4. luokkalaisen lukujärjestys
Aivan käsittämätön; 2x 7h päivä, 1x 5h päivä, 1x 4h päivä, 1x 3h päivä. Kahtena päivänä koulu loppuu klo 12. Kaikki mahdollisuudet järkevämmän työjärjestyksen luomiseksi toki käyty läpi...
Kommentit (81)
Musta oli hauskaa lapsena kun päivien pituus vaihteli:)
Eiköhän opettajat sovita nuo lukkarit parhaimman mukaan. Ei niistä vaan saa täydellisiä!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:16"]
Eiköhän opettajat sovita nuo lukkarit parhaimman mukaan. Ei niistä vaan saa täydellisiä!
[/quote]
miksi ei saa ????
totta kai saa , jos haluaa..
mutta opella omat menot tärkeimmät kuin työ...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:16"]
Eiköhän opettajat sovita nuo lukkarit parhaimman mukaan. Ei niistä vaan saa täydellisiä!
[/quote]
miksi ei saa ????
totta kai saa , jos haluaa..
mutta opella omat menot tärkeimmät kuin työ...
[/quote] Siellä on monta muutakin luokkaa kuin se jita lapsesi käy! Ei luokanopettaja opeta kaikkia aineita!
Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).
t. 500 oppilaan koulun vararehtori
Kyllä nelosluokkalaiset jo jaksaa kaks kuppasta seittemän tunnin päivää
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).
t. 500 oppilaan koulun vararehtori
[/quote]
Mä vihaan rehtoreita!
Opettajat harvoin itse tekevät lukkarinsa. Eri opettajien eri tuntimäärät (esim. osittaiset hoitovapaat eli lyhennetyt viikot / työpäivät ) ja opetettavat aineet tekevät koulun kokonaislukujärjestysen suunnitelusta melkoisen sillisalaatin.
Kummallisia nämä alapeukkujen painajat. Niitä opettajia!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:32"]Kummallisia nämä alapeukkujen painajat. Niitä opettajia!
[/quote]
Ja rehtoreita. Ja opetussuunnitelman laatijoita.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]Kyllä nelosluokkalaiset jo jaksaa kaks kuppasta seittemän tunnin päivää
[/quote] on raskas vilkkaalle ppojalle. Onneksi saatiin sumplittua päivät lyhyemmiksi.
Liian pitkiä päiviä ala-asteella! Ja liikaa vaaditaan ja liikaa annetaan läksyjä.
Reksit miettikää lapsia!!!! Olette itsekkäitä!!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:41"]
Reksit miettikää lapsia!!!! Olette itsekkäitä!!
[/quote]
Häh? Mitä ne rehtorit itselleen saavat siitä, että laativat lukujärjestyksiä parhaansa mukaan, mutteivät voi kaikkia miellyttää? Lukkareihin vaikuttavat todella monet asiat, sitä voi olla vaikea kuvitellakaan, kun moni luulee, että kyse on vain yhden opettajan ja hänen luokkansa välisestä asiasta.
Tyypillisesti täytyy huomioida:
- kuljetusoppilaiden aikataulut (joissain kunnissa kyytejä saa vain tiettyihin aikoihin)
- muista kouluista tulevien opettajien aikataulu (esim. valinnaiskieliä käy usein opettamassa muualta tuleva ope)
- eri uskontokuntiin kuuluvien oppilaiden aikataulut (jonkun harvinaisen uskonnon oppilaat saattavat joutua käymään taksilla toisessa koulussa, mikä vaikuttaa sitten koko muun luokan aikatauluihin myös - ei voi oikein opettaa matikkaa, jos osa oppilaista istuu vielä taksikyydissä tai joutuu lähtemään aina kesken tunnin)
- luokanopettajan opettamat muut aineet (luokan oma ope saattaa opettaa vaikkapa kuvista yläkoululaisille tai liikuntaa rinnakkaisluokkalaisille)
- luokkatiloihin liittyvät rajoitukset (esim. liikuntasali on tarjolla vain tiettyyn aikaan tietylle luokalle, eikä kaikille riitä parasta mahdollista aikaa; sama sitten tekstiilityön ja teknisen työn luokkien kanssa)
- mahdollinen eriyttämisen tarve (jos esim. luokassa on jossain aineessa erityistä tukea tarvitseva oppilas, jonka vuoksi paikalla pitää olla erityisope tai koulunkäynninohjaaja, oppiaineen tunneissa pitäisi huomioida näidenkin henkilöiden aikataulut)
- opettajien yt-aika (usein kouluissa on jokin päivä, jolloin koko koulu tulee tai lähtee samaan aikaan, jotta opettajat pääsevät myös kaikki samaan aikaan kokoukseen)
En varmaan muistanut kaikkea, koska en itse ole koskaan osallistunut lukujärjestysten laatimiseen. Opetan kuitenkin yhtenäiskoulussa, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tiedän, ettei meillä opettajilla useinkaan ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa lukujärjestyksiimme. Omanikin sain ihan annettuna. Eikä ne lukkarit aina ole opettajienkaan mieleen. Viime vuonna kollegalla taisi olla 7 hyppytuntia lukujärjestyksessä ja jokainen oppitunti eri luokkatilassa.
Että koettakaas nyt kestää ja yrittäkää keksiä jotain positiivista vaikkapa niistä lyhyistä päivistä!
Luokanopettajat haluavat helpon loppuviikon, to ja pe kotiin klo 12, siksi alkuviikko pitkä. Ei kai kukaan, jos tekee itselleen lukujärjestyksen, laita pe tunteja klo 15?
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:06"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:41"]
Reksit miettikää lapsia!!!! Olette itsekkäitä!!
[/quote]
Häh? Mitä ne rehtorit itselleen saavat siitä, että laativat lukujärjestyksiä parhaansa mukaan, mutteivät voi kaikkia miellyttää? Lukkareihin vaikuttavat todella monet asiat, sitä voi olla vaikea kuvitellakaan, kun moni luulee, että kyse on vain yhden opettajan ja hänen luokkansa välisestä asiasta.
Tyypillisesti täytyy huomioida:
- kuljetusoppilaiden aikataulut (joissain kunnissa kyytejä saa vain tiettyihin aikoihin)
- muista kouluista tulevien opettajien aikataulu (esim. valinnaiskieliä käy usein opettamassa muualta tuleva ope)
- eri uskontokuntiin kuuluvien oppilaiden aikataulut (jonkun harvinaisen uskonnon oppilaat saattavat joutua käymään taksilla toisessa koulussa, mikä vaikuttaa sitten koko muun luokan aikatauluihin myös - ei voi oikein opettaa matikkaa, jos osa oppilaista istuu vielä taksikyydissä tai joutuu lähtemään aina kesken tunnin)
- luokanopettajan opettamat muut aineet (luokan oma ope saattaa opettaa vaikkapa kuvista yläkoululaisille tai liikuntaa rinnakkaisluokkalaisille)
- luokkatiloihin liittyvät rajoitukset (esim. liikuntasali on tarjolla vain tiettyyn aikaan tietylle luokalle, eikä kaikille riitä parasta mahdollista aikaa; sama sitten tekstiilityön ja teknisen työn luokkien kanssa)
- mahdollinen eriyttämisen tarve (jos esim. luokassa on jossain aineessa erityistä tukea tarvitseva oppilas, jonka vuoksi paikalla pitää olla erityisope tai koulunkäynninohjaaja, oppiaineen tunneissa pitäisi huomioida näidenkin henkilöiden aikataulut)
- opettajien yt-aika (usein kouluissa on jokin päivä, jolloin koko koulu tulee tai lähtee samaan aikaan, jotta opettajat pääsevät myös kaikki samaan aikaan kokoukseen)
En varmaan muistanut kaikkea, koska en itse ole koskaan osallistunut lukujärjestysten laatimiseen. Opetan kuitenkin yhtenäiskoulussa, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tiedän, ettei meillä opettajilla useinkaan ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa lukujärjestyksiimme. Omanikin sain ihan annettuna. Eikä ne lukkarit aina ole opettajienkaan mieleen. Viime vuonna kollegalla taisi olla 7 hyppytuntia lukujärjestyksessä ja jokainen oppitunti eri luokkatilassa.
Että koettakaas nyt kestää ja yrittäkää keksiä jotain positiivista vaikkapa niistä lyhyistä päivistä!
[/quote]
Kiitos tästä! Mietin, että jaksanko kirjoittaa, mutta nyt ei tarvinnut.
Opettaja ei todellakaan tee lukkaria!
Nim. ison koulun lukkareiden tekoa läheltä seurannut
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:11"]Luokanopettajat haluavat helpon loppuviikon, to ja pe kotiin klo 12, siksi alkuviikko pitkä. Ei kai kukaan, jos tekee itselleen lukujärjestyksen, laita pe tunteja klo 15?
[/quote]
Ei kai laitakaan, koska niin kuin täällä on jo kerrottu, opettaja ei tee omaa lukujärjestystään.
Sitä paitsi oppilaat nyt eivät ainakaan haluaisi perjantaiksi kolmen päivää.
Meillä on myös tyttö neljännellä luokalla, aivan samaa ihmettelen kuin ap.
eli mielestäni ei ole mitään järkeä olla useampaa pitkää päivää ja sit kolmen tunnin päivä !
eli parina päivänä on sitten kaikki tärkeät aineet putkeen....
eikö opettajat voisi suunnitella lasten parhaaksi noita lukkareita ?
monet käy harrastuksissa, ja kyllä kuten yllä joku keroti, niin monet alkavat jo klo 15
mitenpäs sinne pääsee, jos koulu päättyy jo 9v lapsella klo 15 ????
uskon, että levottomuus tunneilla lisääntyy, kun päivät ovat noin pitkiä
eli joka päivä tasamäärä tunteja
je ei kaikkia taideaineita ja liikkaa yhdelle päivälle !!!
ja sit kaikki tärkeet aineet putkeen kuusi tuntia...matikka, enkku, ylli, valinnainen kieli, äidinkieli, ja vikana liikuntaa...