Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhät/työttömät/syrjäytyneet, mitä oikein haluatte?

Vierailija
29.08.2014 |

Te, jotka koette itsenne köyhiksi, mitä muutosta haluatte? Verojenalennusta? Tuntuuko teistä, että teitä riistetään?

Te, jotka olette työttömiä, miten mielestänne teidän ja muiden samassa tilanteessa olevien asemaa pitäisi parantaa?

Te syrjäytyneet/syrjäytyneiden lähipiiri, mitä valtio voisi tehdä syrjäytymisen hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi? Missä vaiheessa?

Missä menee valtion tuen ja yksilön vastuun raja? Mitä konkreettisia parannuksia haluaisit?

Kysyn siksi, että täällä saa usein lukea kommentteja tyyliin "työttömät jätetään tyhjän päälle", "eliitti vie kansan rahat" ja "toimeentulotuki ei riitä kaiken ostoon." Millainen Suomi olisi mielestänne oikeudenmukainen?

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on syntynyt kummallinen kuvitelma siitä, ettei "paskatöissä" (siivoja, rekkakuski) voisi olla onnellinen! Palkka ei päätä huimaa mutta elämässä on muitakin asioita kuin raha. Vanha isäni elää pienessä talossaan pikkupaikkakunnalla ja tekee työkseen polttopuita mökkiläisille, korjailee ja rakentelee huusseja ja saunoja. Hänellä ei ole älypuhelinta eikä hän tee lomamatkoja ulkomaille mutta hänellä on pakettiauto, pesukone ja televisio. Hän kävi juuri kunnallisella puolella lonkkaleikkauksessa joka onnistui hyvin. Hän tapaa sukulaisia, lukee, kalastelee ja elelee luonnon lähellä. Hän on aina ollut kaikinpuolin tyytyväinen elämäänsä.

Toimistossa istuessani olen usein kateellinen isälleni.

Vierailija
102/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan omasta puolestani. Olen hakenut ja halunnut kokoaikaista vakituista työpaikkaa noin 12 vuotta. Olen hakenut ja hakenut apinan raivolla aika ajoin ja epätoivoisesti. No, en ole saanut. Nyt olen sitten lopulta luovuttanut ja sopeutunut tilanteeseeni, että elän noin 500 eurolla kuukaudessa. Mitä minä toivon siis juuri nyt? No sitä, että annatte minun olla rauhassa! En halua enää töitä, en aktivointeja en yhtään mitään. Haluan elää rauhassa sen lopun ajan mitä elän, ehkä kuolen nuorena kun ei ole ollut rahaa huolehtia terveydestä. Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:56"]

Vastaan omasta puolestani. Olen hakenut ja halunnut kokoaikaista vakituista työpaikkaa noin 12 vuotta. Olen hakenut ja hakenut apinan raivolla aika ajoin ja epätoivoisesti. No, en ole saanut. Nyt olen sitten lopulta luovuttanut ja sopeutunut tilanteeseeni, että elän noin 500 eurolla kuukaudessa. Mitä minä toivon siis juuri nyt? No sitä, että annatte minun olla rauhassa! En halua enää töitä, en aktivointeja en yhtään mitään. Haluan elää rauhassa sen lopun ajan mitä elän, ehkä kuolen nuorena kun ei ole ollut rahaa huolehtia terveydestä. Kiitos.

[/quote]

Tosi ikävää kuulla. :( -ap

Vierailija
104/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu, jolla on seuraavanlainen tilanne:

Hän on melko nuori, koulutettu ja älykäs. Hän on perillä maailman asioista eikä esim. pelaa tietokoneella 15h vuorokaudessa. Hänellä on masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa (vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), joihin saa lääkitystä ja hoitoa. Hän on syvästi katkeroitunut yhteiskunnalle, koska työkkäristä ei löydy hänen ehdoillaan työtä, ja hän on saanut potkut edellisestä paikasta koska omien sanojensa mukaan oli masentunut eikä mennyt töihin.

Kun en ole keksinyt, että mitä hän oikein haluaa? Kun kysyn niin vastaus on että häntä riistetään ja kapitalistit johtavat suomen tuhoon. Siis hän saa työttömyystukea ja voisi hakea sairaseläkkeelle, hän saa hoitoa ja lääkityksen, on saanut peruskoulun, lukion ja toisen asteen koulutuksen niin mitä hänelle pitäisi tehdä? Taluttaa kädestä töíhin joka ikinen päivä, antaa enemmän rahaa tyhjästä...jotenkin minusta tuntuu, että vaikka nekin toteutuisivat niin hän silti jatkaisi sitä samaa valitustaan

Vierailija
105/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ja työtön haluaa liian usein, että uhri mentaliteetista maksettaisiin. Mielellään enemmän, kuin nyt maksetaan. Reilu korvaus omasta ydinosaamisesta! 

Ikäänkuin muiden ihmisten elämä olisi pelkkää voitosta voittoon kulkua ilman mitään vaikeuksia. Onko työtön oikeasti ainoa, jolla on tässä maassa toisinaan vaikeuksia?

Vierailija
106/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku av-mamma alapeukuttaa sarjalla tässä ketjussa kaikkia vähänkin järkeviä kommentteja???

"Mutta kun mä haluan olla kotona seuraavat 40-vuotta, enkä ruveta siivoojaks. Elämä on paskaa, vaadin min 1000€/kk siitä, että saan kaivaa nenää ja syödä kalapuikkoja kotona. Mun elämä on hankalaa, sillä olen äiti. En halua mennä kursseille, tai oppia uutta ammattia, enkä tehdä paska duuneja! Sillä olen av-mamma ja kasvatan lapsia kotona. Rakennan koko elämäni siihen, että mulle maksetaan. Ei enkä siihen, että ansaitsen itse. Oletan että lapseni pitää minusta huolta" 

Ihmiset mikä teitä vaivaa? Miksi mihinkään ei olla tyytyväisiä? Täällä autoaan vaan päätä päivästä toiseen, aiheesta kun aiheesta. Aina on jonkun pakko olla heittämässä "kapuloita rattaisiin"? Miksi täällä ollaan niin negatiivisia?

Usea keskustelu alkaa ok, mutta muutana kommentin jälkeen on ihan uskomatonta... Ja alapeukutusta. Miksi ihmiset toivoo toisille pelkää huonoa?

Itse olen onnellinen että asun suomessa, ja saan edes jotain rahaa kun olen työtön!

Sinä, joka et arvosta tätä etua suomessa katso tämä On niin helppoa, vaatia aina lisää, ja olla tyytymätön. Olla näkemättä sitä, mitä jo on. Itselle tärkeintä ei ole raha, vaan terveys ja ympärillä olevat ihmiset. He tuovat elämään todellisen onnen, ei raha. 

Vierailija
107/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:02"]

Hän on melko nuori, koulutettu ja älykäs. Hän on perillä maailman asioista eikä esim. pelaa tietokoneella 15h vuorokaudessa. Hänellä on masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa (vai mikä sen virallinen nimi nyt olikaan), joihin saa lääkitystä ja hoitoa. Hän on syvästi katkeroitunut yhteiskunnalle, koska työkkäristä ei löydy hänen ehdoillaan työtä, ja hän on saanut potkut edellisestä paikasta koska omien sanojensa mukaan oli masentunut eikä mennyt töihin.

Kun en ole keksinyt, että mitä hän oikein haluaa? Kun kysyn niin vastaus on että häntä riistetään ja kapitalistit johtavat suomen tuhoon. Siis hän saa työttömyystukea ja voisi hakea sairaseläkkeelle, hän saa hoitoa ja lääkityksen, on saanut peruskoulun, lukion ja toisen asteen koulutuksen niin mitä hänelle pitäisi tehdä? Taluttaa kädestä töíhin joka ikinen päivä, antaa enemmän rahaa tyhjästä...jotenkin minusta tuntuu, että vaikka nekin toteutuisivat niin hän silti jatkaisi sitä samaa valitustaan

[/quote]

No kuten itse kerrot, hän on sairas. Ei hän tiedä itsekään mitä haluaa, koska hän on sairas, jos ei kerran työnteko onnistu masennuksen takia, ei voi haluta töitä, pitää haluta apua masennukseen.

Vierailija
108/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:04"]

Köyhä ja työtön haluaa liian usein, että uhri mentaliteetista maksettaisiin. Mielellään enemmän, kuin nyt maksetaan. Reilu korvaus omasta ydinosaamisesta! 

Ikäänkuin muiden ihmisten elämä olisi pelkkää voitosta voittoon kulkua ilman mitään vaikeuksia. Onko työtön oikeasti ainoa, jolla on tässä maassa toisinaan vaikeuksia?

[/quote]Ei työttömällä ole vaikeuksia vain toisinaan vaan koko ajan. Sen vaikeuden nimi on työttömyys. Työssä käyvillä ihmisillä vaikeuksia on vain toisinaan. Työttömällä on koko ajan niin pieni toimeentulo, että on mahdotonta elää mukavasti Suomen kaltaisessa kalliissa maassa. Ei voi syödä hyvin, ei asua hyvin, ei pukeutua hyvin, ei matkustella, ei harrastaa mitään kalliimpaa, ei huolehtia terveydestään hyvin, ei tapailla ystäviään hyvin kun ei voi lähteä raflaankaan syömään kun ei ole siihen varaa. Ja niin edelleen.

Vierailija
109/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:02"]

[/quote]

No kuten itse kerrot, hän on sairas. Ei hän tiedä itsekään mitä haluaa, koska hän on sairas, jos ei kerran työnteko onnistu masennuksen takia, ei voi haluta töitä, pitää haluta apua masennukseen.

[/quote]

Se apu ei kelpaa koska siitä saatavat rahat ovat liian vähän. t98

Vierailija
110/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:04"]

[/quote]Ei työttömällä ole vaikeuksia vain toisinaan vaan koko ajan. Sen vaikeuden nimi on työttömyys. Työssä käyvillä ihmisillä vaikeuksia on vain toisinaan. Työttömällä on koko ajan niin pieni toimeentulo, että on mahdotonta elää mukavasti Suomen kaltaisessa kalliissa maassa. Ei voi syödä hyvin, ei asua hyvin, ei pukeutua hyvin, ei matkustella, ei harrastaa mitään kalliimpaa, ei huolehtia terveydestään hyvin, ei tapailla ystäviään hyvin kun ei voi lähteä raflaankaan syömään kun ei ole siihen varaa. Ja niin edelleen.

[/quote]

Terveydenhuolto on Suomessa halvinta maailmassa, miksei terveydestä voi huolehtia vähällä rahalla. Köyhänä loppuu ainakin suomalaisten perusongelmat, viinanjuonti ja tupakointi.

Vierailija
111/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä helvettiä, tavataanko muka ystäviä vain ravintolassa. Ei me eletä missään amerikkalaisen elokuvan kulisseissa. Sitäpaitsi ravintolaruuan hintalaatusuhde on surkea Suomessa, ei siellä syö rikkaatkaan.

Vierailija
112/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:46"]

Nopea ja konkreettinen hätäratkaisu säästötoimeksi olisi kansanedustajien palkkojen ja etujen karsiminen, sekä päällekkäisten kohtuuttoman suurien palkkojen alentaminen. Kaikille tietysti ansionsa mukaan, mutta joku raja sentään. Kansanedustajien määrää voisi myös vähentää reilusti.

Eikä tietysti vain kansanedustajien, vaan monien valtion korkeapalkkaisten ja samoille henkilöille kertyvien virkojen palkkojen alentaminen olisi kohtuullista.

Mieluummiin niitä matalampipalkkaisia suojatyöpaikkoja valtion virastoihin, kuin yksi korkeapalkkainen työhönsä ja vastuuseensa hukkuva virkamies. Myös kuusituntinen työpäivä kuulostaa hyvältä.

Toimeentulo on oleellista, ei korkea palkka. Työttömänä kaipaan palkan lisäksi mielekästä tekemistä ja työpaikan sosiaalista verkostoa. Olisi hienoa tuntea itsensä tärkeäksi ja hyödylliseksi, eikä pelkäksi riippakiveksi.

[/quote]

Mä olen töissä, mutta ei mulla ole työpaikan sosiaalista verkostoa. Ihmissuhteet on pitänyt hankkia ihan vapaa-ajalla. Tekemistä on, mutta en koe työtäni mitenkään erityisen mielekkääksi enkä varsinkaan tärkeäksi. Jos mun ei tarvitsisi käydä töissä, tekisin jotain oikeasti merkityksellistä eli vapaaehtoistyönä avustaisin eläinsuojeluyhdistystä, kävisin lukemassa sanomalehtiä palvelutalojen vanhuksille, voisin käydä siivoamassa masentuneen kodin, laittamassa lapsiperheelle viikon ruuat pakkaseen jne. Ehkä sitten eläkkeellä...tosin eläkeikääkin nostetaan niin, että tuskinpa silloin on enää sellaisessa kunnossa, että mitään hyödyllistä pystyisi tekemään.

Vierailija
113/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kyselin, kun haluaisin kuulla oikeilta ihmisiltä tulevia ajatuksia enkä mitään EU-työryhmien mietteitä. -ap

Vierailija
114/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tienasin 1100€ nettona/kk.Vuokraan meni vähän vajaa 700€/kk en asu millään hienosto alueella vaan lähiössä länsi-vantaalla n.40 neliön asunnossa.4 vuotta sitten sain kuitenkin tarpeekseni tästä paskaduunista ja lopetin.Siitä asti olen nostanut työttömyyskorvausta ja saanut joka kk sossusta rahaa.Töihin en aijo enää mennä koskaan.Miksi tuhlata koko elämä jossain paska työssä ja saada siitä reilu tonni käteen?Mielummin olen lapseni kanssa ja teen jotain järkevää päivisin.Ikää on 32 ja mies.

Vierailija
115/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin saavani keikkatöitä, joilla aina väliaikaisesti pystyisi parantamaan elintasoa. Nyt keikkatyöt vain hankaloittavat elämää. Tietysti kokopäivätyö olisi haaveissa, mutta se vaatisi vähintäänkin muuttoa. En ole valmis muuttamaan näiltä leveyspiireiltä, ellei työ ole sen väärtti. Mikä tahansa työ ei käy rakkaan kotiseudun, kodin, sukulaisten yms. jättämiseen. En halua olla elintasopakolainen. Pärjään näillä työmäärillä jotenkuten, mutta pienikin viivytys palkassa saa talouden hajoamaan.

Vierailija
116/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:27"]

Minä tienasin 1100€ nettona/kk.Vuokraan meni vähän vajaa 700€/kk en asu millään hienosto alueella vaan lähiössä länsi-vantaalla n.40 neliön asunnossa.4 vuotta sitten sain kuitenkin tarpeekseni tästä paskaduunista ja lopetin.Siitä asti olen nostanut työttömyyskorvausta ja saanut joka kk sossusta rahaa.Töihin en aijo enää mennä koskaan.Miksi tuhlata koko elämä jossain paska työssä ja saada siitä reilu tonni käteen?Mielummin olen lapseni kanssa ja teen jotain järkevää päivisin.Ikää on 32 ja mies.

