4. luokkalaisen lukujärjestys
Aivan käsittämätön; 2x 7h päivä, 1x 5h päivä, 1x 4h päivä, 1x 3h päivä. Kahtena päivänä koulu loppuu klo 12. Kaikki mahdollisuudet järkevämmän työjärjestyksen luomiseksi toki käyty läpi...
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:11"]Luokanopettajat haluavat helpon loppuviikon, to ja pe kotiin klo 12, siksi alkuviikko pitkä. Ei kai kukaan, jos tekee itselleen lukujärjestyksen, laita pe tunteja klo 15?
[/quote]
Ei kai laitakaan, koska niin kuin täällä on jo kerrottu, opettaja ei tee omaa lukujärjestystään.
Sitä paitsi oppilaat nyt eivät ainakaan haluaisi perjantaiksi kolmen päivää.
[/quote]
pienissä ja keskisuurissa alakouluissa lukujärjestykset tekee jokainen opettaja itse, osa tunneista on valmiina, loput opettajat täydentävät itse, ei kannata ihan kaikkea uskoa, jota täällä lukee, isoissa kouluissa tilanne voi olla toinen
[/quote]
Kyllä se päivän pituus tulee niistä koulun raameista; miten luokkatilat saadaan käyttöön, mitä aineita opettaja opettaa muille luokille ym. Vaikka ope saisikin lukkarin, joka on osittain tyhjä, ei hän ihan vapaasti pääse säätelemään päivien pituuksia. Monessa pikkukoulussakin rehtori jakaa valmiit lukujärjestykset.
Vain asiasta tietämätön voi laittaa asian opettajan piikkiin. Sitä paitsi rehtoreillakin on kova työ saada kaikille toimivat lukujärjestykset.
Mä olen itse opettanut useissa eri kokoisissa kouluissa, enkä koskaan tehnyt itse lukkaria. Reksit aloittaa sen palapelin teon jo keväällä ja useimmat saavat sen juhannukseen menneessä lähes valmiiksi. Syksyllä voi huonossa lykyssä tulla vielä ekalla viikollakin muutoksia.
Vai miten te epäilijät selitätte sen, että eräänä vuonna eräällä koululla mulla oli maanantaisin YKSI tunti (se päivän viimeinen) klo 15.15-16. Mulla meni työmatkaankin yhteen suuntaan enemmän aikaa! :) Ja sitten tolkuton kiire kotiin, kun 16.30 piti olla jo kuskaamassa lapsia harrastuksiin. Miksi mä olisin suunnitellut itselleni niin älyttömän aikataulun? No, kyllähän mä menin jo ysin pintaan töihin ja suunnittelin ja valmistelin koko viikon tunnit silloin maanantaisin, että sikäli se aika ei mennyt hukkaan.
Lisäksi toiset reksit vaan on taitavampia tekemään lukkareita kuin toiset, mutta liikkuvia osia siinä sopassa on kyllä todella paljon .
Peruskoulu olisi hyvä olla aina 9-15.. Joka päivälle 2 tuntia jotain muuta kuin lukuaineita esim. liikuntaa, käsitöitä, kuvaamataitoa, kotitaloutta ja musiikkia. Ei olisi pitkät iltapäivät/aamupäivät yksin kotona.
Meinasin juuri kirjoitella samoja asioita kuin 40, mutta siinähän ne oli jo hyvin sanottuna.
Mieheni kanssa juuri lastemme lukkareita katsoessa päivittelimme, että kyllä on pienessäkin koulussa (vain yksi luokka per luokka-aste) tuo lukujärjestysten teko todellinen palapeli. Miten ihmeessä se on saatukin kasaan noin hyvin?
Meidän pojan ope opettaa poikien liikunnat ja osan pienten liikunnoistakin. Hän opettaa myös teknisen kässän. Tytön opettaja opettaa kaikkien kuvikset ja kaikkien et:t (myös naapurikoulun). Toinen ope opettaa sitten tytön ussan. Yksi ope opettaa musiikit. Toisesta koulusta tulee enkun ope. Saksaa varten mennään toiseen kouluun tiettynä aikana kolmannen koulun kanssa. Rehtori pitää tytölle yhden äikän tunnin viikossa. Koulussa on yksi erityisope (käy myös toisessa pikkukoulussa pari tuntia). Hänen tuntinsa on laitettu järkevästi luokkien matikan tai äikän tuntien kanssa samaan aikaan. Kuljetusoppilaita on paljon, taksikuljetus on vain kerran aamussa klo 8. Isojen bussi (ts. normaali bussiliikenne maalla) kulkee vain klo 8 ja 9 ja takaisin klo 14, 15 ja 16. Liikuntasali on seurojen käytössä klo 15 eteenpäin.
