Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni ja vanhempani eivät täysin ole tajunneet akateemista työttömyyttäni

Vierailija
17.08.2014 |

Olen vastavalmistunut maisteri, no tai oikeastaan valmistuin vuosi sitten ja olen hakenut töitä ahkerasti. Tulos on: ei löydy, vaikka mitä hakisin. Jatkan kuitenkin työnhakua. Jos ja kun saan työn, on minun kuitenkin ajateltava tulevaisuutta ja hankittava uusi koulutus / ammatti menemällä kouluun töiden ohella. Vanhemmat ja puoliso ei oikein taida tajuta, kuinka raskasta on nää tulevaisuuden näkymät. Johan opiskelin opintotuella ja kävin töissä opiskelujen aikana. Oditin, että pääsisin vaan töihin eikä tarvitsisi taas opiskella samaan aikaan. Mutta, ei. Jos haluu pärjätä, niin pakkopullaa, pakko vaan tehdä niin. Mitä mieltä ootte? Onko vanhemmilla ihmisillä tai muilla vaikeuksia ymmärtää, että missä mennään nykyään? t. Akateeminen n30 

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
142/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:38"]

Liitot järjestävät ainakin tilaisuuksia eri aiheisiin liittyen ja sitten on OTTY ry, johon kuuluu useampi akavalainen liitto. [/quote]

Turun seudulla vastaava järjestö on ANNY ry.

[/quote]

Kiitos! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:28"]menkääpäs nyt amispöllöjen äidit muualle kehuskelemaan, tässä puhutaan nyt KORKEASTI KOULUTETTUJEN AKATEEMISTEN asioista eikä mistään pienipalkkaisista höpökoulutuksella hankituista hanttihommista

[/quote]

Mikäs oksennus tämä oli? Siis eikös nykyään ole ihan yleistä, että yo-tutkinnon ohella hankitaan ammattipätevyys, vaikka suunnitelmissa olisi korkeampikin koulutus? Et taida seurata aikaasi?

Tässä ketjussa näkyy muutenkin huuhaa-alojen "akateemisten" ajattelumaailman rajoittuneisuus - yksikään ei ole missään vaiheessa ehdottanut työpaikkaa yksityiseltä sektorilta vaikkapa konsulttina.

[/quote]Itse et taida tietää että lukion käyminen ei ole akateeminen tutkinto ammattikoulusta nyt puhumattakaan ja tässä on koko ajan puhuttu akateemisesta työttömyydestä

Vierailija
144/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:31"]

22 tilittää vielä sen verran, että erityisen ahdistavalta tuntui työttömyyden "syiden" kaivelu persoonastani. Ikään kuin se heille kuuluisi. Ja olisi ok puheenaihe kun läsnä oli usein muutakin sukua.

[/quote]

Se on niin ärsyttävää, I know what you mean! 

[/quote]Yllättävän usein työttömyys on jopa nykytilanteessa persoonasta kiinni. Syitä löytyy omista valinnoista todella paljon. Se on myös taustalla siinä, miksi yhdet ja samat ihmiset tuntuvat aina saavan työtä ja yleensä parhaat työt.

Kun sadoista hakijoista aletaan seuloa haastatteluvaiheeseen pääseviä, ihan liian usein paljastuu taustalta todellakin persoonasta kiinni olevia syitä. Ei haluta iltatyötä, ei haluta vuorotyötä. ei haluta johonkin tiettyyn tiimiin, halutaan kesäloma aina samaan aikaan tai muuta vastaavaa alkaen lasten hoitoon liittyvistä vaatimuksista. Tiukkapipoisimmat ja valikoivimmat persoonat pitävät vaatimuksistaan kiinni maailman tappiin ja jäävät ilman työtä. Suurpiirteisimmät tajuavat, että pitkän työttömyyden jälkeen pitää tinkiä vaatimuksista jotta pääsisi jälleen kiinni työelämään ja voisi uudellen edetä siihen asemaan, että pystyy esittämään vaatimuksia.

t. rekryssä työskennellyt

[/quote]

...ja miten nuo asiat selviävät vasta haastatteluvaiheeseen seulotaessa?

Vierailija
145/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:18"]

Onkohan olemassa mitään akateemisten työttömien tukiryhmää, missä voisi purkaa näitä tunteita yhdessä?
Ap

[/quote]

Ei nyt tukiryhmää kuitenkaan, mutta ainakin stadissa oli erikseen Ura-instituutin tms järkkäämä koulutus "akateemisille työttömille" muistaakseni nimellä Pikastartti akateemisille v. 2011. Neljä viikkoa työnhakutekniikoita ja oman hakemuksen& ansioluettelon tuunaamista. Sinne pääsi työkkärin kautta hakemalla.

Vierailija
146/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajanpaikoistakin on nykyään kova kilpailu. Auskultoiminen ei todellakaan enää ole varma tie töihin!

Vierailija
147/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:28"]menkääpäs nyt amispöllöjen äidit muualle kehuskelemaan, tässä puhutaan nyt KORKEASTI KOULUTETTUJEN AKATEEMISTEN asioista eikä mistään pienipalkkaisista höpökoulutuksella hankituista hanttihommista

[/quote]

Mikäs oksennus tämä oli? Siis eikös nykyään ole ihan yleistä, että yo-tutkinnon ohella hankitaan ammattipätevyys, vaikka suunnitelmissa olisi korkeampikin koulutus? Et taida seurata aikaasi?

Tässä ketjussa näkyy muutenkin huuhaa-alojen "akateemisten" ajattelumaailman rajoittuneisuus - yksikään ei ole missään vaiheessa ehdottanut työpaikkaa yksityiseltä sektorilta vaikkapa konsulttina.

[/quote]Itse et taida tietää että lukion käyminen ei ole akateeminen tutkinto ammattikoulusta nyt puhumattakaan ja tässä on koko ajan puhuttu akateemisesta työttömyydestä

[/quote]

No olisit lukenut sen edellisen viestin, jossa pähkäiltiin sitä, kannattaako yliopistoon em. koulujen jälkeen edes lähteä, jos työtilanne on mitä on. Kyllä se nyt sentään vähän asiaan liittyy.

Vierailija
148/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut toisella paikkakunnalla opettajana virassa jo  kuusi vuotta. Olen siis ajanut koko sen ajan viikonloppuisin kotiina ja asunut omassa asunnossa työn takia. Meille tämä on sopinut, opettajalla on pitkät lomat ja kummankin asenne on kohdillaan, mutta ymmärrän ettei esim. perheellisellä ole tällaista mahdollisuutta. Olen hakenut töitä omalta paikkakunnalta, mutta virasta olisi vaikea luopua pätkien takia. 

Viestini on, että etäsuhdekin voi onnistua jos haluaa! Rohkeasti vain yrittämään muualle, ap!

Vierailija
149/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene töihin, on hyvin tyypillinen toteamus. Ei jakeluun tunnu millään menevän, että nykyään ei noin vaan mennä töihin!

Vierailija
150/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene töihin, on hyvin tyypillinen toteamus. Ei jakeluun tunnu millään menevän, että nykyään ei noin vaan mennä töihin!

Vierailija
151/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä ketjussa on ollut jo montakin syytä, miksi en palkkaisi sinua:

1) miksi ei harjottelut kelpaa? Yksi 3kk sinne tai tänne, mutta voit saada jalan oven väliin. Itse palkkaan yleensä aina ensin harjotteluun ihmisen, jotta pystyy näkemään millainen työntekijä on. Suomessa kun on todella vaikea irtisanoa henkilöä, joka ei miellytä, jos ei YT:t osu sopivasti

2) olet ollut jo vuoden työttömänä, väkisin mietityttää mikä on vikana, ettei mitään työtä ole ollut. On helpompi vaihtaa suoraan työpaikasta toiseen, kuin työttömyydestä ponnistaa. En ole koskaan palkannyt työtöntä. Rekrytointeja muutama kymmenen takana.

3) arvostan koulutusta. Työt ovat olleet asiantuntijatöitä, oikeat aineet ja ne maisterin paperit ratkaisee. Amk tai humanisteja en palkkaa.

Kaikki nämä koska valinnanvaraa tosiaan on, moni varmasti pärjäisi, mutta miksi valita muuta kuin paras.

Vierailija
152/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitsee työttömän ja työssä käyvän välissä sillä perusteella, että toinen on työssä, valinta voi hyvinkin osua huonompaan. Minä olen ollut työttömänäkin. Olen nähnyt yhtään valehtelematta työelämässä kymmeniä sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, mutta joita en missään nimessä palkkaisia itse. Toisin sanoen heidän osaamisensa ja tehonsa ovat jääneet alle omani. Nyt olen töissä, ja tiedän olevani loistava työssäni.

Tiedän muutaman tapauksen, että minua ei ole työttömyyden takia palkattu. Menetys on niissä tapauksissa työnantajan, ei minun, koska minä sain hyvän työpaikan muualta. Ei minua ole koskaan töissä moitittu, mutta olen joutunut tilanteeseen, jossa työpaikka menee alta yllättäin, kahdesti. Määräaikaisuuksia on ollut ja yleisin syy, ettei ole jatkettu, on ollut se, että olisi pitänyt joku vakkari sanoa irti kun sijaistettava palaa, eikä niin oikein voi tehdä (vaikka ainakin kerran työnantaja olisi mielellään toivonut, ettei se vakkari palaakaan, mutta toive ei toteunut.)

Suurin osa työttömien työttömyydestä johtuukin asennevammaisuudesta (akateemiset alat kuten muutkin). Vain itse laiska ja tyhmä ei ole nähnyt koskaan laiskoja ja tyhmiä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömiä, poislukien ehkä miniyritykset.

Vierailija
153/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:04"]

1) miksi ei harjottelut kelpaa? Yksi 3kk sinne tai tänne, mutta voit saada jalan oven väliin. Itse palkkaan yleensä aina ensin harjotteluun ihmisen, jotta pystyy näkemään millainen työntekijä on. Suomessa kun on todella vaikea irtisanoa henkilöä, joka ei miellytä, jos ei YT:t osu sopivasti

2) olet ollut jo vuoden työttömänä, väkisin mietityttää mikä on vikana, ettei mitään työtä ole ollut. On helpompi vaihtaa suoraan työpaikasta toiseen, kuin työttömyydestä ponnistaa. En ole koskaan palkannyt työtöntä. Rekrytointeja muutama kymmenen takana.

3) arvostan koulutusta. Työt ovat olleet asiantuntijatöitä, oikeat aineet ja ne maisterin paperit ratkaisee. Amk tai humanisteja en palkkaa.

Kaikki nämä koska valinnanvaraa tosiaan on, moni varmasti pärjäisi, mutta miksi valita muuta kuin paras.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut reiluudesta? Antaa ihmiselle mahdollisuus. Miksi aina pitää valita se paras? Joskus vuosikymmeniä sitten yksi firma, joka ei ollut markkinaykkönen, vaan toisella sijalla mainosti itseään "we try harder." Sama juttu ihmisten kanssa- Se jolla on ollut epäonnea, saattaa työpaikan saadessaan yrittää paljon enmmän ja olla tuottavampi, parempi jne. kuin ihmnen, joka on paperilla virheetön ja jolle (työ)elämä on ollut pelkkää myötätuulta ja työn saaminen itsestäänselvyys.

Vierailija
154/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:04"]

[/quote]

Oletko koskaan kuullut reiluudesta? Antaa ihmiselle mahdollisuus. Miksi aina pitää valita se paras? Joskus vuosikymmeniä sitten yksi firma, joka ei ollut markkinaykkönen, vaan toisella sijalla mainosti itseään "we try harder." Sama juttu ihmisten kanssa- Se jolla on ollut epäonnea, saattaa työpaikan saadessaan yrittää paljon enmmän ja olla tuottavampi, parempi jne. kuin ihmnen, joka on paperilla virheetön ja jolle (työ)elämä on ollut pelkkää myötätuulta ja työn saaminen itsestäänselvyys.

[/quote]Olen yrittäjä enkä ota riskejä työntekijöiden suhteen. Palkkaan parhaan, vaikka hänellä olisi jo työpaikka. Yrityksen tulos eli oman perheeni elanto on kiinni työntekijöistäni, joten todellakin siinä pelataan varman päälle. Reiluudella ei ole asian kanssa tekemistä.

Vierailija
155/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:45"]

Silmäilin ketjun läpi, ei osunut silmiin että minkä alan maisterista on kyse.

Selvähän se on että jollain höpöhöpö tietämyksellä ei töitä saa.

[/quote]

Huonosti sitten selasit. Näytti olevan suomen kielen maisterista kyse.

Vierailija
156/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:51"]

Ihmiset ovat eivät halua muuttaa töiden perässä ovat hemmoteltuja lelliprinsessoja, silloin on vaan kestettävä seuraukset vikisemättä.

Miksette voi muuttaa yhdessä miehenne kanssa? Miksi mies ei voi edes kokeilla löytää töitä jostain seudulta jossa AP voisi työllistyä paremmin? Eikö mies ole valmis näkemään vaivaa teidän yhteisen hyvinvoinnin eteen?

[/quote]

Jotenkin tyhmiä nämä, jotka ehdottelevat muuttoa toiselle paikkakunnalle työn perässä. Työttömiähän on ympäri Suomen. Mitä auttaa, jos kaksi saman alan työtöntä vaihtavat päikseen paikkakuntaa?

Vierailija
157/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:01"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:24"]

Joitakin vaan onnistaa, toisia ei. 18v lapseni sai lukion jälkeen heti työpaikan ja tienaa yli 1500 euroa kuussa, sai lainan ja osti asunnon ja aloittaa ensikuussa yliopisto-opinnot.

[/quote]Miksi tätä on alapeukutettu? Kateelliset asialla vissiin, eipä tästä muuta voi päätellä.

[/quote]

Voi nolo... Mäkin tein 19-vuotiaana töitä ennen yliopistoa (6v sitten) ja tienasin yli 1600/kk.. siivoojana.. Tässäpä sitä ollaan vaan kuiten työttömänä maisterina.

Sua peukutettiin koska

a.) yli 1500e/kk ei ole todellakaan mikään hyvä palkka, jolla voisi "kehuskella", ei ainakaan sellainen mitä voisi verrata mahdollisiin maisteriksi valmistuneen töihin. Tyttösi on siis ollut kaupan kassa/siivoja/tms, hienoa sai siis töitä mitä kuka tahansa 19-vuotias saa, josta pääsemmekin kohtaan

b.) tyttäresi tilanteella ei ole mitään tekemistä akateemisen työttömyyden/työllisyyden kanssa

Vierailija
158/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:51"]

Ihmiset ovat eivät halua muuttaa töiden perässä ovat hemmoteltuja lelliprinsessoja, silloin on vaan kestettävä seuraukset vikisemättä.

Miksette voi muuttaa yhdessä miehenne kanssa? Miksi mies ei voi edes kokeilla löytää töitä jostain seudulta jossa AP voisi työllistyä paremmin? Eikö mies ole valmis näkemään vaivaa teidän yhteisen hyvinvoinnin eteen?

[/quote]

Jotenkin tyhmiä nämä, jotka ehdottelevat muuttoa toiselle paikkakunnalle työn perässä. Työttömiähän on ympäri Suomen. Mitä auttaa, jos kaksi saman alan työtöntä vaihtavat päikseen paikkakuntaa?

[/quote]Sinähän se tyhmä olet. Työn perässä muuttaminen tarkoittaa sitä, että muuttaa toiselle paikkakunnalle saatuaan sieltä työtä. Siis työllistyminen edellyttää muuttamista.

Vierailija
159/188 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:02"]Miksi ap:lle ehdotetaan pelastuksena äidinkielen opettajan pätevyyttä? Äikän opettajien paikkoihin on hakijoita pilvin pimein. Omiin korviini on kuulunut lukuja 30 ja 60 hakijan väliltä/paikka. Työttömiä on paljon. Kesällä Opettajien työttömyyskassa on täysin tukossa työttömyyskorvaushakemuksista, kun määräaikaiset sijaiset jäävät kesältä työttömiksi. Että ei tämä nyt mikään varma työllistymispolku ole. Tervetuloa kuitenkin mukaan taistelemaan, eipä sillä. t. Äikän ope, pätkätyöläinen, uudelleen kouluttautunut lähialalle, jälleen työtön

[/quote]

Olen miettinyt, että kannattaako opettajaksi lukea, koska open työpaikkoihin on paljon hakijoita ja työttömyyttä on paljon. Opettajat vaihtavat myös usein alaa. Käsitykseni mukaan sijaisuuksia löytyy silloin tällöin, kokopäivätyötä harvoin ja vain suhteilla nekin harvat paikat. Opettajia koulutetaan koko ajan lisää ja lisää. Ap

Vierailija
160/188 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku hakenut ulkomailta töitä? Ap