh-lisän, lisäksi normaalit lapsilisät. Isä maksaa 160 euroa kuussa per lapsi. Itse laitan lapsiin 250 kuussa per pää. Mitä avustuksia saan?[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
75/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ero tule melko puhtaasti asumiskuluista. Esim. minun lainanhoitokulut+yhtiövastike 40 neliön kaksiosta on lähemmäs 1000 euroa. Aika suuren säästön saisin kuukausittain, jos tätä olisi jakamassa joku toinen, tai vaikka yhdessä maksaisimme suurempaakin perheasuntoa. Tällä hetkellä minulle ei jää rahaa maksaa hotelliöitä, joten niiden vertaaminen on minun näkökulmasta turhaa kikkailua.

Joku piti tätä omana valintana. Minulle se ei kuitenkaan ole sitä. Toisaalta en odota yhteiskunnalta tukea elämiselleni, mutta minusta on ihan hyvä herätellä ihmisiä. Minunkin lähipiirissäni moni olettaa, että minulla on varaa ostella kummilapsilleni kalliita lahjoja tai laittaa häälahjaan yhtä paljon rahaa kuin pariskunta. Nämäkin nyt tällaisia pieniä esimerkkejä, joihin elämä ei sentään kaadu ja osaan avata suuni ja sanoa, ettei se sovi minulle.

Vierailija
76/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:07"]Minä saan yh-lisän, lisäksi normaalit lapsilisät. Isä maksaa 160 euroa kuussa per lapsi. Itse laitan lapsiin 250 kuussa per pää. Mitä avustuksia saan?[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus.

[/quote]

Joo, tää oli ehkä räikein tyhmyys aikoihin.

Vierailija
77/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 18:34"]

Eiköhän se ero tule melko puhtaasti asumiskuluista. Esim. minun lainanhoitokulut+yhtiövastike 40 neliön kaksiosta on lähemmäs 1000 euroa. Aika suuren säästön saisin kuukausittain, jos tätä olisi jakamassa joku toinen, tai vaikka yhdessä maksaisimme suurempaakin perheasuntoa. Tällä hetkellä minulle ei jää rahaa maksaa hotelliöitä, joten niiden vertaaminen on minun näkökulmasta turhaa kikkailua.

Joku piti tätä omana valintana. Minulle se ei kuitenkaan ole sitä. Toisaalta en odota yhteiskunnalta tukea elämiselleni, mutta minusta on ihan hyvä herätellä ihmisiä. Minunkin lähipiirissäni moni olettaa, että minulla on varaa ostella kummilapsilleni kalliita lahjoja tai laittaa häälahjaan yhtä paljon rahaa kuin pariskunta. Nämäkin nyt tällaisia pieniä esimerkkejä, joihin elämä ei sentään kaadu ja osaan avata suuni ja sanoa, ettei se sovi minulle.

[/quote]

Niin että jos lainanhoitokulut + vastike olisi tonnin sijasta kaksi, sä olisit sitten kovasti rikkaampi? (Eli oletus: sulla olisi rikas mies, eli et maksaisikaan puolta asumisesta.) Vai onko niin, että vaan sinkkuna haluat asua kivasti ja tilavasti. Jos sulla olisi mies ja lapsia, sitten asuisittekin pienesti ja köyhäillen?

Vierailija
78/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyminen: käyn kaukana töissä enkä saa työasuntovähennystä, koska ei ole puolisoa tai alaikäisiä lapsia.

Kaupassa käyminen: maksan jokaisesta reissusta bensat omasta pussistani enkä jaa bensakukuja kumppanin kanssa.

Astioiden tiskaaminen: altaallisella vettä ja tiskiainetta pesisi isommankin porukan tiskit.

Sähkö: 3 perunan keittäminen ei vie puolta vähempää sähköä kuin 6 perunan keittäminen vie.

Vierailija
79/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, osa näistä perusteluista on kyllä huvittavia. Kuten että perheellinen voi ottaa mäkkärissä perheaterian. Meitä on 2+3 ja joudumme ostamaan mäkkärissä kyllä ihan normaalit ateriat kaikille.
5 ateriaa kahden palkoilla.

Samoin matkustaminen. Sinkku maksaa edelleen vain yhden matkoista, me maksamme 5 ihmisen matkat kahden ihmisen palkalla.

Vierailija
80/159 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No yksin asuminen on melko uusi ilmiö, ja itseasiassa ihan hemmetinmoista "luksusta". Onhan se tosiaan valinta, arvottaako enemmän sitä yksityisyyttä vai rahaa. Ja jos arvostaa sitä yksityisyyttä, niin joutuuhan siitä maksamaan. 

Ei sillä, en kiistä sitä etteikö yksiöiden hinta suhteessa isompiin asuntoihin ole iso.

Lisäksi isommassa asunnossa "pakolliset tilat" kuten vessat, keittiöt yms vie suhteessa vähemmän tilaa, jolloin niitä muuhun asumiseen käytettäviä neliöitä on paljon enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi