Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmea ylipaino itkettää! Tänäänkin näin langanlaihoja +45v naisia ja mietin että miten?? Itse päälle 30v ja BMI 40

Vierailija
31.07.2021 |

Ahdistaa ja itkettää. Miksi en koskaan onnistu laihdutuksessa? :(
Olen varmaan 200kg kun olen itse 45v.

Mistä ihmiset saa itsekuria olla syömättä?

Kommentit (382)

Vierailija
321/382 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsispä 80-kiloiseksi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pää pois takapuolesta ja ota vastuu valinnoistasi. Aina löytyy syitä, miksi ei onnistu. Minä olen ihan itse ostanut ja mättänyt suuhuni kaiken sen, millä paino on noussut sairaalloisiin lukuihin. Ruokavälit ja lautaselta pois jätetyt kasvikset ovat olleet myös ihan oma valintani. Peilejä olen vältellyt ja keski-ikäisenä en ole välittänyt miltä näytän tai mitä muut ajattelevat. Painonpudotusta en ole yrittänyt yli 10 vuoteen. Puoli vuotta on kypsynyt pikkuhiljaa ajatus, että näin ei voi jatkua. Hengästyminen, tules-vaivat, kohonnut v.sok. ja kolesteroli ja suurentunut riski saada sydäninfarkti...Nyt on motivaatio kohdillaan ja teen tämän vain itseni ja läheisteni vuoksi. Tukea olen saanut lääkkeestä, jota käytän yli vuoden. Osatavoitteet valtavan ylipainon kanssa ovat paikallaan. Johan sitä uuvahtaa, jos aattelee että 40 kg pois. Minulla on ensimmäinen etappi -10 kg ja sitten päästä sairaalloisen lihavasta merkittävän lihavaksi. Lopputavoite lievä ylipaino. Se on tässä iässä riittävän hyvä minulle.

Kuulostaa hyvältä, tuo lääke kiinnostaa.. kuinka paljon on auttanut, osaatko sanoa? Millaisia sivuoireita on jos on? Söin 12 vuotta sitten Acompliaa ja toimi! Laihdutin 10 kiloa koska nälän ja mielihalujen tunne väheni. Se valitettavasti lopetettiin ja sen jälkeen painokin hiljakseen noussut takaisin. Ymmärrän toki siis että ei ole sinänsä oikotie onneen mutta kyllähän se tuki laihdutusta silloin!

Ozempic käytössä nyt 4 vkoa. Paino pudonnut n. 7 kg. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut. Bmi pitää olla 30, niin tk-lääkäri voi kirjoittaa reseptin. Kela-korvausta ei saa ja hinta n. 124€/ kk

Vierailija
322/382 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ruualla tihrustaminen ja kitkuttelu ole ainoa ratkaisu. Itse laihana olen sivusta seuranneena huomannut, että lähes aina ylipainoiset ovat erittäin nk. laiskaliikkeisiä ja kaikenlainen perusliikkuminen mitä voisi tehdä vältellään poikkeuksetta mm. lähikauppaan autolla, työmatkaa 1-2km autolla, rappuset korvataan hissillä jne.

Näiden ihmisten ei koskaan näe kiiruhtavan mihinkään - ei koskaan. He ovat hyvin, hyvin rauhallisia liikkeissään. Tuttua?

Sen sijaan ne joilla nk. askel nousee ovat aina hoikkia tai erittäin hoikkia.

Kaikki liikkuminen tehdään kuin hidastetussa filmissä. Rivakuutta ei löydy. Onko tuokin opittua vai niissä lihavuusgeeneissä?

Obeesit liikkuu vaikeasti, koska se aiheuttaa kipua. Ja onhan se raskasta kantaa koko ajan esim 100 kilon ylimääräistä painoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/382 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannanpa minäkin korteni kekoon. Mulle oli tullut 20kg 20 vuodessa. Olin vältellyt vaakoja, kun pelkäsin kaikkien kauhutarinoiden pohjalta että syömishäiriö pamahtaa päälle heti jos hankkii vaa'an tai alkaa katsoa syömisiään. Sitten yks päivä äiti laittoi vaa'an eteen ja punnittiin. 75kg. Se oli herätys, eikä ollenkaan mukava. Koin että nyt keski-ikäisenä viimeistään pitää asialle tehdä jotain, koska myöhemmin kilojen pudotus olisi vain vaikeampaa. Kysyin neuvoa parilta ystävältä, joiden tiesin onnistuneen kymmenien kilojen pudotuksessa, ja heidän neuvoillaan opettelin ensin sisällyttämään liikuntaa osaksi päivärutiinejani. Aloin taistella tietäni takaisin mukavuusalueelleni. Alkuun meni kuukausia, että vain rakensin peruskuntoa, että sain liikuntamerkinnän ensin puolelle kuukauden päivistä, sitten 1/3:lle, sitten 75% päivistä. Kävelin, jumppasin aloittavien ohjelmalla, ja siitä pääsin etenemään moderate ja high intensity jumppiin. Ja niihin aikoihin aloin kyetä hölkkäämäänkin, ensin 20min jossa välillä reilusti kävelyä, ja siitä sitten enemmän ja pidempään. Nyt nautin liikunnasta, ja se kantaa jo itsessään. Kiloja on lähtenyt 5. Pelkäsin että aineenvaihduntani menee sekaisin ja joudun loppuelämän kidutusdieetille, mutta lääkärin tietokannan mukaan joku -1,5kg/kk ei sekoittaisi aineenvaihduntaa. Välillä pidin pizzapäiviä, ettei paino laske liian nopeasti.

