Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En uskalla mennä hammaslääkäriin!

Vierailija
11.09.2014 |

Hammasta vihloo ja jomottaa. Mutta jos lääkäri ei löydäkkään mitään? Pieni kuoppa siel hampaassa tuntuu. Jomotus on epämielyttävää.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on hyvä, jos ei siellä mitään suurremontin tarvetta ole. Kannattaa käydä näyttämässä, sithän sen vasta tiedät.

Vierailija
2/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mä tiedän mitä käy jos ei mene. 

Mulla tulehdus eteni leukaluuhun asti, hammas oli täynnä mätää ja jouduttiin poistamaan. Mene oikeasti ajoissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika, en uskalla mennä. Tämä on järjetöntä.
Joulukuussa 2013 multa lähti kesken syönnin poskihampaasta aivan takaa järjetön PALANEN hammasta. Ei ole ollut kipeä, mutta kuukausien kuluessa olen huomannut, että hampaasta ei ole juuri mitään jäljellä. On kuin hammas olisi irroitettu, kielellä tuntuu vain kolo tuolla takana. Joskus siitä lähtee irti jotain nestettä, joka maistuu pahalta (mätää?), mutta harvemmin.
Tiedän, minä niin tiedän että tuota pitäisi käydä näyttämässä. Vaan kun pelko vie voiton. Mitä pelkään? En edes tiedä.

Vierailija
4/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli aiemmin juttua hammaslääkäri kammosta / pelosta

http://www.vauva.fi/keskustelu/4272299/ketju/hammaslaakaripelko/sivu/1#vastaa

Vierailija
5/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:39"]

Sama vika, en uskalla mennä. Tämä on järjetöntä. Joulukuussa 2013 multa lähti kesken syönnin poskihampaasta aivan takaa järjetön PALANEN hammasta. Ei ole ollut kipeä, mutta kuukausien kuluessa olen huomannut, että hampaasta ei ole juuri mitään jäljellä. On kuin hammas olisi irroitettu, kielellä tuntuu vain kolo tuolla takana. Joskus siitä lähtee irti jotain nestettä, joka maistuu pahalta (mätää?), mutta harvemmin. Tiedän, minä niin tiedän että tuota pitäisi käydä näyttämässä. Vaan kun pelko vie voiton. Mitä pelkään? En edes tiedä.

[/quote] Kannattaa oikeasti mennä sinne lääkäriin, kuulostaa pahalta. Siinä aikaa varatessa voi jo sanoa, että pelkää. Niin minä olen tehnyt ja saanut asiallista kohtelua. Ja kunnon puudutteet aina.

Vierailija
6/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika täälläkin.. Viikon verran on jomotellut ja tykyttänyt. Tänään sain peruutusajan kävin näytillä. Vanhan amalgaamin alle oli pesiytynyt kariesta.. =/ Amalgaami veke ja porattiin enimmät pois, väliaikainen paikka tilalle ja tammikuussa uudelleen lopulliseen paikkaukseen (nyt oil vain 30 min aika, joten ei ehtinyt tehdä enempää). Jos alkaa särkeä uudelleen tai pahenee, niin pitää tietty hakeutua heti hoitoon. 

Vierailija
7/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärin pelko on kivun pelkoa. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellisti että pelkää tilannetta jossa saattaa joutua makaamaan pitkää penkissä suu auki sattui miten paljon vain ilman että voit muuta kuin yrittää kestää. Hammaslääkäri pelkoa lievittää kivunlievitys.

Vierailija
8/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rohkeasti soittoa hammaslääkäriin ja sanot suoraan että pelkäät, niin voit saada esilääkityksen (diapamia) ja hammaslääkäri ottaa myös huomioon sun pelon.

Mulla sama juttu, oon pelännyt koko ikäni hammaslääkäriä ja pari vuotta sitten rohkaistuin ja menin. No, kolme hammasta lähti kun oli päässyt niin huonoon kuntoon. Oli muuten tosi mukavia ja ymmärtäväisiä lääkäreitä ja hoitajia.

Pääset helpommalla ja halvemmalla kun menet heti.

Vierailija
9/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika, en uskalla mennä. Tämä on järjetöntä. Joulukuussa 2013 multa lähti kesken syönnin poskihampaasta aivan takaa järjetön PALANEN hammasta. Ei ole ollut kipeä, mutta kuukausien kuluessa olen huomannut, että hampaasta ei ole juuri mitään jäljellä. On kuin hammas olisi irroitettu, kielellä tuntuu vain kolo tuolla takana. Joskus siitä lähtee irti jotain nestettä, joka maistuu pahalta (mätää?), mutta harvemmin. Tiedän, minä niin tiedän että tuota pitäisi käydä näyttämässä. Vaan kun pelko vie voiton. Mitä pelkään? En edes tiedä.

[/quote]

No nyt kannattaa punnita näitä asioita, haluatko mennä hamamslääkäriin, vai haluatko sepsiksen ja teho-osastolle? Komsii, komsaa.

Vierailija
10/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:46"]

[/quote] Kannattaa oikeasti mennä sinne lääkäriin, kuulostaa pahalta. Siinä aikaa varatessa voi jo sanoa, että pelkää. Niin minä olen tehnyt ja saanut asiallista kohtelua. Ja kunnon puudutteet aina.

[/quote] Ei se puudute siihen pelkoon auta. En mä varsinaisesti kipua pelkää vaan sitä LÄÄKÄRIÄ ja sitä ronkkimista suussa.

Vierailija
11/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkärikammosille, että kannattaa käydä usein tuolla. ei sen takia, että pääsisi niin pelosta eroon vaan sillon ne vaivat on pieniä ja helppoja korjattavia -> ei satu. nykyset puudutusaineet on myös hyviä, eli ne todella toimii. 

Vierailija
12/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:56"]

Hammaslääkärin pelko on kivun pelkoa. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellisti että pelkää tilannetta jossa saattaa joutua makaamaan pitkää penkissä suu auki sattui miten paljon vain ilman että voit muuta kuin yrittää kestää. Hammaslääkäri pelkoa lievittää kivunlievitys.

[/quote] Mä kyllä olin ihan totaalipaniikissa, kun noita viisaudenhampaita leikattiin. Vaikka puudutukset on todella hyvät, eikä siinä mitään kipua tunne, niin pelkäsin sitä, että mun naama halvaantuu tms. älytöntä. Että joku menee vikaan. En sitä kipua, koska sitä en todellakaan tuntenut. Mutta hyvä puudutus on kyllä tarpeen, siitä olen 100% samaa mieltä.

Vierailija
13/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:00"]

[/quote] Ei se puudute siihen pelkoon auta. En mä varsinaisesti kipua pelkää vaan sitä LÄÄKÄRIÄ ja sitä ronkkimista suussa.

[/quote] Sit kannattaa ottaa tosiaan yhteyttä sinne lääkäriin ja selittää tilanne ja pyytää sitä esilääkitystä. Ja kannattaa yrittää jonain rauhallisena hetkenä miettiä, mikä siinä ronkkimisessä pelottaa, jos  se kipu ei. Usein ne lääkärit kyllä selittää, mitä ne tekee ja joitain se rauhoittaa.

Vierailija
14/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei varmaan kenenkään pelkoa paranna, mutta motivoi hakeutumaan hoitoon niiden märkivien tynkien kanssa.

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCkQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.hammaslaakariliitto.fi%2Ffileadmin%2Fpdf%2FHammaslaakarilehti%2F2006%2F09%2Finfektiot_9.pdf&ei=proRVIK2Hee_ygPQoYIg&usg=AFQjCNFJAosUtZ24XkzcqH79mHgERWhvog&bvm=bv.74894050,d.bGQ&cad=rja

Pelkäävät voivat ilmoittaa asian jo ajanvaraukseen ja varata ensi alkuun pelkän keskustelu/tarkastusajan ja siellä hammaslääkärin kanssa jutustella vaikkapa niistä rauhoittavista lääkkeistä sun muista.

Alkuperäisen kysyjän vaiva ei todennäköisesti vaadi mitään hoitoa.

Vierailija
15/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entisenä hammaslääkärikammoisena olen tullut siihen samaan tulokseen kuin joku aiempikin vastaaja, että kannattaa pitää ne tarkistusvälit lyhyinä. Ei ehdi mitään jättiurakkaa muotoutua sinne suuvärkkiin. En missään tapauksessa halua edes juurihoitoon tai mihinkään muuhun isoon juttuun. Edelleenkään en rakasta tai pidä hammaslääkärissä käynnistä, mutta epämukavuus on nyt käsiteltävissä oleva asia. Mulla auttoi pelon kanssa hyvä lääkäri, hyvät puudutteet ja keskustelu etukäteen.

Vierailija
16/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:09"]

[/quote] Sit kannattaa ottaa tosiaan yhteyttä sinne lääkäriin ja selittää tilanne ja pyytää sitä esilääkitystä. Ja kannattaa yrittää jonain rauhallisena hetkenä miettiä, mikä siinä ronkkimisessä pelottaa, jos  se kipu ei. Usein ne lääkärit kyllä selittää, mitä ne tekee ja joitain se rauhoittaa.

[/quote] En Halua mitään esilääkityksiä ja pelkään puuduttamista ihan sikana! Ylipäätään pelkään juuri eniten puuduttamista, siitä tulee niin kauhea olo aina pitkäksi aikaa. Ei s ejuurihoito mitään eikä hampaan poistokaan mutta se PUUDUTE on syvältä!

Vierailija
17/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 18:09"]

[/quote] En Halua mitään esilääkityksiä ja pelkään puuduttamista ihan sikana! Ylipäätään pelkään juuri eniten puuduttamista, siitä tulee niin kauhea olo aina pitkäksi aikaa. Ei s ejuurihoito mitään eikä hampaan poistokaan mutta se PUUDUTE on syvältä!
[/quote]

Nyt kirjoittaa tuon ekan tekstin kirjoittaja:
jos puudute laitettaisiin heti ekana, ennenkuin edes katsoisivat sen kummemmin niin se auttaisi asiaa. Toisekseen en haluaisi kuunnella saarnaa siitä, kuinka olisi pitänyt tulla jo ajat sitten. Idiootti olen, tiedän.

Vierailija
18/18 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 19:24"]

Nyt kirjoittaa tuon ekan tekstin kirjoittaja: jos puudute laitettaisiin heti ekana, ennenkuin edes katsoisivat sen kummemmin niin se auttaisi asiaa. Toisekseen en haluaisi kuunnella saarnaa siitä, kuinka olisi pitänyt tulla jo ajat sitten. Idiootti olen, tiedän.

[/quote]

Puudutetta ei laiteta jo ovella sen takia, että itse diagnoosin tekeminen on sen jälkeen jopa mahdotonta. Olen ollut yli kymmenen vuotta töissä hammashoitoloissa, enkä ole kuullut IKINÄ kenenkään saarnaavan potilaille hoitoon hakeutumisen välttelystä! Ainahan siellä kannustetaan: "hyvä kun tulit nyt!"

Kukaan siellä ei teitä halua väkisin kiusata. Diagnoosin tekoa varten hampaita yleensä koputellaan ja pintoja kokeillaan sillä rapsuttimella. Heti kun ongelma selvillä, saat puudutuksen, sellaisen puudutuksen, ettet tunne kipua lainkaan. Koputtelun kauheutta voit kokeilla itsekin vaikka jollakin kahvilusikan päällä, sen kummempaa se ei ole hoitohuoneessakaan, vaikkei siellä lusikalla koputella, vaan sen pienen hammaslääkärin peilin toisella päällä.

Edelleen voin kertoa, että ihmisiä joutuu ihan oikeasti sairaalaan verenmyrkytyksen takia joka on lähtöisin hammastulehduksesta, kyseessä ovat poikkeuksetta pelkääjät (tai laitapuolen kulkijat). Aikana ennen antibiootteja ja muuta hammashoitoa hammasperäiseen infektioon kuoleminen oli tavallista, yleisin kuolinsyy, synnytyskomplikaatiot taisi olla toinen. Verenmyrkytykseen, eli sepsikseen kuolee antibioottihoidosta riippumatta edelleen ihmisiä, oiskohan n. viidesosa sairastuneista.