Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi lopetti R- ja S-kirjaimen lausumisen parhaan kaverinsa vuoksi. Mitä tehdä?

Vierailija
19.05.2026 |

Minulla on 3-vuotias lapsi, joka oppi kauan sitten lausumaan R-kirjaimen kunnon pärinällä ja myös S:n. Hän käytti näitä kirjaimia sujuvasti, ennenkuin päiväkotiryhmään tuli R- ja S-vikainen kaveri.

Heistä tuli parhaat kaverit, mikä on ihanaa. Kaveruus lienee johtanut siihen, että lapseni haluaa nykyään lausua R:n kuin L ja S:n kuin T - aivan kuin kaverinsa. Lapseni voi sanoa esim. "Tiinä te lotkitauto on" (Siinä se roskisauto on). Kun kysyn, miksi hän lausuu noin, perustelu on aina "Koska X sanoo niin". Kyse on siis jonkinlaisesta kaverin ihailusta.

Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta? Miten rohkaisen lasta sanomaan taas nämä kirjaimet, kuten hän sanoi ennen? Hän välillä unohtaa matkia kaverinsa puhetapaa ja sanoo kirjaimet kunnolla. R- ja S-vian teeskentelyä on jatkunut nyt muutaman kuukauden. Toivon asiallisia vastauksia. Sanon myös, että tottakai lapseni saa viettiä aikaa parhaan kaverinsa kanssa kuten ennenkin :) 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kokeillut teeskennellä, ettet ymmärrä häntä, jos lausuu kirjaimet väärin? Tai kysyä päiväkodista vinkkejä?

Vierailija
2/3 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko kokeillut teeskennellä, ettet ymmärrä häntä, jos lausuu kirjaimet väärin? Tai kysyä päiväkodista vinkkejä?

Olen kokeillut. Muutaman kerran saa "esittää tietämätöntä", kunnes hän korjaa ääntämistapansa. Tuntuu aika työläältä metodilta :/ t. aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi parempi sen kaverin opetella puhumaan yhtä selkeästi kuin lapsesi? Kerro omalla lapsellesi, että kaverikin oppii sitten paremmin, kun hän itse puhuu kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi