Tällä hetkellä muodissa olevia kielioppivirheitä:
- Päivämäärän kirjoittaminen ilman kuukauden jälkeen tulevaa pistettä, esim. 1.9
- Omistusliitteen puuttuminen, esim. minun auto, minun Sonera, hänen koti
- Ihmeelliset mukayhdyssanat, esim. kaunisnainen, pääkipeä
Kommentit (199)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:07"]
"Nainen ei suostu tekemään kaikkia kotitöitä yksin, KOSKA FEMINISMI."
"Kunnianloukkaussyyte rapsahti, KOSKA RASISMI."
Näitä käyttävät etenkin persut, sekä IT-nörtit.
[/quote]
Noi ilmaisut tulee jostain Ylilauta-kulttuurista. Kätevää tuo "koska UGH", koska näin ei tarvitse edes miettiä, mitä haluaa sanoa, saatika yrittää perustella sitä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:33"]
En pysty kävellä.
[/quote]
Ok, harmi, mutta tässä osiossa käsitellään kielioppivirheitä, käytä parempaa osiota tai aloita uusi keskustelu, kiitos.
[/quote]
mikä tämä on ellei kielioppivirhe? Pysty kävelemään on oikea muoto.
Kaikki nää kikkailut kirjaimilla
- Yle Uutiset , Tartu Mikkiin ( tai Mikkoon), KokoTeatteri, SanomaWSOY ( onneksi historiaa),
- Vieläkö On Villi Hevosia
Kuulostaa / näyttää / tuntuu jollekin. Eli allatiivin käyttäminen silloin kun ablatiivi olisi oikein. (Pitäisi siis olla joltakin).
Omassa kotona. Se on omassa kodissa tai ihan vaan kotona.
Raskautua = tulla raskaaksi.
Pystyä / kyetä tehdä. Oikea muoto on tekemään.
Olla-verbin poisjättö: "Lapsella kuumetta tänään, jäänkö kotiin hoitamaan?" Otsikkokieltä - sopii siis otsikkoon, ei leipätekstiin eikä puheeseen.
"Soitan siskolleni, koska miehensä on insinööri." Eli pronomini puuttuu, pitäisi olla hänen miehensä.
Tavan ja etes. Kun tarkoitetaan tavallinen ja edes.
Ketä kun pitäisi sanoa kuka. Esim. Ketä toi nainen on?
Ja tietty pitäisi oikeaoppisesti siis sanoa että " Kuka tuo nainen on?" (Ei toi, lipsahti murretta enkä edes huomannu, näin helposti niitä virheitä tulee) :)
83
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:28"]
Kuulostaa / näyttää / tuntuu jollekin. Eli allatiivin käyttäminen silloin kun ablatiivi olisi oikein. (Pitäisi siis olla joltakin).
Olla-verbin poisjättö: "Lapsella kuumetta tänään, jäänkö kotiin hoitamaan?" Otsikkokieltä - sopii siis otsikkoon, ei leipätekstiin eikä puheeseen.
"Soitan siskolleni, koska miehensä on insinööri." Eli pronomini puuttuu, pitäisi olla hänen miehensä.
[/quote]
Allatiivi on nykyään ihan hyväksytty sija tuossa, mitä kyllä ihmettelen. Onhan nyt ihan eri asia näyttää jollekin (jotakin) kuin näyttää joltakin.
Substantiivitauti yleistyy... Esim. juuri bongattua Onnibussin varausjärjestelmästä: Suorita Haku. Vieläpä juuri noin kirjoitettuna!
Ihan yksinkertaisesti tuon olisi voinut ilmaista verbillä ("hae").
Ällöttää myös sanan "liittyen" ylenmääräinen viljely. "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheeseen liittyen." Suomen kielessä on sijamuodot, joita voi myös käyttää. Oikeammin siis: "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta."
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Allatiivi on nykyään ihan hyväksytty sija tuossa, mitä kyllä ihmettelen. Onhan nyt ihan eri asia näyttää jollekin (jotakin) kuin näyttää joltakin.
[/quote]
Siis tarkennus, kun muoto jollekin on huono: On eri asia, näytänkö siskolleni (jotakin) vai siskoltani.
Itseäni ärsyttää eniten predikaatin puuttuminen, tyyliin: "Pukeudun lämpimästi, koska talvi."
[/quote]
Mulla on teoria siitä, mistä tuo voisi johtua. Se voi monella rinnastua "alkaa tehdä" -muotoon. Nythän alkaa tekemään on ihan virallisesti oikein (jee!). Voin uskoa, että se (siis alkaa tekemään) kuulostaa joidenkin mielestä kauhealta, mutta näin länsisuomalaisena "alkaa tehdä" kuulostaa edelleen minun korvaani tönköltä vaikka kyllä tiedän, että vielä vähän aikaa sitten "alkaa tehdä" oli ainoa oikea muoto. Kirjoitin virallisissa teksteissä aina tietenkin "alkaa tehdä", koska en halunnut kirjoittaa väärin. Siitäkin huolimatta, että se ei kuulostanut minun korvaani hyvältä. Samaan tapaan pystyä tekemään kuulostaa korvaani oikealta, mutta voin kuvitella että monen kielikorvassa tuo rinnastuu tuohon alkaa tehdä vai alkaa tekemään -ongelmaan ja siksi kirjoitetaan varmuuden vuoksi "pystyä tehdä", vaikka se kuulostaakin omaan korvaan typerältä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:33"]
[/quote]
[/quote]
Siis tarkennus, kun muoto jollekin on huono: On eri asia, näytänkö siskolleni (jotakin) vai siskoltani.
[/quote]
Joko Kotus on senkin mennyt hyväksymään? Kai ablatiivi edelleen on kuitenkin suositeltava muoto? Juuri tuon näyttää-verbin kanssa muoto on ihan kaamea. Näyttää hyvälle! Mille hyvälle se näyttää ja mitä?
"Näyttää hyvälle" SE ON HYVÄLTÄ, AI ETTÄ KUN ÄRSYTTÄÄ! :D
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:38"]
[/quote]
Mulla on teoria siitä, mistä tuo voisi johtua. Se voi monella rinnastua "alkaa tehdä" -muotoon. Nythän alkaa tekemään on ihan virallisesti oikein (jee!). Voin uskoa, että se (siis alkaa tekemään) kuulostaa joidenkin mielestä kauhealta, mutta näin länsisuomalaisena "alkaa tehdä" kuulostaa edelleen minun korvaani tönköltä vaikka kyllä tiedän, että vielä vähän aikaa sitten "alkaa tehdä" oli ainoa oikea muoto. Kirjoitin virallisissa teksteissä aina tietenkin "alkaa tehdä", koska en halunnut kirjoittaa väärin. Siitäkin huolimatta, että se ei kuulostanut minun korvaani hyvältä. Samaan tapaan pystyä tekemään kuulostaa korvaani oikealta, mutta voin kuvitella että monen kielikorvassa tuo rinnastuu tuohon alkaa tehdä vai alkaa tekemään -ongelmaan ja siksi kirjoitetaan varmuuden vuoksi "pystyä tehdä", vaikka se kuulostaakin omaan korvaan typerältä.
[/quote]
Tuota (hyperkorrektiutta) veikkaan itsekin, mutta onhan se aivan kauhistuttavaa, miten huonoja suomalaiset ovat äidinkielessään - ja miten laiskoja tarkistamaan oikeita muotoja.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joko Kotus on senkin mennyt hyväksymään? Kai ablatiivi edelleen on kuitenkin suositeltava muoto? Juuri tuon näyttää-verbin kanssa muoto on ihan kaamea. Näyttää hyvälle! Mille hyvälle se näyttää ja mitä?
[/quote]
Kyllä vain, ei millään ole enää mitään väliä. Ei kun enään mitään väliä!!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:51"]
Oon huomannut että tekstareissa ja viesteissä saatetaan käyttää hymiövirheitä ja tuplakysymysmerkkejä tai -huutomerkkejä tuomaan viestiin vilpittömyyttä ja huolettomuutta. Että annetaan vähän sellanen kuva että ei tässä mitään ihmeempiä ja oon vähän tällanen kiireinen höpsö.. Sellaisissa tapauksissa kun viestin kirjoittaja aivan hyvin osaa kirjoittaa oikein ja käyttää hymiöitä ja välimerkkejä, mutta jostain syystä ei halua antaa vaikutelmaa liian hyvin muotoillusta viestistä jottei vaikuttaisi jäykältä.
Esimerkki:
Tapa1: "Moi! Millon sulle sopis nähdä? :)"
Tapa2: "Moi!! Millon sulle sopis nähdä=) ??"
Tapa1 = oikein muotoiltu ystävällinen viesti, onkohan vittuilua tai teennäisyyttä mukana
Tapa2 = kiireessä, autenttisesti, suoraan kirjoitettu, virheitä ei korjattu, aito kysymys[/quote]
Hyvä huomio. http://areena.yle.fi/radio/2367196
"Sosiaalisessa mediassa teeskennellään aitoa
Ihmiset pyrkivät synnyttämään sosiaalisessa mediassa itsestään aidon vaikutelman osin teeskentelemällä, selviää Aalto-yliopiston tutkimuksesta, jonka ovat tehneet tutkijat Airi Lampinen ja Suvi Uski. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen media käyttäjät pitävät aitoutta erittäin tärkeänä. Käyttäjät kuitenkin myöntävät teeskentelevänsä joiltakin osin verkkoimagoaan sopiakseen sosiaalisiin normeihin ja odotuksiin. Tutkijat keskittyivät kahteen sosiaaliseen mediaan, Facebook- ja Last.fm-palveluihin. Tutkimuskohteena olivat suomalaiset nuoret ja nuoret aikuiset. Tutkija ja sosiaalipsykologi Suvi Uskia haastattelee Raimo Tyykiluoto"
Substantiivitauti yleistyy... Esim. juuri bongattua Onnibussin varausjärjestelmästä: Suorita Haku. Vieläpä juuri noin kirjoitettuna!
Ihan yksinkertaisesti tuon olisi voinut ilmaista verbillä ("hae").
Ällöttää myös sanan "liittyen" ylenmääräinen viljely. "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheeseen liittyen." Suomen kielessä on sijamuodot, joita voi myös käyttää. Oikeammin siis: "Olen yrittänyt etsiä tietoa aiheesta."
[/quote]
Ja ehkä pahimpana kaikista: suorittaa jonkun toimesta! "Urakka suoritetaan yhtiön X toimesta." Hrrrrrrrrrrr.... Eikä tuota käytetä enää pelkästään virallisissa yhteyksissä (hemmetin kapulakieli!), vaan ainakin keskustelupalstoilla tuo on yleistynyt tosi paljon. "Miehiä halveksutaan naisten toimesta."
Eköhän siinä ole haettu pelkästään palvelulle jonkinlaista nimeä eikä niinkään kieliopillisesti pätevää ilmaisumuotoa. Kuluttajista voisi kuulostaa hieman oudolta pitkä versio "Minun Sonerani" ja onhan se layoutissa myös tilaa vievä.
Kanttarelli