Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät/työttömät/syrjäytyneet, mitä oikein haluatte?

Vierailija
29.08.2014 |

Te, jotka koette itsenne köyhiksi, mitä muutosta haluatte? Verojenalennusta? Tuntuuko teistä, että teitä riistetään?

Te, jotka olette työttömiä, miten mielestänne teidän ja muiden samassa tilanteessa olevien asemaa pitäisi parantaa?

Te syrjäytyneet/syrjäytyneiden lähipiiri, mitä valtio voisi tehdä syrjäytymisen hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi? Missä vaiheessa?

Missä menee valtion tuen ja yksilön vastuun raja? Mitä konkreettisia parannuksia haluaisit?

Kysyn siksi, että täällä saa usein lukea kommentteja tyyliin "työttömät jätetään tyhjän päälle", "eliitti vie kansan rahat" ja "toimeentulotuki ei riitä kaiken ostoon." Millainen Suomi olisi mielestänne oikeudenmukainen?

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:15"]

Haluan 6-tuntisen työpäivän yleiseksi, jotta useammille riittäisi töitä. [/quote]

Joo, mullekin käy heti kun hammaskeiju maksaa sen 25 prosenttia palkasta, josta en ole valmis luopumaan.

t. työssäkävijä.

Vierailija
142/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli joku huhtikuussa valmistunut, joka valitti että sen vuoden opintotuet menivät takaisinmaksuun. Miten voi olla, että _vieläkään_ opiskelijat eivät tiedä tätä juttua, että tuo Kelan päätös tulee automaattisesti ja on väärä, ja että siihen pitää hakea muutosta? Kyllä tuon verran pitäisi olla omista asioistaan perillä, ettei joudu turhaan tukia makselemaan takaisin.

Kaikki työttömät eivät myöskään maksa 20% veroa. Netistä saa tilattua itselleen verokortin omilla tiedoillaan. Minä maksan työmarkkinatuesta (n. 815€/kk yhden lapsen kanssa) veroa 1% ja mitään mätkyjä minulle ei ole tulossa. Kun tulot on pienet ja vähennykset tapissa, niin ei niitä veroja juuri joudu maksamaan. Tuon prosentin verran maksan ihan mielelläni :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:02"]

Minulla on tuttu, jolla on seuraavanlainen tilanne:

Hän on melko nuori, koulutettu ja älykäs. Hän on perillä maailman asioista eikä esim. pelaa tietokoneella 15h vuorokaudessa. Hänellä on masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa (vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), joihin saa lääkitystä ja hoitoa. Hän on syvästi katkeroitunut yhteiskunnalle, koska työkkäristä ei löydy hänen ehdoillaan työtä, ja hän on saanut potkut edellisestä paikasta koska omien sanojensa mukaan oli masentunut eikä mennyt töihin.

Kun en ole keksinyt, että mitä hän oikein haluaa? Kun kysyn niin vastaus on että häntä riistetään ja kapitalistit johtavat suomen tuhoon. Siis hän saa työttömyystukea ja voisi hakea sairaseläkkeelle, hän saa hoitoa ja lääkityksen, on saanut peruskoulun, lukion ja toisen asteen koulutuksen niin mitä hänelle pitäisi tehdä? Taluttaa kädestä töíhin joka ikinen päivä, antaa enemmän rahaa tyhjästä...jotenkin minusta tuntuu, että vaikka nekin toteutuisivat niin hän silti jatkaisi sitä samaa valitustaan

[/quote]

No kuten itse kerrot, hän on sairas. Ei hän tiedä itsekään mitä haluaa, koska hän on sairas, jos ei kerran työnteko onnistu masennuksen takia, ei voi haluta töitä, pitää haluta apua masennukseen.

[/quote]

Minulla itsellä on aika samanlainen tilanne, työttömänä jo pari vuotta, sairaus joka hankaloittaa joka päiväistä elämääni, masennus sekä sosiaalistentilanteiden pelko. Olen vielä nuori, mutta siitä huolimatta valmis jo lähtemään. Minulla on omat syyni olla masentunut ja epävarma, mutta tämä nykymaailman meno, varsinkin suomen tilanne painaa viimeisetkin toivon rippeet maan alle.

