Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinitohtori terveyskeskuksessa

Vierailija
19.08.2014 |

Muistatteko sarjan Teinitohtori? Tulo se pääosan skidi mieleen kun menin tänään terveyskeskukseen. Pakko tämän on kandilääkäri olla, mutta näyttää aivan teiniltä! Nuoremmalta kuin yläastelainen poikani. 

Minulla on paha yskä ja epäilen että se on kehkoputkissa. Punastellen tämä nuori lääkäri pyysi riisumaan puseron kuunnellakseen keuhkoja ja oli muutenkin todella ujo ja vaivautunut. 

Tuli ihan sääli nuorta kundia terveyskeskuksessa. Mitä poitsuja siellä nykyään löytyy?! 

Toinen asia kokonaan on se, että kaipaisin kokeneen, aikuisen lääkärin mielipidettä. Yksityiselle ei ole varaa. Onko tk nuorten kandien harjoitustyömaa? 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne parikymppiset varmaan alkaa näyttää lapsilta kun itse vanhenee :) Ei sitä silti tietty tarvi tytötellä tai pojutella, se on vaan huonoa käytöstä.

Itse olen 5. vuoden kandi, ensi kesänä ekat tk lääkärin työt tiedossa. Onneksi olen jo normikandia vanhempi (yli 30v) niin ehkä minuun suhtaudutaan paremmin vaikken sen enempää tiedäkään kuin muutkaan.

P.s. lääkiksessä harjoitellaan potilaan kohtaamista jonkin verran, nytkin oli juuri 2t teatteriharjoitusta niin että opettaja esitti erilaisia potilaita ja me lääkäriä. Joskus on ollut jopa ihan palkattuja näyttelijöitä. Kunnolla pystyy tietysti harjoittelemaan vain oikeilla potilailla.

Vierailija
62/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:17"]

Muistatteko sarjan Teinitohtori? Tulo se pääosan skidi mieleen kun menin tänään terveyskeskukseen. Pakko tämän on kandilääkäri olla, mutta näyttää aivan teiniltä! Nuoremmalta kuin yläastelainen poikani. 

Minulla on paha yskä ja epäilen että se on kehkoputkissa. Punastellen tämä nuori lääkäri pyysi riisumaan puseron kuunnellakseen keuhkoja ja oli muutenkin todella ujo ja vaivautunut. 

Tuli ihan sääli nuorta kundia terveyskeskuksessa. Mitä poitsuja siellä nykyään löytyy?! 

Toinen asia kokonaan on se, että kaipaisin kokeneen, aikuisen lääkärin mielipidettä. Yksityiselle ei ole varaa. Onko tk nuorten kandien harjoitustyömaa? 

[/quote]

Tuossa on myös se puoli, että näillä parjatuilla "teinitohtoreilla" on se viimeisin tieto, ei suinkaan sillä jo leipiintyneellä vanhalla lääkärillä joka on jo nimen nähtyään päättänyt, että sulla on virusperäinen flunssa. Vaikka valittaisit hiivaa.

Eikö ookin kamalaa kun lääkärissä käydessä huomaa että itselle on tullut yhtäkkiä ikää ihan törkeästi.. vaikkei itsestä siltä edes tunnu. Sitten kun alkaa miettimään, että hetkinen, tuo kandi on n. 25 - 28, ja mä olen...ei helkkari, mä olen jo 40+, niin alkaa taas menemään lääkärin ikä ihan kohdalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:25"]

Yskä on aina keuhkoputkissa, ei siinä mitään ihmeellistä tai vakavaa ole...

[/quote]

Pointti on se, että se paidan poisriisumisen kysymys oli selvästi hänelle HYVIN vaivaannuttava, mitä se ei vanhemmille lääkäreille ole. Jos lääkäri punastelee kuunnellessaan keuhkoja kun näkee mun rintsikat niin ei se nyt luottamusta herätä. Koskaan aiemmin en ole ajatellut paidan riisumisesta lääkärissä mitään. 

ap

[/quote]

Sama kokemus kun mulla oli helteillä kertynyt vettä polviin. Nuori lääkäripoitsu pyysi riisumaan housut ja oli siitä niin nolona. Itsellekin tuli vaivaantunut olo. Panostakaa näihin edes puolialastomien potilaiden näkemisiin vähän enemmän siellä lääkiksessä! Tuntui että mun täytyy tässä rohkaista sitä lääkäriä.

[/quote]

Panostakaahan rouvat alusvaatteisiinne, ihon kuntoon (sheivaus ja selluliitti) sekä omaan asenteeseenne.

[/quote]

selluliittiako pitäs alkaa häpeämään nuoren kandilääkärin vuoksi. Pistetään samaan sarjaan sitten raskausarvetkin.

Vierailija
64/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:17"]

[/quote]

Tuossa on myös se puoli, että näillä parjatuilla "teinitohtoreilla" on se viimeisin tieto, ei suinkaan sillä jo leipiintyneellä vanhalla lääkärillä joka on jo nimen nähtyään päättänyt, että sulla on virusperäinen flunssa. Vaikka valittaisit hiivaa.

Eikö ookin kamalaa kun lääkärissä käydessä huomaa että itselle on tullut yhtäkkiä ikää ihan törkeästi.. vaikkei itsestä siltä edes tunnu. Sitten kun alkaa miettimään, että hetkinen, tuo kandi on n. 25 - 28, ja mä olen...ei helkkari, mä olen jo 40+, niin alkaa taas menemään lääkärin ikä ihan kohdalleen.

[/quote]

Nyt unohdat sen potilastyöstö saadun kokemuksen arvon. Kaikkea ei kirjoista opi. Ja kyllähän valmiit lääkärit varmasti ajan tasalla itseään pitävät.

Vierailija
65/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:19"]

Missäs ne sit harjoittelisi? Nukeillako?

[/quote]

vaikka jos valmistuneen lääkärin kanssa

ei ap

Vierailija
66/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vastaavassa tapauksessa yksityislääkärillä, ja hän kuten muutkin tätä aikaisemmin eivät pyytäneet riisumaan paitaa. Etupuolelta keuhkoja kuunneltiin kaula-aukosta ja takaa nostin helmaa ylös, että lääkäri sai kuunneltua keuhkot selkäpuolelta.

Kumpikaan mrostä ei ollut vaivautunut.

Opetelkaa oikeat työtavat, nuoret lääkärit!

Vierailija
67/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan ikäiselleni harvinaista sairautta. Minua tutkittiin pitkään. Moni asia suljettiin pois " ei voi olla kun olet niin nuori" taktiikalla.

Tulipa nuori lääkäri, ja löysi vaivan, kun ei ollut vielä tällä ei voi olla sun ikäisellä olla asenteella.

Minulla on myös lapsi, joka pelkää lääkäreitä, neuloja tutkimuksia.

Häneltä piti ottaa nielunäyte. Sitä oli ensin ottamassa ikävä vanha naishoitaja joka pyysi paikalle muita hoitajia kun näyte ei vain onnistunut. Tarkoitus oli pidellä lasta lujasti ja kun huutaa kovaa, niin ottaa näyte. Ei onnistunut.

(yritin toki itsekkin saada lasta kaikinkeinoin suostumaan, mutta tuli itsellekkin lapsen hysteerinen reaktio yllätyksenä).

Tulipa paikalle sitten nuori lääkäri. Jututti lasta, kertoi pari vitsiä, katsoi omaan suuhuunsa, ja kappas kun lapsi kohta hymyillen aukaisi suun ja teinitohtori otti näytteet vaivatta ja kiitteli mainiota potilasta, lapsenkin lääkärikammo hellitti.

Kesti muuten kaksi kertaa kauemmin se pakotustaistelu, kuin se, että lääkäri käytti aikaa hetken kiirettömään jutusteluun ja otti sitten näytteen.

Vierailija
68/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:17"]

[/quote]

[/quote]

Nyt unohdat sen potilastyöstö saadun kokemuksen arvon. Kaikkea ei kirjoista opi. Ja kyllähän valmiit lääkärit varmasti ajan tasalla itseään pitävät.

[/quote]

Näin se on. Nykyisin on juuri niin, ettei kokemusta arvosteta. Ikävä kyllä se näkyy vähän paikassa kuin paikassa. 

Vierailija
69/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:12"]

Kyllä muakin ällöttäisi lääkärinä kun joku lahtivalaan muotoinen potilas tulee valittamaan kurkkukipuaan, paitaa riisuessa varmasti oksentaisin, hyi!

[/quote]

ja arvaa mitä se lääkäri joutuu kokemaan kun näkee sun lapsen , ihmishirviön, yök

Vierailija
70/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:31"]

Minä sairastan ikäiselleni harvinaista sairautta. Minua tutkittiin pitkään. Moni asia suljettiin pois " ei voi olla kun olet niin nuori" taktiikalla.

Tulipa nuori lääkäri, ja löysi vaivan, kun ei ollut vielä tällä ei voi olla sun ikäisellä olla asenteella.

Minulla on myös lapsi, joka pelkää lääkäreitä, neuloja tutkimuksia.

Häneltä piti ottaa nielunäyte. Sitä oli ensin ottamassa ikävä vanha naishoitaja joka pyysi paikalle muita hoitajia kun näyte ei vain onnistunut. Tarkoitus oli pidellä lasta lujasti ja kun huutaa kovaa, niin ottaa näyte. Ei onnistunut.

(yritin toki itsekkin saada lasta kaikinkeinoin suostumaan, mutta tuli itsellekkin lapsen hysteerinen reaktio yllätyksenä).

Tulipa paikalle sitten nuori lääkäri. Jututti lasta, kertoi pari vitsiä, katsoi omaan suuhuunsa, ja kappas kun lapsi kohta hymyillen aukaisi suun ja teinitohtori otti näytteet vaivatta ja kiitteli mainiota potilasta, lapsenkin lääkärikammo hellitti.

Kesti muuten kaksi kertaa kauemmin se pakotustaistelu, kuin se, että lääkäri käytti aikaa hetken kiirettömään jutusteluun ja otti sitten näytteen.

[/quote]

Ei se että on näitä joitakin hyviä kokemuksia, sinulla ja parilla muulla, poista sitä faktaa, että julkisella puolella on vaikea päästä kokeneen lääkärin vastaanotolle. Tämä on ollut oma kokemukseni useamman vuoden, ja ei, en ole vanha. Paitsi ehkä teinien ja parikymmppisten mielestä.

Minusta ap:lla on validi pointti. Kaipaisin tänne sellaista nuoren lääkärin kannanottoa, jossa hän ei vetoa nelikymppisen potilaan "vanhuuteen" tai omiin uusimpiin tietoihinsa, vaan nöyrästi myöntää, että paljon on vielä opittavaa. Sellaisen lääkärin minä ottaisin, vaikka olisi kuinka nuori. 

Vierailija
71/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luulin eilen käynneeni teinilääkärillä mutta tarkistin julkiterhikistä nimellä niin olikin 81 syntyny ;D

Vierailija
72/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, ettei olenkaan helppo päästä kokeneelle lääkärille suoraan, mutta kaikki nämä nuoret joilla olen itse käynyt on myös konsultoinut sitä kokenutta, ja lähes kaikki asiat myös kokeneelta tulee tarkistetuksi.

Se ero nuorissa on, että lähtevät tutkimaan herkemmin.

Vierailija
73/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terveyskeskuslääkäri, en tosin teini enää. :) Ohjaan näitä kandeja ja vastavalmistuneita joita meille esim. kesä- ja muiksi sijaisiksi saadaan. Kannustaisin menemään ihan luottavaisin mielin vastaanotolle. Toki nuorelta lääkäriltä puuttuu rutiini, mutta jokaiselle on nimetty ohjaaja ja kynnys kysyä on tosi matala. Monesti sitten yhdessäkin mietitään ja täytyy sanoa, että arvostan kandien osaamista ja sitä, että ovat usein kokeneempia kollegoja parempia kuuntelijoita ja heillä on myös mielenkiintoa ottaa selvää vähän haastavammista oireista.

Vierailija
74/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä kokemuksen arvo laskee joka päivä. Kaiken tiedon kun saa googlesta. Ei se koske vain terveyskeskuksen arkea. Valitettavasti. 

Niin laitetaan lehtitaloistakin konkaritoimittajat pihalle ja on laitettu jo kauan sitten. Keltanokat sitten kopioi jutunjuurta buzzfeedista ja kirjoittelee seksihelteestä. Halvimmalla mennään. 

Ja kunta-ala se vasta säästääkin. Minulla ei ole huonoa sanottavaa nuorista lääkäreistä, mutta kuten tästäkin ketjusta nähdään, ei vanhempia ja kokeneempia ihmisiä arvosteta. Niillä kun voi olla jopa epätäydellinen vartalo ja ryppyjä. Ajattele - potilaalla! Onneksi se nuori lääkäri on timmi ja täydellinen, ja sillä on uusimmat tiedot. 

Oi aikoja, oi tapoja

42-v vanha kääkkä

Vierailija
75/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä ne nuoret lääkärit muuten kokemusta saa paitsi työskentelemällä? Minä en välitä ihmisen iästä, koska työskentelen itse aivan kaikenikäisten kanssa, ja joka ikäluokasta löytyy niitä, joiden kanssa synkkaa, ja joiden kanssa ei. Joka tapauksessa jos terveysongelma on vakavampi, se nuori lääkäri varmasti konsultoi kokeneempaa kollegaa tai ohjaa erikoislääkärille. 

Minusta tärkeintä on, että lääkäri kohtaa minut ihmisenä ja hoitaa kokonaisuutena. Jotkut ovat tässä luonnostaan parempia kuin toiset. Joitakin asioita voi opettaa, toisia ei. 

Vierailija
76/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:42"]

Ikävä kyllä kokemuksen arvo laskee joka päivä. Kaiken tiedon kun saa googlesta. Ei se koske vain terveyskeskuksen arkea. Valitettavasti.

[/quote]

Olen tästä eri mieltä. Kun tutkii satoja ja tuhansia potilaita vuodessa, kehittyy kuitenkin sellainen tuntuma jota Googlella ei ole. Oppii suhteuttamaan eri löydösten arvoa toisiinsa. Myös intuitio kehittyy, joskus sitä vaan vaistoaa että tällä potilaalla on joku oikea hätä, vaikka en vielä tiedäkään mikä se on.

t. 68

Vierailija
77/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 16:25"]

Yskä on aina keuhkoputkissa, ei siinä mitään ihmeellistä tai vakavaa ole...

[/quote]

Pointti on se, että se paidan poisriisumisen kysymys oli selvästi hänelle HYVIN vaivaannuttava, mitä se ei vanhemmille lääkäreille ole. Jos lääkäri punastelee kuunnellessaan keuhkoja kun näkee mun rintsikat niin ei se nyt luottamusta herätä. Koskaan aiemmin en ole ajatellut paidan riisumisesta lääkärissä mitään. 

ap

[/quote]

Sama kokemus kun mulla oli helteillä kertynyt vettä polviin. Nuori lääkäripoitsu pyysi riisumaan housut ja oli siitä niin nolona. Itsellekin tuli vaivaantunut olo. Panostakaa näihin edes puolialastomien potilaiden näkemisiin vähän enemmän siellä lääkiksessä! Tuntui että mun täytyy tässä rohkaista sitä lääkäriä.

[/quote]

Panostakaahan rouvat alusvaatteisiinne, ihon kuntoon (sheivaus ja selluliitti) sekä omaan asenteeseenne.

[/quote]

selluliittiako pitäs alkaa häpeämään nuoren kandilääkärin vuoksi. Pistetään samaan sarjaan sitten raskausarvetkin.

[/quote]

Mulla on ollut outoa vatsakipua tässä jo reilun viikon ja ajattelin meneväni terveyskeskukseen mutta taitaa jäädä menemättä koska se nuori lääkäri ei varmaan hyvällä katso mun erittäin epätäydellistä kroppaa. Tai sitten täytyy pyytää vanha naislääkäri (jos on!), niin ei sitten tule nuorukaiselle traumoja. 

t. vanha ruma nainen

Vierailija
78/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:56"]

[/quote]

Olen tästä eri mieltä. Kun tutkii satoja ja tuhansia potilaita vuodessa, kehittyy kuitenkin sellainen tuntuma jota Googlella ei ole. Oppii suhteuttamaan eri löydösten arvoa toisiinsa. Myös intuitio kehittyy, joskus sitä vaan vaistoaa että tällä potilaalla on joku oikea hätä, vaikka en vielä tiedäkään mikä se on.

t. 68

[/quote]

Minä olen kanssasi aivan samaa mieltä! Valitettavasti moni muu ei ole. Se juuri oli pointtini. Kun kaiken tiedon saa ns. valmiina. Kuulee vain nykylukiolaisten puheita - mitään ei viitsitä opetella, kun se kuitenkin löytyy netistä. (Olen lukion opettaja) Ja kyllähän tässäkin ketjussa on jo monesti sanottu se, että nuorilla kandeilla on se uusin tieto, niin kuin kokeneet lääkärit eivät lukisi lääketieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia yms. 

Vierailija
79/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta siinä mielessä, että vanhemmat ihmiset (esim. oma isoäitini, jotkut äitini ystävät) hämmentyvät jos lääkäri on tosi nuori tai ulkomaalainen. Mun puolesta olkoon vaikka 10-v. marsilainen, kunhan osaa hommansa. Ja kunhan sinne lääkäriin joskus pääsee!!! 

nimim. puhelinaikaan kolme viikkoa

Vierailija
80/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 19:56"]

[/quote]

t. 68

[/quote]

Minä olen kanssasi aivan samaa mieltä! Valitettavasti moni muu ei ole. Se juuri oli pointtini. Kun kaiken tiedon saa ns. valmiina. Kuulee vain nykylukiolaisten puheita - mitään ei viitsitä opetella, kun se kuitenkin löytyy netistä. (Olen lukion opettaja) Ja kyllähän tässäkin ketjussa on jo monesti sanottu se, että nuorilla kandeilla on se uusin tieto, niin kuin kokeneet lääkärit eivät lukisi lääketieteellisiä julkaisuja ja tutkimuksia yms. 

[/quote]

Osa kokeneista lukee paljonkin, mun lähin kollega jäi eläkkeelle hetki sitten ja vaikka tiesi työuransa loppuvan lähhiviikkoina, silti luki paljon, koska kiinnosti. Sit on näitä, jotka ei käy edes lakisääteisissä koulutuksissa. Varmaaan kaikki kokee, että eivät lue riittävästi, minä ainakin, vaikka päivittäin luenkin aina jotakin. 

Mut sitä tiedonhakua ei arvosteta, hoitajat täyttää joka hetken, "kun sä et tee mitään". 

t.68