Epäasiallinen lääkäri
Tänään olin lääkärissä, jossa minua palveli nuori tytteli, todennäköisesti juuri koulustaan päässyt. Tytöllä oli jalassaan sandaalit, jotka olivat avoimet varpaista. Kengät olivat asialliset, mutta ne sukat! Pohjaväri oli kirkkaan sininen ja muuten sukissa oli ihan kirkkaan värisiä raitoja, en voinut olla tuijottamatta. Mielestäni epäasialliset sukat, eivätkä kuulu ammattipukeutumiseen. Lääkäreiden pitäisi kunnioitta potilaitaan ja pukeutua siististi ja asiallisesti, eikä sukkia, jotka sopisivat paremmin sirkustaiteilijoille.
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"]Ihanko oikeasti olen ainoa, jonka mielestä töissä pukueudutaan fiksusti? Tuleeko luotettava ja turvallinen olo, jos sinua hoitava lääkäri pukeutuu näin? Ihmisen pukeutuminen kertoo kuitenkin myös ihmisestä itsestään. Ap.
http://data3.whicdn.com/images/5424401/thumb.jpg
[/quote]
Silloin kun menen lääkärille, mulle on samantekevää millaiset SUKAT sillä on jalassa!! Ei mua ne lääkärin SUKAT hoida, vaan se itse lääkäri.
Mä menen lääkäriin hoidattamaan vaivojani,en tuijottelemaan sen SUKKIA!! :D
No eihän noi lääkärin sukat nyt vielä mitään, mutta näkisitte missä rötkyissä ne potilaat vastaanotolle tulee. Laittaisivat edes puhtaat vaatteet, mutta ei. Paskaset farkut, verkkarit, niin haisevat sukat että meinaa taju lähteä. Linttaan astuttuja halpislenkkareita. Virttyneitä ja venyneitä paitoja. Haistaan tupakalta ja mahamakkarat ei mahdu edes samalle tuolille. Hiuksia, jotka oikein huutaa kampaajakäyntiä..
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"]Ihanko oikeasti olen ainoa, jonka mielestä töissä pukueudutaan fiksusti? Tuleeko luotettava ja turvallinen olo, jos sinua hoitava lääkäri pukeutuu näin? Ihmisen pukeutuminen kertoo kuitenkin myös ihmisestä itsestään. Ap.
http://data3.whicdn.com/images/5424401/thumb.jpg
[/quote]
Silloin kun menen lääkärille, mulle on samantekevää millaiset SUKAT sillä on jalassa!! Ei mua ne lääkärin SUKAT hoida, vaan se itse lääkäri.
Mä menen lääkäriin hoidattamaan vaivojani,en tuijottelemaan sen SUKKIA!! :D
[/quote]
Ja hei ap. Vastaus sun kyssäriis: KYLLÄ!!! Olet todellakin AINOA joka kiinnittää ennemmin huomiota lekurin sukkiin kuin lekurin antamaan hoitoon!! :D
Mun reaktio olisi ihan päinvastainen jos olisin käynyt lääkärillä jolla on pirtsakat raitasukat jalassa! Ihanaa, vähän väriä ja iloa tähän elämään :) Ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin vakavasti.
IKINÄ en ole kiinnittänyt mitään huomiota lääkärin (sen enempää kuin kenenkään muunkaan) sukkiin.
Huono provo. Epäilen, että viikonloppuaan alottelevan hoitsun laittama
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:53"]
No eihän noi lääkärin sukat nyt vielä mitään, mutta näkisitte missä rötkyissä ne potilaat vastaanotolle tulee. Laittaisivat edes puhtaat vaatteet, mutta ei. Paskaset farkut, verkkarit, niin haisevat sukat että meinaa taju lähteä. Linttaan astuttuja halpislenkkareita. Virttyneitä ja venyneitä paitoja. Haistaan tupakalta ja mahamakkarat ei mahdu edes samalle tuolille. Hiuksia, jotka oikein huutaa kampaajakäyntiä..
[/quote]
Hah, tästä tulikin mieleen kun kävin lääkärissä yli 39 asteen kuumeessa. Tulin siis suoraan sängyn pohjalta ja tarkoitus oli palata suoraan sängyn pohjalle. En siis viitsinyt meikata, laittaa hiuksia, silittää vaatteita jne, kuten yleensä. Sain heti viikon saikkua (olin varmaan niin karmean näköinen ilmestys). Poistuessani terkkarista tuli työkaveri ulko-ovella vastaa ja totesi, että "olet kyllä todella sairas, näytät ihan terminaalipotilaalta". Joo, meikkaan siis yms. aina töihin, joten ei ollut nähnyt mua luonnollisessa tilassa.
[/quote]Ihmettelen aina niitä ihmisiä, jotka jaksaa laittautua lääkäriin, jos siis on kyse jostakin akuutista vaivasta.. Kuumetta ja oksennustauti, meikki viimeisen päälle jne. Eri asia sitten toki, jos on joku ennalta sovittu vvastaanotto, sinne kai tullaan siinä lookissa missä arkena muutenkin mennään.
Olen itse lääkäri ja en paljoa pukeutumistani mieti. Vaatteiden pitää olla käytännöllisiä, siveellisiä eli tissivako ei viilku ja maha ei näy jne. Vältän myös kovin provosoivia teksti-printtipaitoja. Mut on se kyllä kumma, jos ei saa käyttää vaikka raidallisia sukkia. Kirkkaissa väreissä ei kyllä ole mitään epäasiallista, ja ammattitaito määräytyy ihan muin perustein.
[/quote]
Osa meistä potilaista joutuu kulkemaan bussilla ja kun samalla reissulla käydään apteekissa jne, niin mukavampi on sille sairaan kalpealle naamalle jotain väriä laittaa. Eri asia jos on oma auto, mutta ei meillä kaikilla ole. En oo ajatellut että lekuri kummastelisi jos mulla on ripsiväriä. En sit ole ihan kalman laaksosta nousseen näkönen eikä muut potilaat pelästy.
[/quote]
Itselleni olis vaan niin ylivoimaista alkaa kipeänä meikkaamaan, siksi ihmettelen. En todellakaan paheksu tms, asia ei kuulu mulle. Kunhan ihmettelen.
Ja tosiaan mun potilaista suurin osa asuu kävelymatkan päässä työpaikaltani, joten ei tarvitse tulla bussilla toiselta puolelta kaupunkia.
[/quote]
Ihanko totta? Missä päin sitten vaikutat, ja miten tiedät noin tarkkaan? Miten myös oletat potilaan, joka on liian sairas sipaisemaan huulipunaa pääsevän kävelemällä työpaikallesi?
Kunhan ihmettelen.
[/quote]
Darling, potilastiedoissa näkyy osoite ja aika harva tulee julkisella kulkuneuvolla, jos matkaa on muutamia satoja metrejä.
[/quote]
En ole sun "darling". Enpä tiennytkään, että lekurit kyttää tolleen potilaiden osoitetietoja. Ainakin itsellä on omalle terveysasemalle useamman bussipysäkin matka, enkä tod lähtis esim mahataudissa tai kaameassa flunssassa sitä matkaa taivaltaan. Mutta huulipunan ja ripsivärin pieni kätönen jaksaa kyllä laittaa, vaikka sitä kurppa naislekuri sitten paheksuukin. DARLING.
Nytpä tiedänkin, miksi omalääkäri, tosi kalsea muija, viimeksi kyyläsi mua niin pitkään. Kuumemittari ei ikävä kyllä valehtele, yli 39C vaikka olikin ripsiväriä. Saikkupa napsui!
Ei lääkäri tajua mitään köyhän murheista. Huulipunaa sairaalla paheksutaan, mutta silti pitäis vaikka yrjöpussin kanssa raahautua kävellen terveyskeskukseen.
Lääkäri itse kun karauttaa mersulla tai bmw:llä pihasta töihin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:58"]
IKINÄ en ole kiinnittänyt mitään huomiota lääkärin (sen enempää kuin kenenkään muunkaan) sukkiin.
Huono provo. Epäilen, että viikonloppuaan alottelevan hoitsun laittama
[/quote]
Olipas törkeää, sinusta siis hoitsut kirjoittelevat tällaisia juttuja lääkäreistä?
