Köyhät/työttömät/syrjäytyneet, mitä oikein haluatte?
Te, jotka koette itsenne köyhiksi, mitä muutosta haluatte? Verojenalennusta? Tuntuuko teistä, että teitä riistetään?
Te, jotka olette työttömiä, miten mielestänne teidän ja muiden samassa tilanteessa olevien asemaa pitäisi parantaa?
Te syrjäytyneet/syrjäytyneiden lähipiiri, mitä valtio voisi tehdä syrjäytymisen hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi? Missä vaiheessa?
Missä menee valtion tuen ja yksilön vastuun raja? Mitä konkreettisia parannuksia haluaisit?
Kysyn siksi, että täällä saa usein lukea kommentteja tyyliin "työttömät jätetään tyhjän päälle", "eliitti vie kansan rahat" ja "toimeentulotuki ei riitä kaiken ostoon." Millainen Suomi olisi mielestänne oikeudenmukainen?
Kommentit (157)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:10"]
En ole enää työtön, koska ryhdyin yrittäjäksi, mutta työttömänä olisin toivonut yrityksen perustamisen olevan vähän helpompaa. Esim starttirahan saamista voisi helpottaa ja alloittelevalle yrittäjälle voisi laittaa helpotuksia esim arvonlisäveron maksuun. Suomessa on paljon tekemätöntä työtä, mutta ei valtio ja kunnat voi ottaa niitä kaikkia hoitaakseen (ja siten työllistää työttömiä niihin töihin).
[/quote]
Minä taas olin yrittäjä, mutta jouduin työttömäksi koska yrittäjällä ei ole mitään sosiaaliturvaa. Tein kahta eri hommaa yrittäjänä, kahdella eri alalla ja kun "päätyö" joka kausiluontoista loppui joksikin aikaa ei sivutyöllä elätetty perhettä ja lapsia vaikka liikevaihto kasvoi hitaasti mutta varmasti. Sosiaalitoimistosta piti mennä toimeentulotukea hakemaan ja kehottivat lopettamaan yrityksen jotta antavat rahaa. Niin sitten lopetin ja hain toimeentulon sossusta vaikka olisin yrittäjänä tienannut edes osan elatuksesta itse, kasvavassa määrin. Yrittäjällä pitäisi olla vastaava systeemi kuin on työttömällä soviteltu päiväraha jolloin voi tehdä edes osa-aikaista työtä, yrittäjällä se on kaikki tai ei mitään. Nyt sitten olen työtön. Aloitan yrittämisen uudestaan Eezyn kautta mutta kaikkeahan ei sillä tavalla voi tehdä, esim pitää liikettä. Olisin halunnut olla yrittäjä vaikkakin samalla rahalla mitä sossusta saa mutta yhteiskunta pakotti sossupummiksi. En vaan yhtään ymmärrä kenen kannalta tämä nyt on sitten parempi, minun jolta viety omanarvontunto, lasten jotka näkee että yrittäminen ei kannata vai yhteiskunnan joka joutuu maksamaan enemmän? Yrittäminen ja työn tekeminen pitäisi aina tehdä sekä mahdolliseksi että kannattavaksi, niin että jokaisen olisi kannattavampaa tehdä muuta kuin maata kotona. Sen sijaan minua uhkailtiin toimeentulon leikkauksilla jos en lopeta yrittämistä ja ala maata kotona. Aloitin heti kalliit yksityiset opiskelut mutta tämänkin sossutäti tyrmäsi, olisi pitänyt mennä korkeakouluun jolloin hän auliisti tarjosi että siinä tapauksessa sossu maksaisi toimeentulotukea viisi vuotta ja valmistuisin yli nelikymppisenä, lapset olisivat kasvaneet toimeentulotuella murrosikänsä aikuisiksi. Juu ei kiitos. Valtion pitäisi tukea aloittavaa yrittäjää jotta köyhemmilläkin olisi mahdollisuus perustaa yrityksiä ha työllistää itsensä. Nykyinen systeemi lannistaa ja tekee mahdollisimman vaikeaksi yrittää elättää itsensä itsenäisesti. Mikään yritys ei heti tuota tuhansia euroja vaan siihen menee aikaa. Starttirahaakaan ei kaikki saa, vain tietyillä ehdoilla.
[/quote]
Yrittäjien sosiaaliturvan parantaminen, starttiraha, verohelpotukset yms voisivat olla niitä keinoja, joilla työttömiä saisi työllistämään itsensä (ja kenties siinä sivussa muutaman muunkin). On aika absurdia kuvitella, että valtio ja kunnat voisivat järjestää työpaikan kaikille työttömille.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:28"]
Tee sinä vaan niitä puualan artesaanin töitä, kun olet kerran sellaisen tittelin itsellesi opiskellut.
[/quote]
Anteeksi jos astuin varapaillesi ja kirstin pipoasi! Mielelläni teen, jos vain saan tehdä. Toivottavasti myös sinä! :)
Mainitsin koultukseni siksi, että kuulun ammattiryhmien vähemmistöön. Enkä pysty käsittämään, kun ihmiset ei suostu tekemään työtä mikä ei vastaa juuri sitä "omaa koulutusta". Ei haluta tehdä mitään "paska duuneja" se, että tekee välillä jotain muuta, ei tarkoita etteikö omaan alaan voisi palata uudestaan. Ja sitä että, joudut tekemään sitä lopun elämäsi. Esim hakusanalla "siivooja" saan mol.fi sivuilta 12 913 ilmoitusta. (haku ehtoihin laitoin kokoaikainen yli 12kk kestävä työ)
Toivottavasti myös sinä saat töitä siivoojana. Itse ainakin toivon saavani töitä siivoojana! Leipä maistuu paremmalta, kun on ansainnut rahat siihen itse!
Kuusituntiset työpäivät! Jäisi aikaa perheelle (eikä olisi niiiiin välttämätöntä järjestää kunnallista\yksityistä hoitopaikkaa) ja työt tulisi silti tehtyä. Työvuoroissa jaksaisi paremmin kun tietäisi,että seuraava jatkaa kohta. Yövuorot eivät olisi niin terveydelle haitallisia. Nythän monessa paikassa yövuorot ovat sen 11-14 tuntia ja niitä on useampi putkeen. Vaikka ei olisikaan putkitettua yövuoroa,on se silti terveydelle haitallista heittää yhtäkkiä normaalielämänrytmille häränpyllyä. Diabetikot saisivat tehdä työtä,jota haluavat,mikäli terveys sen sallii. Nythän diabetikot eivät pääse poliisiksi ym,mikä on mielestäni outoa,koska vartijaksi ja arvokuljettajaksi\järjestyksenvalvojaksi jne heidät kelpuutetaan;oli sokerit kohdillaan tai ei. Päättäjien ei pitäisi myöskään ruoskia lapsiperheitä siitä,että valtion kassanhoitajat ovat hoitaneet asiansa päin veetä. Opintotuki ja\tai eläke on hienoja asioita,mutta vielä hienommiksi ne tekisi se,ettei tulorajat olisi noin olemattomat. Teeppä 501€\kk tulot kummassa tapauksessa tahansa ja olet kusessa. Jos kuuden tunnin työvuoroja ei voida edes ajatella,niin isojen organisaatioiden (kuten keskussairaaloiden tms) kannattaisi harkita työntekijöiden sisäistä lastenhoitopalvelua. Tyyliin "tule töihin ja jätä lapset samaan taloon hoitoon". Jokohan tässä tuli tarpeeksi unelmoitua ja maailmaa parannettua...
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:27"]
Pääosin pidän työttömien valituksia tarpeettomina mutta yksi asia olisi ihan ehdoton! Nimittäin se että saa tienata1000e/kk ilman tukien menetystä, saataisiin porukkaa nousemaan työttömyydestä kun halut ja taidot kasvaa ennen kun tuet loppuu.
