Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Kommentit (319)
Olin 35 kun ensimmäinen ilmoitti tulostaan 2 viikon "yrittämisen" jälkeen. Seuraavaa tehtiin 5 kk, silloin minulla oli ikää 37 vuotta ja nyt viimeistä tehtiin 6 kk, minulla ikää 40 vuotta. Suvussamme on aika iäkkäitä synnyttäjiä joten väittäisin, että raskautuminen riippuu omista ominaisuuksista.
Tulin kolme kertaa ikävälillä 30-40. En tullut raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt tulla raskaaksi noin puoli vuotta. Ikää on 36 ja ylipainoa ikävä kyllä runsaasti. Painoindeksi 40. En usko raskaaksi tuloon mutta mies ei lakkaa toivosta. Menkat alkoivat kun olin 9. Gynekologi sanoi, että hedelmällinen ikä on korkeintaan 25 vuotta ekoista menkoista eli minulla kaikki pitäisi olla jo ohi. En tiedä miten kauan jaksan vielä tätä yrittämistä.
Sitä se lihavuus tuottaa
Ei välttämättä, mutta onhan lihavuus toki muutenkin riski...
Ihan vaan tiedoksi vaihdevuodet iskee siinä 50 vuotiaana ja yli ihan rauhassa voitte synnyttää terveitä lapsia siihen asti lopettaa ton luulotaudin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käsittää nämä usein niin kirjaimellisesti, että jokaisella yksilöllä alkaa hedelmällisyyden raju romahdus 35-vuotiaana. Eihän se niin mene, vaihtelua on eri ihmisten välillä tosi paljon. Minä sain 34v ensimmäisen ja sen jälkeen vielä kaksi lisää. Ei mitään ongelmia koskaan. Jollakin toisella voi olla vaikeaa yli kolmekymppisenä, mutta monesti niillä samoilla ihmisillä on ollut tai olisi ollut vaikeaa tulla raskaaksi jo nuorenakin.
Juuri näin, yksilölliset erot ovat suuria.
Itse sain ensimmäisen 37v ja toisen 40v, kummatkin raskaudet alkoivat helposti (eka otti muutaman kierron, toinen tuli heti) ja menivät hyvin. Tosin toisesta kärsin jäätävästä raskauspahoinvoinnista.
Ihan vaan tiedoksi vaihdevuodet iskee siinä 50 vuotiaana ja yli ihan rauhassa voitte synnyttää terveitä lapsia siihen asti lopettaa ton luulotaudin.
Ihan vaan tiedoksi myös 15-16 vuotiaat synnyttää näitä väkisin makaajien pakkoseksi lapsia koulu kärsii nuoruus ja rahaa ei vielä ole.Ensikodeissa nytkin täyttä.Sinne voi lahjoittaa mitä ei enää tarvi.Mm.herätyskelloista on puute.Naisten alusvaatteista.
Ihan yhtä vaikeaa oli kuin ekallakin kerralla kun olin 25v. Tai no 30+ tulin "helpommin" raskaaksi mutta ensin tuli keskenmeno ja seuraava raskaus olikin tuulimuna. 3.kerta onnistuikin ja tuloksena oli 4kg poikavauveli.
Todella yksilöllistä on, tilastot ei kerro yksittäisen ihmisen tilanteesta. Minä sain neljä lasta ikävuosina 32-41, tulin raskaaksi hyvin nopeasti joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt tulla raskaaksi noin puoli vuotta. Ikää on 36 ja ylipainoa ikävä kyllä runsaasti. Painoindeksi 40. En usko raskaaksi tuloon mutta mies ei lakkaa toivosta. Menkat alkoivat kun olin 9. Gynekologi sanoi, että hedelmällinen ikä on korkeintaan 25 vuotta ekoista menkoista eli minulla kaikki pitäisi olla jo ohi. En tiedä miten kauan jaksan vielä tätä yrittämistä.
Mielenkiintoinen väite tuolla gynellä!
Itselläni menkat alkoi kun olin 11v. Lapseni sain kun olin 31v, 33v, 36v ja 39v ! :D Kaikki saivat alkunsa luomusti ja viimeistään toisesta yrityskierrosta.... vaikka jos tuota hänen väitettä miettii, ei minun olisi muka pitänyt saada lapsia enää 36-vuotiaana?
Aikoinaan 35-vuotiaana raskaaksi ekalla yrittämällä. Säännöllinen kierto.
Reilu kolmikymppinen tulee yleensä helposti ja monet yli nelikymppisetkin. Tiedän monia ja lapset ovat olleet terveitä.
Ei ainakaan mulla ole ollut vaikeaa. Mutta näitähän ei koskaan tiedä yrittämättä.
Ei ole, tiedän montakin naista naista jotka on tullut raskaaksi jotenkin ihmeellisesti kun ei ole pettänyt eikä ole miehensä kanssa harrastanut seksiä
Aloitimme yrittämisen kun olin 28, tulin lääkehoidon tuella raskaaksi 31-vuotiaana, meni kesken, siitä muutama kk lääkehoidon tuella uusi raskaus nyt alkanut. Ongelmat tulivat meille täytenä yllätyksenä. Turha stressata iästä, sillä toiset saa vauvoja nelikymppisenäkin, ja toiset ei ollenkaan vaikka aloittaisi kuinka "ajoissa". Ikääntyminen ei kellään niitä omia mahdollisuuksia yleensä paranna, joten heti vaan toimeksi, kun alkaa tuntua ajankohtaiselta. Yksilötasolla se on tuurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jospa et ottaisikaan stressin kannalta, vaan "tulee jos tulee"- tyylisesti? Tiedät varmasti, että stressaaminen vaikeuttaa raskaaksitulemista. Minulla kesti raskaaksitulo kolmannen kohdalla 1.5v , olin 39v kun saatiin kuopus.
Tsemppiä, rennosti vain :)
Tahattomasta lapsettomuudesta kärsineenä voin vain sanoa tähän "älä stressaa" että se on todella huono ja jopa vanhemmiksi haluavia syyllistävä neuvo, joka ei osoita myötätuntoa. Muistuttaisin, että myös mm. sodan ja nälänhädän keskellä syntyy jatkuvasti lapsia ja olot ovat varmasti stressaavat. Stressi ei ole ehkäisykeino. Pelkästään se, ettei "saisi" stressata, aiheuttaa lisää paineita. Jos perus elintavat kunnossa, on lopulta hedelmällisyyteen vaikuttavat tekijät pitkälti omien vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Tsemppiä kaikille lasta toivoville ja toivon menettäneille.
Mistä sitä voi tietää. Tilastot sanoo toista ja kokemus toista. Kaikki alkaneet helposti luomusti ikävälillä 19-45v. Ennen oli ihan tavallista saada lapsia 40+ koska ehkäisy ei ollut tehokasta. Onhan se sperman laatukin laskenut ajan saatossa.