[/quote]

Niin, olen siitä samaa mieltä ettei työnteko nykyisessä tilanteessa kannata. Se on iso ongelma, että "paskahommista" saa saman palkan kuin työtön, silloinhan kannattaa mielummin olla työtön niin jääpä sentään vapaa-aikaa. Mutta eikö sinua hävetä, että muut maksavat palkkasi jotta saat olla kotona? -ap

Vierailija
117/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:27"]

[/quote]

Niin, olen siitä samaa mieltä ettei työnteko nykyisessä tilanteessa kannata. Se on iso ongelma, että "paskahommista" saa saman palkan kuin työtön, silloinhan kannattaa mielummin olla työtön niin jääpä sentään vapaa-aikaa. Mutta eikö sinua hävetä, että muut maksavat palkkasi jotta saat olla kotona? -ap

[/quote]Ei.Minulle on yks paskanhailee mitä muut ajattelevat.

Vierailija
118/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:46"]

[/quote]

Mä olen töissä, mutta ei mulla ole työpaikan sosiaalista verkostoa. Ihmissuhteet on pitänyt hankkia ihan vapaa-ajalla. Tekemistä on, mutta en koe työtäni mitenkään erityisen mielekkääksi enkä varsinkaan tärkeäksi. Jos mun ei tarvitsisi käydä töissä, tekisin jotain oikeasti merkityksellistä eli vapaaehtoistyönä avustaisin eläinsuojeluyhdistystä, kävisin lukemassa sanomalehtiä palvelutalojen vanhuksille, voisin käydä siivoamassa masentuneen kodin, laittamassa lapsiperheelle viikon ruuat pakkaseen jne. Ehkä sitten eläkkeellä...tosin eläkeikääkin nostetaan niin, että tuskinpa silloin on enää sellaisessa kunnossa, että mitään hyödyllistä pystyisi tekemään.

[/quote]

Mistä niin päättelet että työttömät eivät tee tuollaisia asioita? Monila on esim. omat vanhemmat joita käyvät auttamassa, tai omat pienet lapset hoidettavana.

Vierailija
119/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kokopäivätyön, en osa-aikaista tai määräaikaista. Haluan inhimilliset työolot ja -ajat. Ja kohtuullisen palkan.

Olen 45-vuotias, enkä ole saanut työnantajaltani osaamistani ylläpitävää koulutusta 15 vuoteen.

Työnantajani riistää ja nauraa päin naamaa, kun valitan epäoikeudenmukaisuudesta, mm. kaikki lait ylittävistä ylityötunneista. Ylityötunnit saan tunti tunnista takaisin. Jos ehdin niitä pitää, en koskaan lasten loma-aikoina, kesää lukuunottamatta.

Lisäksi työpaikallamme ihmiset ovat eriarvoisia, duunarit joutuu tekemään enemmän ja pidempää päivää, johtajataso palaveeraa vaan ja käy lounailla ja päivällisillä. Palkankorotusta en ole koskaan saanut. Ja tiedän lähteväni seuraavissa yyteissä kortistoon. Joudun tällä hetkellä kouluttamaan ylempiäni hommiini.

Vierailija
120/157 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 13:19"]

Ihan mielenkiinnosta kyselin, kun haluaisin kuulla oikeilta ihmisiltä tulevia ajatuksia enkä mitään EU-työryhmien mietteitä. -ap

[/quote]

Vastaus kysymykseesi minulta, pitkäaikaistyöttömältä, on : Perustulo. Se ratkaisee suurimman osan ongelmista perustoimeentulon osalta, se loisi myös mahdollisuuden nostaa omaa elintasoaan ilman mitään loukkuja, se toisi turvallisuuden, eli ei tarvitsisi miettiä että mitä jos jotain sattuu, ja enkä saakaan mistään rahaa. Kaikki eivät jaksa tai kehtaa ja osaa hakea kaikkia nykyisiä tukia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi