Tällä hetkellä muodissa olevia kielioppivirheitä:
- Päivämäärän kirjoittaminen ilman kuukauden jälkeen tulevaa pistettä, esim. 1.9
- Omistusliitteen puuttuminen, esim. minun auto, minun Sonera, hänen koti
- Ihmeelliset mukayhdyssanat, esim. kaunisnainen, pääkipeä
Kommentit (199)
AP Pukkilasta, kai opetat myös lapsillesi miten kirjoitetaan? vai onko se vaan kiva päteä vieraille ihmisille kielioppivirheistä netissä? miksi et opettanut lapsillesi näitä asioita? eivät kuuntele sinua? ps. ketä kiinnostaa, se on ihan sama miten netissä kirjoittaa, täällä ei kukaan skriivaa romaania.
AP:n lapset eivät osaa kirjoittaa ja siksi hänen täytyy ohjeistaa täällä kaikkia vieraita ihmisiä että edes joku kuuntelisi häntäkin, ottakaa "neuvosta vaari"
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:42"]
Kärri ja kärriin (=ostoskärryyn!).
MIKÄ HITON KÄRRI??????
[/quote]
Murteellinen sana. Äitini on aina puhunut kärrinpyöristä, hän on kotoisin Lappeenrannasta.
[/quote]
Ehkä mudes on puhunu väärin?
Onko ap:lla äidinekielllenopetajaan koullutus? Nyt NUSSITAAN pilkkua oikein urakalla!
Virallisissakin teksteissä välillä esiintyy käsitys että KUN ja KUIN olisivat molemmat käyttökelpoisia toisen sijasta. Sana "kuin" voidaan joskus puhekielessä huolimattomasti sanoa "kun" mutta toisin päin ei ole koskaan oikein, eli kun-sanaa et voi koskaan korvata kuin-sanalla. Oikein kirjoitetussa kielessä kumpaakaan ei voi koskaan korvata toisella.
Yhdyssanat! Ja miksi monet kirjoittavat; ENÄÄN?!! Raivostuttavaa..
Putki reNppaa tekevät aNmatti miehet tekevät paljon kieli oppi virheitä samalla kun sovittavat laNpaan taka jalkoja kumi saappaisiin
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:04"]
AP Pukkilasta, kai opetat myös lapsillesi miten kirjoitetaan? vai onko se vaan kiva päteä vieraille ihmisille kielioppivirheistä netissä? miksi et opettanut lapsillesi näitä asioita? eivät kuuntele sinua? ps. ketä kiinnostaa, se on ihan sama miten netissä kirjoittaa, täällä ei kukaan skriivaa romaania.
[/quote]
No nyt kyllä tipuin kärryiltä ihan totaalisesti. Ilmeisesti joku wannabe-Sherlock nyt luulee minun olevan joku muu kirjoittaja tai muuten vaan tuttu. En ole Pukkilasta eikä mulla kyllä ole lapsiakaan. Ja tuskinpa se mitenkään kiellettyä on tehdä aloitus kielioppivirheistä. Jos se on jonkun mielestä pätemistä niin se voi olla ns. katsojan silmässä.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:39"]
Tuo ap:n mainitsema "meidän koulu" on raivostuttava.
Samoin "alkaa satamaan."
[/quote]
Meidän koulu on täysin oikea muoto. Myös -mme -muoto on oikein.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:22"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:59"]
Etenkin puhekielen osalta en puhuisi virheistä, vaan kielen variaatiosta ja muutoksesta. Ainoa kieli, joka ei muutu, on kuollut kieli. Kirjoitetussa kielessä - kuten nyt esimerkiksi välimerkkien käytössä ja yhdyssanoissa - on omat sääntönsä, joita ainakin virallisissa asiayhteyksissä voidaan odottaa noudatettavan. Puhe harvoin taipuu näihin sääntöihin ja itseasiassa puheessa tapahtuvat muutokset johtavat ajan myötä myös kirjoitetun kielen muutoksiin. Ja lopulta vuosien päästä myös kielioppisääntöjen muutoksiin.
t. kielitieteilijä, jota ei puhutun kielen variaatio ärsytä sitten niin yhtään
[/quote] Voi meidän pikku kielitieteilijää, joka ei tiedä että itse asiassa kirjoitetaan sanaliitoksi eli erikseen. Aika amatöörimoka. Lämpimin terveisin, 18-v. lukiolainen[/quote]
Kielitieteilijät tutkivat kielen ilmiöitä, ei niiden kielioppiosaaminen ole täydellistä. Yliopistolehtoritkin, ne parhaat mukaan lukien, tekevät virheitä joita opiskelijat korjaavat, jos huomaavat.
t. sivustaseuraaja
Itseäni (kaikkien jo mainittujen lisäksi) ärsyttää n-kirjaimen käytön osaamattomuus, tai väliunpitämättömyys siitä.
Toisaalta käytetään muotoja "enään" tai "juokseen", mutta kuitenkin yhä yleisempää on nähdä aikuistenkin kirjoittavan "siihe tyylii, et n-kirjai jätetää puuttumaa sanoje lopusta".
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:07"]
Virallisissakin teksteissä välillä esiintyy käsitys että KUN ja KUIN olisivat molemmat käyttökelpoisia toisen sijasta. Sana "kuin" voidaan joskus puhekielessä huolimattomasti sanoa "kun" mutta toisin päin ei ole koskaan oikein, eli kun-sanaa et voi koskaan korvata kuin-sanalla. Oikein kirjoitetussa kielessä kumpaakaan ei voi koskaan korvata toisella.
[/quote]
Onpas sun tekstissä paljon kirjoitusvirheitä!!! Häiritsee lukemista, kun joutuu korjaamaan mielessä nuo virheet, eikä saa kunnolla kiinni sun ajatuksista.
Myös ihmisten, jopa toimittajien, osaamattomuus erottaa toisistaan superlatiivi ja komparatiivi.
"Rannalle rakennetut hiekkalinnat olivat toinen toistaan näyttävimpiä. Toisaalta odotuksetkin olivat olleet mitä suurempia."
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 19:12"]
"Tää juttu vaikuttaa aika pahalle." EI. Ei pahaLLE, vaan pahaLTA. Kuka se paha muuten on, keltä se juttu vaikuttaa?
[/quote]
"Ablatiivin (hyvältä) tai allatiivin (hyvälle) paremmuutta ei suotta kannata jäädä puntaroimaan; ne ovat nykykäsityksen mukaan keskenään yhtä hyviä vaihtoehtoja. Näin siis silloinkin, kun allatiivi tarjoaa mahdollisuuden kahteen eri tulkintaan. Esimerkiksi lauseessa soija maistuu possulle jää tulkinnan varaan, onko soija possun makuista vai pitääkö possu siitä."
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3074
Problematiikka-sanan viljely.
Yhdyssananvirheet. Olen kyllä huomannut, että puhelin korjaa niitä väärin eli vaikka kirjoitan yhdyssanan, korjaa väärin kahdeksi sanaksi eikä sitten jaksa enää korjata.
Tämä ketju on kyllä hyvä, monia ärsyttää jutut mitä käytän itse väärin. Vaikka pyrinkin oikeakielisyyteen. Kai tässä vaikuttaa myös murre-erot.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:29"]
Ei-sanan pudottaminen pois kieltolauseesta. "Siellä mitään ole."
[/quote]
Mun mielestä tämä on tosi hauska! Paljon ilmaisuvoimaisempi ilman eitä. Kyseessähän on aggressivi:
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 12:40"]
Raaka - raakan, Kaali - kaalta.
Isot kirjaimet väärässä paikassa, ja pienet. " onko Haitilaiset", iPad, MeNaiset,
[/quote]
Eikös tuo lehti itsekin kirjoita nimensä noin?
Harrastaa seksiä, pitäisi sanoa harjoittaa seksiä