Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko vegaaneja tai oletko itse vegaani?

Vierailija
24.08.2014 |

Miksi et käytä eläinkunnan tuotteita? Mikset suuntaa tarmoasi ihmisten asioitten kohentamiseen?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:06"]Miksi et käytä eläinkunnan tuotteita? Mikset suuntaa tarmoasi ihmisten asioitten kohentamiseen?

[/quote]

Mitä tarmoa? Uusien toimintatapojen opettelun jälkeen vegaaniruokavalio on yhtä vaivaton kuin eläinruokavalio. Jopa vaivattomampi, koska esim linssit säilyvät kuukausia kun taas liha ja juusto vain päiviä tai viikkoja.

Vierailija
62/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:06"]Miksi et käytä eläinkunnan tuotteita? Mikset suuntaa tarmoasi ihmisten asioitten kohentamiseen?

[/quote]

Mitä tarmoa? Uusien toimintatapojen opettelun jälkeen vegaaniruokavalio on yhtä vaivaton kuin eläinruokavalio. Jopa vaivattomampi, koska esim linssit säilyvät kuukausia kun taas liha ja juusto vain päiviä tai viikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
64/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vegaaneja, itse olen ihan sekasyöjä. Hyväksyn vegaanit ystäväni ja kunnioitan heidän valintaansa, en vaan silti täysin ymmärrä miksi. Ihminen on evoluution ja ravinnontarpeen perusteella selvästi sekasyöjä, miksi tapella sitä vastaan. Itse arvostan luonnollisuutta ja sitä miten meidän on tarkoitettu elävän. Yritän siis itse monin tavoin (en kaikin mahdollisin, tiedän, tässäkin käytän sähkölaitetta) elää vähemmän luontoa vaurioittavasti, liikkua jalan/pyörällä, en matkustele, säästän sähköä, syön luomua/lähiruokaa, vältän monipakattuja tuotteita, kierrätän... Mutta vegaaniksi en itse ala, ihminen on olento joka tarvitsee eläinperäistä ravintoa, eikä se muuksi muutu. Olen toki sitä mieltä ettei ihminen niin paljon lihaa yms tarvitse kuin monet syö, pyrin itsekin käyttämään runsaasti kasviproteiinia. Mutta vain lähellä tuotettua!

Vierailija
65/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:44"]

Vuodessa vegaani säästää 300 eläimen hengen. 

[/quote]Mutta tukee siinä ohessa sademetsän kaatamista hehtaareittain sekä geenimanipulaatiota.

Harva vegaani on harmiton ympäristölleen ihan vain sillä, ettei syö mitään eläinperäistä. Usein siihen elämäntapaan kuuluu paljon tuontiruokaa, vege-eineksiä ja soijaa, sillä fennovegaanius on aika ankeaa, eikä aliravitsemus kiinnosta. Kiva on myös reissailla toisten vegaanien kanssa maailman ääriin - lentokoneella.

Juuri sellainen ajattelematon perusvegaani voi olla tosi paska luonnolle, vaikka pyrkimys ja ajatus onkin hyvä. Kovin harva heistä tulee ajatelleeksi paremmuudentunnossaan, että sekasyödäkin voi aiheuttamatta vitullista ympäristöongelmaa ja tappamatta eläimiä.

Ja inb4, että elävänäkö eläimenne syötte, niin ei - ei ole pakko syödä eläintä. Kaikki eläinperäinen ravinto ei tapa eläimiä. Ja kun kuitekin tulet pätemään, että entäs eläinten olot ja kuitenkin nauta syö soijaa ja juusto kuormittaa luontoa niin ja niin paljon enemmän, niin mitäpä jos kaikkien eläimet eivät ole tehotuotettuja ja syövät ehkä luonnonmukaista ravintoa? Mitäpä jos ei se ruoka tulekaan yli 20 kilometriä kauempaa? Mitäpä jos?

Vierailija
66/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:51"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 14:06"]

En, koska ystäväni ja minä olemme järjellä varustettuja.

[/quote]

Jokainen syö miten syö. Toise eettisemmin ja ekologisemmin kuin toiset.

Mutta sitten kun sekasyöntiä kehdataan perustella JÄRJELLÄ, mennään metsään. Se nimittäin on täysin päinvastoin. Sekasyönnin pätevät perustelut ovat mm. lihan maku, lauma-ajattelu, jäyheä kyky kehittyä, yksinkertainen maailmankuva ja erilaisuuden pelko. Mutta ei missään nimessä JÄRKI. Että jos nyt kuitenkin pysytään tosiasioissa ja sekasyöjät suosiolla tunnustavat todelliset vaikuttimensa.

Mikä on "järjellä varustetun" vastakohta? Sinä olet sitä.

[/quote]

Et sit kyenny muuhun argumentointiin kuin henkilökohtaiseen haukkumiseen?

Sitä se kasvisruoka tuppaa teettämään. ;)

[/quote]

Etkö edes huomannut itse aloittaneesi henkilökohtaisen haukkumisen?

[/quote]

Missähän kohtaa haukuin kentään henkilökohtaisesti? Kerrotko?

Vierailija
67/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:44"]

Vuodessa vegaani säästää 300 eläimen hengen. 

[/quote]Mutta tukee siinä ohessa sademetsän kaatamista hehtaareittain sekä geenimanipulaatiota.

Harva vegaani on harmiton ympäristölleen ihan vain sillä, ettei syö mitään eläinperäistä. Usein siihen elämäntapaan kuuluu paljon tuontiruokaa, vege-eineksiä ja soijaa, sillä fennovegaanius on aika ankeaa, eikä aliravitsemus kiinnosta. Kiva on myös reissailla toisten vegaanien kanssa maailman ääriin - lentokoneella.

Juuri sellainen ajattelematon perusvegaani voi olla tosi paska luonnolle, vaikka pyrkimys ja ajatus onkin hyvä. Kovin harva heistä tulee ajatelleeksi paremmuudentunnossaan, että sekasyödäkin voi aiheuttamatta vitullista ympäristöongelmaa ja tappamatta eläimiä.

Ja inb4, että elävänäkö eläimenne syötte, niin ei - ei ole pakko syödä eläintä. Kaikki eläinperäinen ravinto ei tapa eläimiä. Ja kun kuitekin tulet pätemään, että entäs eläinten olot ja kuitenkin nauta syö soijaa ja juusto kuormittaa luontoa niin ja niin paljon enemmän, niin mitäpä jos kaikkien eläimet eivät ole tehotuotettuja ja syövät ehkä luonnonmukaista ravintoa? Mitäpä jos ei se ruoka tulekaan yli 20 kilometriä kauempaa? Mitäpä jos?

[/quote]

Laajempi ympäristön tila on myös ihmisten asia. Vegaaninen ravinto on ympäristöystävällisempää riippumatta siitä, tuodaanko osa ruoasta laivoilla kaukaa. Niin muuten tuodaan useimpien sekäsyöjienkin ravinto. Se, että joku on luomuviljelijä joka itse paijaa tehotuotannosta mitään tietämättömän lehmänsä ja sitten syö sen, ei tarkoita etteikö huikeassa enemmistössä tapauksia olisi toisin. Myöntänet tämän? Se, että hyvin suuri osa soijastakin syötetään karjalle, ei ole mitään pätemistä vaan yksinkertainen fakta. 

Minusta on myös kiinnostavaa, että juuri vegaanien väitetään aina lentelevän ympäri maailmaa. Mihin tämä perustuu? Omassa tuttavapiirissäni ainakin  eniten lentelevät sekasyöjät. Jokainen niistä tutuistani jotka periaatteesta lentävät harvoin tai eivät koskaan, ovat joko vegaaneja tai ainakin lihaa syömättömiä. Sama pätee yksityisautoiluun. 

Eiköhän tämä loputon "vegaanit on ihan tyhmiä" -jankutus perustu ihan johonkin emotionaaliseen, irrationaaliseen torjuntaan jonka syitä on paha arvailla. Tai sitten joidenkin yksittäistapausten yleistämiseen, joka ei yleensä ole kovin hedelmällistä.   

Vierailija
68/106 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismista on näköjään mahdoton keskustella asiallisesti ja se ei ole vegaanien syy. Ö-luokan dissaamista riittää, asiaa ei.

Vierailija
69/106 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jaa, että anti-vegaanit ainoana vittuilemassa."

Ajatella, vegaaniko ei olekaan pelkkä sylkykuppi, olitko ajatellut että vegaanille voi vain vittuilla, irvailla ja naureskella ja vegaanin pitäisi pitää turpa kiinni ja mennä hiljaa häpeämään saunan taa?

Ylläripylläri, ei se aina menekään niin. Vegaani ei ikinä tule sinulle ivaamaan ja naureskelemaan omasta aloitteestaan, mutta kun vittuilet tarpeeksi kauan, saattaa joku siihen myös vastata takaisin. Sen sijaan lihaanit hyökkäävät ilman mitään syytä vegaaneja mollaamaan ja haukkumaan. 

Vierailija
70/106 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:19"]

"Jaa, että anti-vegaanit ainoana vittuilemassa."

Ajatella, vegaaniko ei olekaan pelkkä sylkykuppi, olitko ajatellut että vegaanille voi vain vittuilla, irvailla ja naureskella ja vegaanin pitäisi pitää turpa kiinni ja mennä hiljaa häpeämään saunan taa?

Ylläripylläri, ei se aina menekään niin. Vegaani ei ikinä tule sinulle ivaamaan ja naureskelemaan omasta aloitteestaan, mutta kun vittuilet tarpeeksi kauan, saattaa joku siihen myös vastata takaisin. Sen sijaan lihaanit hyökkäävät ilman mitään syytä vegaaneja mollaamaan ja haukkumaan. 

[/quote]

Kyllä Vegaani porukassa on myös idootteja. Olen monta kertaa ollut kohteena kun minun ruokavaliota moititaan. Sairastan diabetestä ja pärjään pienellä määrällä insuliinia. Mutta minä en saa syödä lainkaan hiilihydraatteja. Minä seuraan lääkärin ja ravintoterapeutin ohjeita. Näissä ruokaohjeissa on liha, kala, muna jne. Tämä ei ole minun henkilökohtainen valinta, se on minun sairaus.

Olen saanut kuulla että ole eläintappaja, eläinrääkkääjä. Niin kuin varmaan ymmärrätte, niin en juuri ole heidän kanssa tekemisissä enään. Varsinkaan kun nämä eläinteystävät pitävät lampaita, kaneja, kissoja ja koiria.

En sano että kaikki vegaanit toimivat näin, mutta minun kohdalla on kaksi tullut vastaan. En tosi syyllistä kaikkeja, mutta se että sanot että ei ikinä, niin se on vale. Teidän porukoissa on myös idootteja.

Vierailija
71/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegaani 10 vuotta, kasvissyöjä 23 vuotta. Itse en usko että "ihminen on evoluution ja ravinnontarpeen perusteella selvästi sekasyöjä". Olen itse voinut mainiosti nämä 23 vuotta joten en epäile sitä etteikö tämä olisi jopa optimaalisin ravinto ihmiselle. Minun ei ole tarvinnut tapella muuta kuin välillä ennakkoluuloisten sekaanien kanssa sanallisesti, ja sekin heidän aloituksestaan. 

En tue sademetsien kaatamista enkä geenimuuntelua. En käytä soijaa kuin harvoin. Suomeen tuleva soija on suurimmaksi osaksi euroopassa tuotettua, sademetsien soija menee lihakarjan rehuksi.

http://www.soyappetit.fi/tietoasoijasta/ekologinenvalinta

Myöskään Alpron soija eivät tule Braziliasta vaan Euroopasta ja Kanadasta.

Tuontiruokaa en varmasti syö sen enempää kuin tavallinen sekaruokailijakaan. Ja tosiaan tuontikasvisruokakin on ekologisempaa kuin karjankasvatus.  Eineksiä en ole tottunut käyttämään sillä mielestäni niitä ei kovin paljon edes ole vegaanisina, suurin osahan niista on lihatuotteita.

Olen hyvin tyytyväinen elämäntapaani, ruokani maistuu hyvälle ja voin sillä hyvin ja kaiken lisäksi voin olla koko ajan hyvällä omalla tunnolla.

Minuakin ihmetyttää miksi vegaaneja syyllistetään lentämisestä ja eineksien käytöstä, lihansyöjien on ilmeisesti ok käyttää niitä. Vegaanit aika paljon tekevät jo ekotekoja pelkällä ruokavaliollaan mutta usein he ovat muussakin elämäntavassaan tiedostavampia kuin tavalliset markettikävijät.

Vierailija
72/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ok, niin kauan kun antavat muiden elää yhtä rauhassa kuin itsekin toivovat saavansa elää. Tunnen vegaanien, mukavia suurin osa, mutta joillain menee "kiihkoilun puolelle", eikä se ole oikein.

Vierailija
73/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, valitettavasti. Aina pitää erikseen mainita, kuinka joku hänen syömänsä ruoka on vegaanista. Ihan kuin pitäisi todistella jotain. Ei ketään kiinnosta...

Vierailija
74/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 13:26"]

En ole vieläkään saanut vastausta mitä lihansyöjät tekevät kärsivien mummojen puolesta? Itse siis olen mummoni omaishoitaja.

[/quote]

Ku mä teen näin, ni muidenkin pitää, tai ne on huonompia ihmisiä eikä välitä niin ku minä! Nih!

Vierailija
75/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:49"]Olen ollut vegaani 10 vuotta, kasvissyöjä 23 vuotta. Itse en usko että "ihminen on evoluution ja ravinnontarpeen perusteella selvästi sekasyöjä". Olen itse voinut mainiosti nämä 23 vuotta joten en epäile sitä etteikö tämä olisi jopa optimaalisin ravinto ihmiselle. Minun ei ole tarvinnut tapella muuta kuin välillä ennakkoluuloisten sekaanien kanssa sanallisesti, ja sekin heidän aloituksestaan. 

En tue sademetsien kaatamista enkä geenimuuntelua. En käytä soijaa kuin harvoin. Suomeen tuleva soija on suurimmaksi osaksi euroopassa tuotettua, sademetsien soija menee lihakarjan rehuksi.

http://www.soyappetit.fi/tietoasoijasta/ekologinenvalinta

Myöskään Alpron soija eivät tule Braziliasta vaan Euroopasta ja Kanadasta.

Tuontiruokaa en varmasti syö sen enempää kuin tavallinen sekaruokailijakaan. Ja tosiaan tuontikasvisruokakin on ekologisempaa kuin karjankasvatus.  Eineksiä en ole tottunut käyttämään sillä mielestäni niitä ei kovin paljon edes ole vegaanisina, suurin osahan niista on lihatuotteita.

Olen hyvin tyytyväinen elämäntapaani, ruokani maistuu hyvälle ja voin sillä hyvin ja kaiken lisäksi voin olla koko ajan hyvällä omalla tunnolla.

Minuakin ihmetyttää miksi vegaaneja syyllistetään lentämisestä ja eineksien käytöstä, lihansyöjien on ilmeisesti ok käyttää niitä. Vegaanit aika paljon tekevät jo ekotekoja pelkällä ruokavaliollaan mutta usein he ovat muussakin elämäntavassaan tiedostavampia kuin tavalliset markettikävijät.

[/quote]

Oletko ikinä kuullut että ihmisen aivojen kehitys nykyiselle tasolle johtuu nimenomaan siitä, että alettiin syödä lihaa. Jos lihaa ei olisi alettu syödä, oltaisiin edelleen jotain ihmisapinoita.

Vierailija
76/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:09"]

En ole vieläkään saanut vastausta mitä lihansyöjät tekevät kärsivien mummojen puolesta? Itse siis olen mummoni omaishoitaja.

[/quote]

Ku mä teen näin, ni muidenkin pitää, tai ne on huonompia ihmisiä eikä välitä niin ku minä! Nih!

[/quote]Vitsi on siinä on, että eräässä ketjussa joku alkoi tivaaman vegaaneilta vastauksia, mitä he ovat tehneet mummojen eteen. Vastaukset saatuaan kysyjä ei palannut enää kertomaan, mitä hän oli itse lihansyöjänä tehnyt.

Vierailija
77/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ikinä kuullut että ihmisen aivojen kehitys nykyiselle tasolle johtuu nimenomaan siitä, että alettiin syödä lihaa. Jos lihaa ei olisi alettu syödä, oltaisiin edelleen jotain ihmisapinoita.

[/quote]Oletko kuullut, että aivot olisivat edelleen kasvaneet ja kehittyneet lihaa syömällä?

Vierailija
78/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:14"]

[/quote]

[/quote]Vitsi on siinä on, että eräässä ketjussa joku alkoi tivaaman vegaaneilta vastauksia, mitä he ovat tehneet mummojen eteen. Vastaukset saatuaan kysyjä ei palannut enää kertomaan, mitä hän oli itse lihansyöjänä tehnyt.

[/quote]

Jaa. En tiennyt.No se on kyllä hölmöä. En ymmärrä sellaista tapaa ajatella, että jos joku haluaa jossain asiassa toimia epäitsekkäästi, niin sitä voi sitten käyttää lyömäaseena ja vaatia täydellisyyttä joka mahdollisella elämän osa-alueella. "kun ethän sä auta vammaisia/kodittomia/syöpäsairaita/orpojakaan"

Ton logiikan mukaan kannattais perseillä koko elämä ni sais elää rauhassa ilman et koko ajan joku olis nillittämässä. 

Vierailija
79/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko ikinä kuullut että ihmisen aivojen kehitys nykyiselle tasolle johtuu nimenomaan siitä, että alettiin syödä lihaa. Jos lihaa ei olisi alettu syödä, oltaisiin edelleen jotain ihmisapinoita."

Noin miljoona kertaa olen kuullut, tämä on yksi tyypillinen lihansyöjien peruspropaganda-väite. mutta itseasiassa tutkimuksethan osoittavat että aivot alkoivat kehittymään kun alettiin lämmittää ruokaa ja kun ruoka lisääntyi. 

Yleensä lihansyöjät myös väittävät että lihaa on syöty aina, mutta nytkö sitä onkin sitten alettu syömään jossain vaiheessa? Eli on pärjätty ennen sitäkin hengissä?

Enttententtenteelikamentten...

Vierailija
80/106 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:24"]"Oletko ikinä kuullut että ihmisen aivojen kehitys nykyiselle tasolle johtuu nimenomaan siitä, että alettiin syödä lihaa. Jos lihaa ei olisi alettu syödä, oltaisiin edelleen jotain ihmisapinoita."

Noin miljoona kertaa olen kuullut, tämä on yksi tyypillinen lihansyöjien peruspropaganda-väite. mutta itseasiassa tutkimuksethan osoittavat että aivot alkoivat kehittymään kun alettiin lämmittää ruokaa ja kun ruoka lisääntyi. 

Yleensä lihansyöjät myös väittävät että lihaa on syöty aina, mutta nytkö sitä onkin sitten alettu syömään jossain vaiheessa? Eli on pärjätty ennen sitäkin hengissä?

Enttententtenteelikamentten...

[/quote]

Niin apinat ovat kasvissyöjiä ja ihminen kehittyi lihansyönnin myötä. Lihaa on syöty sellaiset 2 miljoonaa vuotta. Apinat pärjäävät toki hyvin kasvisravinnolla, mutta ihminen ei :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän