Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:01"]
Tällä viestillä ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta otattehan huomioon, että mitä vanhempana teette lapsenne sitä huomattavasti suurempi riski saada autistinen lapsi. Autistisuutta et näe mistään ultrasta vaan se voi olla shokeeraava yllätys, kun huomaat, että lapsessasi ei ole kaikki kunnossa.
Olen seitsemän vuotiaan autistisen pojan isä ja elämämme on aivan toista mitä kuvittelimme sen olevan, kun lapsemme syntyi. En tiennyt mitä autismi on ennenkuin kohtasin sen henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä elämä rankkaa ja tunteet, huoli sekä stressi mitä joudumme käsittelemään joka päivä ovat sydäntä repiviä. Lapsemme on ihana, mutta hänestä ei tule normaalia koskaan, eikä ympäröivä maailma kulje "sairaiden" ehdoilla.Onko olemassa jotain tutkimusta, jossa on todistettu yhteys äidin / vanhempien iällä ja autismilla?
On olemassa. Yli 30-vuotiaan isän lapsilla on suurentunut riski autismiin. Äidin iällä ei ole merkitystä.
Miesten hedelmällisyydestä ja erityisesti iän vaikutuksista siittiöihin pitäisi puhua (ja tutkia) paljon enemmän. Miehet valitettavasti elävät uskossa, että voivat lisääntyä milloin vain ymmärtämättä yhtään kuinka se vaikuttaa niihin lapsiin.
Sain lapseni 35-vuotiaana ja tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Eli aika hyvin tärppäsi.... Ja raskaus meni oikein hyvin ja terve fiksu lapsi on.
34-vuotiaana kolmannesta kierrosta.
Ei kaikki saa lapsia parikymppisenä tosta noin vaan.. esim. Itselläni oli pahoja hormonaalisia ongelmia ja epäsäännöllisiä kuukautisia 26v ikään asti! Saattoi olla monta vuotta etten ovuloinut ollenkaan parikymppisenä. Tiedän muitakin nuoria naisia joilla samoja ongelmia ollut. Eli ei se todellakaan ole itsestään selvää että parikymppisenä lapsen saa helposti. Monilla kuukautiskierto saattaa muuttua säännölliseksi vasta 25-30v välillä.
Lastentekoon ei vaadita säännöllistä kuukautiskiertoa. Itselläni ei tullut menkkoja vuosiin ja tulin yks kaks raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki saa lapsia parikymppisenä tosta noin vaan.. esim. Itselläni oli pahoja hormonaalisia ongelmia ja epäsäännöllisiä kuukautisia 26v ikään asti! Saattoi olla monta vuotta etten ovuloinut ollenkaan parikymppisenä. Tiedän muitakin nuoria naisia joilla samoja ongelmia ollut. Eli ei se todellakaan ole itsestään selvää että parikymppisenä lapsen saa helposti. Monilla kuukautiskierto saattaa muuttua säännölliseksi vasta 25-30v välillä.
Tämä on kyllä totta. Minulla oli kuukautishäiriöitä paljon ikävuosina 18-23v. Ei se syy koskaan selvinnyt. Ensin kuukautiset olivat todella säännölliset 12-18v ja sitten olivat taas säännölliset 23v eteenpäin. Tuossa välissä kuitenkin saattoi olla, että menkat tuli esim. 2 kertaa vuodessa tai ei ollenkaan. Kaikki tutkittiin eikä mitään syytä koskaan löydetty.
Ensisynnyttäjien keski-ikä on lähes 30v joten eipä tuntuisi olevan ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:01"]
Tällä viestillä ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta otattehan huomioon, että mitä vanhempana teette lapsenne sitä huomattavasti suurempi riski saada autistinen lapsi. Autistisuutta et näe mistään ultrasta vaan se voi olla shokeeraava yllätys, kun huomaat, että lapsessasi ei ole kaikki kunnossa.
Olen seitsemän vuotiaan autistisen pojan isä ja elämämme on aivan toista mitä kuvittelimme sen olevan, kun lapsemme syntyi. En tiennyt mitä autismi on ennenkuin kohtasin sen henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä elämä rankkaa ja tunteet, huoli sekä stressi mitä joudumme käsittelemään joka päivä ovat sydäntä repiviä. Lapsemme on ihana, mutta hänestä ei tule normaalia koskaan, eikä ympäröivä maailma kulje "sairaiden" ehdoilla.Onko olemassa jotain tutkimusta, jossa on todistettu yhteys äidin / vanhempien iällä ja autismilla?
On olemassa. Yli 30-vuotiaan isän lapsilla on suurentunut riski autismiin. Äidin iällä ei ole merkitystä.
Miesten hedelmällisyydestä ja erityisesti iän vaikutuksista siittiöihin pitäisi puhua (ja tutkia) paljon enemmän. Miehet valitettavasti elävät uskossa, että voivat lisääntyä milloin vain ymmärtämättä yhtään kuinka se vaikuttaa niihin lapsiin.
Naisen vanha synnytysikä taas kasvattaa lapsen riskiä saada 1-tyypin diabetes (eli synnynnäinen, jota ei elämäntavoilla saa korjattua).
33v ja toinen raskaus lähti ekasta kierrosta. Nyt oon 34v ja sylissä vauva. Esikoinen tokasta kierrosta kun olin 29v.
Itse nyt 30-vuotiaana raskauduin muutaman kuukauden yrittämisen jälkeen, tai oikeastaan heti kun selvitin ovulaatiopäivän. Kyseessä eka raskaus.
Ja myös suosittelen ehdottomasti folaattia (laadukas versio tippoina tai suihkeena, että imeytyy varmasti) ja raskausajan vitamiinivalmisteen aloittamista heti!
Jos on hedelmällinen nainen niin on helppo tulla raskaaksi oli sitten 25v tai 35v.
Minä en ole niin oli vaikeuksia tulla raskaaksi jo 25v joten ikä ei tässäkään asiassa ole ainut autuaaksi tekevä asia.
Moni ystävä on tullut helposti raskaaksi vielä n.40v...halusi tai ei.
Ekan lapsrn sain 29v.loput 3 yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Ekan lapsrn sain 29v.loput 3 yli 30v.
Niin ja ekalla yrittämällä.
Olin 37 tavatessani mieheni. Tulin raskaaksi 3 kuukauden tuttavuuden jälkeen, lapsi syntyi kun olin täyttänyt 38. Toinen lapsi syntyi, kun olin 40. Tärppäämistä odoteltiin pari kuukautta.
Ensimmäinen raskaus alkoi kun olin 34 kolmannesta kierrosta, meni kesken alkuvaiheessa. Tulin kuitenkin raskaaksi heti kun aloitettiin taas yrittäminen keskenmenon jälkeen ja tämä meni onneksi loppuun niin kuin oli toivottu. Ja meillä siis yrittäminen oli yhtä kuin ehkäisy jätettiin pois, mitään ovulaatioita en seurannut eikä meillä ollut muutenkaan erityisen aktiivista makuuhuoneen puolella.
Olen 37 ja mietin kovasti, vieläkö onnistuisi. Lapset olen saanut 24 ja 26-vuotiaana.
Pillereiden lopettamisen jälkeen kierto voi hakea uomiaan yli vuodenkin eli siinä saattaa olla yksi syy. Jos olet hoikka ja liikut, kehosi on varmaan vielä ihan hedelmällinen. Alipaino ja kortisoli vain vaikeuttaa raskaaksituloa ja pitää hormonitasot matalina, jolloin ei joko ovuloi tai sitten keltarauhashormonia ei ole riittävästi ylläpitämään raskautta. Pitkät syömättömyyspätkät lisäävät kortisolia entisestään ja ainakin itse olin laiha ja menkaton, kun ei ollut nälkä ja söin usein ensimmäisen kerran vasta iltapäivästä. Itseään ei tarvitse lihottaa, mutta kertoa elimistölleen että ravintoa riittää - voidaan lisääntyä. Eli säännölliset ruokavälit. Kestävyysliikunta on myös elimistölle eräänlainen vaaranmerkki ja viesti siitä, ettei kannata lisääntyä kun "leijonat jahtaavat" koko ajan. Vaihda pitkät lenkit HIIT-treeniin tai toiseen treenimuotoon? :)
Vierailija kirjoitti:
Pillereiden lopettamisen jälkeen kierto voi hakea uomiaan yli vuodenkin eli siinä saattaa olla yksi syy. Jos olet hoikka ja liikut, kehosi on varmaan vielä ihan hedelmällinen. Alipaino ja kortisoli vain vaikeuttaa raskaaksituloa ja pitää hormonitasot matalina, jolloin ei joko ovuloi tai sitten keltarauhashormonia ei ole riittävästi ylläpitämään raskautta. Pitkät syömättömyyspätkät lisäävät kortisolia entisestään ja ainakin itse olin laiha ja menkaton, kun ei ollut nälkä ja söin usein ensimmäisen kerran vasta iltapäivästä. Itseään ei tarvitse lihottaa, mutta kertoa elimistölleen että ravintoa riittää - voidaan lisääntyä. Eli säännölliset ruokavälit. Kestävyysliikunta on myös elimistölle eräänlainen vaaranmerkki ja viesti siitä, ettei kannata lisääntyä kun "leijonat jahtaavat" koko ajan. Vaihda pitkät lenkit HIIT-treeniin tai toiseen treenimuotoon? :)
Joopa joo. t. aina epäsäännöllisesti syönyt, 10 vuotta vain kestävyysliikkunut ja lievästi ylipainoinen 40+, jolla tärppäsi helposti
Olen 46 ja tulin raskaaksi maaliskuussa
Eipä tuo ollut vaikeaa vaikka olin jo 35-vuotias, kun esikoinen syntyi ja melkein 41 v. kun toinen. Ja sille joka kysyy, että "miksi piti noin vanhana lapset tehdä", niin vastaan, että aina ei elämän tilanne ole sellainen, että voisi lapsia hankkia. Ensimmäinen mieheni ei saanut lapsia, mutta sitä ei silloin nuorena vielä tiedetty. Hän on nyt jo kolmanessa avioliitossa eikä lapsia ole siunaantunut yhteenkään liittoon.