Ei niitä osoitetietoja tartte kytätä, ne avautuu näkyviin kun avaa paperit. Ja paperit pitää avata, kun kirjoittaa sen saikun tai mitä hyvänsä vastaanotolla nyt tekeekin. Minä tunnen kotikaupunkini kadut (olen ollut postinkantajana aiemmin ja tuurannut aika monessa piirissä) ja julkisilla liikkuvana tunnen myös liikenneyhteydet. Eli siis tiedän, että kadulta X talosta Y on pidempi matka bussipysäkille kuin kävellen terkkarille. Ihan tästä päättelen, että suurin osa kävelisi terveysasemalle, ellei tule omalla kyydillään (joka mahatautiselle ja kuumeiselle olisi varmaan järkevin, mutta tässä joku sanoi että pitää kulkea bussilla).
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:58"]IKINÄ en ole kiinnittänyt mitään huomiota lääkärin (sen enempää kuin kenenkään muunkaan) sukkiin.
Huono provo. Epäilen, että viikonloppuaan alottelevan hoitsun laittama
[/quote]
Hoitajat ovat kyllä tottuneet näkemään lääkäreissä vaikka ja miten erilaisia viheltäjiä. Eli eivätpä hoitajat jaksa tämmösiä alotuksia olla väkertelees.
Samoin hoitaja myös tietää lääkäreiden "pukeutumiskoodeista" muita enemmän. ;)
137:lla on vissiin lääkkeet ottamatta...
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:04"]
Ei niitä osoitetietoja tartte kytätä, ne avautuu näkyviin kun avaa paperit. Ja paperit pitää avata, kun kirjoittaa sen saikun tai mitä hyvänsä vastaanotolla nyt tekeekin. Minä tunnen kotikaupunkini kadut (olen ollut postinkantajana aiemmin ja tuurannut aika monessa piirissä) ja julkisilla liikkuvana tunnen myös liikenneyhteydet. Eli siis tiedän, että kadulta X talosta Y on pidempi matka bussipysäkille kuin kävellen terkkarille. Ihan tästä päättelen, että suurin osa kävelisi terveysasemalle, ellei tule omalla kyydillään (joka mahatautiselle ja kuumeiselle olisi varmaan järkevin, mutta tässä joku sanoi että pitää kulkea bussilla).
[/quote]
Mitäs jos keskittyisit ihan siihen diagnosointiin (jos tosiaan olet lääkäri), etkä siihen, onko potilaalla ripsaria vai ei. Tai sit voit palata postinaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"]
Ihanko oikeasti olen ainoa, jonka mielestä töissä pukueudutaan fiksusti? Tuleeko luotettava ja turvallinen olo, jos sinua hoitava lääkäri pukeutuu näin? Ihmisen pukeutuminen kertoo kuitenkin myös ihmisestä itsestään. Ap.
http://data3.whicdn.com/images/5424401/thumb.jpg
[/quote]
Kyllä, mulle tulee luotettava ja turvalinen olo tuollaisista sukista :) Tunne vielä voimistuu jos lääkäri muutenkin käyttäytyy asiallisesti ja on kiinnostunut siitä mikä minua mahdollisesti vaivaa. Ja tekee parhaansa auttaakseen minua.
Toisaalta, vaikka lääkärillä olis tummat sukat ja muutenkin asialliset vaatteet, mutta tämä kohtelis minua huonosti ja paskat välittäis siitä mitä yritän olostani ja oireistani sanoa niin ei sitä turvallista ja luottavaista oloa kyllä tulis.
Muakin ihmetyttää se, miten joku naislääkäri ehtii tarkkailla sitä, onks potilaalla meikkiä. Siksi pidänkin mieslekureista paljon enemmän. Keskittyvät olennaiseen, eikä potilaan ulkonäön arvosteluun.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:12"]
Muakin ihmetyttää se, miten joku naislääkäri ehtii tarkkailla sitä, onks potilaalla meikkiä. Siksi pidänkin mieslekureista paljon enemmän. Keskittyvät olennaiseen, eikä potilaan ulkonäön arvosteluun.
[/quote]
Paitsi jos potilas on tosi seksikäs? LOL
Vieläkö täällä joku kommentoi tätä jo kauan sitten provoksi myönnettyä ketjua? Ja joku väittää olevansa vielä lääkäri? Vähän minäkin eppäilen xD
Minun peräpukamaleikkauksen kontrollikäynnillä olikin hiuksensa tummiksi värjännyt tyttö, jolla oli varmaan tatskojakin puseron alla. Ja hän tutki perseeni! Pitäisiköhän tehdä valitus residentille?!!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:53"]
No eihän noi lääkärin sukat nyt vielä mitään, mutta näkisitte missä rötkyissä ne potilaat vastaanotolle tulee. Laittaisivat edes puhtaat vaatteet, mutta ei. Paskaset farkut, verkkarit, niin haisevat sukat että meinaa taju lähteä. Linttaan astuttuja halpislenkkareita. Virttyneitä ja venyneitä paitoja. Haistaan tupakalta ja mahamakkarat ei mahdu edes samalle tuolille. Hiuksia, jotka oikein huutaa kampaajakäyntiä..
[/quote]
Hah, tästä tulikin mieleen kun kävin lääkärissä yli 39 asteen kuumeessa. Tulin siis suoraan sängyn pohjalta ja tarkoitus oli palata suoraan sängyn pohjalle. En siis viitsinyt meikata, laittaa hiuksia, silittää vaatteita jne, kuten yleensä. Sain heti viikon saikkua (olin varmaan niin karmean näköinen ilmestys). Poistuessani terkkarista tuli työkaveri ulko-ovella vastaa ja totesi, että "olet kyllä todella sairas, näytät ihan terminaalipotilaalta". Joo, meikkaan siis yms. aina töihin, joten ei ollut nähnyt mua luonnollisessa tilassa.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:04"]
Ei niitä osoitetietoja tartte kytätä, ne avautuu näkyviin kun avaa paperit. Ja paperit pitää avata, kun kirjoittaa sen saikun tai mitä hyvänsä vastaanotolla nyt tekeekin. Minä tunnen kotikaupunkini kadut (olen ollut postinkantajana aiemmin ja tuurannut aika monessa piirissä) ja julkisilla liikkuvana tunnen myös liikenneyhteydet. Eli siis tiedän, että kadulta X talosta Y on pidempi matka bussipysäkille kuin kävellen terkkarille. Ihan tästä päättelen, että suurin osa kävelisi terveysasemalle, ellei tule omalla kyydillään (joka mahatautiselle ja kuumeiselle olisi varmaan järkevin, mutta tässä joku sanoi että pitää kulkea bussilla).
[/quote]
Mitäs jos keskittyisit ihan siihen diagnosointiin (jos tosiaan olet lääkäri), etkä siihen, onko potilaalla ripsaria vai ei. Tai sit voit palata postinaiseksi.
[/quote]
Oletko muuten koskaan ajatellut, että potilaan "havainnointi" kuuluu osana diagnoosin tekoon. Esim. selkäkipupotilaan kohdalla kävely, vanhuksen kohdalla riisuuntuminen ja muutenkin ulkoisen olemuksen, liikkeen ja kommunikaation tarkkailu kertoo aika paljon. Katson aina ihonväriä, onko se ehkä kalpea, keltainen, punainen tai kylmänhikinen tms. Ensivaikutelma kertoo jo usein, onko potilas vakavasti sairas. Silmät on aika oleellinen osa kasvoja ja silmiin tulee katsottua ihan jokaista, ilman että siihen erikseen "keskittyy". Olisko nyt sit kuitenkin parempi, että katsoisin vaan tietokonetta ja murisisin sille, vai onko tässä kyse siitä, että kaikki mitä lääkäri tekee on väärin. ;)
Mä ainakin ymmärrän aloittajan pointin. Haluan itsekin, että lääkärini on vakuuttava. En muutenkaa tykkää käydä just valmistuneilla märkäkorvilla ja vielä epäluuloisemmaksi tulen jos lääkäri ei käyttäydy hyvin tai ei ole pukeutunut niin kuin lääkärin kuuluu. Musta lääkäri osoittaa näillä asioilla että on ammattinsa tasalla.