Mitä haluaisin on se, että edes välttämättömyydet ihmiset saisivat hankittua. Esimerkiksi lääkäriin olisi kiva päästä, ilman että sen takia olet syömättä seuraavat 2kk.. varsinkin kun jo valmiiksi alipainonen. Ruoan hinta saisi laskea rajusti, sekä olisi kiva jos ruoka olisi puhdasta. Asumisen hinnat alemmaksi, sekä perustulo kaikille, jotta kenenkää ei tarvitsisi nukkua ulkona tai dyykata ruokaansa. Onko tämä liikaa pyydetty? Eikö tälläiset asiat kuuluisi jokaiselle ihmiselle perusoikeutena?

Siis se mitä tarkoitan on, että jokaisella olisi OIKEASTI mahdollisuus asuntoon, MONIPUOLISEEN ruokavalioon, sekä KUNNON terveydenhuoltoon!

Vierailija
144/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:04"]

Köyhä ja työtön haluaa liian usein, että uhri mentaliteetista maksettaisiin. Mielellään enemmän, kuin nyt maksetaan. Reilu korvaus omasta ydinosaamisesta! 

Ikäänkuin muiden ihmisten elämä olisi pelkkää voitosta voittoon kulkua ilman mitään vaikeuksia. Onko työtön oikeasti ainoa, jolla on tässä maassa toisinaan vaikeuksia?

[/quote]Ei työttömällä ole vaikeuksia vain toisinaan vaan koko ajan. Sen vaikeuden nimi on työttömyys. Työssä käyvillä ihmisillä vaikeuksia on vain toisinaan. Työttömällä on koko ajan niin pieni toimeentulo, että on mahdotonta elää mukavasti Suomen kaltaisessa kalliissa maassa. Ei voi syödä hyvin, ei asua hyvin, ei pukeutua hyvin, ei matkustella, ei harrastaa mitään kalliimpaa, ei huolehtia terveydestään hyvin, ei tapailla ystäviään hyvin kun ei voi lähteä raflaankaan syömään kun ei ole siihen varaa. Ja niin edelleen.

[/quote]

Ja jos työttömänä voisi tehdä tuon kaiken, kuka viitsisi mukavalta elämältään käydä töissä?

Vierailija
145/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisia yhdistävät tekijät: laiskuus, ahneus, itsekeskeisyys, kateus. On ilo olla suomalainen, hyvä me! <3 Alapeukkua odotellessa. ;-D

Vierailija
146/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä käsite, että kaikki "pomot" on "miljonäärejä" ja pomot "juo vaan kahvia". Kuules, moni pomo on aloittanut ihan sieltä "ruohonjuuri tasolta" ja edennyt pikkuhiljaa pomoksi, tai perustanut oman yrityksen. Pomon työhön sisältyy muutakin kuin ihmisten käskyttämistä ja kahvinjuontia. Suosittelen sinulle pomo piilossa sarjaa! Voit yllättyä, miten paljon pomot on joutunut tekemään töitä sen eteen, että on päässyt pomoksi!

ps. Kuka vain voi ryhtyä pomoksi jos siltä tuntuu. Rupeat yksityisyrittäjäksi, niin olet itsesi pomo. Eikö kuulostakin helpolta?

Vierailija
147/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista väittämistäsi ainoa jonka kanssa voin olla hiukkasen samaa mieltä, on se että eliitti vie kansan rahat. Ja kyse ei nyt ole "eliitistä" jotka tienaa hieman enemmän kuin hyvätuloiset suomalaiset. Kyse on siitä, että monet verorahoillakin rahoitettavat takuuvarmat rahasammot on ulkoistettu ja rahavirta käy ulospäin. Pieni osa ihmisistä kurjistaa tilannetta aika paljon ja se tullee vielä napsahtamaan keskiluokankin hanuriin..

Tuohon työttömien ininään senverran, että ymmärrän ihmisen turhautumisen, kun töitä ei saa ja kun nykyinen elin- ja vaatimustaso on asettanut korkeita odotuksia. Siinä moni käy syyttämään muita, oli sitten syytä tai ei. Itse olen kiitollinen sosiaaliturvasta ja toivoisinkin että sitä nauttivat ihmiset osaisivat arvostaa sitä enemmän.. Mutta tässä lienee taas sama kuin palkankorotuksissa/työehdoissa yms. Saavutetuista eduista ei luovuta!!! oli sille sitten perusteita tai ei. Omaan nilkkaan kusemista toki, en vain tiedä millä tämän niin monia koskettavan ongelman saisi ratkaistua. Moni on sisäistänyt sosiaaliavustuksen hälle kuukausittain kuuluvaksi, lainkaan miettimättä mistä raha tulee. Tähän jos kajoat, yksinkertainen yksilö kokee todella perusoikeuksiaan loukatun.

