Tunnetko vegaaneja tai oletko itse vegaani?
Miksi et käytä eläinkunnan tuotteita? Mikset suuntaa tarmoasi ihmisten asioitten kohentamiseen?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:32"]Ekolannoittaja vittuilemassa taas. Paskan vaikutuksiin rakastunut paskansyöjä kehtaa arvostella jotain kaksinaismoralismista ja sädekehän kiillotuksesta. Täytyy oman elämän olla aika köyhää, kun sisältö löytyy B12-purkkeja vastaan taistelemisesta.
[/quote]Joo mitähän vittua. Ihanaa, kun sulla toi lukutaito ja ajattelu pelaa hyvässä yhteistyössä. <3
[/quote]Lihasyöjä joka syömällä säästää eläimen hengen.
[/quote]Jos sienet, munat, maitotuotteet ja hunaja eivät ole kasviperäisiä ja niitä syö, niin silloin on ihan sekasyöjä.
[/quote]Kukot tapetaan heti ja mitä luulet että lehmille käy?
[/quote]Ja kuka mun kukon tappaa, kun mulla ei sellaista ole? Ja mitäpä luulet, että lypsänkö lehmääni vain kerran? Vittu teitä kaupunkilaisvegaaneja, kun teillä ei oo mitään kosketuspintaa maatalouteen tai luontoon.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:32"]Ekolannoittaja vittuilemassa taas. Paskan vaikutuksiin rakastunut paskansyöjä kehtaa arvostella jotain kaksinaismoralismista ja sädekehän kiillotuksesta. Täytyy oman elämän olla aika köyhää, kun sisältö löytyy B12-purkkeja vastaan taistelemisesta.
[/quote]Joo mitähän vittua. Ihanaa, kun sulla toi lukutaito ja ajattelu pelaa hyvässä yhteistyössä. <3
[/quote]Lihasyöjä joka syömällä säästää eläimen hengen.
[/quote]Jos sienet, munat, maitotuotteet ja hunaja eivät ole kasviperäisiä ja niitä syö, niin silloin on ihan sekasyöjä.
[/quote]Kukot tapetaan heti ja mitä luulet että lehmille käy?
[/quote]Ja kuka mun kukon tappaa, kun mulla ei sellaista ole? Ja mitäpä luulet, että lypsänkö lehmääni vain kerran? Vittu teitä kaupunkilaisvegaaneja, kun teillä ei oo mitään kosketuspintaa maatalouteen tai luontoon.
[/quote]Sinulla ei taida olla oikein mittakaavat hallussa ja luontokin niin ja näin. Jokaiselle perheelle oma lehmä pihaan ja maailma pelastuu, niinkö?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:00"]
Euroopassa ja kanadassa ei ole sademetsiä, eli ruokasoijan vuoksi ei tarvitse sademetsiä tuhota niin kuin joku väitti. Mistä muuten sinun kahvisi tulee, kaakao, tee, mausteet, sokeri, vilja, riisi ettei vain tulisi euroopan ulkopuolelta? Kävelepä ruokahyllyjen välillä kaupassa ja tsekkaa mistä ruoka on peräisin. Todella harva tuote on suomalainen marketeissamme. Suomalaisten ruokapöytien lihoista vain 75 % on suomalaista lihaa, eli 25 % lihasta on ulkomaalaista. Eniten tätä ulkomaalaista lihaa käytetään käsittääkseni ravintoloissa. Suomeen tuodusta soijasta 95 % menee lihakarjalle rehuksi, ja mukana on myös geenisoijaa. Eli lihansyöjät tukevat näin geenisoijankin tuotantoa. Soijaa käytetään myös lihaanien eineksissä. Joten aika turha syyttää "vegaaneille pitää raahata soijaa maapallon toiselta puolelta vegaanismi on epäekologista".
Lehmänpierut saastuttavat enemmän kuin veganismi. Laivalla rahdatut tuotteet saastuttavat vähemmän kuin karjatalous, eli kyllä vegaani-elämäntapa on aina ekologisempi.
[/quote]Miksi minun pitäisi käyttää muualta tullutta kahvia, kaakaota, teetä, mausteita, sokeria, viljaa tai riisiä?
Käytän kyllä viljaa, mutta omakasvattamaa, juon teetä, mutta itse poimittua "teetä", maustan ruokiani itse kasvattamillani ja poimimillani mausteilla. Kuka sanoo, että suurin osa ruoastani edes tulisi marketista? Tuleeko sinun? Jos, niin tiedosta silti se, ettei kaikkien. Ja ihan turha koittaa muuttaa sitä laivarahtaamista miksikään ekoteoksi sillä, että se on vähän ekologisempaa, ihan saatanasta se meren eliöstölle kuitenkin on. Yksi nautaeläin ei ole vielä karjatalous ja pakkoko sitä juustoa on joka leivälle saada.
Kosketuspinta luontoon? Eläinten järjestelmällinen ja suunnitelmallinen ja tunteeton tappaminen, rääkkääminen, välinpitämättömyys ja siitä rahankääriminen, Eläimen näkeminen vain hyödykkeenä, tavarana, esineenä? Kebab?
Lueskelepa joskus vaikkapa tarinoita intiaaneista niin ymmärrät mikä on oikea kosketuspinta luontoon.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:19"]
Kosketuspinta luontoon? Eläinten järjestelmällinen ja suunnitelmallinen ja tunteeton tappaminen, rääkkääminen, välinpitämättömyys ja siitä rahankääriminen, Eläimen näkeminen vain hyödykkeenä, tavarana, esineenä? Kebab?
Lueskelepa joskus vaikkapa tarinoita intiaaneista niin ymmärrät mikä on oikea kosketuspinta luontoon.
[/quote]Kuka tässä ketjussa on eläintä nähnyt vain hyödykkeenä, tavarana, esineenä? Kuka muu tässä ketjussa on ollut eläintä tappamassa kuin tuo yksi ekolannoittajasta hokemassa ollut vegepää?
Vegaanius aiheuttaa aspergeriutta ja autismia. Niin sananmukaisesti nämä kaiken lukemansa ottavat, eivätkä ymmärrä vertauskuvia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:18"]
[/quote]Miksi minun pitäisi käyttää muualta tullutta kahvia, kaakaota, teetä, mausteita, sokeria, viljaa tai riisiä?
Käytän kyllä viljaa, mutta omakasvattamaa, juon teetä, mutta itse poimittua "teetä", maustan ruokiani itse kasvattamillani ja poimimillani mausteilla. Kuka sanoo, että suurin osa ruoastani edes tulisi marketista? Tuleeko sinun? Jos, niin tiedosta silti se, ettei kaikkien. Ja ihan turha koittaa muuttaa sitä laivarahtaamista miksikään ekoteoksi sillä, että se on vähän ekologisempaa, ihan saatanasta se meren eliöstölle kuitenkin on. Yksi nautaeläin ei ole vielä karjatalous ja pakkoko sitä juustoa on joka leivälle saada.
[/quote]Sinulla on siis yksi oma lehmä ja sen avulla maailma pelastuu? Tarjoat aivan tosissasi sitä mallia ratkaisuksi maailman eko-ongelmiin?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:25"]Vegaanius aiheuttaa aspergeriutta ja autismia. Niin sananmukaisesti nämä kaiken lukemansa ottavat, eivätkä ymmärrä vertauskuvia.
[/quote]Kivaa nimittelyä. Onneksi sinä olet asiallinen ja kieltä vivahteikkaasti käyttävä ja ymmärtävä superyksilö.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:31"]
[/quote]Sinulla on siis yksi oma lehmä ja sen avulla maailma pelastuu? Tarjoat aivan tosissasi sitä mallia ratkaisuksi maailman eko-ongelmiin?
[/quote]Jos nyt noin kirjamellisesti haluat ottaa esimerkin, niin no, kyllä se laiva- ja lentokonerahtaamisen ja rekkaliikenteen voittaa aivan satanolla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:25"]Vegaanius aiheuttaa aspergeriutta ja autismia. Niin sananmukaisesti nämä kaiken lukemansa ottavat, eivätkä ymmärrä vertauskuvia.
[/quote]Kivaa nimittelyä. Onneksi sinä olet asiallinen ja kieltä vivahteikkaasti käyttävä ja ymmärtävä superyksilö.
[/quote]Ai, osuiko tuo sinuun? Ei ollut nimittelyksi tarkoitettu, mutta jos tunnistit itsesi ja piirteet itsessäsi, niin älä huoli, apua on saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:32"]
[/quote]Ai, osuiko tuo sinuun? Ei ollut nimittelyksi tarkoitettu, mutta jos tunnistit itsesi ja piirteet itsessäsi, niin älä huoli, apua on saatavilla.
[/quote]Voi voi, säälittäväähän tämä sinun nokkeluus vain on.
Juups, että me vegaanit ollaan niitä tuputtavia höyrypäitä... =D Aloitus koski vegaaneja, joten me vastaamme. Nyt saadaankin kuulla olevamme suoraan aspergereitä ja autisteja. Itse olen kirjoittanut tähän ketjuun tasan yhden viestin (69), jossa nimenomaan yritän korostaa sitä, että tämä on minun ajatusmaailmaani. Minä rakastan tätä väkivallatonta elämäntapaani, mutta ymmärrän, että valtaosa ihmisistä ei näin ajattele. Harmittaa toki, mutta tiedän ja ymmärrän, etten pääse kenenkään pään sisälle naksauttamaan aivoja eri asentoon. Miksi saamme (saan) näin suurta vihaa osakseni? En myöskään käy yökkimässä kenenkään lautasen ylle, että HYI sää syöt lihaa. Vastaan perusteluni vegaaniudelleni, jos kysytään, muutoin en. Kuitenkin minua vastaan saa vapaasti hyökätä ja nimitellä autistiksi, kö?
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:31"]
[/quote]Jos nyt noin kirjamellisesti haluat ottaa esimerkin, niin no, kyllä se laiva- ja lentokonerahtaamisen ja rekkaliikenteen voittaa aivan satanolla.
[/quote]Näin älyttömään viestiin ei voi vastata muuta kuin, että yritä edes.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:37"]
Juups, että me vegaanit ollaan niitä tuputtavia höyrypäitä... =D Aloitus koski vegaaneja, joten me vastaamme. Nyt saadaankin kuulla olevamme suoraan aspergereitä ja autisteja. Itse olen kirjoittanut tähän ketjuun tasan yhden viestin (69), jossa nimenomaan yritän korostaa sitä, että tämä on minun ajatusmaailmaani. Minä rakastan tätä väkivallatonta elämäntapaani, mutta ymmärrän, että valtaosa ihmisistä ei näin ajattele. Harmittaa toki, mutta tiedän ja ymmärrän, etten pääse kenenkään pään sisälle naksauttamaan aivoja eri asentoon. Miksi saamme (saan) näin suurta vihaa osakseni? En myöskään käy yökkimässä kenenkään lautasen ylle, että HYI sää syöt lihaa. Vastaan perusteluni vegaaniudelleni, jos kysytään, muutoin en. Kuitenkin minua vastaan saa vapaasti hyökätä ja nimitellä autistiksi, kö?
[/quote]Ei ihan noinkaan, luepa aloitus uudestaan. Jos osaat.
"Miksi minun pitäisi käyttää muualta tullutta kahvia, kaakaota, teetä, mausteita, sokeria, viljaa tai riisiä?
Käytän kyllä viljaa, mutta omakasvattamaa, juon teetä, mutta itse poimittua "teetä", maustan ruokiani itse kasvattamillani ja poimimillani mausteilla. Kuka sanoo, että suurin osa ruoastani edes tulisi marketista? Tuleeko sinun? Jos, niin tiedosta silti se, ettei kaikkien. Ja ihan turha koittaa muuttaa sitä laivarahtaamista miksikään ekoteoksi sillä, että se on vähän ekologisempaa, ihan saatanasta se meren eliöstölle kuitenkin on. Yksi nautaeläin ei ole vielä karjatalous ja pakkoko sitä juustoa on joka leivälle saada."
Tuohan kuulostaa tosi hienolle. Mutta kai ymmärrät että kovinkaan moni lihansyöjistä ei ole noin esimerkillisiä joten sinua ei voi pitää tyypillisenä lihansyöjänä tai sinun elämäntavoillasi ei voi mitätöidä tai puolustella peruslihansyöjän ruokavaliota? Miksi et käy tavallisten lihansyöjien kimppuun haukkuen, miksi juuri vegaanien?
Nämä vegaanit haluaisivat ilmeisesti tappaa nautaeläimet sukupuuttoon, kun ovat niin epäekologisia.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:44"]
Vuodessa vegaani säästää 300 eläimen hengen.
[/quote]Mutta tukee siinä ohessa sademetsän kaatamista hehtaareittain sekä geenimanipulaatiota.
Harva vegaani on harmiton ympäristölleen ihan vain sillä, ettei syö mitään eläinperäistä. Usein siihen elämäntapaan kuuluu paljon tuontiruokaa, vege-eineksiä ja soijaa, sillä fennovegaanius on aika ankeaa, eikä aliravitsemus kiinnosta. Kiva on myös reissailla toisten vegaanien kanssa maailman ääriin - lentokoneella.
Juuri sellainen ajattelematon perusvegaani voi olla tosi paska luonnolle, vaikka pyrkimys ja ajatus onkin hyvä. Kovin harva heistä tulee ajatelleeksi paremmuudentunnossaan, että sekasyödäkin voi aiheuttamatta vitullista ympäristöongelmaa ja tappamatta eläimiä.
Ja inb4, että elävänäkö eläimenne syötte, niin ei - ei ole pakko syödä eläintä. Kaikki eläinperäinen ravinto ei tapa eläimiä. Ja kun kuitekin tulet pätemään, että entäs eläinten olot ja kuitenkin nauta syö soijaa ja juusto kuormittaa luontoa niin ja niin paljon enemmän, niin mitäpä jos kaikkien eläimet eivät ole tehotuotettuja ja syövät ehkä luonnonmukaista ravintoa? Mitäpä jos ei se ruoka tulekaan yli 20 kilometriä kauempaa? Mitäpä jos?
[/quote]
Laajempi ympäristön tila on myös ihmisten asia. Vegaaninen ravinto on ympäristöystävällisempää riippumatta siitä, tuodaanko osa ruoasta laivoilla kaukaa. Niin muuten tuodaan useimpien sekäsyöjienkin ravinto. Se, että joku on luomuviljelijä joka itse paijaa tehotuotannosta mitään tietämättömän lehmänsä ja sitten syö sen, ei tarkoita etteikö huikeassa enemmistössä tapauksia olisi toisin. Myöntänet tämän? Se, että hyvin suuri osa soijastakin syötetään karjalle, ei ole mitään pätemistä vaan yksinkertainen fakta.
Minusta on myös kiinnostavaa, että juuri vegaanien väitetään aina lentelevän ympäri maailmaa. Mihin tämä perustuu? Omassa tuttavapiirissäni ainakin eniten lentelevät sekasyöjät. Jokainen niistä tutuistani jotka periaatteesta lentävät harvoin tai eivät koskaan, ovat joko vegaaneja tai ainakin lihaa syömättömiä. Sama pätee yksityisautoiluun.
Eiköhän tämä loputon "vegaanit on ihan tyhmiä" -jankutus perustu ihan johonkin emotionaaliseen, irrationaaliseen torjuntaan jonka syitä on paha arvailla. Tai sitten joidenkin yksittäistapausten yleistämiseen, joka ei yleensä ole kovin hedelmällistä.
[/quote]Meni sitten pointti ohi niin täysin sulta ja parilta muultakin. Kuulostaa siltä, että nyt on B12:sta puute. Pitäiskö teidän tsekata se ruokavalio uusiksi, niin hiffaisitte? Se vegaaniruokavalio ei takaa sitä, että eletään niin kuin luonnolle on paras. Eikä sekasyönti tapa välttämättä yhtään eläintä.
Eli uudestaan: sekasyöjä ei automaattisesti ole lihansyöjä, vaan syödä ja elää voi silti eettisesti ja ympäristöystävällisesti, jopa vegaania ympäristöystävällisemmin. Se vegaani taas ei välttämättä ole sitten piiruakaan ympäristöystävällinen, vaikka ei koskekaan lihaan, jos ei mieti muita valintojaan.
Se, että jotkut on hyviä vegaaneja, ei tee useimmista vegaaneista hyviä ja se, että jotkut sekasyöjät tilaa sisäfileensä meksikosta, ei tee kaikista sekasyöjistä yhtä paskoja.
Kaikki voisivat elää ja syödä paremmin ja luontoa enemmän ajatellen, mutta jos vain vegaani paskimmillaankin on se oikea malli, niin paljon hyviä tekoja jää tekemättä tässä puritaanisuuden ilmapiirissä. En puhu veganismia vastaan, se on varmasti kaikille hyväksi, kun sen tekee oikein. Mutta näen vegaanissa elämäntavassa niin paljon kaksinaismoralismia ja pinnallista sädekehän kiillotusta. :(
Ei ollut kyse siitä, että jankkaisin, miten vegaanit on tyhmiä, mutta jos susta siltä tuntuu... Eikä ole sinun asiasi miettiä, mikä minua vaivaa. Aloita itsestäsi se muutos, jonka haluat nähdä.
[/quote]
En ole väittänytkään, että vegaani aina automaattisesti eläisi ekologisemmin kuin sekasyöjä. Tällaisessa keskustelussa ei kuitenkaan voida ottaa huomioon jokaista yksittäistapausta ja omien teenlehtiensä kasvattajaa, vaan puhutaan tietenkin tyypillisyyksistä, keskiarvoista. Keskimäärin vegaaniravinto on ekologisempi kuin sekasyöjän ravinto. Ei tästä asiasta kannata noin kiukutella, saat vain itsesi vaikuttamaan vähän höyrypäiseltä.
En myöskään edelleenkään usko, että vegaanien muutkaan valinnat olisivat tyypillisesti epäekologisempia kuin muiden. Ihanko tosissasi väität vegaanien olevan niitä innokkaimpia lentelijöitä, tai yksityisautoilijoita? Tai lämmittävän kotejaan keskimäärin epäekologisemmilla tavoilla? Tekevän muita enemmän lapsia? Nuohan ne yksittäisen ihmiset keskeisimmät valinnat ovat: ruoka, liikkuminen, lämmitys (Suomen kaltaisissa kylmissä maissa), lisääntyminen.
Heittosi esim.B12-vitamiineista ovat asiattomia eivätkä edistä piiruakaan sitä, että sinut otettaisiin vakavasti.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:40"]
"Miksi minun pitäisi käyttää muualta tullutta kahvia, kaakaota, teetä, mausteita, sokeria, viljaa tai riisiä?
Käytän kyllä viljaa, mutta omakasvattamaa, juon teetä, mutta itse poimittua "teetä", maustan ruokiani itse kasvattamillani ja poimimillani mausteilla. Kuka sanoo, että suurin osa ruoastani edes tulisi marketista? Tuleeko sinun? Jos, niin tiedosta silti se, ettei kaikkien. Ja ihan turha koittaa muuttaa sitä laivarahtaamista miksikään ekoteoksi sillä, että se on vähän ekologisempaa, ihan saatanasta se meren eliöstölle kuitenkin on. Yksi nautaeläin ei ole vielä karjatalous ja pakkoko sitä juustoa on joka leivälle saada."
Tuohan kuulostaa tosi hienolle. Mutta kai ymmärrät että kovinkaan moni lihansyöjistä ei ole noin esimerkillisiä joten sinua ei voi pitää tyypillisenä lihansyöjänä tai sinun elämäntavoillasi ei voi mitätöidä tai puolustella peruslihansyöjän ruokavaliota? Miksi et käy tavallisten lihansyöjien kimppuun haukkuen, miksi juuri vegaanien?
[/quote]Missä sanoin, että syön lihaa? Kenet olen haukkunut? Se lukutaito, se on vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 13:37"]
[/quote]Ei ihan noinkaan, luepa aloitus uudestaan. Jos osaat.
[/quote]Vittuiletko kaikille ihmisille koko ajan? Mahtaa siinä olla äitisi ja lapsesi ihmeissään, kun suusta ryöppyää vain kaikenlaista törkyä. Tai sitten ehkä olet kasvattanut lapsesi samanlaisiksi ja koko perhe oksentelee toistensa päälle.
Mitäpä jos ihan kaikille vegaaneille se ympäristö ei ole tärkein syy olla vegaani? Itse olen vegaani ihan tasan siitä syystä, että minun mielestäni meillä ei ole oikeutta tehokasvattaa ja tappaa eläimiä ruoaksemme (viihteeksemme, vaatteeksemme). Vaikka se olisi elänyt kuinka "onnellisen" elämän ja kokenut kivuttoman kuoleman, jos se kuolema on ihmisen aikaan saama vain saadakseen syödä sen, niin tässä menee pieleen. Huom, minun vakaumukseni mukaan. Terveydelliset ja ekologiset syyt ovat vain oiva lisä tässä. Minun ei nähdäkseni tarvitse perustella kantaani millään vaikuttavilla lukemilla hiilijalanjäljestä (onnekseni moni muu vegaani täällä osaa näistä asioista keskustella asiantuntevammin), B12-vitamiinin saannistani tai B12-vitamiinipilleripurkin epäekologisuudesta, minun ei tarvitse käydä katsomassa niitä hyvin hoidettuja luomutuotantoeläimiä kenties muuttaakseni kantaani. En tule sitä muuttamaan ilman jonkin sortin aivovammaa, joka muuttaisi naps vaan ajatusmaailmani toiseksi. Eläimet eivät ole meidän käyttöämme varten, näin minä ajattelen, miksi se on niin vaikea hyväksy'?