Köyhät/työttömät/syrjäytyneet, mitä oikein haluatte?
Te, jotka koette itsenne köyhiksi, mitä muutosta haluatte? Verojenalennusta? Tuntuuko teistä, että teitä riistetään?
Te, jotka olette työttömiä, miten mielestänne teidän ja muiden samassa tilanteessa olevien asemaa pitäisi parantaa?
Te syrjäytyneet/syrjäytyneiden lähipiiri, mitä valtio voisi tehdä syrjäytymisen hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi? Missä vaiheessa?
Missä menee valtion tuen ja yksilön vastuun raja? Mitä konkreettisia parannuksia haluaisit?
Kysyn siksi, että täällä saa usein lukea kommentteja tyyliin "työttömät jätetään tyhjän päälle", "eliitti vie kansan rahat" ja "toimeentulotuki ei riitä kaiken ostoon." Millainen Suomi olisi mielestänne oikeudenmukainen?
Kommentit (157)
En ole mitään edellämainituista mutta toivoisin, että yrittäminen olisi kannattavampaa. Erityisesti kaipaisin Suomeen pieniä leipomoita, yksityisiä siivouspalveluita ja kahviloita...sanokaa vain vanhanaikaiseksi mutta olisin valmis maksamaan siitä, että saisin joka päivä käsinleivottua leipää lähikadulta, jos se toisi elannon jollekin perheelle.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:09"]
Raikas tuulahdus 50-luvulta.
[/quote]
Ei ole, vaan tulevaisuutta. Kun edut on viety liian pitkälle ja maksavat liikaa, se johtaa siihen että töitä on tarjolla vain harvalle. Luuletko, että yrityksillä on rajattomasti rahaa laittaa työntekijöiden sivukuluihin? Mistä luulet johtuvan, että nykyään kovin moni joutuu tekemään useamman entisen työntekijän työt? Mistä luulet sen johtuvan, että yritykset irtisanovat väkeä ja alkavat kuitenkin ostaa samaa työsuoritusta samoilta henkilöiltä? Näin ne pääsevät eroon niistä sivukuluista ja ne jäävät pakkoyrittäjän omalle vastuulle.
Oletko tietoinen siitä, minkä verran työnantajallesi tulee maksuja sinun palkkasi päälle? Oletko laskenut, kuinka suuren summan työsuorituksesi pitää tuottaa työnantajalle, jotta työnantaja pääsisi nollille maksettuaan palkkasi ja sivukulut? Otapa selvää tästä asiasta, itselleni se oli suuri yllätys aikanaan, koska valtio pimittää nämä tosiasiat kansalaisilta (esim. siten, että palkkakuitissasi näkyvät sv- ja eläkemaksut ovat vain pieni murto-osa siitä, mitä ne maksut kokonaisuudessaan ovat).
Töitä josta saa rahaa. Veronalennuksista ei ole mitään hyötyö, jos ei maksa kuin sen kiinteän työttömyyskorvauksesta yms. menevän 20%. Siihenhän ei koskaan lasketa alennusta. Erilaisista tulorajojen korotuksista ei ole mitään hyötyä, jos sitä työtä ei ole. Eläkeiän korotus vaan pahentaa työpaikkapulaa, samoin nuorisotakuu.
Lisäksi yrittäjät on nyt opetettu siihen, ettei palkaa tarvitse maksaa jos on ollut pitkään (yli 6kk?) työttömänä koska sen saman työntekijän saa ilmaiseksi harjoittelemaan puoleksi vuodeksi.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:38"]
Veronalennuksista ei ole mitään hyötyö, jos ei maksa kuin sen kiinteän työttömyyskorvauksesta yms. menevän 20%
[/quote]Vaikka ennakonpidätysprosentti ei muuttuisi, viimeistään lopullisessa verotuksessa jokainen veronalennus tai -korotus kyllä näkyy ja tuntuu sentin tarkkuudella.
Eli jos ei vaikuta kuukausittaiseen tuloon niin sitten saat enemmän veronpalautusta tai vähemmän lisäveroa.
Minä olisin toivonut apua jo lapsena alkaneisiin mielenterveysongelmiin. Minua kiusattiin päiväkodista asti, ala-asteella kerroin opettajalle joka piti ihan mahdottomana että minua kiusattaisiin. Minut lannistettiin koulussa aivan täysin, itkin illat ahdistustani ja puhuin itsemurhasta. Kukaan ei tehnyt mitään. Yläasteen jälkeen olin kouluissa, mutta lopetin kaikki kesken. Varasin itse aikaa lääkäreille, jotka antoivat reseptin mielialalääkkeisiin ja asia oli sillä käsitelty. Vasta 21-vuotiaana aloin saada apua, kun mahtava opettajani välitti minusta, ja varasi ajan kouluterveydenhoitajalle josta sain ajan mttlle.
Tosin nyt vaikuttaa että olen tippumassa siitäkin kelkasta pois.
23v opiskelija
Minä, työtön, haluan yksinkertaisesti työtä, jolla elättää itseni ja perheeni. Tuntuu, että koulutukseni menee hukkaan kun tarjolla on lähinnä jotakin työkokeiluja ja palkkatukitöitä, joissa ei saa sellaista palkkaa että sillä ihan aikuisten oikeesti elää. Olen todella aktiivisesti hakenut töitä myös oman koulutukseni ulkopuolelta. Tänään laitoin neljä hakemusta, joinakin päivinä vähemmän, mutta lähes joka päivä ainakin yhden hakemuksen. Työkkärissäkin totesivat, että olen todella aktiivinen, mutta harmi kun ei ole tärpännyt. Olen korkeakoulutettu, alani on erittäin huonosti työllistävä, mutta haen myös ihan perusduuneja, sillä minulla on kokemusta monenlaisista töistä opintojen ohessa. Jokaisesta hakemastani työpaikasta taistelee kanssani yleensä vähintään sata muuta hakijaa, joten kilpailu on varsin kovaa. Olen myös ahkerasti soittanut työpaikkojen yhteyshenkilöille, jotta nimeni jäisi mieleen, toistaiseksi tuloksetta. Viimeisin hakemani paikka meni suhteiden kautta kouluttautumattomalle, mutta minkäs sille voi...Yritän olla lannistumatta, mutta kyllä välillä olen todella allapäin. Olen pettynyt itseeni, kun en nuorena ymmärtänyt valita varmasti työllistävää alaa, jos sellaisia ylipäätään on. Olen myös pettynyt yhteiskunnan koulutuspolitiikkaan, joka mahdollistaa ihmisten turhan kouluttautumisen ilman vastaavan määrän tarvetta työelämässä.
Minusta valtion pitäisi eriyttää omat toimensa markkinataloudesta, eli niin että nousukaudella kun yksityisellä sektorilla pyyhkii hyvin valtion pitäisi säästää,leikata omia kulujaan ja verottaa enemmän. Valtion työllistävät hankkeet tulisi sijoittaa lamakaudelle, silloin myös veroja tulisi alentaa. Näin loivennettaisiin lamaa ja nousukausia.
En tosin tiedä mitään taloustieteestä, joten en tiedä onko tämä ihan pähkähullu idea.
Suomessa työntekijän välilliset kustannukset on piilotettu siten, että tyhmempi oikeasti luulee yrittäjää tai yritystä ahneeksi. Kaikki tämä vain, koska työntekijä ei ymmärrä ns. verokiilaa.
Ihmiset tuntuvat selkeästikin äänestävän poliitikkoja, jotka ovat yhtä 'fiksuja' kun he itsekin ovat. Siksi kait olemmekin tässä tilanteessa nyt, töitä ei ole.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:02"]
Minulla on tuttu, jolla on seuraavanlainen tilanne:
Hän on melko nuori, koulutettu ja älykäs. Hän on perillä maailman asioista eikä esim. pelaa tietokoneella 15h vuorokaudessa. Hänellä on masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa (vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), joihin saa lääkitystä ja hoitoa. Hän on syvästi katkeroitunut yhteiskunnalle, koska työkkäristä ei löydy hänen ehdoillaan työtä, ja hän on saanut potkut edellisestä paikasta koska omien sanojensa mukaan oli masentunut eikä mennyt töihin.
Kun en ole keksinyt, että mitä hän oikein haluaa? Kun kysyn niin vastaus on että häntä riistetään ja kapitalistit johtavat suomen tuhoon. Siis hän saa työttömyystukea ja voisi hakea sairaseläkkeelle, hän saa hoitoa ja lääkityksen, on saanut peruskoulun, lukion ja toisen asteen koulutuksen niin mitä hänelle pitäisi tehdä? Taluttaa kädestä töíhin joka ikinen päivä, antaa enemmän rahaa tyhjästä...jotenkin minusta tuntuu, että vaikka nekin toteutuisivat niin hän silti jatkaisi sitä samaa valitustaan
[/quote]
No hänelle pitäisi alkaa maksaa perustuloa esim. se vihreiden ehdottaman 450 e/kk, mitään kyselemättä ja mitään vaatimatta. Älykkäät ja lahjakkaat ihmiset erityisesti eivät hyödy siitä, että pakotetaan johonkin pilipalikurssille, sellainen on oikein älykkäälle ihan suoranaista kidutusta yhtään liioittelematta. Näillä ihmisillä on jo vuosikymmenien vankina eläminen takanaan, nimittäin pakollinen peruskoulu, jossa heidän tarpeitaan ei myöskään huomioida. Jos älykäs ihminen saa täyden vapauden tehdä elämällään mitä haluaa ja sen verran rahaa ettei tarvitse nälkään kuolla, niin hän kyllä alkaa ennemmin tai myöhemmin tehdä elämällään jotakin edes hieman tuottavaa. Saattaa keksiä jonkin aiemmin tuntemattoman yritysidean esimerkiksi, ja uskaltaa kokeilla sitä kun omasta perusturvasta ei tarvitse kantaa huolta.
Nykyinen vastikkeellinen tukisysteemi suuntaa ihmisten huomion hakemusten laatimiseen, liitteiden keräilemiseen, oikaisupyytöihin, tarkistuksiin, työkkärissä/sossussa juoksemiseen, nöyryytettävänä olemisen sietämiseen jne. jne. Aivan täysin vääriin asioihin kansantaloutemme kehittämisen kannalta. On kuin porukkaa pidettäisiin tahallaan juoksemassa läpi jonkinlaista täysin turhaa ja tuottamatonta temppurataa, kun sama energia tarvittaisiin oikeasti siihen, että kukin keskittyisi miettimään mitä oikeasti elämässä haluaa tehdä.
Valtiolla ei ole enää tarjota niitä vastauksia useimmille, koska elämme rakennemuutoksen aikaa ja kukaan ei tiedä, minkälaisiksi tulevaisuuden työmarkkinat muodostuvat. Mitä useampi älykäs tyyppi voisi vapauttaa ajatuksensa, sitä useampi uudenlainen ja lopulta myös tuottava yritys maahamme syntyisi, ja työopaikkoja siinä sivussa.
Siis vastaus on perustulo, ja todellakin TÄYSIN VASTIKKEETON ja sudenkuoppia sisältämätön sellainen (sen suuruus ei ole yhtä tärkeää kuin tuo vastikkeettomuus). Lisäksi pienyrittäjien toimintaedellytyksiä tulee rajusti helpottaa. Piilaakso San Franciscossa on luotu poliittisella päätöksellä, siis laatimalla sinne säännöt, jotka houkuttelevat sinne it-alan yrittäjiä koko maailmasta. Samoin tulee tehdä täällä - kiusattavaksi tänne ei tule kukaan ja omankin maan kansalaisista osa on lähdössä muualle, yrittäjämyönteisempiin yhteiskuntiin.
Näillä päätöksillä on nyt oikeasti tulipalokiire!
Haluan, että te rikkaat työssäkäyvät paremmat ihmiset, jotka kuulutte ylempään yhteiskuntaluokkaan: laskette housunne, pyllistätte ja erotatte käsillä auttaen pakaranne erilleen, että yllän paremmin nuolemaan persettänne.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 17:47"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 15:48"]Täällä oli joku huhtikuussa valmistunut, joka valitti että sen vuoden opintotuet menivät takaisinmaksuun. Miten voi olla, että _vieläkään_ opiskelijat eivät tiedä tätä juttua, että tuo Kelan päätös tulee automaattisesti ja on väärä, ja että siihen pitää hakea muutosta? Kyllä tuon verran pitäisi olla omista asioistaan perillä, ettei joudu turhaan tukia makselemaan takaisin. Kaikki työttömät eivät myöskään maksa 20% veroa. Netistä saa tilattua itselleen verokortin omilla tiedoillaan. Minä maksan työmarkkinatuesta (n. 815€/kk yhden lapsen kanssa) veroa 1% ja mitään mätkyjä minulle ei ole tulossa. Kun tulot on pienet ja vähennykset tapissa, niin ei niitä veroja juuri joudu maksamaan. Tuon prosentin verran maksan ihan mielelläni :-) [/quote] Vaadein uudelleen tsekkaamista ja maksunieheksi jouduin silti. Katsoivat koko vuoden tulot ja suhteuttivat sen opintotukikuukausiini. [/quote] Oliko vuositulosi alle tulorajan? Jos ei, niin en ymmärrä miksi valitat tässä ketjussa, vaikka ikävä tilanne on varmaankin ollut. [/quote] Koska kerro minulle miten olisin voinut ilman opintotukea, asumislisää ja lainaa elää tammi-huhtikuun? Tämän jälkeiset tulot söivät siis alkuvuoden opintotukeni ja jäätyäni työttömäksi jouduin maksamaan ne korkoineen takaisin.
[/quote]
No nyt sinua on kyllä kusetettu tai et ole hoitanut omaa osuuttasi tästä hommasta. Valmistumisen jälkeiset tulot eivät vaikuta opiskelujen aikaisiin tukikuukausiin. Kela tietysti lähettää sen karhukirjeen, koska ei tiedä, mihin aikaan vuodesta rahasi on tienattu. Sinun velvollisuutesi on silloin toimittaa sinne tarvittavat tositteet (eli palkkakuitit valmistumisen jälkeiseltä ajalta), joilla todistetaan, että rahat on pätkähtänyt tilille vasta kun opiskelut on päättyneet. Pelkkä oikaisupyyntö ei riitä, vaan pitää olla ne palkkatodistukset/-kuitit. Olen itsekin käynyt tänä vuonna tämän saman rumban ja sain pitää opintotukeni.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:05"]
Kun olin työtön ja syrjäytynyt niin olisin toivonut että työkkäri olisi yrittänyt enemmän. Jonkin aikaa sitä touhua katselin ja kun he jostain naurettavasta syystä laittoivat minulle jonkun ihme karenssin niin sain onneksi oikeita töitä omin avuin ja kävin siellä haistattamassa piiitkän peen :)
[/quote]
Kummallinen asenne, että työkkärin pitäisi yrittää. Itse olen sitä mieltä että henkilön itse pitää yrittää! On myös kummallista, että pitää käydä "haistattelmassa pitkää peetä" ihmisille joka on palkattu auttamaan. Teetkö näin myös muualla, "en halua apuasi, haista pitkä pee!"??
Olen itse myös työtön, enkä laske työllistymistä kenenkään varaan. Tämä on minun elämäni, ja elän sen kuten haluan. En odota, että joku rakentaa pilvilinnat puolestani! Miten kukaan muu voi tietää, mitä juuri minä haluan tehdä, kuin minä itse?
Toki aina ei voi tehdä juuri sitä mitä itse haluaa! Itse olen koulutukseltani puualan artesaani, ja en ole aina saanut tehdä tämän alan töitä. Koska sitä ei ole ollut tarjolla! 100% olen hankkinut itse työpaikoistani, ihan ilman työkkärin apua. Tällä alalla on oltava itse aktiivinen. Kukaan ei tule hakemaan kotoa töihin! Olen itse tällä hetkellä työtön, mutta olen hakenut töitä mm. kaupasta, siivojana ja henkilökohtaisena avustajana. Mutta teen puutöitä harrastuksena aina silloin, kun en pääse tekemään sitä työkseni.
Minua ärsyttää asenne, jossa oletetaan että joku muu hankkii sinulle sen "unelma duunin" Minua ärsyttää se, ettei oman elintason nostoon haluta panostaa itse henkilökohtaisesti, vaan mennään suoraan helpoimman kautta, sossun luukulle. Minua ärsyttää, että ihmiset on niin kapeakatseisia oman navan tuijottajia. "Minä haluan, minun pitää saada, minulle heti nyt!"
t: 28vuotias työtön nainen. Toivottavasti ei tarvitse olla pitkään työttömänä, tämä kotona peukaloitten pyörittäminen ei ole yhtään mun juttu!
ps. Itseä ärsyttää sana "syrjäytyminen" se, vain kieroilmaisu laiskalle. Itse näen myös tyttömänä kavereita ja sukulaisia. Juttelen skypessä kaukaisimpien kanssa, lähellä asuvien luona käyn polkupyörällä. Kerään pulloja, ja elän säästeliästi. Säästän aina säästötilille "pahan päivän varalle" kun olen töissä. En oleta että kyllä se "sossu maksaa ja työkkäri hoitaa". Haluan tehdä itse! Moni ei halua, ja sen huomaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:06"]
Miksi ap tällaista kyselee
[/quote] Tän ketjun vois vaikka lähettää päättäjille.
Tee sinä vaan niitä puualan artesaanin töitä, kun olet kerran sellaisen tittelin itsellesi opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:04"]Haluaisin töitä! Palkan joka riittää elämiseen. Edellinen palkkani oli n. 1000 e/ kk nettona. Sain sitten asumistukea ja soviteltua päivärahaa. Älytöntä! No, niilläkin pärjättiin, mutta onhan se hankalaa, että käy töissä ja hakee silti eri luukuista korvauksia ja tukia.
Nyt odottelen töiden loppumisen jälkeen työttömyyspäivärahaa ja isompaa asumistukea. Hakemus on viipynyt kelassa jo yli kuukauden vuokra pitää maksaa syyskuun alussa... Olen elänyt todella tiukasti koko kesän ja tilillä on rahat onneksi vuokraan! Mutta sen jälkeen jää noin 60 e.
Kaunako sillä pitää pärjätä? En uskalla ostaa juuri mitään, halpaa ruokaa vain. Mikäs siinä, mutta olisi hyvä tietää monelleko päivälle tämän 60 e joudun jakamaan. Näillä näkymin vähintään viikoksi! Peruspäivärahalla pärjää mutta on tiukkaa.
Olen aikuinen ihminen, minulla on opistotason koulutus ja lapsia. Vähän isommat tulot helpottaisi elämää PALJON. Nyt ahdistaa. Kesä meni kokonaan kaupungissa kotona ei tietoa lomamatkoista, kesämökeistä autosta tms. Hyvä että on ruokaa ja vaatteet päälle. Mitään ei ole varaa ostaa rikki menneet kodinkoneet odottavat korjausta vuosikausia.
[/quote] todennäköisesti siis sait enemmän käteen kuin minä jonka nettopalkka on 1200. Ei tukia.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:19"]
En ole mitään edellämainituista mutta toivoisin, että yrittäminen olisi kannattavampaa. Erityisesti kaipaisin Suomeen pieniä leipomoita, yksityisiä siivouspalveluita ja kahviloita...sanokaa vain vanhanaikaiseksi mutta olisin valmis maksamaan siitä, että saisin joka päivä käsinleivottua leipää lähikadulta, jos se toisi elannon jollekin perheelle.
[/quote]
Tätä kaipaisin itsekin! Ulkomailla on vielä tälläisiä paikkoja. Suomesta s- ja k-ryhmä syönyt kaikki. :( Itse en käy periaateesta enää ikinä esim abc:llä kahvilla, vaan menen aina pienelle yksityiselle huoltoasemalle. Näitäkin enää vähän jäljellä. :( Ruokakaupoista on pakko ostaa ketjuista, koska yksityisiä ei enää ole. Eikä ole edes pitkä aika, kun oli vielä kyläkauppoja. Muistan vielä 90-luvulta tälläisiä, sekä kioskeja mistä sai ostaa pikku kolikoilla karkkia! Tulee mieleen lapsuus ja hyvät ajat.
Olen köyhä, työtön ja sairas. Haluaisin päästä eläkkeelle ja lakata stressaamasta rahantulosta kun vuorotellen arvotaan, pääsenkö sairaslomapätkälle vai pitääkö mennä työkkärin listoille turhaan...työkkärissä sanovat vuodesta toiseen, että minun pitäisi "hoitaa itseni kuntoon", mutta psykiatrisella puolella ei tarjota terapiaakaan vaikka sanotaan että selvästi olisi tarve mm. traumaterapialle...en ymmärrä, miksi minua pompotellaan, vituttaa ja väsyttää. Joinakin päivinä on saavutus edes nousta ylös sängystä, en yhtään jaksaisi olla jatkuvasti pyytämässä apua, sairaslomaa tai muuta sellaista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:17"]
Haluan muistuttaa, että me emme yleensä ole itse osaamme valinneet. Siksi sana "syrjäytynyt" on väärä, pitäisi olla syrjäytetty.
[/quote]
Kuka teidät on syrjäyttänyt ja miten?
[/quote]
Luepas ajatuksella, mitä täällä on kirjoitettu ikäsyrjinnästä, koulutusmahdollisuuksien supistamisesta, ilmaistyön teettämisestä jne. Ja käytä omia aivojasi, jos sellaiset löytyy.
Kyllä ihminen, joka on pudonnut oravanpyörästä ja työhistoriassa on aukkoja - eikä työttömyysjakson ei tarvitse olla pitkäkään- on SYRJÄYTETTY työmarkkinoilta.
[/quote]
Hienoa hienoa mutta kehitysehdotukset olisivat paikallaan, ei vain valittaminen ja tosiasioiden listaaminen
[/quote]
Syrjäyttämisen vähentäminen, eli ihan oikeasti olisi joku työllistämisjärjestelmä samaan tapaan kuin 1980-luvulla, jolloin töitä vielä sai. Katsoittais, kuka oikeasti on työn tarpeessa ja järjestettäisi oikeita töitä, ei mitään orjatyötä jossa voi pahimmillaan joutua tekemään enemmän työtä kuin varsinaiset työntekijät.
Syrjäyttämisen syitä voisin mainita ainakin kolme: suosiminen/syrjiminen työhönotossa, työmarkkinoiden muutos (oma alani kovasti vähentynyt) ja osittain sitä kai voi omaksi valinnaksi sanoa, että perheen perustaminen ja lasten hoito kotona ei ainakaan parantanut asemaani työmarkkinoilla. Ei vaikka samalla hankin korkeakoulututkinnon.
[/quote]
80-luvulla valtio ja kunnat työllistivät myös niitä, jotka eivät yksityiselle sektorille työllistyneet. Nykyisin valtiolla ja kunnilla ei ole enää varaa tarjota näitä "suojatyöpaikkoja" entiseen malliin. Muistan ajan, jolloin joskus toimiston takahuoneessa lakattiin kynsiä töitä odotellessa. Ei liene vaikea arvata, ettei koko toimistoa ole enää vaan toimintoja on tehostettu eikä avustavaa henkilökuntaa enää tarvita.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 09:54"]
Minä en ole vielä työtön, mutta jos olisin, haluaisin ainakin seuraavaa:
1. Palkansaajien eduista kaikki tarpeettomat lopetettava. Äitiyslomia ei pidä saada ketjuttaa niin, että yritys joutuu maksamaan palkkaa työntekijälle, joka ei ole vuosiin käynytkään työpaikallaan. Sairastamisesta ei pidä joutua maksamaan palkkaa (sairastavan henkilön turvaksi voisi perustaa verovaroilla rahaston - se ei ole työnantajan asia). Loma-ajan palkka on ok, mutta mitään lomaltapaluurahoja ja pekkaspäiviä ei tarvita.
Kun yhden työntekijän palkkaaminen ei tule yritykselle hirmuisen kalliiksi, yritys voi palkata useamman työntekijän ja useammat ihmiset saavat töitä.
2. Irtisanomissuoja pois. Jos irtisanominen on helppoa, työpaikkoja syntyy paljon, paljon enemmän kuin nykyään. Jokainen yritys voi ottaa työntekijän heti, kun tarvetta ilmenee, koska voi luottaa siihen että työntekijästä pääsee myös eroon, jos tarve päättyy (tai työntekijä on muuten sopimaton työhön). Kun töitä on tarjolla paljon, ei ole mikään maailmanloppu tulla irtisanotuksi. Näin jokainen löytää helposti itselleen mahdollisimman hyvin sopivaa työtä, kun ei tarvitse kynsin hampain roikkua kiinni siinä ainoassa paikassa, jonka uskoo voivansa saada.
3. Ay-jäsenmaksuille ei verovapautta. Lisäksi Ay-liikkeen asemaa heikennettävä muiltakin osin. Ay-liike ajaa niiden etua, jotka ovat vakituisessa kokopäivätyössä, kaikkien muiden työllisien ja työttömien etuja vastaan. Työttömiä on jo noin 30% työväestöstä ja pätkä- ja silpputyöllistettyjä varmaan hyvä määrä myös. Kun näiden yhteismäärä nousee riittävän suureksi, tapahtuu vallankumous. Haluaisin että se tapahtuu hyvällä eikä pahalla ja väkisin.
Semmoista haluan minä.
[/quote]
Niin ja lisään vielä, että minäkin kannatan perustuloa.
sama