Kannatan (ja itsekin nautin) kattavaa sosiaaliturvaa, mutta joku raja tähänkin olisi saatava.

Vierailija
148/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan afrikkaan sielä on kaikki paremmin! Paljon aurinkoa ja lämpöä, niin ei masenna tämä suomen kylmä kaamos! 

Olis mielenkiintoista nähdä miten nopeasti jengi tulis "maitojunalla" takas, ja lakkais valittamasta kun saa "liian vähän" tukia.. Taidankin laittaa subille seuraavan reality ohjelma vinkin! Olis ihan mielenkiintosta seurata, miten nää valittajat pärjäis sielä muutaman viikon tai kuukauden. :D

ps. En ole persu. Olen vain sitä mieltä että jokaisen pitäisi ansaita oma leipä, eikä odottaa että joku tuo se sinulle kotiin.

Vierailija
149/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:02"]

Minulla on tuttu, jolla on seuraavanlainen tilanne:

Hän on melko nuori, koulutettu ja älykäs. Hän on perillä maailman asioista eikä esim. pelaa tietokoneella 15h vuorokaudessa. Hänellä on masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa (vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), joihin saa lääkitystä ja hoitoa. Hän on syvästi katkeroitunut yhteiskunnalle, koska työkkäristä ei löydy hänen ehdoillaan työtä, ja hän on saanut potkut edellisestä paikasta koska omien sanojensa mukaan oli masentunut eikä mennyt töihin.

Kun en ole keksinyt, että mitä hän oikein haluaa? Kun kysyn niin vastaus on että häntä riistetään ja kapitalistit johtavat suomen tuhoon. Siis hän saa työttömyystukea ja voisi hakea sairaseläkkeelle, hän saa hoitoa ja lääkityksen, on saanut peruskoulun, lukion ja toisen asteen koulutuksen niin mitä hänelle pitäisi tehdä? Taluttaa kädestä töíhin joka ikinen päivä, antaa enemmän rahaa tyhjästä...jotenkin minusta tuntuu, että vaikka nekin toteutuisivat niin hän silti jatkaisi sitä samaa valitustaan

[/quote]

No kuten itse kerrot, hän on sairas. Ei hän tiedä itsekään mitä haluaa, koska hän on sairas, jos ei kerran työnteko onnistu masennuksen takia, ei voi haluta töitä, pitää haluta apua masennukseen.

[/quote]

Siis se mitä tarkoitan on, että jokaisella olisi OIKEASTI mahdollisuus asuntoon, MONIPUOLISEEN ruokavalioon, sekä KUNNON terveydenhuoltoon!

[/quote]

Kyllä sen asunnon saa kaikki, jollei ihan mahdoton vastaanhankaaja oo.. Jos asumisen jälkeen jää kuussa lähes 500 e, sillä syö monipuolisesti. Terveyskeskuksessa hoidetaan kyllä vakavat sairaudet ja lähetteet kirjoitetaan.. Se on helkkarin hyvin maailmanmittakaavassa.

Vierailija
150/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo'o nii vissii. Haluisin nähdä yhdenki päättäjän,joka lueskelee av palstaa:D

Vierailija
151/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:48"]Täällä oli joku huhtikuussa valmistunut, joka valitti että sen vuoden opintotuet menivät takaisinmaksuun. Miten voi olla, että _vieläkään_ opiskelijat eivät tiedä tätä juttua, että tuo Kelan päätös tulee automaattisesti ja on väärä, ja että siihen pitää hakea muutosta? Kyllä tuon verran pitäisi olla omista asioistaan perillä, ettei joudu turhaan tukia makselemaan takaisin.

Kaikki työttömät eivät myöskään maksa 20% veroa. Netistä saa tilattua itselleen verokortin omilla tiedoillaan. Minä maksan työmarkkinatuesta (n. 815€/kk yhden lapsen kanssa) veroa 1% ja mitään mätkyjä minulle ei ole tulossa. Kun tulot on pienet ja vähennykset tapissa, niin ei niitä veroja juuri joudu maksamaan. Tuon prosentin verran maksan ihan mielelläni :-)
[/quote]
Vaadein uudelleen tsekkaamista ja maksunieheksi jouduin silti. Katsoivat koko vuoden tulot ja suhteuttivat sen opintotukikuukausiini.

Vierailija
152/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:48"]Täällä oli joku huhtikuussa valmistunut, joka valitti että sen vuoden opintotuet menivät takaisinmaksuun. Miten voi olla, että _vieläkään_ opiskelijat eivät tiedä tätä juttua, että tuo Kelan päätös tulee automaattisesti ja on väärä, ja että siihen pitää hakea muutosta? Kyllä tuon verran pitäisi olla omista asioistaan perillä, ettei joudu turhaan tukia makselemaan takaisin. Kaikki työttömät eivät myöskään maksa 20% veroa. Netistä saa tilattua itselleen verokortin omilla tiedoillaan. Minä maksan työmarkkinatuesta (n. 815€/kk yhden lapsen kanssa) veroa 1% ja mitään mätkyjä minulle ei ole tulossa. Kun tulot on pienet ja vähennykset tapissa, niin ei niitä veroja juuri joudu maksamaan. Tuon prosentin verran maksan ihan mielelläni :-) [/quote] Vaadein uudelleen tsekkaamista ja maksunieheksi jouduin silti. Katsoivat koko vuoden tulot ja suhteuttivat sen opintotukikuukausiini.

[/quote]

Oliko vuositulosi alle tulorajan? Jos ei, niin en ymmärrä miksi valitat tässä ketjussa, vaikka ikävä tilanne on varmaankin ollut.

Vierailija
153/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan, että kaikissa tuissa otetaan ainoastaan oikeat tulot huomioon. Ei mitään muuta.

Vierailija
154/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:29"]

Muutetaan afrikkaan sielä on kaikki paremmin! Paljon aurinkoa ja lämpöä, niin ei masenna tämä suomen kylmä kaamos! 

Olis mielenkiintoista nähdä miten nopeasti jengi tulis "maitojunalla" takas, ja lakkais valittamasta kun saa "liian vähän" tukia.. Taidankin laittaa subille seuraavan reality ohjelma vinkin! Olis ihan mielenkiintosta seurata, miten nää valittajat pärjäis sielä muutaman viikon tai kuukauden. :D

ps. En ole persu. Olen vain sitä mieltä että jokaisen pitäisi ansaita oma leipä, eikä odottaa että joku tuo se sinulle kotiin.

[/quote]

Mun mielestä tällänen ohjelma on tehty! Oli muistaakseni ylellä näkyvä, ja ihmiset oli brittejä jotka ei ollut tottunut tekemään töitä.. Rahat käytti baariin jne. En kyllä muista mikä se on ohjelman nimi oli.. Oli muutaman jakson pituinen sarja, ja ne asui jonkun maan kaatopaikalla koko tuon ajan. Sais tulla uusintana! 

Muistaako kukaan tätä sarjaa? Tuli 3-4v sitten?

Vierailija
155/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:48"]Täällä oli joku huhtikuussa valmistunut, joka valitti että sen vuoden opintotuet menivät takaisinmaksuun. Miten voi olla, että _vieläkään_ opiskelijat eivät tiedä tätä juttua, että tuo Kelan päätös tulee automaattisesti ja on väärä, ja että siihen pitää hakea muutosta? Kyllä tuon verran pitäisi olla omista asioistaan perillä, ettei joudu turhaan tukia makselemaan takaisin. Kaikki työttömät eivät myöskään maksa 20% veroa. Netistä saa tilattua itselleen verokortin omilla tiedoillaan. Minä maksan työmarkkinatuesta (n. 815€/kk yhden lapsen kanssa) veroa 1% ja mitään mätkyjä minulle ei ole tulossa. Kun tulot on pienet ja vähennykset tapissa, niin ei niitä veroja juuri joudu maksamaan. Tuon prosentin verran maksan ihan mielelläni :-) [/quote] Vaadein uudelleen tsekkaamista ja maksunieheksi jouduin silti. Katsoivat koko vuoden tulot ja suhteuttivat sen opintotukikuukausiini.

[/quote]

Oliko vuositulosi alle tulorajan? Jos ei, niin en ymmärrä miksi valitat tässä ketjussa, vaikka ikävä tilanne on varmaankin ollut.
[/quote]
Koska kerro minulle miten olisin voinut ilman opintotukea, asumislisää ja lainaa elää tammi-huhtikuun? Tämän jälkeiset tulot söivät siis alkuvuoden opintotukeni ja jäätyäni työttömäksi jouduin maksamaan ne korkoineen takaisin.

Vierailija
156/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kai hei tääl tuplaniinistöt lukemassa joka päivä avta:D

Vierailija
157/157 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän rahaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi