Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7621)

Vierailija
1/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään hirveästi varautumusajatuksesta ja jo koulikäisenä laosena Veikko Huovisen Hamsteri teki vaikutuksen.

Kun sain vauvan, hastrasin kotiin outoja juttuja kuten hammastahnaa ja hygieniatarvikkeita. Nyt olen hastrannut saippua-wc-paperiperusjuttuja, mutta myös transistoriradio, pattereita, taskulamppuja, kynttilöitä ja tulitikkuja, särkylääkkeitä ja vitamiineja.

Mökille halusin sisustustakan sijaan kamiinan, jossa on keittoliesi. On myös kaivo ja puucee. Vettä ei ole missään, se on iso puute, pitäisi hankkia. Myös auton tankki pitäisi muistaa pitää täytenä. Kerrostalon vintille pitäisi ostaa varastoon halpis kuivakäymälä, siihen myös muovipusseja. Desinfiointiaineet ovat tärkeitä myös ja ensiaputarvikkeet. Harmittaa että lääkkeitä ei saa nykyään enää pidemmäksi sjaksi kerrallaan, mulla on perussairaus ja tarvitsisin niitä.

Mulla on asuntovaunu, se tuntuu turvalliselta, voi majoittua siinä missä vaan.

Vierailija
2/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä... 

Ajattelin että alan vähitellen listata ja hankkia juuri näitä jokapäiväisessä elämässä tarvittavia asioita (vessapaperi, nenäliinat, patterit, sulakkeet, tulitikut, saippua jne.) sekä lääkkeitä yms (särkylääkkeet, laastarit, ensiaputarvikkeet, käsidesi jne.) ja  elintarvikkeita / vettä (kaikkea mitä voi säilöä, myös koirille. ). 

En tiedä miksi tämä nyt mietityttää, ehkä olen tulossa vanhaksi. Ennen nimittäin naureskelin kaikille kotivara- asioille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan oikealla asialla. Ei todellakaan tarvita edes mitään tuomiopäivää tai zombiapokalypsiä, kun elämä saattaa asuinpaikasta riippuen mennä hyvinkin hankalaksi jo pelkän kesä tai talvimyrskyn takia. Jatkuvastihan on Savossa tuhansia koteja ilman sähköä jne. Selviää kyllä varmasti, mutta paljon mukavampaa olisi jos edes jotain olisi mietitty valmiiksi.

Kaupunkiasujaakin auttaa kivasti se, että kaapista löytyy aina jotain hyvää syötävää ja sellaista, jos vaikka yllättävä norovirus yllättää tai muuten kaupoille pääsy on estynyt.

Vierailija
4/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän koronsviruksen takia ei varmaan tarvita kotivaraa, mutta muuten masnpuolustuksellisesti sitä suositellaan ihsn kaikille. Lue Ilkka Remeksen Jäätyvä helvetti, se auttaa hahmottamaan poikkeusolojs arkielämässä.

Vierailija
5/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät kantolaitteet kannattaa muistaa hankkia. Rinkat, isot reput jne. Auttaa silloin jos joutuu jättämään kotinsa ja tarviketta olisi hyvä saada mukaan. Tilapäismajoittumisvälineet listalle myös! Lämmin teltta ja makuupussi on kullan arvoista siinä vaiheessa, jos evakkotielle tai muuten taivasalle joutuu.

Yksinäisiä korpiteitä ajaville autoon on hyvä laitella kaikenlaista siltä varalta että matka katkeaa ja apu saapuu sitten joskus kun on saapuakseen. Jotain syömistä, juomista, lämmitysvehkeet jne.

Vierailija
6/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.

Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi. 

Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.

aika random-aihe, sanoisin.

Vierailija
7/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu ajatukseen kotivarasta eli meillä on aina ollut muutaman viikon ruoat kotona. Samaa olen jatkanut aikuisena itse. Ei tuo pidemmän päälle olisi kovin monipuolista, mutta monet kerrat olen sairastumisen tai pitkältä reissulta myöhään kotiin palaamisen jälkeen ollut kiitollinen kotivarasta. Eipä noiden tarvitse ihmeellisiä olla ja mielellään normikäytössä kuluvia, että ei tarvitse vahtia päiväyksiä. Joskin kuiva- ja säilykemuonissa on parasta ennen eikä käytettävä viimeistään päiväys. Meillä kotivaraan kuuluu mm. hapankorppuja, soijarouhetta, papuja, hedelmäsäilykkeitä, tonnikalaa, pastaa ja erilaisia puuroaineksia. Myös lääkekaappi pidetään päivitettynä. Oikeastaan suurin puute on vähäinen nestemäärä. Yleensä vain pari litraa jotain huoneenlämmössä säilyvää. Toisaalta vedenjakelu järjestetään todella nopeasti todennäköisimmissä ongelmatilanteissa eli isolla kannellisella vesiastialla pääsee pitkälle.

Vierailija
8/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon käteistä ja auton tankki täynnä bensaa että pääsee vaaran uhatessa ajamaan vaikka Ruotsiin/Norjaan. Ajoissa tietysti pitää lähteä että ehtii ennen rajojen sulkemista.

Vierailija
9/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset on jo laatineet meille kotivara-listan, ei tarvi keksiä atomikelloa uudelleen.

Mutta mitä muuhun tulee, varautuminen riippuu täysin siitä, millaisen katastrofin kuvittelee tulevaksi. 

Onko se hyökkäys: tarvitaan aseita ja muureja. Onko se nälänhätä: tarvitaan kanala ja kasvimaa. Onko se sähkökatko: tarvitaan kaasuliesi ja kynttilöitä.

Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti. 

Ap

Vierailija
10/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisimman paljon käteistä ja auton tankki täynnä bensaa että pääsee vaaran uhatessa ajamaan vaikka Ruotsiin/Norjaan. Ajoissa tietysti pitää lähteä että ehtii ennen rajojen sulkemista.

Mutta jos on perhe hajallaan täällä... olis helppoa jos olisi yksin tai korkeintaan kaksin.

Vierailija
11/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varauduttu bug-in ja bug-out tilanteisiin kohtuu perusteellisesti. Eli siis tilanteisiin, joissa joutuu joko linnoittaitumaan kotiin tai evakuoitumaan. Joka ihmisellä on oma bug out bag, eli evakkoreppu, joka otetaan mukaan jos tulee äkkilähtö. Repussa on 72 tunniksi selviytymistarviketta: ruokaa, juomaa, vaatetta, majoitetta, ensiapua, rahaa.

Vierailija
12/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asevarasto on kaikista tärkein. Millään kotivaralla, omalla kaivolla tai milään muullakaan ei ole kriisitilantilanteessa mitään merkitystä, jos et  voi puolustaa varautumistasi niitä vastaan, jotka eivät varautuneet. Tietenkin pitää myös osata käyttää omistamiaan aseita. Kivääri tai haulikko on ihan turhia, jos et osaa ampua niillä.

Vierailija
13/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on perhe hajallaan täällä... olis helppoa jos olisi yksin tai korkeintaan kaksin.

Totta tuokin tietysti. Itselläni ei ole perhettä, vain yksi ystävä jonka ottaisin mukaan jos hän haluaisi lähteä matkaan kanssani.

Vierailija
14/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asevarasto on kaikista tärkein. Millään kotivaralla, omalla kaivolla tai milään muullakaan ei ole kriisitilantilanteessa mitään merkitystä, jos et  voi puolustaa varautumistasi niitä vastaan, jotka eivät varautuneet. Tietenkin pitää myös osata käyttää omistamiaan aseita. Kivääri tai haulikko on ihan turhia, jos et osaa ampua niillä.

Eli revolverista ja pistoolista on enemmän apua, jos niillä ei osaa ampua?

Vierailija
15/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ylimalkaisesta ja nihilistisestä vastauksestasi, näitä mainitsemiasi kysymyksiä tässä nimeomaan yritetään pohtia. Itselläni ollut juuri kaltaisesi ylenkatsova ja vähättelevä asenne näihin päiviin asti. 

Ap

...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.

Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt. 

Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna. 

Mikä ap susta on meidän pahin uhka? 

Vierailija
16/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasunto Helsingin keskustassa ei juuri survivalistia suosi. Jos vesi, lämpö ja sähkö katkeaisi, ei täällä pitkään pärjäisi. Ei pelkällä vesitonkalla ja kuivamuonalla pitkälle pötkisi.

Jos kriisi tulisi, lähtisin mökille. Se lämpiää puilla, sadevettä voi juoda tai talvella sulattaa lumesta. Järvestä saa kalaa, kasvimaasta vihanneksia ja metsästä marjoja ja sieniä. Metsästääkin voisi. Aurinkopaneleista saa sähköä ja lisäksi siellä on aggregaatti.

Totuuden nimissä täytyy sanoa, etten usko moista kriisiä kohtaavani. Niinpä suurimmat huolenaiheet ovat terveyden tai työpaikan menetys. Niitä vastaan on säästöjä ja sijoituksia.

Vierailija
17/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten varmasti kaikki tarvittava löytyy, mutta käteistä ja lääkevarastoa voisi pitää jemmassa

Vierailija
18/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

...uups. Taisin ilmaista itseäni huonosti. Olen oikeasti pahoillani, ap. Ei ollut tarkoitus ylenkatsoa, koska aloituksesi on hyvä.

Mut tää on aika hankala aihe, jos ei tiedä mihin on varautumassa. Halusitko siis keskustella siitä, että mikä on sellainen realistinen uhka, johon kannattaa varautua? Koska se on erittäin hyvä kysymys, ja sitä olen perheeni kanssa itsekin miettinyt. 

Kotivara on itsestäänselvyys, mutta mitä sen lisäksi? Aiempi sanoi, että tarpeeksi bensaa, että pääsee Norjaan. Mulla on reitti jo kartalta katsottuna. 

Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia. 

Vierailija
19/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos selventävästä vastauksestasi. Minä kyselen, koska edes tuo kotivara ei ole ollut itsestäänselvyys. Olen lähinnä hekotellut moisille ajatuksille. Nyt mieli on muuttumassa (ikää yli 40, nuoruuden huolettomuus ilmeisesti väistymässä jne.) En edes tiedä mikä mielestäni olisi pahin uhka. Ydinonnettomuus tai pandemia. 

Kiitos ettet suuttunut :D

Jos listaan mun pahimpia skenaarioita, ne olisi ehkä 

-maanlaajuinen pitkä sähkökatko (sis. pankkikorttilaitteiden lamaannuksen)

-netin kaatuminen

-pandemia

-joku maailmankauppaan vaikuttava iso ongelma (pandemia, poliittinen hässäkkä), mikä lakkauttaa elintarviketuonnin

-vihamielisen valtion hyökkäys, okei tätä ei melkein uskalla ajatella

Sähkökatkosta selviää puulämmityksellä, käteisellä, kotivaralla, lääkevarastolla, omalla kaivolla.

Pandemia, sama juttu, eristäytyminen maalle, jossa kotivara jne.

Muihin ongelmiin vastaus on Norja. Ehkä.

Vierailija
20/7621 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään survival-taitoja eikä kotivaraa. Tuttavallani on. Jos tulisi outbreak, menisin pimpottamaan hänen ovikelloaan. Yksi kaverinikin ehkä tulisi sinne.