Miten elarit lasketaan kun lähivanhemman tulot huomattavasti isommat kuin etävanhemman?
Kommentit (8)
Lasketaan lasten kulutus ja vanhempien osuus siitä.
Lastenvalvoja tulkitsee sen kaavan mikä löytyy ihan netistäkin.
Isä maksaa, äiti ei. Tämä on av: n kanta.
t. ydinperheellinen sivustaseuraaja
Lähivanhempi olen siis minä, äiti. Mutta meneekö ne 50% ja 50%, vai esim tulojen mukaan esim 70% ja 30%? Ja entä kun mietin asuntoa tulojeni mukaan, mikä osuus asumisesta sitten lasketaan niihin lapsen kuluihin?
En tiedä tälläisistä mitään. Lastenvalvojalla varmaan selviää enemmän. Minulle oikeastaan olisi ihan sama vaikka lasten isä maksaisi vain minimielarit kunhan aktiivisesti pitäisi lapsiin yhteyttä ja ottaisi heitä luokseen. Ap
Niin, jos tulojen ero on suuri noin päin, 150e on aika yleinenkin summa vissiin. Jos olet tosi reilu, voithan olla pyytämättä mitään käytännössä, jos isä on muuten aktiivinen ja hoitaessaan vastaa kuluista. Meillä minä olen lähivanhempi ja tienaan n. 1300e/kk käteen, isä kolmivuorotyössä ja varmaan saa reilusti tonnin enemmän, minimielatusmaksu ollut alusta asti. Sovittiin että se on hyvä enkä mää enempää halua enkä lapsen elatukseen ns. tarvi. Isä auttaa jos on tarvetta muutenkin ja tapaa usein ja pitää huolta.
Se lasketaan tulojen suhteessa. Eli lapsen elatuksen tarve X euroa miinus lapsilisä, loput sitten jaetaan noin että vaikka 30%-70%. Karkeasti näin, käytännössä ne on ihan vanhempien kesken sovittavissa mikäli sopuun päästään. Elatuksen tarve löytyy googlettamalla, onko se jotain 300e vanhemmille jaettavaa keskimäärin. Siihen sitten päälle jos on jotain ekstraa (sairas lapsi, pyörätuoli tms. apuvälineitä tuottamassa lisäkuluja).
Asumiskustannuksia voi siihen laskea lapsen huoneen neliöt*neliöhinta. Mutta sama oikeus on myös etävanhemmalla jos lapselle on etällä oma huone. Lisäksi kuljetuskustannukset otetaan huomioon että kumpi ne maksaa ja kuinka usein etä pitää lasta luonaan.
Mutta lastenvalvoja vain auttaa miten lasketaan virallisesti tuo, ei määrää mitään summaa vaan vanhempien täytyy keskenään saada sopu elareista.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 02:56"]
Lähivanhempi olen siis minä, äiti. Mutta meneekö ne 50% ja 50%, vai esim tulojen mukaan esim 70% ja 30%? Ja entä kun mietin asuntoa tulojeni mukaan, mikä osuus asumisesta sitten lasketaan niihin lapsen kuluihin?
En tiedä tälläisistä mitään. Lastenvalvojalla varmaan selviää enemmän. Minulle oikeastaan olisi ihan sama vaikka lasten isä maksaisi vain minimielarit kunhan aktiivisesti pitäisi lapsiin yhteyttä ja ottaisi heitä luokseen. Ap
[/quote]
Miksi se on niin vaikea etsiä se tieto netistä. Yksin ja yhteishuotajien liiton sivuilta löytyy kaava. Asumisesta tietty prosentti on lapsen osuu. Ekasta lapsesta muistaakseni 23% toisesta vähemmän. Ensin lasketaan lapsen kulut ja tulot, vanhempien kulut ja tulo ja siitä saadut summat suhteutetaan toisissaan. Ei siis mene mitenkään 50% ja 50%. Lastenvalvoja laskee, mutta jos itse haluat sitä ennen selvittää niin ohjeet löytyy kertomaltani sivulta.
Ihan samalla tavalla ne lasketaan kuin jos asia olisi toisin päin.