Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä hetkellä muodissa olevia kielioppivirheitä:

Vierailija
27.08.2014 |

- Päivämäärän kirjoittaminen ilman kuukauden jälkeen tulevaa pistettä, esim. 1.9

- Omistusliitteen puuttuminen, esim. minun auto, minun Sonera, hänen koti

- Ihmeelliset mukayhdyssanat, esim. kaunisnainen, pääkipeä

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyin, että vasta viestissä nro 67 mainittiin ensimmäisen kerran ärsyyntyminen ketä sanasta. Se on minun suurimpia ärsytyksenaiheita jo vuosia. Eli siis ketä, kun pitäisi käyttää sanaa kuka.

Tuon päivämäärästä pisteen puuttumisen kuukauden jälkeen (9.7) olen huomannut vasta ihan äskettäin. Sitä ainakin näytti käyttävän Robin Instagram-tilillään. Ärsyttää.

Ottaa päähän myös tämä nuorison (erityisesti paljon netissä viihtyvän väen) käyttämä koska + subjekti -ilmaisu: "Oli pakko lähettää sulle tää videolinkki, koska minipossut." "Meidän iltasuunnitelmat taas hieman muuttui, koska Jussi." "Nyt on sitten juustoa jääkaapissa, koska Putin."

Vierailija
182/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:39"]Tuo ap:n mainitsema "meidän koulu" on raivostuttava.

Samoin "alkaa satamaan."
[/quote]jääkimmäinen on jo hyväksytty muoto nykyään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää siel enää nillittäkö.

Alkaa satamaan on ihan oikea hyväksytty muoto. Samoin kuin näyttää hyvälle.

Vierailija
184/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tuntee Pertin? Ketä haluaa tänään baariin? Hyi hyi hyi.

Vierailija
185/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän todella usein kiusallani ketä-muotoa puheessa, vaikka mua ärsyttää suunnattoman paljon relatiiviproniminivirheet. Se saa puheen kuulostamaan niin uskomattoman tyhmältä, että pakkohan sitä on joissain tilanteissa ja seurassa hyödyntää! :D

Mua tavallaan harmittaa tuon alkaa -maan -muodon hyväksyminen, koska se ei mun korvaan kuulosta yhtä hyvältä. Toisaalta se on aina ollut hyväksytty puhekielessä, ja sen käyttöön vaikuttaa varmasti murre- ja paikkakuntaerot. 

Ja edellisestä kappaleesta huomaakin, että mun mielestä parempi muoto on kuulostaa / näyttää joltakin jollekin sijaan. 

Omassa kirjoitetussa kielessäni on todella ärsyttävä piirre myös "myöskin"-sanan käyttö. Se ei käsittääkseni taida olla oikein, koska aukikirjoitettunahan tuo tarkoittaa "myös myös". Toisaalta mä kirjoitan muutenkin liikaa Kela-kieltä (kapulakieltä).

Vierailija
186/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä on raskasta lukea opettajien wilma-viestejä. Niissä kun ei ole pilkkuja, ei usein edes isoja alkukirjaimia, kappalejaosta puhumattakaan. Ja kaunistuksena yhdyssanavirheitä ja muitakin virheitä löytyy. Lisäksi ilmeisesti on äärimmäisen vaikeaa laittaa välilyönti oikeaan paikkaan. Tekstiä tähän tyyliin !!! Huoh...

Vierailija
187/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnei.

En tänään lähde lenkille, kunnei millään ehdi.

Vierailija
188/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:59"]

Etenkin puhekielen osalta en puhuisi virheistä, vaan kielen variaatiosta ja muutoksesta. Ainoa kieli, joka ei muutu, on kuollut kieli. Kirjoitetussa kielessä - kuten nyt esimerkiksi välimerkkien käytössä ja yhdyssanoissa - on omat sääntönsä, joita ainakin virallisissa asiayhteyksissä voidaan odottaa noudatettavan. Puhe harvoin taipuu näihin sääntöihin ja itseasiassa puheessa tapahtuvat muutokset johtavat ajan myötä myös kirjoitetun kielen muutoksiin. Ja lopulta vuosien päästä myös kielioppisääntöjen muutoksiin.

t. kielitieteilijä, jota ei puhutun kielen variaatio ärsytä sitten niin yhtään

[/quote]

Voi meidän pikku kielitieteilijää, joka ei tiedä että itse asiassa kirjoitetaan sanaliitoksi eli erikseen. Aika amatöörimoka.

Lämpimin terveisin, 18-v. lukiolainen

Vierailija
189/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:21"]

"5 vuotias".

Itselläni pyörii tälläkin hetkellä Finnmatkojen mainosbanneri AV:n etusivulla ja ko. mainoksen laatija on kyllä nukkunut äidinkielen tunneilla. Miten noita uskomattomia kirjoitusvirheitä päätyy mainoksiin asti? "3-5 vuotiaille lapsille".

[/quote]

En tiedä, ei ketään kai kiinnosta tarkistaa niitä. Luulen, että jotkut miettii sitä estetiikan kannalta myös, kun ei vaan ole kiinnostusta saati kykyä miettiä kielen kannalta. Ehkä esim. tuo Finnmatkojen mainos on tuollainen siksi, että jonkun mielestä "näyttäis niin ikävältä jos on paljon viivoja siinä". Tottakai voi olla kyse myös kieliopin osaamattomuudesta, varmaan todennäköisesti onkin.

Kaupoissa näkee usein plakaateja, joissa lukee vaikkapa

"TONNI
KALA
PURKKI
1€"

Tuollaisia nähdessäni mietin, että onko kenties mietitty "estetiikkaa" ja ajateltu, että paljon kivemmalta näyttää kun ei oo mitään viivoja siinä. (Ei muuten näytä.)

[/quote]

Jeps. Nähty myös tällainen kyltti:

Hyvää

Päivää 

Juoma

Vierailija
190/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää , aivan suunnattomasti vääränlainen , pilkutus , yhdys sana virheet ja välit ennen välimerkkejä !

Vierailija
191/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä nämä sitten tulevat?

- potkein (potkin)

- sovein (sovin)

- mietein (mietin)

- kotoota (kotoa)

- etsein (etsin) jne.

Oi v*ttu sentään, sattuu silmiin ja korviin tuo taivutus!

Vierailija
192/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:29"]

No mistä nämä sitten tulevat?

- potkein (potkin)

- sovein (sovin)

- mietein (mietin)

- kotoota (kotoa)

- etsein (etsin) jne.

Oi v*ttu sentään, sattuu silmiin ja korviin tuo taivutus!

[/quote]

Kotoota ei kuulu joukkoon. Muut on satakuntalaista puheenpartta, esim. Ulvilassa puhutaan noin. Tosin ei esim. Yläsatakunnassa tietääkseni sentään.

Vierailija
193/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:38"]

Sanan koska käyttäminen sanan milloin asemesta.

Erittäin yleinen näky tälläkin palstalla. 

Jostain länsimurteista peräisin tämä sönkötys, kuten myös sana ketä korvaamassa sanaa kuka.

[/quote]

Tuo ketä ei mielestäni ole länsimurteellisuus, vaan levinnyt Lahden - Kouvolan suunnalta tai jopa Kymestä ympäri maata. Mutta tarkastan huvikseni asian, tällainen muistikuva vain oli. Itse olen länsimurteiden alueelta ja tuo ketä korvaamassa kuka on aina särähtänyt pahasti korvaan.

Vierailija
194/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa ainakin on sanottu "ketä"  kautta aikain! Länsimurteisiin olen sen aina yhdistänyt.

Mutta mistä tulee "alkaa" -verbin kummallinen taivutus "alkasin" (siis pitäisi olla "aloin")?

Vierailija
195/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen noista "kokoustaa" ja "raskautua"', että nehän on oikein hyviä. Yhdellä sanalla kätevästi ilmaistu kankea sanonta. Pitää kokous ja tulla raskaaksi?! Ei nuo ole yhtään aitoja. Kielen pitää muuttua ja saa muuttua ja mielellään keksitään uusia suomalaisia sanoja eikä kaikki väännetä englannista.

Vierailija
196/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

''Taakke''.  (taakse)

Terveisiä lahtelaisille.

Vierailija
197/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:47"]

Turussa ainakin on sanottu "ketä"  kautta aikain! Länsimurteisiin olen sen aina yhdistänyt.

Mutta mistä tulee "alkaa" -verbin kummallinen taivutus "alkasin" (siis pitäisi olla "aloin")?

[/quote]

Olet oikeassa. Sekoitin tuon murrepiirteen erääseen toiseen, joka on Lahden - Kouvolan seudulta.

Vierailija
198/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää suunnattomasti, kun sanotaan esim. minulla alkoi ärsyttää/kiinnostaa. Tuo on mielestäni yleistynyt viime aikoina, ehkä se on joku murre, mutta ärsyttävää silti.

Vierailija
199/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen "5 vuotias" oli yleisempi virhe, nykyään iltapäivälehdissä viljellään päinvastaista lähes aina kun mahdollista. "30-vuotta sitten", "4-kiloa painava". Tuo ärsyttää nykyään melkein enemmän kuin "5 vuotias", koska sitä näkee nykyään niin usein, että selvästi monet ammatikseen kirjoittavatkin ovat alkaneet uskoa yhdysmerkillisen version olevan oikein. Raivostuttavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi