Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4. luokkalaisen lukujärjestys

Vierailija
15.08.2014 |

Aivan käsittämätön; 2x 7h päivä, 1x 5h päivä, 1x 4h päivä, 1x 3h päivä. Kahtena päivänä koulu loppuu klo 12. Kaikki mahdollisuudet järkevämmän työjärjestyksen luomiseksi toki käyty läpi... 

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).

 

t. 500 oppilaan koulun vararehtori

[/quote]

Mä vihaan rehtoreita!

[/quote]

Olet kateellinen rehtoreille.

Vierailija
62/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:31"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).

 

t. 500 oppilaan koulun vararehtori

[/quote]

Mä vihaan rehtoreita!

[/quote]

Olet kateellinen rehtoreille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:13"]

eikö opettajat voisi suunnitella lasten parhaaksi noita lukkareita ?

[/quote]

 

Minä ainakin opetan oman luokkani lisäksi muita luokkia. Sen lisäksi palapelissä pyörii eri uskonnontunnit, S2 tunnit, omien äidinkielten tunnit, koska sali on vapaa (liikuntatunnit), sen lisäksi meillä on palkkitunnit, eli kaikilla saman luokka-asteen oppilailla on samaa ainetta, jolloin erityisope ja resurssiope ovat käytettävissä... ei se lukujärjestys pyöri valitettavasti vain yhden luokan mukaan, tai tietyn oppilaan kun yhden luokan sisälläkin on monta lukkaria. Itse pyörittelin lukkaria koko alkuviikon, jaoin eilen... ensimmäinen kommentti, joka tuli siitä oli vanhemmalta, joka pyysi, että eikö noita 8. aamuja voisi siirtää myöhemmäksi, kun heillä ollaan niin huonoja heräämään. Vei sanattomaksi ;) Ja 8. aamut säilyivät lukkarissa :) 

Vierailija
64/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:32"]

LUKKARIT TEKEE REHTORI!!!! EI KUKAAN YKSITTÄINEN OPE!!!!

[/quote]

 

Meillä on valmis runko. Jokainen opettaja sovittaa tuntinsa kuinka parhaaksi näkee sen puitteissa. Liikkumatilaa ei kuitenkaan ole paljon, koska täytyy ottaa huomioon niin monta asiaa. Itse siirsin kahta tuntia, koska onnistuin saamaan niille tunneille avustajan. 

Vierailija
65/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset kävi 1.-2.-luokan Saksassa koulussa, jossa päivä oli joko 8.30-15.15 (ma-ke) tai 8.30-12.55 (to-pe). Pitkään päivään kuului 2x 45 min välitunti pihalla, 45 min lounastauko, luokassa oli leponurkkaus jne. Varsinaisia oppitunteja oli ehkä se 20 h viikossa..

Ihan loistava systeemi! Koulupäivän väljyyden vuoksi lapset eivät olleet väsyneitä. Mieluummin pitkä koulupäivä kuin tuntitolkulla yksinoloa kotona! Toki alle 11-v lapsi yksin kotona ei tuolla käynyt päinsä muutenkaan.

Vierailija
66/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3x 6h, 1x5h, 1x3h, ihan tavalliset tunnit, ei valinnaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pikku koulusta kyse? 

Vierailija
68/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2x6 ja 3x4 joten olen tyytyväinen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
69/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans3x4 ja 2x6. Mutta joka aamu kasin aamu, se vituttaa koko illanvirkkua perhettä.

Lapsillakin jo stressi iltaisin, kun ei tule uni yrityksestä huolimatta ja herättävä jo seiskalta.

Vierailija
70/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on 3x4h päiviä 1x5h ja1x6h. Lapsi siis nelosella. Miksi tunteja täällä nvähemmän kuin monella muulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
71/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:47"]

Aika pitkiä päiviä noin pienillä. Nykyään vaaditaan niin paljon. Liikaakin. Läksyjenkin määrä on hurjaa. Hitaampia heikottaa. Onneksi meillä hyviä koulussa, muuten jäisi jalkoihin. Isot luokat eikä opettajilla ole aikaa...

[/quote]  en huomannut että pojalla olisi ollut paljon läksyjä peruskoulussa, toki teki ne suitsait sukkelaan ja äidin apua ei tarvittu eikä isän. Liian vähän oli läksyjä. KA yli 9

Vierailija
72/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]

Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).

 

t. 500 oppilaan koulun vararehtori

[/quote]

ET on myös yksi joka on vaikuttaa hankaloittavasti lukkariin, koska monissa kouluissa se on useille luokkatasoille yhteinen jos ei peräti useimmille kouluille. Kun ET:ssä oleva lapsemme valitsee parin vuoden päästä A2 kielen, tulee valinta vaikuttamaan oman luokkan, alakoulunsa  ja pahimmillaan myös toisen koulun lukujärjesysten laadintaa. 

[/quote]  poika ei ollut kristillisessä uskonnonopetuksessa eikä Et;ssä ja neloselta vieras kieli. Ei mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
73/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:22"]

Meidän nelosluokkalaisella on 27 tuntia viikossa. Juurikin valiinasiaineiden vuoksi muutama tunti enemmän. Melko tasaisesti jakautuu, yksi 7 tunnin päivä, muut 4-6. Minusta on hyvä, että perjantaita kohti kevenee ja torstaina on vähän lyhyempi päivä. Siinä kohtaa helposti alkaa viikkoa painaa :) Viime vuonna perjataina oli pisin päivä ja mielestäni tämä on kyllä kivempi. Ja kuten moni jo sanoikin, oma luokanvalvoja opettaa myös muille luokille toisia aineita.

[/quote] valinnaisaineita?? ala-asteella valinnaisaineita ei oo mun käsittääkseni kun nelosella alkava vieras kieli jonka munkin lapseni otti ja vapaaehtoisen vieraankielen olisi voinut aloittaa jo kaksosella jos ei olisi minusta kiinni. Lapsella on kaksi kotikieltä, isän kanssa eri.

Vierailija
74/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:13"]

eikö opettajat voisi suunnitella lasten parhaaksi noita lukkareita ?

[/quote]  en oo purnannut aikanaan laspeni kahdeksan aamuista. Lapsella oli lyhyt koulumatka, ehti kouluun kun lähti n. 7.53. Lapset ajoissa nukkumaan että eivät tunnilla nuoku. Ei ollut koskaan ongelmaa heräämisissä ja sentään poika oli kysymyksessä, ei edes yläasteella ja lukiokin kauempana kun lähilukio ei kelvannut.

 

Minä ainakin opetan oman luokkani lisäksi muita luokkia. Sen lisäksi palapelissä pyörii eri uskonnontunnit, S2 tunnit, omien äidinkielten tunnit, koska sali on vapaa (liikuntatunnit), sen lisäksi meillä on palkkitunnit, eli kaikilla saman luokka-asteen oppilailla on samaa ainetta, jolloin erityisope ja resurssiope ovat käytettävissä... ei se lukujärjestys pyöri valitettavasti vain yhden luokan mukaan, tai tietyn oppilaan kun yhden luokan sisälläkin on monta lukkaria. Itse pyörittelin lukkaria koko alkuviikon, jaoin eilen... ensimmäinen kommentti, joka tuli siitä oli vanhemmalta, joka pyysi, että eikö noita 8. aamuja voisi siirtää myöhemmäksi, kun heillä ollaan niin huonoja heräämään. Vei sanattomaksi ;) Ja 8. aamut säilyivät lukkarissa :) 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
75/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:21"]Meillä oli neljännellä vain yksi kolmen päivä ja muistan, miten opettaja muistutteli joka välissä, miten näihin pitää tottua nyt, kun viidennellä niitä on sitten useitakin.

Kaksi ei mielestäni kuitenkaan ole mikään katastrofi, kun on kuitenkin lyhyempiäkin päiviä.

Vai lyhyetkö päivät ovat tässä ongelmallisia? Meille olisi, ja jaksan aina hämmästellä, miksi harrastuksia ei tarjota koulupäivien päätteeksi koulurakennuksessa. Esim. meillä soitonopettajat opettavat kouluissa, urheiluvetäjät koulun kentillä jne. Miksi niiden pitää alkaa vasta illalla eikä esim. klo 14? Miksi harrastusten tarjoajat eivät tarjoa niitä harrastuksia suoraan koulupäivän päätteeksi? Minusta alakoululaisen ei tarvitse päästä koulusta ennen klo 14-15, liian pitkä aika odotella vanhempia kotiin (jos kuuluvat suomalaiseen enemmistöön ja kotiutuvat klo 17 pintaan).

Itse muuttaisin suomalaisen koulun rakennetta niin, että iltapäivisin olisi läksykerhoa ja erilaista harrastustoimintaa, jota vetäisivät ihan ne samat seurat kuin nykyäänkin mutta vain eri kellonaikaan. Seura voisi kouluttaa esim. isompia harrastajia (lukiolaiset, yläkoululaiset) vetämään sellaisia treenejä, joihin varsinaiset valmentajat eivät esim. töiden takia pääse, ja treenit voisivat olla vähän laajemmat eivätkä niin ikäsidonnaiset kuin normaaleissa treeneissä. Harrastustoiminnasta saisi merkinnän todistukseen harrastuneisuudesta esim.. musiikissa, liikunnassa jne. On jotenkin älytöntä että lapset nököttävät kotona iltapäivisin tai juoksevat pitkin kyliä ilman valvontaa, kun vanhemmat ovat töissä. Harrastus koulun jälkeen voisi olla ilmaista ja innokkaimmat saisivat tästä sitten kipinää harrastaa laajemmin vielä joinakin iltoina maksullisena.

[/quote]

Koska niiden harrastusten vetäjien pitää ensin päästä töistä, hakea lapset hoidosta, tehdä niille ruokaa, jne. Oletatko, että heidän ainoa elämänsisältö on sun lasten harrastus?

Vierailija
76/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 07:53"]

Koulullamme tarjotaan harrastustoimitaa iltapäivisin. Kuitenkaan kovinkaan moni ei halua osallistua, koska lapset haluavat mielummin olla vapaalla ja leikkiä kavereiden kanssa muualla kun koulussa. Monet harrastusryhmät eivät toteudu tämän vuoksi. Lapset ovat iloisia päästessään kello 12.

Lukukauden alussa osallistujia harrastustoimintaan on, mutta oppilasmäärä romahtaa aina lopulta. Lapset ovat väsyneitä.

[/quote]  ala-astelaiset nukkumaan klo21.00 viimeistään ja kunnon aamupala. Liikuntaa.

Vierailija
77/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:16"]

Eiköhän opettajat sovita nuo lukkarit parhaimman mukaan. Ei niistä vaan saa täydellisiä!

[/quote]  ei sitä mennä yhden eikä kahden oppilaan ehdoilla. Laita lapsesi ajoissa nukkumaan, aamulla kunnon aamupala, liikuntaa, mikä ongelma??????? Lapsesiko ei jaksa vai ei halua?

 

 

miksi ei saa ????

totta kai saa , jos haluaa..

mutta opella omat menot tärkeimmät kuin työ...

 

[/quote]

Vierailija
78/81 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:21"]Meillä oli neljännellä vain yksi kolmen päivä ja muistan, miten opettaja muistutteli joka välissä, miten näihin pitää tottua nyt, kun viidennellä niitä on sitten useitakin.

 

Kaksi ei mielestäni kuitenkaan ole mikään katastrofi, kun on kuitenkin lyhyempiäkin päiviä.

 

Vai lyhyetkö päivät ovat tässä ongelmallisia? Meille olisi, ja jaksan aina hämmästellä, miksi harrastuksia ei tarjota koulupäivien päätteeksi koulurakennuksessa. Esim. meillä soitonopettajat opettavat kouluissa, urheiluvetäjät koulun kentillä jne. Miksi niiden pitää alkaa vasta illalla eikä esim. klo 14? Miksi harrastusten tarjoajat eivät tarjoa niitä harrastuksia suoraan koulupäivän päätteeksi? Minusta alakoululaisen ei tarvitse päästä koulusta ennen klo 14-15, liian pitkä aika odotella vanhempia kotiin (jos kuuluvat suomalaiseen enemmistöön ja kotiutuvat klo 17 pintaan).

 

Itse muuttaisin suomalaisen koulun rakennetta niin, että iltapäivisin olisi läksykerhoa ja erilaista harrastustoimintaa, jota vetäisivät ihan ne samat seurat kuin nykyäänkin mutta vain eri kellonaikaan. Seura voisi kouluttaa esim. isompia harrastajia (lukiolaiset, yläkoululaiset) vetämään sellaisia treenejä, joihin varsinaiset valmentajat eivät esim. töiden takia pääse, ja treenit voisivat olla vähän laajemmat eivätkä niin ikäsidonnaiset kuin normaaleissa treeneissä. Harrastustoiminnasta saisi merkinnän todistukseen harrastuneisuudesta esim.. musiikissa, liikunnassa jne. On jotenkin älytöntä että lapset nököttävät kotona iltapäivisin tai juoksevat pitkin kyliä ilman valvontaa, kun vanhemmat ovat töissä. Harrastus koulun jälkeen voisi olla ilmaista ja innokkaimmat saisivat tästä sitten kipinää harrastaa laajemmin vielä joinakin iltoina maksullisena.

[/quote]

 

Koska niiden harrastusten vetäjien pitää ensin päästä töistä, hakea lapset hoidosta, tehdä niille ruokaa, jne. Oletatko, että heidän ainoa elämänsisältö on sun lasten harrastus?

[/quote]  onhan ekaluokkalaisille ip kerhoja ja tokaluokkalaisillekin jos tilaa on. Kolmasluokkalainen pärjää jo yksinkin kotona, tekee läksyt jos niitä on, vie koiran tai kissan ulos niitä on, lukee kirjoja, jos kaveria lähipiirissä niin voivat olla ulkosalla jne.

Vierailija
79/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko ap kertoa mikä tuossa oli se ongelma?

Vierailija
80/81 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kai peräänkuulutti sitä järkevämpää lukkaria ja ihmettelee klo 12 loppuvia päiviä. Onhan se aika hullua, että kahtena päivänä tehdään yhteensä sama määrä tunteja, mitä yhtenä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme