Tämän takia minä keskituloisena en nyt kuluta
Olemme mieheni kanssa molemmat keskituloisia, meillä on 1 lapsi ja työt vakaalla alalla. Minulla olisi periaatteessa varaa kuluttaakin, mutta sen sijaan säästän urakalla. Mieheni tekee samoin. Miksikö?
1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon.
2. Minä en luota enää siihen, että yhteiskunta huolehtisi hädän hetkellä. Terveydenhuoltoa on heikennetty ihan valtavasti viimeisen 7 vuoden aikana, kun olen joutunut puhjenneen autoimmuunisairauden vuoksi siellä asioimaan. Nykyisin minulla menee n. 1000 euroa vuodessa lääkkeisiin/terveydenhuoltokuluihin yksityiselle. Tulevaisuudessa voi olla, että en saa edes sitä vähää apua julkisesta terveydenhuollosta, mitä nyt saan. Säästänkin sen takia, että pystyn tulevaisuudessa huolehtimaan omista ja lapsen terveydenhuoltokuluista, mikäli palvelut yhä heikkenevät. Säästäminen myös auttaa selviämään sen yli, jos sairauteni vuoksi joutuisin jäämään pidemmälle sairauslomalle.
3. Haluan varautua siihen, että pärjään, jos puoliso sattuisi kuolemaan. Tiedän työnkin puolesta, miten valtava kriisi puolison menettäminen on. Siksi olemmekin puolison kanssa säästäneet ja mitoittaneet asuntolainan niin, että puolison sairastuessa vakavasti/kuollessa toinen selviäisi asuntolainasta ja lapsen kanssa voisi jäädä nykyiseen kotiin. Nykyinen koti valittiin toki pienemmäksi ja halvemmaksi, kuin mitä keskivertoperheet asuinalueellamme valitsevat. Eli olemme jo tinkineet siinäkin, että emme ottaneet isoa asuntoa ja niin suurta asuntolainaa kuin tuloillamme olisimme saaneet.
Kommentit (89)
Sama.
Enkä luota siihen, että joskus tulisi perintöäkään. Vanhemmilla siis on vakaa talous, mutta omaisuus saattaa humpsahtaa hoivakotimaksuihin ja muihin tulevina vuosikymmeninä.
Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata.
Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla.
En ole lopettanut kuluttamista. Säästöjä on siitä huolimatta.
Samat syyt 1-3.
Syy 4. Jouduin irtisanotuksi. Ei ole varaa.
"1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon."
On kuitenkin olemassa välimuotoja sen välillä että istuu kahviloissa joka päivä ja että ei istu koskaan.
Jos esim. käy kahvilassa ja ravintolassa kerran kuussa niin se tuskin kenenkään taloutta kaataa mutta tuo jo palveluihin käytettyä rahaa selvästi isommaksi.
Nykyhetken ongelma on siis se että ihmiset ovat lyöneet sinun laillasi hanat kokonaan kiinni eivätkä vain järkevöittäneet kulutustaan kuten olisi kannattanut, ainakin siis kansantalouden kannalta.
Minä kulutan kaikkeen mitä mieleni tekee ja silti jää useampi tonni kuukautta kohti säästöön. Toki sen saisin kulutettua jos ostaisin järjettömästi jotakin jota en halua tai lahjoittaisin pois. Saan kuitenkin eniten mielihyvää sijoittamalla sen pörssiin.
Vierailija kirjoitti:
"1. Monista asioista on tullut ihan älyttömän kalliita. En näe mitään järkeä siinä, että suklaalevy maksaa 4,5 euroa ja kahviloiden hinnat ovat jo luokkaa kahvi + leivos yli 10 euroa. Järkevämpää on ostaa kahvipulla marketista ja keittää kahvit kotona/töissä. Moni kollegani syö usein ulkona ravintoloissa/kahviloissa ja ihmettelee, miten rahaa ei jää säästöön. Minä en ihmettele, hintatasosta on tullut monissa paikoissa ihan posketon."
On kuitenkin olemassa välimuotoja sen välillä että istuu kahviloissa joka päivä ja että ei istu koskaan.
Jos esim. käy kahvilassa ja ravintolassa kerran kuussa niin se tuskin kenenkään taloutta kaataa mutta tuo jo palveluihin käytettyä rahaa selvästi isommaksi.
Nykyhetken ongelma on siis se että ihmiset ovat lyöneet sinun laillasi hanat kokonaan kiinni eivätkä vain järkevöittäneet kulutustaan kuten olisi kannattanut, ainakin siis kansantalouden kannalta.
Ehkäpä suurin osa ihmisistä on kuitenkin järkevöittänyt. Ehkäpä ap:kin saattaa joskus istua siellä kahvilassa. Oletettavastikin näin koska on tietoinen hintatasosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kulutan kaikkeen mitä mieleni tekee ja silti jää useampi tonni kuukautta kohti säästöön. Toki sen saisin kulutettua jos ostaisin järjettömästi jotakin jota en halua tai lahjoittaisin pois. Saan kuitenkin eniten mielihyvää sijoittamalla sen pörssiin.
Sä oot sitten suurituloisempi kuin ap tai keskivertoihninen noin yleensä.
Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Toivottavasti aloittaja puolisonsa kanssa kuitenkin käyttää rahaa kunnollisiin henkivakuutuksiin. Vakuutussumman pitäisi kattaa asuntolainan määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Jos kaikki ajattelisi samanlailla kuin sinä niin täällä Suomessa ei olisi mitään ja ei toimisi mikään.
Kuoleman varalle otetaan henkivakuutus. Itsellä on lainan kokoinen.
Minä olen kuluttanut normaalia enemmän, sillä ostin kesämökin. Muuten elän säästeliäästi, niin kuin aina. On viisasta kuluttaa siihen mikä on halpaa ja nyt kiinteistöt ovat todella halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina vertaillut kilo-/litrahintoja mutta kaupasta ostan edelleen sitä mitä haluan. Jos haluan suklaata, ostan suklaata.
Noihin kauhuskenaarioihin taas olen varautunut vakuutuksilla.
En ole lopettanut kuluttamista. Säästöjä on siitä huolimatta.
Ei noin saa sanoa. Ainoa sosiaalisesti hyväksyttävä tapa toimia tällä hetkellä on lopettaa kaikki kuluttaminen. Koska hallitus.
Heh, huvittaa joka kerta kun vedotaan suklaan ja kahvipullan hintaan. :D Ap, mitali on jo postissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Meinaatko että siellä Sveitsissä joku tarjoaa sulle hoidot ja morfiinit ilmaiseksi vastikkeetta? Mietis uudelleen. Kyllä sun nimenomaan kannattaa jäädä tänne komminismia hipovaan yhteiskuntaan jossa kaikki on yhteistä.
Meillä on taloyhtiössä tulossa isoja remontteja. Ensi vuodelle esim n. 20 000 pihakansiremppaa. Kyllä nämä työllistää. Aika paljon on remontteja Suomessa meneillään nytkin
Periaatteessa ihan järkevää toimintaa, mitä moni tekee. Aptä tuntuu kuitenkin ohjailevan joku eksistentialistinen kauhu/kuoleman pelko, mikä ei ehkä hellitä hyvinäkään aikoina. Taivas putoaa kumminkin niskaan. Ei kaikkeen pahaan voi kumminkaan varautua ap, ei elämää saa täysin hallintaansa.
Itse leikkasin budjetin minimiin kun Sanna Marin toteutti oppositiossa vastustamansa Aktiivimalli 2 Pohjoismaisen työnhaun mallinsa. Se oli selkeä viesti hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vain tyhmä kuluttaa nyt, jos on mahdollista säästää. Potkut voi tulla koska tahansa.
Sitten kun saat potkut joudut kuluttamaan kaikki säästösi ennen kuin saat penniäkään tukia.