Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä hetkellä muodissa olevia kielioppivirheitä:

Vierailija
27.08.2014 |

- Päivämäärän kirjoittaminen ilman kuukauden jälkeen tulevaa pistettä, esim. 1.9

- Omistusliitteen puuttuminen, esim. minun auto, minun Sonera, hänen koti

- Ihmeelliset mukayhdyssanat, esim. kaunisnainen, pääkipeä

Kommentit (199)

Vierailija
2/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää nämä:

- "ja ei" (-> eikä)

- "lihosin" (-> lihoin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:59"]

http://grundtvux.internetix.fi/fi/sisalto/liitteet/aidinkieli/harjoituksia/oikeinkirjoitusharjoitus1.htm

Saatteko te noi kaikki oikein?

[/quote]

Kyllä, helppoja olivat. Noissakin tosin monet tekee virheitä...

Vierailija
4/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:41"]

Selkeästi vai selvästi.

[/quote]

Tätä viljellään tosiaan paljon. Lähes kaikki asiat, jotka ennen olivat selviä ovat nykyään selkeitä.

Vierailija
5/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:31"]

Tuo "minun auto" saa kyllä karvat pystyyn, näyttää vaan niin hirveältä. Mistähän ihmeestä kyseinen tapa on peräisin? Kukaan ei edes puhu noin, joten ei voi selittyä puhekielisyydellä.

[/quote]

Mikä? Miten ihmiset puhuu? "Minun autoni, meidän koulumme, heidän kotinsa"?

[/quote]

Puhuttaessa sanotaan usein "mun auto", jolloin ilmaus on yhtenevän puhekielinen. Minun auto on kirjakielen ja puhekielen kieroutunut ja perverssi risteytys.
[/quote]

mutta entäs ne murteet, joissa ei käytetä muotoa "mun"? Esim kainuun suunnilla ei todellakaan käytetä tuota mun, mutta ei myöskään sanota "minun autoni" vaan ihanvaan minun auto.. Tosin se minun on sitten vähän sellainen "leveän" kuuloinen..
Nimim. Puoliso ja iso osa sukua Kainuusta..

Vierailija
6/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää juttu vaikuttaa aika pahalle." EI. Ei pahaLLE, vaan pahaLTA. Kuka se paha muuten on, keltä se juttu vaikuttaa?

Vierailija
7/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:28"]

Kuulostaa / näyttää / tuntuu jollekin. Eli allatiivin käyttäminen silloin kun ablatiivi olisi oikein. (Pitäisi siis olla joltakin). 

Omassa kotona. Se on omassa kodissa tai ihan vaan kotona.

Raskautua = tulla raskaaksi.

Pystyä / kyetä tehdä. Oikea muoto on tekemään.

Olla-verbin poisjättö: "Lapsella kuumetta tänään, jäänkö kotiin hoitamaan?" Otsikkokieltä - sopii siis otsikkoon, ei leipätekstiin eikä puheeseen.

"Soitan siskolleni, koska miehensä on insinööri." Eli pronomini puuttuu, pitäisi olla hänen miehensä. 

[/quote]

Noi on kyl hyvii kaikki, nopeuttaa viestintää.

Vierailija
8/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:41"]

Aika muuttuu, kieli muuttuu. Suomen kieltä kun on sangen kätevä muokata uusiin sanoihin kun haluaa ilmaista jotakin mihin vanha kieli ei taivu.

[/quote]

Totta :)

http://kirlah-kielet.blogspot.fi/2009/04/vanhoja-kielen-muotoja.html

Vierailija
9/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioida kun tarkoitetaan huomioon ottamista.Nämä ilmaisut eivät suinkaan ole synonyymeja toisin kuin monet luulevat. Ottakaa tämä huomioon jatkossa!

Vierailija
10/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:29"]

No mistä nämä sitten tulevat?

- potkein (potkin)

- sovein (sovin)

- mietein (mietin)

- kotoota (kotoa)

- etsein (etsin) jne.

Oi v*ttu sentään, sattuu silmiin ja korviin tuo taivutus!

[/quote]

Miksi? Tuossa asiassa porilainen on pioneeri. Häntä ärsyttää, jos verbistä ei saa selville, puhutaanko preesensissä vai imperfektissä. Siksi siihen imperfektiin lisätään selkeyttävä e-kirjain. Te muut olette epätarkkoja hutiluksia, joita pitää sivistää.

Vierailija
11/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut bloggaajat sanovat ''ihanus'', eikö siinä pitäisi olla kaksi u-kirjainta? Imelää.

Vierailija
12/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:21"]

Ennen "5 vuotias" oli yleisempi virhe, nykyään iltapäivälehdissä viljellään päinvastaista lähes aina kun mahdollista. "30-vuotta sitten", "4-kiloa painava". Tuo ärsyttää nykyään melkein enemmän kuin "5 vuotias", koska sitä näkee nykyään niin usein, että selvästi monet ammatikseen kirjoittavatkin ovat alkaneet uskoa yhdysmerkillisen version olevan oikein. Raivostuttavaa.

[/quote]

Niinpä. Veikkaan, että 5 vuotias johtuu siitä, että on niin vakiintunut se väärä käsitys jo, että kun joku on sitten huomauttanut virheestä, sen korjaaminen ei enää onnistu oikein, vaan kirjoitetaan kaikki ilman väliviivaa sitten. Ajatus ei taivu mukaan, kun ei ymmärretä adjektiivin ja substantiivin eroa. Tähän se johtaa, kun kielenhuoltajat lusmuavat liberaaliuttaan. Kun virheiden annetaan vakiintua, ne muuttavat asumaan ihmisten kielitajuun.

Vierailija
13/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:15"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:28"]

Kuulostaa / näyttää / tuntuu jollekin. Eli allatiivin käyttäminen silloin kun ablatiivi olisi oikein. (Pitäisi siis olla joltakin). 

Omassa kotona. Se on omassa kodissa tai ihan vaan kotona.

Raskautua = tulla raskaaksi.

Pystyä / kyetä tehdä. Oikea muoto on tekemään.

Olla-verbin poisjättö: "Lapsella kuumetta tänään, jäänkö kotiin hoitamaan?" Otsikkokieltä - sopii siis otsikkoon, ei leipätekstiin eikä puheeseen.

"Soitan siskolleni, koska miehensä on insinööri." Eli pronomini puuttuu, pitäisi olla hänen miehensä. 

[/quote]

Noi on kyl hyvii kaikki, nopeuttaa viestintää.

[/quote]

Tuossapa kiteytyikin hyvin nykypäivän ongelma minun mielestäni. Pitää olla nopeaa, tehokasta, vaivatonta! Ihan sama vaikka olisi vähän virheellistä, kunhan vain sekuntiakaan ei hukata!

Vierailija
14/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, kun koiraa sanotaan koiruudeksi. Siis että "minä ja koiruus tullaan kylään". Pojat tekee joskus koiruuksia, mutta koira on koira tai koiruli tms.

Vierailija
15/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorten keskuudessa etenkin nykyään korostuu puhekielessä sana lähtä. 
Mun pitää lähtä kotiin 

Vierailija
16/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:33"]nuorten keskuudessa etenkin nykyään korostuu puhekielessä sana lähtä. 
Mun pitää lähtä kotiin 
[/quote]

ja eräs tuttu lukee lehtä :( kas, kun ei katsele tähtä taivaalla..

Vierailija
17/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärri ja kärriin (=ostoskärryyn!).

MIKÄ HITON KÄRRI??????

Vierailija
18/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:59"]

http://grundtvux.internetix.fi/fi/sisalto/liitteet/aidinkieli/harjoituksia/oikeinkirjoitusharjoitus1.htm

Saatteko te noi kaikki oikein?

[/quote]

No todellakin, vaikuttaa siltä että tuo harjoitus olisi tehty sellaisille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Tai peruskoululaisille.

Vierailija
19/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:42"]

Kärri ja kärriin (=ostoskärryyn!).

MIKÄ HITON KÄRRI??????

[/quote]

Murteellinen sana. Äitini on aina puhunut kärrinpyöristä, hän on kotoisin Lappeenrannasta.

Vierailija
20/199 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstareita kirjoittaessa jätän laiskuuttani joskus tuon kuukauden jälkeen tulevan pilkun pois (vaikka minua häiritseekin kun tiedän, että se on väärin). Tämä siitä syystä, että päivämäärä on yleensä keskellä lausetta ja fiksu känny heittää aina ison kirjaimen pisteen jälkeen tulevaan sanaan. (Ja ei, en käytä ennakoivaa tekstinsyöttöä.)

Moni ei osaa teititellä yksittäistä ihmistä: "Mitä olette TEHNEET kesälomalla?" Oikein olisi: "Mitä olette tehnyt kesälomalla?" Tehneet viittaa useampaan ihmiseen.

Unohdetaan varsinkaan-sanan olemassa olo! Esim. "En aio mennä uimaan, VARSINKIN kun sää on niin huono." Oikein olisi: En aio mennä uimaan, varsinkaan kun sää on niin huono. Tätä näkee todella paljon, raivostun joka kerta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi