Onko raskaaksituleminen vaikeaa 30+ iässä?
Olen 33 vuotias ja vielä toivoisin kolmatta lasta, pelottaa vaan ryhtyä samaan yritysrumbaan pettymyksineen, kakkonen antoi odottaa itseään melko kauan, vaikka olin alle 30-vuotias. Esikoinen sai alkunsa alle puolessa vuodessa 24-vuotiaana.
Mites muilla?
Kommentit (319)
Olen 33 ja viimeisilläni raskaana, esikoista odotan. Oma akateeminen kaveripiirini on näillä main vasta alkanut suunnitella perheeen perustamista, vanhoiksi emme itseämme koe. Mulla oli parikymppisenä ihan muuta mielessä kuin vauvat ja hyvä niin. Tätä raskautta yritettiin noin 6 kiertoa.
Mulla on käynyt niin kuin monella muullakin vastanneella, että iän myötä raskaaksi tuleminen on vain helpottunut. Ekaa lasta yritettiin kaksi vuotta, toista vuosi, kolmas sai alkunsa yhdestä kerrasta ja neljäs ja viides ehkäisystä huolimatta. Sain lapset 28-, 31-, 33-, 36- ja 42-vuotiaana.
Minulla on pienoinen stressi saman asian suhteen, olen 31-vuotias ja kaksi lasta jo. Kolmas haluttaisiin kovasti, mutta työkuvioitteni takia yritystä olisi lykättävä pari vuotta... :/ Nämä kaksi saatiin ihan luomusti, muttei nyt ihan tuosta noin vain. Saapi nähdä tuleeko kolmosta sitten enää.
Tää on just näitä keskusteluja, joihin kolmevitoset rientävät kertomaan, että "ei meillä ainakaan, heti ekasta yrityksestä onnistui". Faktuaalisesti kuitenkin, kuten todettu, hedelmällisyys tosiaankin laskee (ei ainakaan parane!) iän myötä. Ihan ihanaa, että monella se käy silti helposti, en mä sitä sano, ja totta kai se on enemmän kuin mahdollista. Mutta tämä on kuitenkin vain sellainen ketju, johon nuo helposti raskautujat ampaisevat heti kertomaan oman tarinansa. Minä olen 36 ja olen sitten se tapaus, joka seuraa tilastoja. 25-vuotiaana onnistui muutamasta kierrosta, toista on yritetty nyt 6 vuotta eikä ole onnistunut. Eli kuten joku totesi - yrittämällä se selviää, kumpaan ryhmään sinä kuulut. Tilastot puhuvat omaa kieltään, nämä vastaajat omaansa.
Aina ei ole ikäkään syynä, on tapauksia, joissa ensimmäistä on yritetty vuosia ja hoidoilla viimein saatu, ja seuraava tuleekin luomusti helposti. Ja päinvastoin. Lisääntyminen on niin ihmeellinen juttu, ettei sitä lääketiedekään pysty tällä hetkellä kokonaan ymmärtämään. Ikä on yksi tekijä, mutta erittäin harvalla loppuu hedelmällisyys alle 35-vuotiaana.
Onko kiertosi suht säännöllinen? Lapsia kuitenkin on jo tullut niin eiköhän se sieltä vielä tärppää. :)
Itse odotan kolmatta ja ikää 37v. Tämä tärppäsi neljännestä kierrosta, otettiin heti ovulaatiotestit käyttöön. Ensimmäisen lapsen tärppiin meni 8kk kun olin 30v, toinen lapsi sai alkunsa jo kolmannesta kierrosta kun olin 32.
Olin 19 kun annoimme luvan tulla ja tulin raskaaksi vasta 3v myöhemmin, että ei Se itsestäänselvyys ole missään iässä. Faktahan on, että hedelmällisyys laskee iän myötä mutta toiset tulevat 3- tai 4-kymppisinäkin kertalaakista raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 20:39"]Muistaakseni oon joskus lukenu, että ekan lapsen jälkeen tulee helpommin raskaaks. Siis jos on jo ennestään lapsi, voi tulla nopeemmin raskaaks. Niin ainakin mun tädillä kävi. Se oli 2-3 vuoden yritysten takia jo varma, ettei tuu koskaan saamaan lapsia.. nyt niitä on jotain 7 ja ikäerot pieniä.
Ite sain lapsen 19-vuotiaana ja nyt 30-vuotiaana haaveilen vielä toisesta. Toivottavasti ei jää haaveeks.
[/quote]
Meillä juuri näin, eka tuli 3 vuoden jälkeen ja raskauksien välillä 5kk, ja se oli se aika mikä meni kierron palautumiseen kun imetin. Eli toinen raskaus alkoi imetyksestäkin huolimatta (tarkoituksella).
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:37"]"vanhoiksi emme itseämme koe." ei se auta kokeeko itsensä vanhaksi vai ei, fakta on että raskaaksi tulo ON vaikeampaa yli 30-vuotiaana kuin alle 30-vuotiaana, joillekin jopa mahdotonta enää. Se on tietysti vaikea hyväksyä kun yhteiskunta ei ole tässä mukana. Hedelmällisyys ei parane eikä raskaaksi ole helpompaa tulla yli 30-vuotiaana, vaikka kuka sanoisi mitä. Enkä usko noita juttuja, että joutui parikymppisenä yrittämään kauan ja yhtäkkiä 35-vuotiaana tosta noin vaan naps.
[/quote]
Älä usko sitten. Näin vaan ystävälleni kävi. Ajatteli, ettei viitsi toista yrittääkään, kun eka vaati raskaat hoidot. Sitten tuli vahingossa raskaaksi toisen kerran.
Sekä minulle että siskolleni kävi niin, että ensimmäinen (siskolla noin 25-vuotiaana, mulla 30-vuotiaana) vaati vuosien odottelun ja hoidot. Toinen taas tuli helposti ilman hoitoja, parin kierron jälkeen (olen nyt 36 ja raskaana). Tämä on aika yleistä.
Tällä viestillä ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta otattehan huomioon, että mitä vanhempana teette lapsenne sitä huomattavasti suurempi riski saada autistinen lapsi. Autistisuutta et näe mistään ultrasta vaan se voi olla shokeeraava yllätys, kun huomaat, että lapsessasi ei ole kaikki kunnossa.
Olen seitsemän vuotiaan autistisen pojan isä ja elämämme on aivan toista mitä kuvittelimme sen olevan, kun lapsemme syntyi. En tiennyt mitä autismi on ennenkuin kohtasin sen henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä elämä rankkaa ja tunteet, huoli sekä stressi mitä joudumme käsittelemään joka päivä ovat sydäntä repiviä. Lapsemme on ihana, mutta hänestä ei tule normaalia koskaan, eikä ympäröivä maailma kulje "sairaiden" ehdoilla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:01"]
Tällä viestillä ei ole tarkoitus loukata ketään, mutta otattehan huomioon, että mitä vanhempana teette lapsenne sitä huomattavasti suurempi riski saada autistinen lapsi. Autistisuutta et näe mistään ultrasta vaan se voi olla shokeeraava yllätys, kun huomaat, että lapsessasi ei ole kaikki kunnossa.
Olen seitsemän vuotiaan autistisen pojan isä ja elämämme on aivan toista mitä kuvittelimme sen olevan, kun lapsemme syntyi. En tiennyt mitä autismi on ennenkuin kohtasin sen henkilökohtaisesti. Tällä hetkellä elämä rankkaa ja tunteet, huoli sekä stressi mitä joudumme käsittelemään joka päivä ovat sydäntä repiviä. Lapsemme on ihana, mutta hänestä ei tule normaalia koskaan, eikä ympäröivä maailma kulje "sairaiden" ehdoilla.
[/quote] Onko olemassa jotain tutkimusta, jossa on todistettu yhteys äidin / vanhempien iällä ja autismilla?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:05"]Hei! En usko, että on vaikeaa.
Olen ekaa vauvaa yrittämässä ( yk. 5), ikää 41v.
Mies ei ole aiemmin halunnut, yhdessä jo ollaan oltu 25vuotta.
Tsemppiä! :)
[/quote]
Toivottavasti onnistuu! Itekin ajattelen, et lapsen voisin hankkia n. 45 vuotiaana, silloin ois kypsyyttä ja vois asettua aloilleen. . Oma äitinikin sai minut +40 :)
joskus esim PCO-naisilla raskaaksi tuleminen on helpompaa vanhempana,jopa nelikymppisenä. johtuu ilmeisesti siitä, että munarakkulat vähenevät, ja ovulaatiot alkavat helpommin spontaanisti.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 12:09"]
hedelmällisyys laskee rajusti kolmenkympin jälkeen, joten en kyllä aikailisi jos lapsen haluaisin, varsinkin ensimmäisen. hedelmällisyys EI AINAKAAN PARANE kolmen kympin jälkenn, joten jos on vaikeuksia tulla raskaaksi parikymppisenä niin kolmekymppisenä tuskin enää lapsia tulee. näin se vaan on :(
[/quote]
Höh, ei pitänyt ainakaan meillä paikkaansa, yritettiin ekaa kun olin 24-29-v ja kävin rankoissa hoidoissa ilman ainuttakaan plussaa. Luovutin ja lopetettiin hoidot ja alettiin suunnitella adoptioita jne. kun vuosi hoitojen lopetuksen jälkeen odotin!! Ja 30-v sain esikoisen ja vielä 32-v toisen <3. Näin se vaan on :D
"vanhoiksi emme itseämme koe." ei se auta kokeeko itsensä vanhaksi vai ei, fakta on että raskaaksi tulo ON vaikeampaa yli 30-vuotiaana kuin alle 30-vuotiaana, joillekin jopa mahdotonta enää. Se on tietysti vaikea hyväksyä kun yhteiskunta ei ole tässä mukana. Hedelmällisyys ei parane eikä raskaaksi ole helpompaa tulla yli 30-vuotiaana, vaikka kuka sanoisi mitä. Enkä usko noita juttuja, että joutui parikymppisenä yrittämään kauan ja yhtäkkiä 35-vuotiaana tosta noin vaan naps.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:37"]"vanhoiksi emme itseämme koe." ei se auta kokeeko itsensä vanhaksi vai ei, fakta on että raskaaksi tulo ON vaikeampaa yli 30-vuotiaana kuin alle 30-vuotiaana, joillekin jopa mahdotonta enää. Se on tietysti vaikea hyväksyä kun yhteiskunta ei ole tässä mukana. Hedelmällisyys ei parane eikä raskaaksi ole helpompaa tulla yli 30-vuotiaana, vaikka kuka sanoisi mitä. Enkä usko noita juttuja, että joutui parikymppisenä yrittämään kauan ja yhtäkkiä 35-vuotiaana tosta noin vaan naps.
[/quote]
Oles nyt teiniäiti hiljaa. Ärsyttääkö kun tuli hommattua lapset parikymppisenä ja nuoruus ja matkustelut jäi elämättä, ja luultavasti lasten isästäkin on jo erottu.
sano mitä sanot, niin fakta kuitenkin on se, mitä juuri kirjoitin! Raskaaksi tulo alkaa vaikeutua heti kolmen kympin jälkeen radikaalisti, jos tutkimuksia on uskominen ja minä ainakaan en usko edelleenkään noita juttuja että olisi tullut helpomminj yli 30-vuotiaana
Mä tulin raskaaksi 37-vuotiaana puolen vuoden yrityksellä, tavattiin miehen kanssa vain viikonloppuisin kun työskentelin toisessa kaupungissa. Raskaus päätyi keskenmenoon. Tästä 8kk eteenpäin tulin uudelleen raskaaksi ja ennen raskautta tein muutamia kuukausia ovulaatiotestejä (joista en kuitenkaan bongannut mitään). Ihan vastaavia raskautumisaikoja on ollut kavereille joskus parikymppisenä, joten ei mielestäni näin vanhana ole ollut erityisen vaikeaa raskautua.
hedelmällisyys laskee rajusti kolmenkympin jälkeen, joten en kyllä aikailisi jos lapsen haluaisin, varsinkin ensimmäisen. hedelmällisyys EI AINAKAAN PARANE kolmen kympin jälkenn, joten jos on vaikeuksia tulla raskaaksi parikymppisenä niin kolmekymppisenä tuskin enää lapsia tulee. näin se vaan on :(