Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinitohtori terveyskeskuksessa

Vierailija
19.08.2014 |

Muistatteko sarjan Teinitohtori? Tulo se pääosan skidi mieleen kun menin tänään terveyskeskukseen. Pakko tämän on kandilääkäri olla, mutta näyttää aivan teiniltä! Nuoremmalta kuin yläastelainen poikani. 

Minulla on paha yskä ja epäilen että se on kehkoputkissa. Punastellen tämä nuori lääkäri pyysi riisumaan puseron kuunnellakseen keuhkoja ja oli muutenkin todella ujo ja vaivautunut. 

Tuli ihan sääli nuorta kundia terveyskeskuksessa. Mitä poitsuja siellä nykyään löytyy?! 

Toinen asia kokonaan on se, että kaipaisin kokeneen, aikuisen lääkärin mielipidettä. Yksityiselle ei ole varaa. Onko tk nuorten kandien harjoitustyömaa? 

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:42"]

Ikävä kyllä kokemuksen arvo laskee joka päivä. Kaiken tiedon kun saa googlesta. Ei se koske vain terveyskeskuksen arkea. Valitettavasti.

[/quote]

Olen tästä eri mieltä. Kun tutkii satoja ja tuhansia potilaita vuodessa, kehittyy kuitenkin sellainen tuntuma jota Googlella ei ole. Oppii suhteuttamaan eri löydösten arvoa toisiinsa. Myös intuitio kehittyy, joskus sitä vaan vaistoaa että tällä potilaalla on joku oikea hätä, vaikka en vielä tiedäkään mikä se on.

t. 68

[/quote]

Minä olen kanssasi aivan samaa mieltä! Valitettavasti moni muu ei ole. Se juuri oli pointtini. Kun kaiken tiedon saa ns. valmiina. Kuulee vain nykylukiolaisten puheita - mitään ei viitsitä opetella, kun se kuitenkin löytyy netistä. (Olen lukion opettaja) Ja kyllähän tässäkin ketjussa on jo monesti sanottu se, että nuorilla kandeilla on se uusin tieto, niin kuin kokeneet lääkärit eivät lukisi lääketieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia yms. 

[/quote]

Osa kokeneista lukee paljonkin, mun lähin kollega jäi eläkkeelle hetki sitten ja vaikka tiesi työuransa loppuvan lähhiviikkoina, silti luki paljon, koska kiinnosti. Sit on näitä, jotka ei käy edes lakisääteisissä koulutuksissa. Varmaaan kaikki kokee, että eivät lue riittävästi, minä ainakin, vaikka päivittäin luenkin aina jotakin. 

Mut sitä tiedonhakua ei arvosteta, hoitajat täyttää joka hetken, "kun sä et tee mitään". 

t.68

[/quote]

Hoitsut! Niin muistankin sen hoitsu-ketjun (Vihaan työtäni tms) täältä, jossa hoitsut valitti ennen kaikkea nuorten lääkärien paimentamisesta. Ehkä ap:kin on oikeasti vittuuntunut hoitsu!

Vierailija
82/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:42"]

Ikävä kyllä kokemuksen arvo laskee joka päivä. Kaiken tiedon kun saa googlesta. Ei se koske vain terveyskeskuksen arkea. Valitettavasti.

[/quote]

Olen tästä eri mieltä. Kun tutkii satoja ja tuhansia potilaita vuodessa, kehittyy kuitenkin sellainen tuntuma jota Googlella ei ole. Oppii suhteuttamaan eri löydösten arvoa toisiinsa. Myös intuitio kehittyy, joskus sitä vaan vaistoaa että tällä potilaalla on joku oikea hätä, vaikka en vielä tiedäkään mikä se on.

t. 68

[/quote]

Minä olen kanssasi aivan samaa mieltä! Valitettavasti moni muu ei ole. Se juuri oli pointtini. Kun kaiken tiedon saa ns. valmiina. Kuulee vain nykylukiolaisten puheita - mitään ei viitsitä opetella, kun se kuitenkin löytyy netistä. (Olen lukion opettaja) Ja kyllähän tässäkin ketjussa on jo monesti sanottu se, että nuorilla kandeilla on se uusin tieto, niin kuin kokeneet lääkärit eivät lukisi lääketieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia yms. 

[/quote]

Osa kokeneista lukee paljonkin, mun lähin kollega jäi eläkkeelle hetki sitten ja vaikka tiesi työuransa loppuvan lähhiviikkoina, silti luki paljon, koska kiinnosti. Sit on näitä, jotka ei käy edes lakisääteisissä koulutuksissa. Varmaaan kaikki kokee, että eivät lue riittävästi, minä ainakin, vaikka päivittäin luenkin aina jotakin. 

Mut sitä tiedonhakua ei arvosteta, hoitajat täyttää joka hetken, "kun sä et tee mitään". 

t.68

[/quote]

Hoitsut! Niin muistankin sen hoitsu-ketjun (Vihaan työtäni tms) täältä, jossa hoitsut valitti ennen kaikkea nuorten lääkärien paimentamisesta. Ehkä ap:kin on oikeasti vittuuntunut hoitsu!

[/quote]

Tässä:

http://www.vauva.fi/keskustelu/3951475/ketju/olen_sairaanhoitaja_ja_vihaan_tyotani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaakohan täällä nämä samat ihmiset lääkäreistä? Aika väsynyttä.

Vierailija
84/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:19"]

Missäs ne sit harjoittelisi? Nukeillako?

[/quote]

vaikka jos valmistuneen lääkärin kanssa

ei ap

[/quote]

Jahas, ja koskas se ensimmäinen "yksinlento" sitten tapahtuisi, voisi vaan ramppikuume olla parempaa vanhan jäärän parina, niissä on enemmän niitä, jotka eivät potilasta osaa kohdata.

Nimim. Tänä vuonna neljän nuoren lääkärin toimia vanhustehuollossa seuranneena, ei ole kuin hyvää sanottavaa

Vierailija
85/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse 22v työskennellessäni ensimmäistä kertaa tk:ssa. Olen myös melko nuoren näköinen, papereita kysyttiin n.30v ikään. 

Tein kyllä työni aivan tosissaan.

Vierailija
86/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se onko nuori vai vanha, kunhan ei ole ylimielinen eikä asenteeltaan sellainen vähättelevä.

Mitä siitä, vaikka potilas kysyy tyhmiä ja vaiva on paljon vaarattomampi kuin potilas olettaa? Kyllä potilas uskoo diagnoosin ja hoito-ohjeet ilman lääkärin tuhahteluja ja huokailuja ja silmien pyörittelyjäkin. No, ei kaikki nuoret lekurit onneksi ole tuollaisia vaikka pari olenkin tavannut :).

Vierailija
87/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:40"]

Valittaakohan täällä nämä samat ihmiset lääkäreistä? Aika väsynyttä.

[/quote]

En ole valittanut, ja en ole hoitsu niinkuin joku arveli. Kai saa mielipiteen sanoa? Ei oo pakko lukea jos ahdistaa. Täällä on tooodella monta ketjua.

ap

Vierailija
88/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä lissukoita ja lassukoita! Kuvitteletko ap, että se lekuri näki ensimmäisen kerran aikuisen naisen tissit, kun heitit paidan pois. Luulenpa, että poika ei niinkään nolostellut paidan poisheittokehotusta kuin sinun reaktiotasi, ehkä tahatonta, mutta näytit kuitenkin ilmeilläsi, mitä mieltä asiasta olit. Kyllä kandikin yhden bronkiitin diagnosoida osaa. Ovat ne niin paljon jo opiskelleet ja harjoitelleet.

Kuvittelepa huviksesi, miltä olisi tuntunut heittää paita pois, jos lääåkärinä olisikin ollut irstaasti hymyilevä limainen vanha ukko. Niitäkin nimittäin on. Nuoruus on vika, joka paranee vuosien myötä. Muutaman vuoden kuluttua et enää edes huomaa, että samainen nuori lääkäri, nyt jo valmistunut, on sinua aivan yhtä paljon nuorempi kuin tänäänkin. Hän on saanut harjoitella ja suorittaa opintonsa loppuun. Varmuus on lisääntunyt. Enää ei punastuta vanhankaan naisen edessä.

Vierailija
89/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teinitohtorikin vetelee mukavaa 5000+ euron kuukausipalkkaa.

Vierailija
90/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:18"]

Tuo teinitohtorikin vetelee mukavaa 5000+ euron kuukausipalkkaa.

[/quote]

Niinpä. Ja ei saisi arvostella? 

Vierailija
91/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:12"]

Voi teitä lissukoita ja lassukoita! Kuvitteletko ap, että se lekuri näki ensimmäisen kerran aikuisen naisen tissit, kun heitit paidan pois. Luulenpa, että poika ei niinkään nolostellut paidan poisheittokehotusta kuin sinun reaktiotasi, ehkä tahatonta, mutta näytit kuitenkin ilmeilläsi, mitä mieltä asiasta olit. Kyllä kandikin yhden bronkiitin diagnosoida osaa. Ovat ne niin paljon jo opiskelleet ja harjoitelleet.

Kuvittelepa huviksesi, miltä olisi tuntunut heittää paita pois, jos lääåkärinä olisikin ollut irstaasti hymyilevä limainen vanha ukko. Niitäkin nimittäin on. Nuoruus on vika, joka paranee vuosien myötä. Muutaman vuoden kuluttua et enää edes huomaa, että samainen nuori lääkäri, nyt jo valmistunut, on sinua aivan yhtä paljon nuorempi kuin tänäänkin. Hän on saanut harjoitella ja suorittaa opintonsa loppuun. Varmuus on lisääntunyt. Enää ei punastuta vanhankaan naisen edessä.

[/quote]

Mulla on kyllä lapsia, mutta vanha en ole. En todellakaan reagoi itse paidan poistoon mitenkään, varsinkin kun olen synnyttänyt useamman lapsen. Kukahan se tässä on ikärasisti? 

ap

Vierailija
92/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta en oikein ymmärrä mikä vimma täällä on ihmisillä (jotka eivät edes ole - onneksi - nuoria lääkäreitä) kääntää tämäkin jotenkin misogynistiseksi ketjuksi, jossa haukutaan naisia vanhoiksi, riipputisseiksi, selluliittisiksi jne. Lääkäreiksi tunnustautuneilta (paitsi siltä yhdeltä naiselta, joka ei aio terveyskeskukseen palata - jos se nyt lääkäri oli), ainoastaan asiallisia kommentteja. 

Eikö voi kirjoittaa positiivisesti nuoristä lääkäreistä haukkumatta muita (siis naispotilaita)? Itsellä on vain hyvää sanottavaa nuorista lääkreistä, varsinkin miehistä, mutta tämä palsta tekee minut sairaaksi. Olkoon tämä viimeinen kerta kun sitä luen. Inhottavia olette. 

Vierailija
93/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:32"]

En ole ap, mutta en oikein ymmärrä mikä vimma täällä on ihmisillä (jotka eivät edes ole - onneksi - nuoria lääkäreitä) kääntää tämäkin jotenkin misogynistiseksi ketjuksi, jossa haukutaan naisia vanhoiksi, riipputisseiksi, selluliittisiksi jne. Lääkäreiksi tunnustautuneilta (paitsi siltä yhdeltä naiselta, joka ei aio terveyskeskukseen palata - jos se nyt lääkäri oli), ainoastaan asiallisia kommentteja. 

Eikö voi kirjoittaa positiivisesti nuoristä lääkäreistä haukkumatta muita (siis naispotilaita)? Itsellä on vain hyvää sanottavaa nuorista lääkreistä, varsinkin miehistä, mutta tämä palsta tekee minut sairaaksi. Olkoon tämä viimeinen kerta kun sitä luen. Inhottavia olette. 

[/quote]

Samaa mieltä. Ilmeisesti mielipidettään ei saa sanoa. AV:sta on tullut teinihelvetti.

ap

Vierailija
94/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori nainen ja kaunis oli viimeksi kun kävin terveyskeskuksessa. En kysynyt oletko jo valmis lekuri. Osasi hommansa ja oli vielä niin hyvätuulinen. 

Vierailija
95/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:32"]

[/quote]

Ja mikähän siinä kommentissa sitten oli epäasiallista?

Vierailija
96/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista etteivät lääkärinä työskentelevät ihmiset joidenkin mielestä saa näyttää nuorilta! Kaikki kuitenkin tiedämme, ettei 12-vuotias vaan voi olla valmistunut lääkäriksi, joten siitä tuskin on pelkoa. 25veellä voi olla hommat paljon tuoreemmassa muistissa kuin sillä aah-niin-luotettavalla eläkeikäisellä terveyskeskusukolla. Se on toki eri asia jos kiusaannuttaa esitellä löllöä vartaloaan nuoremmalle ihmiselle, mutta tuskin lääkärin pärstän rypyttömyys pätevyyttä vähentää?

Vierailija
97/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:19"]

Missäs ne sit harjoittelisi? Nukeillako?

[/quote]

Tykkäisitkö itse, jos omalääkärisi näyttäisi 12-vuotiaalta, ja käytännön kokemusta olisi vain hitunen? En ole nukke, ja minulla on vakavia, kroonisia terveysongelmia. En halua olla kenenkään harjoitustyö.

ap

[/quote]

En tiedä sinusta, mutta minulle lääkärin ulkonäöllä ei ole väliä. Olkoot vaikka kierosilmäinen, kolmikätinen 11v. lapsennäköinen kunhan on tietoa ja intoa auttaa. Jokainen nuori lääkäri on kohdallani ollut poikkeuksetta kiinnostunut, innostunut ja osannut ajatella "laatikon ulkopuolelta". Sen sijaan että nämä nuoret kättelisivät, ohjeistaisivat ottamaan Buranaa ja painumaan lepäämään niin he oikeasti jopa kuuntelevat keuhkot, lähettävät tarvittaessa röntgeniin ja verikokeisiin. Nämä nuoret lääkärit myös uskaltavat ja kehtaavat pyytää neuvoa tarvittaessa kokeneemmalta lääkäriltä. Sellaisen 64v. lekurin luo kun kävelee niin ei puhettakaan, että arvoisa tohtori kysyisi alaan erikoistuneelta kollegalta konsultaatiota, ei missään nimessä. Tohtori kun tietää KAIKEN itse parhaiten. Nuoret lääkärit myös kokemusteni mukaan kysyvät potilaalta hänen tuntemuksistaan ja kokemuksistaan etenkin jos kyseessä on pitkäaikaissairas. Yksikään "vanhempi" lääkäri ei ole yhtä tarkkaan kysellyt MINUN, sairaan, oman oloni asiantuntijan mielipidettä ja fiilistä kuin nuori neurologini -ja uskokaa näitä lääkäreitä olen nähnyt...