Tällä hetkellä muodissa olevia kielioppivirheitä:
- Päivämäärän kirjoittaminen ilman kuukauden jälkeen tulevaa pistettä, esim. 1.9
- Omistusliitteen puuttuminen, esim. minun auto, minun Sonera, hänen koti
- Ihmeelliset mukayhdyssanat, esim. kaunisnainen, pääkipeä
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:46"]
Eköhän siinä ole haettu pelkästään palvelulle jonkinlaista nimeä eikä niinkään kieliopillisesti pätevää ilmaisumuotoa. Kuluttajista voisi kuulostaa hieman oudolta pitkä versio "Minun Sonerani" ja onhan se layoutissa myös tilaa vievä.
[/quote]
Lisäksi 50 % kansalaisista alkaa luulla, että firman nimi on Sonerani.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:33"]
Substantiivitauti yleistyy... Esim. juuri bongattua Onnibussin varausjärjestelmästä: Suorita Haku. Vieläpä juuri noin kirjoitettuna!
Ihan yksinkertaisesti tuon olisi voinut ilmaista verbillä ("hae").
Ällöttää myös sanan "liittyen" ylenmääräinen viljely. "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheeseen liittyen." Suomen kielessä on sijamuodot, joita voi myös käyttää. Oikeammin siis: "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta."
[/quote]
Ja ehkä pahimpana kaikista: suorittaa jonkun toimesta! "Urakka suoritetaan yhtiön X toimesta." Hrrrrrrrrrrr.... Eikä tuota käytetä enää pelkästään virallisissa yhteyksissä (hemmetin kapulakieli!), vaan ainakin keskustelupalstoilla tuo on yleistynyt tosi paljon. "Miehiä halveksutaan naisten toimesta."
[/quote]
Toimestani tullaan kohta suorittamaan ruokailua...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:33"]
Substantiivitauti yleistyy... Esim. juuri bongattua Onnibussin varausjärjestelmästä: Suorita Haku. Vieläpä juuri noin kirjoitettuna!
Ihan yksinkertaisesti tuon olisi voinut ilmaista verbillä ("hae").
Ällöttää myös sanan "liittyen" ylenmääräinen viljely. "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheeseen liittyen." Suomen kielessä on sijamuodot, joita voi myös käyttää. Oikeammin siis: "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta."
[/quote]
Ja ehkä pahimpana kaikista: suorittaa jonkun toimesta! "Urakka suoritetaan yhtiön X toimesta." Hrrrrrrrrrrr.... Eikä tuota käytetä enää pelkästään virallisissa yhteyksissä (hemmetin kapulakieli!), vaan ainakin keskustelupalstoilla tuo on yleistynyt tosi paljon. "Miehiä halveksutaan naisten toimesta."
[/quote]
Toimestani tullaan kohta suorittamaan ruokailua...
[/quote]Ai, itsehän en enään syö, koska kylläisyys.
kumpa, niimpä, aijon, teijän...mutta pahinta on kun joku juo ekspressoa
En vaan kestä.
Vittu- sanan jättäminen pois virkkeestä. Siihen on vittu tässäkin theardissa, (ei mikään vitun thread, säie tai lanka), syyllistynnä jok'ainoo sielu. Se on theard, se on internetin historiassa kirjoitettu vain kerran oikein, Muropaketissa. Vai olenko erehtynyt? Olen, jatkossa punnaan sanani paremmin.
vavva kauvan lavvantai
Puhekielessä menee, mutta näyttää järkyttävältä kirjoitettuna.
Onpi, vaikka pitäisi olla ompi.
Tuo onpi jyllää varmaan siksi, että kirjoitetaan onpa eikä ompa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:33"]
En pysty kävellä.
[/quote]
Ok, harmi, mutta tässä osiossa käsitellään kielioppivirheitä, käytä parempaa osiota tai aloita uusi keskustelu, kiitos.
[/quote]
Ja tuoko ei muka ole kielioppivirhe? Joo, en pysty ymmärrä.
Mun mielestä toi takaata ja myös kotoota tai jopa kotoonta on viehättäviä ja heijastelevat kielemme varhaisempia vaiheita ;-P Noista muodoista täytyy pitää kiinni!
Minäkin pidän savolaismurteista kotoisin olevasta eksessiivisijasta ja käytän sitä jokapäiväisessä puheessani. Sitä on suositeltu otettavaksi käyttöön yleiskielessäkin.
Eksessiivi on nk. suomen kielen kuudestoista sija, jonka pääte on -nta tai -ntä, ja sillä voidaan kuvata henkilön lakkaamista olemasta jotakin, joksi hän tuli aiemmin. En osaa selittää paremmin, mutta voitaisiin sanoa esimerkiksi: "Hänet valittiin presidentiksi, hän toimi presidenttinä ja erosi presidentintä."
Itse aiheeseen: anglismit ovat ärsyttäviä. "Tää on just iisii," "Oota mä rekordaan tän," ja "Toitsä sen boksin?"
Perhanan uudistus ei anna edes kappalejakoa tehdä normaalisti! -103
Normimeininki = normaali meininki
Normi = normaali (vaikka näin ei siis ole).
Normihan tarkoittaa sääntöä
Yksikön ja monikon iloinen sekoittaminen imperatiivissa. Pysyköön kotona. Pysykööt kotona. Niin, kumpikohan on yksikkö, kumpi monikko?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:31"]
Tuo "minun auto" saa kyllä karvat pystyyn, näyttää vaan niin hirveältä. Mistähän ihmeestä kyseinen tapa on peräisin? Kukaan ei edes puhu noin, joten ei voi selittyä puhekielisyydellä.
[/quote]
Minun mamu-mieheni oli suomen kielen kursseilla, ja siellä ihan opetettiin noin, uskomatonta kyllä!
50-kymppinen tässä valittaa että, yhdys sana virheet ovat aikayleisiä. Ja pilkut jätetään pois sieltä mihin ne kuuluisivat ja sitten niitä tungetaan, vääriin paikkoihin kuten lauseenvastikkeiden jälkeen. Ketä enää viitsii opiskella kieli oppia?
"5 vuotias".
Itselläni pyörii tälläkin hetkellä Finnmatkojen mainosbanneri AV:n etusivulla ja ko. mainoksen laatija on kyllä nukkunut äidinkielen tunneilla. Miten noita uskomattomia kirjoitusvirheitä päätyy mainoksiin asti? "3-5 vuotiaille lapsille".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:31"]
Tuo "minun auto" saa kyllä karvat pystyyn, näyttää vaan niin hirveältä. Mistähän ihmeestä kyseinen tapa on peräisin? Kukaan ei edes puhu noin, joten ei voi selittyä puhekielisyydellä.
[/quote]
Minun mamu-mieheni oli suomen kielen kursseilla, ja siellä ihan opetettiin noin, uskomatonta kyllä!
[/quote]
Oikeasti!? MIKSI? Eihän tuota nyt kuitenkaan ole missään hyväksytty oikeaksi muodoksi? Ketkä niitä kursseja pitää?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:21"]
"5 vuotias".
Itselläni pyörii tälläkin hetkellä Finnmatkojen mainosbanneri AV:n etusivulla ja ko. mainoksen laatija on kyllä nukkunut äidinkielen tunneilla. Miten noita uskomattomia kirjoitusvirheitä päätyy mainoksiin asti? "3-5 vuotiaille lapsille".
[/quote]
En tiedä, ei ketään kai kiinnosta tarkistaa niitä. Luulen, että jotkut miettii sitä estetiikan kannalta myös, kun ei vaan ole kiinnostusta saati kykyä miettiä kielen kannalta. Ehkä esim. tuo Finnmatkojen mainos on tuollainen siksi, että jonkun mielestä "näyttäis niin ikävältä jos on paljon viivoja siinä". Tottakai voi olla kyse myös kieliopin osaamattomuudesta, varmaan todennäköisesti onkin.
Kaupoissa näkee usein plakaateja, joissa lukee vaikkapa
"TONNI
KALA
PURKKI
1€"
Tuollaisia nähdessäni mietin, että onko kenties mietitty "estetiikkaa" ja ajateltu, että paljon kivemmalta näyttää kun ei oo mitään viivoja siinä. (Ei muuten näytä.)
''Juurikin''.
Tätä viljellään nykyään nuorekkaiden toimittajien keskuudessa, mediasta riippumatta.
"Ai ketä sulle soitti?"
"Kattosin sitä et mitä helvettiä"
Ainoat murreilmaukset, jotka kirvoittavat välittömän raivon.
Kuluttajista voisi kuulostaa hieman oudolta pitkä versio "Minun Sonerani"
[/quote]
Kieli oppi vammaisista kuluttajista ehkä. Niistä samoista, joiden mielestä 1.9. näyttää oudolta mutta 1.9 ei.