Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?

Vierailija
19.08.2014 |

Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.

Mites muilla?

Kommentit (319)

Vierailija
61/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:01"]

Tällä viestillä ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta otattehan huomioon, että mitä vanhempana teette lapsenne sitä huomattavasti suurempi riski saada autistinen lapsi. Autistisuutta et näe mistään ultrasta vaan se voi olla shokeeraava yllätys, kun huomaat, että lapsessasi ei ole kaikki kunnossa.

Olen seitsemän vuotiaan autistisen pojan isä ja elämämme on aivan toista mitä kuvittelimme sen olevan, kun lapsemme syntyi. En tiennyt mitä autismi on ennenkuin kohtasin sen henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä elämä rankkaa ja tunteet, huoli sekä stressi mitä joudumme käsittelemään joka päivä ovat sydäntä repiviä. Lapsemme on ihana, mutta hänestä ei tule normaalia koskaan, eikä ympäröivä maailma kulje "sairaiden" ehdoilla.

Onko olemassa jotain tutkimusta, jossa on todistettu yhteys äidin / vanhempien iällä ja autismilla?

On olemassa. Yli 30-vuotiaan isän lapsilla on suurentunut riski autismiin. Äidin iällä ei ole merkitystä.

Vierailija
62/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin tärppäs yli 40 v ja ensimmäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti nyt seiska ja muut teiniäidit, miten voi olla niin vaikeaa ymmärtää ettei kaikkien elämäntarina ole samanlainen kuin itsellänne? Aina ei ole kaikille mahdollista hankkia niitä lapsia nuorena. En ole tuo jolta kysyit, mutta itse tapasin mieheni vasta 30-vuotiaana. Ja olen todella tyytyväinen, etten tehnyt lapsia jonkun satunnaisen tuttavuuden kanssa sitä ennen.

Täsmälleen ajatukseni ilmaistuna. Kiitos.

Vierailija
64/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta yritystä vuosi, olin 26. Toinen toisesta kierrosta neljä vuotta myöhemmin ja kolmas 'onnellinen vahinko' syntyi kun olin 34.

Vierailija
65/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä yritettiin 3 kk, olin 33-v. Toista 7 kk, olin 36-v.

Vierailija
66/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen tuli helposti 30-vuotiaana. Nyt olen 31 ja aion odotella ainakin pari vuotta ennen toisen yrittämistä. Muut saa rauhassa inttää että lapset pitää tehdä alle kolmekymppisenä ja lyhyellä ikäerolla. Mulla ainakin oli ihan eri intressit 25-vuotiaana, bailasin, pidin hauskaa ja reissasin. Oli mahtavaa. Nyt tätä lapsiarkea, töitä ja kotielämää on ihan riittämiin ja hyvin jaksaa just tässä iässä. Hedelmällisyys on vielä hyvissä lukemissa ja jaksaa juosta lapsen perässä. 

Vierailija
67/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika yksilökohtaista kuitenkin. Ystäväni tuli raskaaksi 37 vuotiaana ja pillereitä ehti syödä ainakin kymmenen vuotta.

Vierailija
68/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.

Minä en voi kuvitellakaan, että joillekin on noin vaikea ymmärtää ihmisten erilaisia elämäntilanteita. Mutta niin vain heitäkin on.

Vierailija
69/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi nro 2 jätit lasten hankkimisen ylipäätään noin myöhään? halusitko tarkoituksella olla vanha äiti kaikille lapsillesi? minä tein esikoisen vähän päälle parikymppisenä ja neljännen 33-vuotiaana, en voisi kuvitellakaan että olisin aloittanut vasta yli kolmekymppisenä.

Minä en olisi voinut kuvitellakaan että olisin ollut parikymppinen teiniäiti jolla ei ole tarjota lapsille omia huoneita omakotitalossa ja olla pitkään kotona lasten kanssa sekä matkustella jne. Hyh.

Vierailija
70/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35 kun vihdoin ajattelin, että lapsi saa tulla, tulin ekan kierron aikana raskaaksi, mutten olekaan koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä

Vierailija
71/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks yp nostelee ikivanhoja ketjuja`???

Vierailija
72/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus ottaa lastit sisään, ja menee päälleen seisomaan niin raskaus on taattu.

Vierailija
73/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30+ hedelmällisyys on jo tilastollisesti heikompi kuin alle kolmekymppisenä, mutta isompi lasku tapahtuu vasta kolmevitosen jälkeen. Sanoisin, että tuossa iässä kannattaa kuitenkin unohtaa tilastot, ne ei kerro yhden ihmisen tilanteesta mitään. Joku tulee ekasta kierrosta raskaaksi ja toinen ei tule lainkaan. Yrittämättä on mahdoton sanoa mihin kohtaan tätä välimaastoa itse putoaa.

Vierailija
74/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen 35-vuotiaana ja toisen lapseni 37-vuotiaana. Tulin raskaaksi heti yrityksen alettua.

Vierailija
75/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut lapseni hurjan helpolla endometrioosista huolimatta. Esikoisesta tuli täytenä yllätyksenä tärppi ensiyrittämällä. Olin silloin 30 ja lapsen syntyessä sitten jo 31. Toinen lapsi sai alkunsa neljännestä kierrosta. Olin silloin 33 ja vauvan syntyessä 34.

Vierailija
76/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 33 vuotiaana raskauduin heti ensimmäisestä kierrosta ja nyt 35 vuotiaana raskautuminen kesti 6 kk.

Vierailija
77/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 olin kun aloitettiin yrittäminen, nyt 34 ja toivosta luovuttu. Testeissä ei mitään selkeää syytä löytynyt, vissiin vain mieheni ja minun geenit ei sovi yhteen. Hoitoihin ei aleta, jos geenit ei käy yhteen niin sitten ei käy.

Vierailija
78/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki olettaa, että lapsia voi "vaan tehdä" nuorena? Itselläni ei ollut nuorena miestä, kenen kanssa yrittää lapsia. Tapasin puolisoni 27-vuotiaana, naimisiin menimme kun olin 29v. Kun oli mahdollisuus yrittää lasta, olin jo 30v (sitä ennen oli terveyshuolia). Onneksi kävi niin hyvä mäihä, että tärppäsi heti ekasta yrityksestä.

Toki olisi ollut kiva olla nuori äiti, mutta minkä baariheilan kanssa niitä lapsia olisi sitten pitänyt yrittää? Mulle on ainakin tärkeää, että sain lapsen juuri sen miehen kanssa, jonka kanssa myös aidosti haluan olla! Mitä iloa olisi tehdä lapsia kenen kanssa tahansa??

Hyvä se on sekin miettiä, millaisiin oloihin lapsensa haluaa synnyttää. Itsekin seurustelin pitkään ja olin kihloissakin vuosia, mutta erosin. Aika on mennyt eteenpäin sinkkuna hyvin nopeasti. Nyt olenkin 28-vuotias. Nuorempana en voinut sietääkään ajatusta synnytyksestä ja raskaudesta. Suorastaan kammosin sitä, tapailemani mies ja minä olimme hyvin vähis varoissa - minä opiskelin mutta hänellä ei ollut terveyssyistä koulusta tietoakaan. Itse olen tällä hetkellä työtön, sinkku ja vasta nyt alan lämmetä ajatukselle lapsista mutta en mitenkään pakkomielteisesti. Ajattelen ehkä niin että jos niin on tarkoitettu, minä saan lapsia. Mutta en koe sitä välttämättä kaikkein suurimpana pettymyksenä jos en. Mielummin löydän oikean kumppanin.

Mun painajainen ois olla yh. Mulla on kavereita jotka on hoitaneet sen homman hienosti, mä en jaksaisi yksin ilman kumppania.

Ainiin.. Ja olen uskovainen eli en aio enää harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Joten lapset saa odottaa.

Vierailija
79/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole hyvin yksilöllistä. Mulla tärppäsi helposti (tokasta yrityskierrosta) +40 iässä, eka raskaus. Joillain ei tärppää nuorempanakaan. Vaikea ennakkoon ennustaa, itsekin olin varautunut siihen, että ehkä ei lainkaan tärppää.

Vierailija
80/319 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt jollain mennyt tilastot ja yksilölliset kokemukset sekaisin. Tilastollisesti keskimäärin lastensaanti toki vaikeutuu iän myötä. Mutta se ei tarkoita että se vaikeutuu joka ikisellä yhtä paljon ja samassa tahdissa. Se on yksilöllistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi