Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolisoni ja vanhempani eivät täysin ole tajunneet akateemista työttömyyttäni

Vierailija
17.08.2014 |

Olen vastavalmistunut maisteri, no tai oikeastaan valmistuin vuosi sitten ja olen hakenut töitä ahkerasti. Tulos on: ei löydy, vaikka mitä hakisin. Jatkan kuitenkin työnhakua. Jos ja kun saan työn, on minun kuitenkin ajateltava tulevaisuutta ja hankittava uusi koulutus / ammatti menemällä kouluun töiden ohella. Vanhemmat ja puoliso ei oikein taida tajuta, kuinka raskasta on nää tulevaisuuden näkymät. Johan opiskelin opintotuella ja kävin töissä opiskelujen aikana. Oditin, että pääsisin vaan töihin eikä tarvitsisi taas opiskella samaan aikaan. Mutta, ei. Jos haluu pärjätä, niin pakkopullaa, pakko vaan tehdä niin. Mitä mieltä ootte? Onko vanhemmilla ihmisillä tai muilla vaikeuksia ymmärtää, että missä mennään nykyään? t. Akateeminen n30 

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:44"]

Ope-opinnot ja/ tai erityisopeopinnot ja/tai suomi toisena kielenä- opinnot voisivat tuoda sinulle työpaikan, jos opetusala yhtään kiinnostaa!

[/quote]

Pedagogisiin töydennyopintoihin on muuten tosi vaikea päästä akateemiselta alalta valmistumisen jälkeen. Hakijoitaon aina paljon ja suurimmalla osalla työkokemustakin jo opetushommista.

[/quote]

Kyllä, olen itsekin huomannut tämän! Varsinkin aikuispedan puolelle. Ap

[/quote]

Oletko yrittänyt avoimeen yliopistoon? Avoinyliopisto. fi 

[/quote]

Avoimessa ei voi opiskella pedagogista pätevyyttä, ainoastaan kasvatustieteen perusopinnot. Pätevyyys on oikeasti vaikea saada sen jälkeen, kun on maisteriksi lukenut.

Vierailija
102/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:06"]

Ope-opinnot ja/ tai erityisopeopinnot ja/tai suomi toisena kielenä- opinnot voisivat tuoda sinulle työpaikan, jos opetusala yhtään kiinnostaa!

[/quote]

Pedagogisiin töydennyopintoihin on muuten tosi vaikea päästä akateemiselta alalta valmistumisen jälkeen. Hakijoitaon aina paljon ja suurimmalla osalla työkokemustakin jo opetushommista.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, oon ajatellut tehdä avoimessa pedoja. Siinä on kaksi ongelmaa, jotka ovat kai jotenkin ratkaistavissa. 1) Saan sen vähän yli 500 kk käteen ja avoimen yliopiston kurssit maksaa. Ei ole varaa ottaa kuin maksimissaan 1 kurssi kuussa 2) Työvoimatoimistolla on rajoitteita opintopisteiden suhteen koskien työttömänä opiskelua. Jokainen kurssi pitää hyväksyttää työkkärissä, mutta kurssille pitää olla paikka ennen kuin sen voi hyväksyttää eli sen pitää olla maksettu. Hyväksyntä vie noin kaksi viikkoa eli kurssi ehtii jo alkaa hyväksyntää odotellessa. Voi olla, että sitä ei hyväksytä opintopistemäärän takia, esim. 5 op kurssit. Sitten menee rahat hukkaan, jos ei hyväksytä kurssia. Näin olen ymmärtänyt, että tämä menee. Ap

[/quote]

Missä yliopistossa voi muka opiskella avoimen puolella opettajan pätevyyden? Itse olen löytänyt vain kasvatustieteitä, joilla ei vielä pitkälle pötkitä. Ilman auskultointia et ole pätevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se työttömyys taas helpotta 5-10 vuoden kuluessa. Ihan niinkuin 1990-luvulla. Kannattaa harrastaa henkeviä ja kiertää kirppareita...