[/quote]
No eikös toi sun ehdotuksesi ole lähellä kansalaispalkka-ehdotusta? Sitä kannatan itse. Että jokainen saa saman perustoimeentulon ns. kansalaispalkkana, ja kaiken mitä siihen päälle tekee työtä, saa pitää itsellään.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:38"]
Veronalennuksista ei ole mitään hyötyö, jos ei maksa kuin sen kiinteän työttömyyskorvauksesta yms. menevän 20%
[/quote]Vaikka ennakonpidätysprosentti ei muuttuisi, viimeistään lopullisessa verotuksessa jokainen veronalennus tai -korotus kyllä näkyy ja tuntuu sentin tarkkuudella.
Eli jos ei vaikuta kuukausittaiseen tuloon niin sitten saat enemmän veronpalautusta tai vähemmän lisäveroa.
[/quote]
Tosiasiassa suurin ero työttömän ja vastaavan bruttotulon työtätekevän välillä on ansiotulovähennyksessä. Sen avulla työtätekevä ei maksa kait ollenkaan veroja, lähinnä noi yle- sun muut maksut joista taisi niistäkin olla pientulovapautus. Pienituloiselle ei siis ole veronalennuksista hyötyä koska todella pienituloinen ei juurikaan maksa veroa. Työtön taas saa maksaa sen 20% ja ehkä joskus saa sen alennuksen seuraavan vuoden lopussa.
Ulosotossa oleva työtön ei tietty saa sitäkään. Sinänsä hauskaa, että kelan työttömyyskorvausta ei ulosmitata (teoriassa max 33%, sekin suojaosuuden ylittävistä), mutta niistä kertyneet veronpalautukset kuitenkin voi kokonaisuudessan. Asumistukeahan ei ulosmitata, mutta siitäkin menee se 20% päältä "veroa".
Ulosotosta pääsisi tietty joskus eroon jos olisi sitä palkallista työtä että voisi maksaa ne velkansa :)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:56"]
Pääosin pidän työttömien valituksia tarpeettomina mutta yksi asia olisi ihan ehdoton! Nimittäin se että saa tienata1000e/kk ilman tukien menetystä, saataisiin porukkaa nousemaan työttömyydestä kun halut ja taidot kasvaa ennen kun tuet loppuu.
[/quote]
No eikös toi sun ehdotuksesi ole lähellä kansalaispalkka-ehdotusta? Sitä kannatan itse. Että jokainen saa saman perustoimeentulon ns. kansalaispalkkana, ja kaiken mitä siihen päälle tekee työtä, saa pitää itsellään.
[/quote]
Miksi pitäisi saada 1000€ siitä, ettei tee mitään? Kuulostaa liian hyvältä! Itse olen työtön, asun vuokralla. Saan työttömyysetudeen ja asumislisän kanssa nyt 735€/kk. Kuulostaisi luksukselta saa tuohon vielä vajaa 300€ päälle! Itselle jää ainakin säästöön joka kuukaus rahaa 100-200€/kk. Ehkä kaikki ei elä näin nuukasti kuin minä.. Mutta tuo kuullostaa itsestä aika hullun suurelta näin pikkupaikkakunnalla asuvana, jonka asunnon vuokra on 280€/kk. Tämä pitäisi suhteuttaa asuinpaikkakunnan mukaan! Esim pk-seudulla tuolla ei kyllä eläisi. Mutta näin pikkupaikkakuntalasena moni ei varmaan jaksais enää edes yrittää.. Jos sais noin paljon. :D
"On lottovoitto syntyä suomeen!" + pienelle paikkakunnalle. ;) Vaikka ainahan tänne voi muutaa!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:43"]
Asiahan menee nyt vaan niin että jokainen itse on vastuussa omasta elämästään ja sen elämän mielekkyydestä, ei siihen voi valtiota sotkea. Jos olet köyhä mieti miksi, mitä voisit tehdä toisin. Jos olet työtön, miksi et saa työtä (väärä koulutus? ei koulutusta lainkaan?) Mene kouluun jos ei omalla alalla löydy työtä. Jos olet syrjäytymyt, mieti miksi olet, mitä jos lakkaisit läträämässä sen viinan kanssa tai lakkaisit piileskelemästä sen masennusdiagnoosin takana, hoida asiasi kuntoon.
Ihan vaan täydentäkseen olen ollut joskus työttömänä ja minulla on mielenterveysdiagnooseja, päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja mennä kouluun, hankkia työpaikka, ottaa itse ohjat käsiini. Nyt elän normaalissa parisuhteessa, omalla työlläni kustannan minun elämäni enkä saa penniäkään tukea mistään. Mielenterveysongelmia en koe olevani minun elämässäni enää lainkaan. Työttömyys, syrjäytyminen, alkoholinkäyttö ja mielenterveysongelmat on hyin tiukassa suhteessa toisiinsa ja näistä voi päästä eroon mutta vain jos itse ottaa itsensä niskasta kiinni ja lakkaa rypeemästä itsesäälissä ja syyttämällä muita (huonoja vanhempia, kamalaa valtiota ja sen politiikkaa jne jne)
[/quote]
Mulla on ihan sama historia ja sama kokemus. Mutta tätä ei saa sanoa ääneen, koska on niin paljon helpompaa olla syrjäyteTTY kuin syrjäytynyt. Ensimmäisessä on uhri vaan vailla vaikutusvaltaa, toisessa olisi omakin toiminta mukana pelissä.
Lisäksi usein tuntuu siltä, että ihmiset ajattelee sen " ota itseäsi niskasta kiinni"- sanomisen tarkoittavan sitä, että kunhan vaan alkaa hymyillä ja urheilla jne. niin heti tulee parempi olo. Ei se niin mene. Se, että alkaa masentuneena tehdä asioita on ihan helvetin raskasta ja kamalaa, mutta ainakin itse koen, että se on ainoa keino. Ei niin, että ensin tulee hyvä olo ( mistä se tulisi?), ja sitten alkaa olla taas kiva tehdä asioita, vaan nimenomaan niin päin, että sitä alkaa vaan tehdä pikkuhiljaa asioita, ja niiden myötä pikkuhiljaa alkaa se omakin olo parantua. Ja todellakin se vie aikaa ja vaatii sen, että siinä samalla oikeasti tutkii itseään ja miettii kuka minä olen ja mitä minä elämässä haluan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:45"]
Joo'o nii vissii. Haluisin nähdä yhdenki päättäjän,joka lueskelee av palstaa:D
[/quote]
Voihan olla, että edes jollain kunnanvaltuutella on lapsia, jollei rivikansanedustajilla olisikaan. Oon ymmärtänyt, että nekin on ihan vain tavallista arkea eläviä ihmisiä, vaikkei niitten päätöksistä ja toimintatavoista aina sellaista kuvaa saisikaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:32"]
No,ap, helpottiko nämä vastaukset utelunhimoasi? Miksi tällaista kyselet?
[/quote]
Mun mielestä tämä on hyvä kysymys ja keskustelu perusteluineen. Hyvä, jos eritavalla ajattelevat ihmiset vaihtavat mielipiteitään ja kokemuksiaan, josko se lisäisi ymmärrystä puolin ja toisin. Ja tämä ketjuhan saattaa osua jonkun päättäjänkin näytölle, joten lisää perusteltuja parannusehdotuksia sinnekin suuntaan.
Älä lue, jos sua kerrankin asiallinen keskustelu jotenkin häiritsee. Utelustahan tässä ei ole kyse.
[/quote]
Mitä asiallista löydät tästä eipäsjuupas ketjusta? Joku heittää asiallisen argumentin, mielipiteensä ja avmammat inttää vastaan viimiseen asti. Sitten perustellaan ja taas lynkataan. Perustellaan lisää ja alkaa haukkuminen. Tämä ehkä alkoi asiallisesti. Niih, enkö minäkään jaksa uskoa, että kukaan päättäjistä viitsisi hillua vauvalehden palstalla lueskelemassa mitä mieltä joku oikeistopopulistipersuavmamma on suomen tämän hetkisestä tilanteesta. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:15"]
Haluan 6-tuntisen työpäivän yleiseksi, jotta useammille riittäisi töitä. [/quote]
Joo, mullekin käy heti kun hammaskeiju maksaa sen 25 prosenttia palkasta, josta en ole valmis luopumaan.
t. työssäkävijä.
[/quote]
Mulle riittäisi kuudesta tunnista kuuden tunnin palkka. Mutta ajatus taitaa kaatua työntekijän kalliuteen. Mitä useampi työntekijä, sitä enemmän kuluja.
Musta ois reilua, että useammalla olisi töitä vaikka sitten vähemmällä palkalla, eikä niin, että harvoilla on töitä ja niin paljon, ettei palkastaan pysty edes nauttimaan.
No olisko työpaikka mitään?
Se olisi ratkaisu monen ihmisen ongelmiin.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:32"]
[/quote]
Mun mielestä tämä on hyvä kysymys ja keskustelu perusteluineen. Hyvä, jos eritavalla ajattelevat ihmiset vaihtavat mielipiteitään ja kokemuksiaan, josko se lisäisi ymmärrystä puolin ja toisin. Ja tämä ketjuhan saattaa osua jonkun päättäjänkin näytölle, joten lisää perusteltuja parannusehdotuksia sinnekin suuntaan.
Älä lue, jos sua kerrankin asiallinen keskustelu jotenkin häiritsee. Utelustahan tässä ei ole kyse.
Tämä on sinun elämäsi, tee mitä rakastat, tee sitä usein. Jos et pidä jostain, muuta se. Jos et pidä työstäsi, lopeta se. Jos sinulla ei ole riittävästi aikaa, lopeta telkarin katsominen. Jos etsit rakkautta elämääsi, lopeta. He odottavat sinua, kunnes alat tehdä asioita joita rakastat. Lopeta yli analysoiminen, elämä on yksinkertaista. Kaikki tunteet on kauniita. Arvostan mitä syön, viimeiseen palaan asti. Avaa mielesi, käsivartesi ja sydänmesi uusille asioille ja ihmisille. Meitä yhdistää erilaisuus. Kysy seuraavalta ihmiseltä jonka näet, mikä on hänen intohimo, ja jaa heidän kanssaan yksi inostava unelma. Matkusta usein. Eksyminen auttaa löytämään itsensä. Jotkut mahdollisuudet tulevat kerran, jahtaa niitä. Elämä on ihmiset joita tapaat. Elämä on lyhyt, joten mene ulos ja aloita luomaan elämä mistä unelmoit!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:56"]Vastaan omasta puolestani. Olen hakenut ja halunnut kokoaikaista vakituista työpaikkaa noin 12 vuotta. Olen hakenut ja hakenut apinan raivolla aika ajoin ja epätoivoisesti. No, en ole saanut. Nyt olen sitten lopulta luovuttanut ja sopeutunut tilanteeseeni, että elän noin 500 eurolla kuukaudessa. Mitä minä toivon siis juuri nyt? No sitä, että annatte minun olla rauhassa! En halua enää töitä, en aktivointeja en yhtään mitään. Haluan elää rauhassa sen lopun ajan mitä elän, ehkä kuolen nuorena kun ei ole ollut rahaa huolehtia terveydestä. Kiitos.
[/quote] sossusta saat rahaa terveyden kannalta välttämättömiin asioihin jos jaksat vähän vaivautua. Maksetaan niin hammaslääkärit kun muutkin välttämättömyydet. Homeopatiaa ei tietystikään makseta ;)
Nopea ja konkreettinen hätäratkaisu säästötoimeksi olisi kansanedustajien palkkojen ja etujen karsiminen, sekä päällekkäisten kohtuuttoman suurien palkkojen alentaminen. Kaikille tietysti ansionsa mukaan, mutta joku raja sentään. Kansanedustajien määrää voisi myös vähentää reilusti.
Eikä tietysti vain kansanedustajien, vaan monien valtion korkeapalkkaisten ja samoille henkilöille kertyvien virkojen palkkojen alentaminen olisi kohtuullista.
Mieluummiin niitä matalampipalkkaisia suojatyöpaikkoja valtion virastoihin, kuin yksi korkeapalkkainen työhönsä ja vastuuseensa hukkuva virkamies. Myös kuusituntinen työpäivä kuulostaa hyvältä.
Toimeentulo on oleellista, ei korkea palkka. Työttömänä kaipaan palkan lisäksi mielekästä tekemistä ja työpaikan sosiaalista verkostoa. Olisi hienoa tuntea itsensä tärkeäksi ja hyödylliseksi, eikä pelkäksi riippakiveksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:11"]
Olin työtön, vaikkakaan en syrjäytynyt tai köyhä. Halusin töitä ja optimaaliset mahdollisuudet niitä itse etsiä. Eli esim. mahdollisuuden kouluttaa itseäni, ottaa vastaan pieniäkin työprojekteja, tehdä vapaaehtoistyötä ehkä jopa kokeilla yrittämistä ja olla aktiivinen omasta halustani ja pyrkiä parantamaan työllistymismahdollisuuksiani, ilman, että tarvitsee pelätä taloudellisia ongelmia työttömyyskorvausten eväämisen muodossa. Toivon, ettei tarvitsisi anella lupaa työkkäriltä näihin tai miettiä, ettei kompastu byrokratiassa, vaan se nähtäisiin positiivisena asiana, että on aktiivinen ilman. Ihana olla nyt äitiyslomalla, kun saa rauhassa yrittää kehittyä, että tarvitsee miettiä onko se jonkun pykälän mukaan asia joka vie leivän perheen suusta.
[/quote]
Tuli tästä mieleen, äitini on yläkoulun rehtori ja hänellä on suuria vaikeuksia löytää päteviä lyhytaikaisia sijaisia: ne, jotka ovat työttömiä menettävät toimeentulotukensa jos tulevat vain pariksi päiväksi töihin. Ymmärtäähän sen, että pakko ottaa tuet mielummin kuin työt, jos pitäisi parin päivän palkalla kestää koko loppukuu :(
[/quote]
Etsitäänkö rehtorille sijaista sossun luukulta?
[/quote]
Hyvänen aika, rehtori palkkaa sijaiset opettajille!
[/quote]
Kuka ne sitten palkkaisi? On opettajia, jotka etsivät ja toiset löytävät sijaiset. Joskus ei. Rehtorille on vastuu siinä talossa, miten järkätään. Ei ole oikeesti sen sairastuneen open kontolla.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:50"]
Tee sinä vaan niitä puualan artesaanin töitä, kun olet kerran sellaisen tittelin itsellesi opiskellut.
[/quote]
Anteeksi jos astuin varapaillesi ja kirstin pipoasi! Mielelläni teen, jos vain saan tehdä. Toivottavasti myös sinä! :)
Mainitsin koultukseni siksi, että kuulun ammattiryhmien vähemmistöön. Enkä pysty käsittämään, kun ihmiset ei suostu tekemään työtä mikä ei vastaa juuri sitä "omaa koulutusta". Ei haluta tehdä mitään "paska duuneja" se, että tekee välillä jotain muuta, ei tarkoita etteikö omaan alaan voisi palata uudestaan. Ja sitä että, joudut tekemään sitä lopun elämäsi. Esim hakusanalla "siivooja" saan mol.fi sivuilta 12 913 ilmoitusta. (haku ehtoihin laitoin kokoaikainen yli 12kk kestävä työ)
Toivottavasti myös sinä saat töitä siivoojana. Itse ainakin toivon saavani töitä siivoojana! Leipä maistuu paremmalta, kun on ansainnut rahat siihen itse!
[/quote]
Nyt kyllä meni metsään tuo sun hakua! Ne liki 13 tuhatta paikkaa on kaikki yhteensä, nitä siivoojan paikkoja on koko maassa 355, katsopa tarkemmin tuota sivua!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:50"]
[/quote]
[/quote]
Nyt kyllä meni metsään tuo sun hakua! Ne liki 13 tuhatta paikkaa on kaikki yhteensä, nitä siivoojan paikkoja on koko maassa 355, katsopa tarkemmin tuota sivua!
[/quote]
Siis sinä sain hakutuloksen 87, minä hain vain siivoojat ilman mitään muuta kriteeriä niin tuli se 355.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:01"]
Toivoisin että minua kohdeltaisiin ihmisenä, eikä yritettäisi lannistaa entisestään.
[/quote]
Pieni konkretia olisi paikallaan. Kuka lannistaa ja miten, ja miten sinua pitäisi auttaa ja kenen.