Minä en ikinä saisi tuota palapeliä koottua. Hienosti on tänä vuonna meidän lasten suhteen onnistunut. Viime vuonna oli yksi todella rankka päivä ja heti putkeen toinen rankka päivä, joten sen rankan päivän läksytkin oli pakko tehdä heti seuraavaksi päiväksi kun suunnilleen kaikkien lukuaineiden tunnit oli tungettu niihin pariin päivään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:01"]
siis 4. -luokkalaisen
-ap
Se kirjoitetaan neljäsluokkalaisen tai hätätapauksessa 4.-luokkalaisen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:16"]
Eiköhän opettajat sovita nuo lukkarit parhaimman mukaan. Ei niistä vaan saa täydellisiä!
[/quote]
miksi ei saa ????
totta kai saa , jos haluaa..
mutta opella omat menot tärkeimmät kuin työ...
[/quote]
LUKKARIT TEKEE REHTORI!!!! EI KUKAAN YKSITTÄINEN OPE!!!!
Mutta edelleen kyllä ihmetyttää se, että monessa muussa maassa koulua on joka päivä vakimäärä, esim juuri 8-15. Miten se on mahdollista?
Koulullamme tarjotaan harrastustoimitaa iltapäivisin. Kuitenkaan kovinkaan moni ei halua osallistua, koska lapset haluavat mielummin olla vapaalla ja leikkiä kavereiden kanssa muualla kun koulussa. Monet harrastusryhmät eivät toteudu tämän vuoksi. Lapset ovat iloisia päästessään kello 12.
Lukukauden alussa osallistujia harrastustoimintaan on, mutta oppilasmäärä romahtaa aina lopulta. Lapset ovat väsyneitä.
Täälläpäin alakoululaisilla max 6h päiviä. 5lk:lla on 3x6 ja 2x4.
52 jatkaa...
Lisäksi harrastustoiminnan vetäjät ovat iltapäivisin vielä töissä. Yläkoululaiset ovat liian nuoria vastuuseen ja lukiolaiset ovat kiireisiä. Opettajien lukujärjestykset harvoin loppuvat klo 12. Lisäksi monet lapset haluavat jo kymmenvuotiaina harrastaa niin korkealla tasolla, että vetäjiltä vaaditaan erityistaitoja.
joku ihmetteli miksi koulu ei voi kestää joka päivä sinne kolmeen. Siksi kun opettajille pitäisi sitten maksaa enemmän tunteja, eikä siihen ole varaa. Päinvastoin esim. Vantaalla vähennettiin ekaluokkalaisten tunteja, koska piti säästää.
Kaksi seitsemän tunnin päivää! Ihan järkyttävää..
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 19:00"]24 pakollista viikkotuntia. Pisin on kuuden tunnin päivä, lyhin 4 tuntia.
[/quote]
Niin ja tuo 6h päiväon oikeasti 15 min lyhempi koska viimeiset tunnit ovat liikkaa. Itse olen tyytyväinen lapsen lukkariin koska joka päivä on taitoaineita tai liikuntaa, ja lukuaineita ei ole kovinkaan monta tuntia. Myös pienryhmän ET:n tunti on muuta kuin lukuaine.
Kolmosluokkalaisilla on sama tuntimäärä. Lapsella 24+1 tuntia tukiopetuksen takia. päivät 1x4h, 1x6h, 3x5h. Viime vuonnakin kävi joka viikko yhtä tuntia enemmän kuin muut.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 23:27"]
Isoissa kouluissa (en toki tiedä koulunne kokoa) lukkareiden laatiminen on melkoista palapeliä. A2-kieli vaikuttaa lähes aina "hankaloittavasti", eli tulee 7 h päiviä, vaikka lapsi on vasta 10 v. Näinä päivinä saa kouluun ottaa eväät mukaan (ainakin meillä).
t. 500 oppilaan koulun vararehtori
[/quote]
ET on myös yksi joka on vaikuttaa hankaloittavasti lukkariin, koska monissa kouluissa se on useille luokkatasoille yhteinen jos ei peräti useimmille kouluille. Kun ET:ssä oleva lapsemme valitsee parin vuoden päästä A2 kielen, tulee valinta vaikuttamaan oman luokkan, alakoulunsa ja pahimmillaan myös toisen koulun lukujärjesysten laadintaa.
Hyviä pointteja oli jo joku opettaja kirjoittanut lukujärjestyksen laatimisesta... Tässä vielä oman lapseni palapeli (kaikkea en edes tiedä, kun en tunne luokan tilannetta tarkasti vaan vain lapseni puheiden perusteella).
- iso luokka joten paljon jakotunteja, mm. käsityössä 3 ryhmää, enkussa 2 ryhmää, myös matikassa ja äikässä osa tunneista 2 ryhmässä
- ei enkun luokkaa, jolloin enkun ope käyttää jotain tyhjillään olevaa luokkaa (yl. tekstiilityön luokka). Ei voi käyttää lapseni luokkaa, sillä siellä on samaan aikaan toisen ryhmän joko äikän tai matikan tunti
- käsityön tunnit soviteltava niin, että teknisen luokkaan pääsee ja tekstiilityön luokkaan pääsee - tekstiililuokan varaukset vaikuttaa sitten enkun open tunteihin
-liikuntasalin varaukset
- poikien liikunnan ope tulee toiselta koululta, tyttöjen liikuntaa opettaa myös toisen luokan opettaja (samalta koululta tosin)
- teknisen työn opettajan lukujärjestys otettava huomioon
- musiikin opettajan lukujärjestys otettava huomioon
- oma ope opettaa muille luokille tekstiilityötä, nämäkin mahdutettava lukkariin
- osalla tunneista mukana resurssiope tai erkkaope, nämäkin katsottava heidän aikatauluihinsa sopiviksi
Onneksi täällä A2-kieli alkaa vasta viidennellä, joten ensi vuonna saamme vielä ihmetellä sitä. A2-kielen opetus tapahtuu toisella koululla, jonne lapset kulkevat bussilla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:19"]
ET on myös yksi joka on vaikuttaa hankaloittavasti lukkariin, koska monissa kouluissa se on useille luokkatasoille yhteinen jos ei peräti useimmille kouluille.
[/quote]
Meidän lasten koulussa on katsomusaineiden palkki. Eli ussat ja et:t koko koululla (ja pienellä naapurikoululla) samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:36"]Miksei Suomessa voi olla jokapaiva samanpituinen kuten esim Englannissa? Helpottaa kaikkien rutiinien kanssa. Poika aloitti koulun 2kk ennen 5:tta syntymapaivaansa ja koulu alkaa 8.45 ja loppuu 15.15. Suomessa lapset ovat jo paivakodissa tottuneet pitkaan paivaan, ettei edes sen puolesta tulisi vaikeuksia. Taalla joillekin on hieman pitka paiva, mutta kaikki tottuvat. Ja se hyva puoli on myos, etta sama systeemi jatkuu lapi koulun, myos yla-asteella.
[/quote]
No ensinnäkään läheskään kaikki eivät käy päiväkotia ja toisekseen eikös niistä pitkistä päiväkotipäivistä marista että miten rankkoja ovat lapsille. Koulussa tulee vielä kotitehtävät päälle ja koululaisella on ihan eritavalla harrastuksia ja kaverimenoja kuin päiväkoti-ikäisellä. Että kyllä tuollaiset 7-8 tunnin päivät on alakoululaiselle aivan liian pitkiä. Ok, jos Englannissa on noin mutta kannattaakohan sieltä ottaa mallia Suomen koulujärjestelmään? Tietäen esim. heidän sijoittumisen kv-koulutusvertailuissa ja Pisa-kokeissa.... Eli vaikka vanhemmalle lapset täydet koulupäivät olisi helpompi, niin kyllä nuo vaihtelevat päivät ja lyhyet päivät tuovat mukavaa vaihtelua koululaisen arkeen. Kuten joku sanoikin, pääseminen klo 12 on ihan huippua kun saa olla iltapäivän vähän pidempään ja vapaammin kuin normaaleina päivinä. Niitä koululaiset ihan odottavat.
Meillä 4.-luokkalsisilla on yhtenä päivänä 7 tunnin päivä ja toisena 2 tunnin päivä. Minusta tuossa on jo huonoa suunnittelua, alakoulun aineet ovat pääosin sellaisia ettei tartte aineopeja eli omat opet voisi vallan hyvin pitää lähes kaikki tunnit.
Meidän nelosluokkalaisella on 27 tuntia viikossa. Juurikin valiinasiaineiden vuoksi muutama tunti enemmän. Melko tasaisesti jakautuu, yksi 7 tunnin päivä, muut 4-6. Minusta on hyvä, että perjantaita kohti kevenee ja torstaina on vähän lyhyempi päivä. Siinä kohtaa helposti alkaa viikkoa painaa :) Viime vuonna perjataina oli pisin päivä ja mielestäni tämä on kyllä kivempi. Ja kuten moni jo sanoikin, oma luokanvalvoja opettaa myös muille luokille toisia aineita.
Niin? Lapset kasvaa! Niiltä vaaditaan enemmän.
Ja ps. lyhyet päivät ovat kivoja lasten mielestä. Ilman pitkiä päiviä niitä ei tulisi
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 00:11"]Luokanopettajat haluavat helpon loppuviikon, to ja pe kotiin klo 12, siksi alkuviikko pitkä. Ei kai kukaan, jos tekee itselleen lukujärjestyksen, laita pe tunteja klo 15?
[/quote]
Ei kai laitakaan, koska niin kuin täällä on jo kerrottu, opettaja ei tee omaa lukujärjestystään.
Sitä paitsi oppilaat nyt eivät ainakaan haluaisi perjantaiksi kolmen päivää.
[/quote]
pienissä ja keskisuurissa alakouluissa lukujärjestykset tekee jokainen opettaja itse, osa tunneista on valmiina, loput opettajat täydentävät itse, ei kannata ihan kaikkea uskoa, jota täällä lukee, isoissa kouluissa tilanne voi olla toinen