Vierailija
104/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, oon ajatellut tehdä avoimessa pedoja. Siinä on kaksi ongelmaa, jotka ovat kai jotenkin ratkaistavissa. 1) Saan sen vähän yli 500 kk käteen ja avoimen yliopiston kurssit maksaa. Ei ole varaa ottaa kuin maksimissaan 1 kurssi kuussa 2) Työvoimatoimistolla on rajoitteita opintopisteiden suhteen koskien työttömänä opiskelua. Jokainen kurssi pitää hyväksyttää työkkärissä, mutta kurssille pitää olla paikka ennen kuin sen voi hyväksyttää eli sen pitää olla maksettu. Hyväksyntä vie noin kaksi viikkoa eli kurssi ehtii jo alkaa hyväksyntää odotellessa. Voi olla, että sitä ei hyväksytä opintopistemäärän takia, esim. 5 op kurssit. Sitten menee rahat hukkaan, jos ei hyväksytä kurssia. Näin olen ymmärtänyt, että tämä menee. Ap

[/quote]

Ei kai sitä 5 op kurssia ole pakko suorittaa kuukaudessa? Ja vaikka olisi, niin aikaa opintokokonaisuudelle on kuitenkin yhden lukuvuoden verran ja muistaakseni opintopisteet lasketaan keskiarvosta per kuukausi työkkärissä, eli vaikka tekisit yhden 5 op kurssin alle kuukaudessa niin ratkaisevaa on suorittamiesi opintopisteiden jääminen alle viiteen per kuukausi koko opiskelun ajalta. Sinun kannattaa käydä kysymässä työkkäristä tai soittaa niiden koulutusneuvontaan sinne työlinjalle. 

Vierailija
105/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:12"]

Elämässä on laitettava asioita tärkeysjärjestykseen. Mistä syystä nykyinen miehesi on sinulle tärkeämpi kuin oma elämäsi?

[/quote]

Jos ihminen alkaa ajatella, että hänen oma elänsä on tärkeämpää kuin hänen "nykyinen puolisonsa", puoliso voi pian olla entinen.

Vierailija
106/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:20"]

Paitsi jos on alalla, jossa näitä työpaikkoja aukeaa koko valtakunnassa vain pari kertaa vuodessa...

[/quote]

Mikähän sellainen ala on, jossa on vain kaksi työpaikkaa vuodessa auki? Taitaa olla kyse jostain tietystä työtehtävästä, ei alasta.

[/quote]

Yliopiston lehtori oppiaineessa, jota opetetaan neljässä maamme yliopistossa.

[/quote]

Eli huuhaa ala. Sinne kun satoja koulutetaan niin suurin osa on työttömänä..

[/quote]

nyt lapset lapset teillä menee puurot ja vellit sekaisin. "Yliopistonlehtori" ei tosiaankaan ole mikään "ala" vaan yksittäinen työtehtävä. "Yliopistonlehtorin "ala sen sijaan on joku tieteenala, jolla yliopistonlehtori on taatusti påtevä tekemään muitakin kuin yliopistonlehtorin tehtäviä, esimerkiksi tutkijantehtäviä, tai sit jotain sellaisia tehtäviä, joihin vaadittava koulutus on ollut se  oman alan pohjakoulutus ennen tohtoriopintoja: tavallisen peruskoulun tai lukion aineenopettajan tehtäviä, tai, jos sattuu olemaan vaikka lääketieteen alalta, lääkärin tehtävi, terveystieteen alalta sairaanhoitajan tai solsionomin tehtäviä, psykologin tehtäviä, kääntäjän tehtäviå, viestintätehtäviä tms. 

Yliopistonlehtorilla on pätevyysvaatimuksen tohtorikoulutus ja useilla aloilla käytännössä dosentin arvo. Jos ainetta on neljällä laitoksella Suomen yliopistoissta, alalta valmistuu tohtoreita Suomessa vuodessa noin 15-16. Näistä noin puolet tai kolmannes saa jatkossa urallaan edettyään dosentin arvon (vaatii noin toisesn väitöskirjan verran lisää tutkimustyötä ja julkaisuja, sekä vähän opetuskokemusta). Niinpä minkään alan ylopistonlehtoriksi päteviä ei kouluteta "satoja", vaan sormin laskettava määrä.

toisaalta yliopistonlehtori, joka kuvittelee voivansa työllistyä vain yliopistonlehtorin tehtäviin, on kyllä aivan harvinaisn pässi henkilö. Asennevamma on iso.

Vierailija
107/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:41"]

Meneekö muilla hermot arjessa esimerkiksi parisuhteessa työttömyyden aiheuttaman stressin takia? Ap 

[/quote]

Hermot ovat menneet jo ajat sitten! KOhta kaksi vuotta työttömänä, kaikki mahdollinen haettu ja monta valmennusta ym. takana. Laittomia työsoppareita tarjotaan vaan. Asenne , persoona ym. varmasti kohdallaan, kokemusta riittävän monta vuotta muutamasta työpaikasta.  Nyt ottaisin mitä vaan vastaan välttääkseni konkurssin, mutta ne duunaripaikat ovatkin niille, jotka eivät puhu suomen kieltä, valitettavasti tätä on EU- suomi 2014. Samanlaisia kokemuksia muilla?

Vierailija
108/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Avoimessa ei voi opiskella pedagogista pätevyyttä, ainoastaan kasvatustieteen perusopinnot. Pätevyyys on oikeasti vaikea saada sen jälkeen, kun on maisteriksi lukenut.

[/quote]

Olen suorittanut kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot Jyväskylän avoimessa yliopistossa, tosin siitä on jo 10 vuotta aikaa. Noihin ainakin kuului opetusharjoittelut, ehkä niitä ei enää sitten ole avoimessa tarjolla?  

Vierailija
109/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla on jatkuvasti lyhkäisiä opettajan sijaisuuksia, jossa ei pedoja kysellä. Aloita niillä, kouluissa ja oppilaitoksissa on paljon eroja, joissain viihtyy paremmin kuin toisessa.

Sijaisuudet saattavat tulla lyhyelläkin varoitusajalla,  tietenkin kaikki kannattaa ottaa. Itse olen joskus alkuaikoina mennyt taksillakin (muistaakseni rahat piti vielä lainata systeriltä.) ja kyllä se kannatti töitä alkoi löytyä enemmän kuin tarpeeksi, ken heti lupasi hoitaa.

Ja veilä harjoiteluista, nehän on järjestetty ihmisille, jotka eivät tunnu muuten työllistyvän. Ei niitä ole kenenkään kiusaksi suunniteltu ja eihän niitä kukaan tarjoakaan, jos on töissä. Eli kun hoitaa itsellensä töitä (se ei ole kovin vaikeaa pääkaupunkiseudulla) niin ei tarvitse mistään harjoitteluista välittää tuon taivaallista.

Vierailija
110/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se oikeastaan vaikeata ole. Kaikki yliopistot järjestävät täydennyskoulutusta, kossa sen opettajan pätevyyden voi opiskella. Täydennyskoulutukseen pitää hakea, mutta jos sulla on tutkinto kyseiset opinahjosta, niin saat opinto-oikeuden aika varmasti. Maksut on yksityiselle samaa luokkaa kuin avoimessa, mut jos työnantajasi maksaa koulutuksen, siltä saatetaan periä enemmän. 

Vierailija
111/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan maisteri tässä on nyt kyseessä?

Vierailija
112/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:20"]

Paitsi jos on alalla, jossa näitä työpaikkoja aukeaa koko valtakunnassa vain pari kertaa vuodessa...

[/quote]

Mikähän sellainen ala on, jossa on vain kaksi työpaikkaa vuodessa auki? Taitaa olla kyse jostain tietystä työtehtävästä, ei alasta.

[/quote]

Yliopiston lehtori oppiaineessa, jota opetetaan neljässä maamme yliopistossa.

[/quote]

Eli huuhaa ala. Sinne kun satoja koulutetaan niin suurin osa on työttömänä..

[/quote]

nyt lapset lapset teillä menee puurot ja vellit sekaisin. "Yliopistonlehtori" ei tosiaankaan ole mikään "ala" vaan yksittäinen työtehtävä. "Yliopistonlehtorin "ala sen sijaan on joku tieteenala, jolla yliopistonlehtori on taatusti påtevä tekemään muitakin kuin yliopistonlehtorin tehtäviä, esimerkiksi tutkijantehtäviä, tai sit jotain sellaisia tehtäviä, joihin vaadittava koulutus on ollut se  oman alan pohjakoulutus ennen tohtoriopintoja: tavallisen peruskoulun tai lukion aineenopettajan tehtäviä, tai, jos sattuu olemaan vaikka lääketieteen alalta, lääkärin tehtävi, terveystieteen alalta sairaanhoitajan tai solsionomin tehtäviä, psykologin tehtäviä, kääntäjän tehtäviå, viestintätehtäviä tms. 

Yliopistonlehtorilla on pätevyysvaatimuksen tohtorikoulutus ja useilla aloilla käytännössä dosentin arvo. Jos ainetta on neljällä laitoksella Suomen yliopistoissta, alalta valmistuu tohtoreita Suomessa vuodessa noin 15-16. Näistä noin puolet tai kolmannes saa jatkossa urallaan edettyään dosentin arvon (vaatii noin toisesn väitöskirjan verran lisää tutkimustyötä ja julkaisuja, sekä vähän opetuskokemusta). Niinpä minkään alan ylopistonlehtoriksi päteviä ei kouluteta "satoja", vaan sormin laskettava määrä.

toisaalta yliopistonlehtori, joka kuvittelee voivansa työllistyä vain yliopistonlehtorin tehtäviin, on kyllä aivan harvinaisn pässi henkilö. Asennevamma on iso.

[/quote]

Tutkija paikkojahan on tunnetusti auki jatkuvasti alalla kuin alalla... Akatemiakin rahoittaa mielellään jokaisen, joka hakemuksen viitsii rustata. Jos henkilö on ollut valmistumisensa jälkeen pätkätöissä yliopistolla 10-15 vuotta alalla, jota ei opeteta peruskouluissa tai lukioissa ja joista hänellä ei näin ollen ole myöskään opettajan pätevyyttä, niin millaisia työtehtäviä luulet hänen löytävän? Toki hän voi hakea myös niitä maisteritason paikkoja yksityiseltä sektorilta, mutta mitkä ovat työllistymisnäkymät, kun työkokemusta löytyy van tutkimus- ja opetuspuolelta?

Vierailija
113/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:25"]

Minkä alan maisteri tässä on nyt kyseessä?

[/quote]

Opiskelin suomen kieltä ja viestintää. Olen Filosofian maisteri. Ap

Vierailija
114/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se oikeastaan vaikeata ole. Kaikki yliopistot järjestävät täydennyskoulutusta, kossa sen opettajan pätevyyden voi opiskella. Täydennyskoulutukseen pitää hakea, mutta jos sulla on tutkinto kyseiset opinahjosta, niin saat opinto-oikeuden aika varmasti. Maksut on yksityiselle samaa luokkaa kuin avoimessa, mut jos työnantajasi maksaa koulutuksen, siltä saatetaan periä enemmän. 

[/quote]

Täydennyskoulutusta järjestetään, mutta ei läheskään joka vuosi joka yliopistossa. Lisäksi hakijoita on paljon ja karsinta kova. Ei opeopintoihin noin vaan kävellä sisään. Tämä on omakohtainen kokemus viime vuosilta.

Vierailija
115/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:16"]

Joo, ton tehdasjutun mäkin oon kuullut. Ihan naurettavalta tuntuu kuunnella niitä tehdaskokemuksia. Oon suomen kielen ja viestinnän maisteri, ihan perus FM siis. Lohduttomalta tuntuu se, että alanvaihto voi olla edessä, vähintään varmaan jokin maisteriohjelma. Opiskelu työttömänä on kuitenkin niin rajoitettua, että maisteriohjelmakriteerien täyttäminen kestää melko kauan. Aika lohduton olo, pakkohakua töihin kokoajan ja toisaalta pakkohakua yhteishauissa. Tää on niin rankkaa, oon masentunut jo tästä. Koko opiskeluajan paljon lukemista ja kohta se alkaa taas uudestaan. Ei siksi, että haluaisin vaan siksi, että on pakko, koska en voi oikein luottaa, että pysyvää työpaikkaa löytyy. Oon niin väsynyt. Ei läheiset oikein tajua tätä, miten kova todellisuus tämä on. En ole akateemisesta perheestä eikä miehenikään ole akateeminen. Tarvisin tukea, onkohan jotain tukiryhmää olemassa akateemisille työttömille? Ap  

[/quote]

Eikö opettajan virkoja ole tarjolla? Mun sisko on myös FM (vanhempi lehtori). Opettaa lukiossa äidinkieltä ja psykologiaa. Hyvä palkka, pitkät lomat ja lukiossa on jo järkevämpää ja motivoitunutta porukkaa, ei hulluja häiriköitä niinkään.

Vierailija
116/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Avoimessa ainakin Helsingissä voi lukea perus- ja aineopinnot, eli jsut sen verran kuin pitääkin.

Vierailija
117/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:06"]No, vanhempien eli sanotaan kutakuinkin 1960-luvulla syntyneiden ja sitä vanhempien, on hyvin vaikea ymmärtää minkäänlaista työttömyyttä. He ovat eläneet ja opiskelleet aikana, jolloin töitä sai kun käveli tehtaaseen ja kysyi töitä - ja vielä ihan hyväpalkkaisia duuneja. Samoin heidän nuoruudenaikoinaan akateeminen loppututkinto oli satavarma tie hyväpalkkaiseen ikuiseen työhön ja samalla sosiaaliseen nousuun. Heidän aikanaan amikseen menivät tyhmät, pikkurikolliset ja laiskurit, jotka eivät olleet pärjänneet yläkoulussa tai kansakoulussa ja lukioon menivät ns. kunnolliset nuoret ja isänmaan fiksut toivot. Tämän porukan mielestä kaikki työttömät ovat juoppoja laiskureita, koska "ahkera saa aina työtä". Jos on akateemisesti koulutettu työtön, he ovat vielä enemmän ihmeissään. Oma tätini (synt. 1963) taivasteli tässä kesällä yksissä sukujuhlissa yhden nuoremman polven sukulaisen tilannetta, että "aattele nyt kun se on oikein maisteri ja silti ei oo saanu töitä". Oi aikoja oi tapoja, kaikki nuo lausunnothan pitää suhteuttaa sanojansa taustaan ja arvoihin.

[/quote]

Olen syntynyt 1962 ja ymmärrän nykyisen työllisyystilanteen paremmin kuin hyvin. Valitettavasti. Tein lapset opiskeluaikana, valmistuin vasta pahimman laman keskelle 1992. Jäin vuosiksi työttömäksi ja teimme vielä yhden lapsen.

Mieheni jäi työttömäksi tämän laman aikana eikä yli viisikymppisenä enää todennäköisesti työllisty.

Ei siis kannata yleistää yhden tädin perusteella kaikkia samalla vuosikymmenellä syntyneitä. Se ei anna kovin fiksua kuvaa kirjoittajasta.

[/quote]  Pitkään olet opiskellut, jos valmistuis vasta 92 ja olet syntynyt 62

Minä olen syntynyt 64 ja ammattiin valmistuin 85 ja 87 sain vakituisen työpaikan. Yhtään päivää en elämässäni ole ollut työttömänä.

[/quote]Ajattelin samaa. Jos opiskelee noin pitkään, niin vaikka syy olisi lastenteko opintojen aikana, niin kyllä siinä tulee tahottomasti antaneeksi työnantajille itsestään kuvan tyyppinä, joka ei koskaan saa mitään valmiiksi. Kuka ottaisi sellaisen ihmisen töihin? Niinpä, ei kukaan.

[/quote]  Sain nähtävästi kovasti alapeukutuksia. Mutta silti ihmettelen, että on 30v, kun vasta valmistuu. Itse toki olen duunariammatissa, mutta en tunne kyllä ketään 60-luvulla syntynyttä, jotka olisi valmistunut (jos siis vertaan omaan syntymävuoteeni) vasta 94. Työnantajana itsekin ajattelisin, että tässä on niitä ikuisia opiskelijoita, joilla ei ole ollut kiire työelämään.

Vierailija
118/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:22"]Mikähän sellainen ala on, jossa on vain kaksi työpaikkaa vuodessa auki? Taitaa olla kyse jostain tietystä työtehtävästä, ei alasta. [/quote]

Astro- / kosmo- / taiko- nautti.

Avaruusala.

Vierailija
119/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:36"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Avoimessa ainakin Helsingissä voi lukea perus- ja aineopinnot, eli jsut sen verran kuin pitääkin.

[/quote]

Ihanko totta?! Saako siis sieltä avoimen puolelta tosiaan pätevyyden opettamaan peruskouluissa ja lukioissa? Olen ollut siinä käsityksessä, että auskultointi on ainoa väylä päteväksi opettajaksi ja sinne haetaan erillisen täydennyskoulutushaun kautta, jos ei ole varsinainen perustutkinto-opiskelija. Kasvatustieteitä voi toki lukea avoimessa myös aineopintotasolla, mutta pätevyyteen tarvitaan kasvatustieteen perusopinnot ja erilliset opettajan pedagogiset opinnot, eli käytännössä opetusharjoittelu Norssissa. Onko sulla linkkiä antaa, missä HY:n avoimen väylä kuvataan?

Vierailija
120/188 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:53"]

Ap:lla yksi iso ongelma taitaa olla ikä ja lapsettomuus. Työnantaja saattaa nähdä tämän riskinä.. (pelkää, että ap pamahtaa heti paksuksi työn saatuaan).. :/ valitettavan yleistä nykyisin.. [/quote]

Ei tuossa ole työnantajalle mitään riskiä. Voidaan hyvin palkata määräaikaiseen tai ns. nollatyösopimuksella. Tilalle saa helposti jonkun toisen tekemään hommat jos edellinen raskautuu.