Yksi oleellinen asia, joka minun piti oppia, oli itsensä ja eritoten kehonsa rakastaminen. Se että oli OK käyttää niin paljon aikaa omaan itseensä, omaan kehoonsa ja keskittyä siihen. Aloin käyttää hyväntuoksuisia vartalovoiteita suihkun jälkeen, ja kuivaharjata. Nämä rutiinit auttoivat luomaan sitä tunnetta, että minun kehoni on hyvä ja ihana, että on OK pitää huolta siitä ja uhrata aikaansa siihen. Samalla sitten kun upotin aikaa ja vaivaa liikuntaan, kehittyi kehoni kyky jaksaa enemmän ja pystyä parempaan. 

Joskus vuosia sitten oli opetellut hölkkäämistä, mutta siitä oli tullut vain kamalan kuvottava olo. Kerta kerran jälkeen surkea pettymys, kun niin paljon oli hypetetty euforiasta, joka juostessa muka tulee. Nyt ei edelleenkään tule euforiaa, mutta ei myöskään kuvottavaa oloa. Luen sen peruskunnon rakentamisen ansioksi. Nyt nautin siitä, että pääsen näkemään eri maisemia lenkkini aikana (vastapainoa etätyölle). Vielä on tekemistä sen suhteen että jalat oppivat kestämään pidempää rasitusta, mutta sekin tulee aikanaan pikku hiljaa. Oikeastaan olen jo lopettanut laihdutuksen, ja siirtynyt nauttimaan liikunnasta elämässäni. Paino vähenee tässä ja löytää varmasti uuden tasapainon sitten aikanaan.

Vierailija
324/382 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saisi ihan selkeää tietoa keto-syömisistä? En osaa/halua laskea monimutkaisia laskutoimituksia. Vaan ihan vaan ruokavalio ohjeita, kiitos!

Vierailija
325/382 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se elämä pitää täyttää kivoilla mielekkäillä asioilla, muilla kuin syöminen. Itse olen ollut saman painoinen teinistä saakka, paitsi 2 raskautta. Tuntuu, että elämässä on kaikkea muuta niin kiinnostavaa ettei tule ylimääräisiä syötyä. Kiirettäkin on. Hyvää ruokaa niin että on kylläinen muttei ahimita. Mitään en kiellä itseltäni, niin ei tule mitään ahdistuksia repsahtamisesta. Ei dieettejä, vaan säännöllisesti 5 krt pv ruokailu. Ei tule liian kova nälkä välissä. Joka aterialla jotain kasvista. Myös viini ja suklaa kuuluu tietenkin elämään, mutta kohtuudella. Ja jättäkää ne leivät pois pääaterialta, ihan turhaa energiaa ruuan lisäksi. Leivät esim iltapalana.

Vierailija
326/382 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saisi ihan selkeää tietoa keto-syömisistä? En osaa/halua laskea monimutkaisia laskutoimituksia. Vaan ihan vaan ruokavalio ohjeita, kiitos!

Mistä saa selvän listan niistä ruuista joita voi syödä? En mä osaa laskea että kuinka monta grammaa jotain ja kuinka monta grammaa ei-jotain. Vaan lista mitä saa syödä ja mitä ei.

Onko sellaisia jollain?

Sekä minä että mies syödään hurjasti voilepiä, herkuilla, ja yksi lämmin ateria päivässä. Vousi muuttaa sitä han reilusti jos tietäisi mitä tehdä.

Vierailija
327/382 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä vähemmän ja liikkumalla enemmän.

Mä oon pian 40-vuotias, ja aina paino hengannut siinä 49 kilon tietämillä. Pituus 165. Mä syön monipuolisesti sekaravintoa, myös herkkuja. Salaisuus on määrissä. Mulla tulee fyysisesti tosi huono olo, jos syön ähkyyn asti. Eli syön aina sen verran, kunnes ei ole enää nälkä/olen kylläinen.

Jos joskus jouluna tai ravintolaillallisella tulee syötyä ähkyyn asti, mulla tulee nälkä vasta usrin seuraavana aamuna. Rli kalorimäärä taitaa olla aina suht vakio/vrk, vaikken niitä oo ikinä laskenutkaan. Kroppa tietää, milloin on syönyt tarpeeksi.

En harrasta varsinaisesti liikuntaa, mutta kävelen joka päivä noin tunnin pari.

Raskaana ollessa painoin enimmilläni 65 kg, eli lihosin noin 16 kg, mutta synnytyksessä lähti pois löhes kaikki ja loput vauvavuoden imetyksen myötä laihduttamatta. Raskaana ja imettäessä mulla oli koko ajan nälkä ja söin hurjia määriä normaaliini verrattuna, siis sen mitä kehoni viestitti nälkätuntemuksilla. Nyt lapsi 1-vuotias ja paino taas tasan 49 kg. Ja huomaan, että ruokahaluni on taas pienentynyt normaaliin, sen jälkeen kun lopetin imetyksrn.

Vinkkinä siis arkiliikuntaa ja oman kehon/nälkäviestien kuuntelemista. Älä jatka enää syömistä sen jälkeen millään aterialla, kun olet tullut kylläiseksi.

Vierailija
328/382 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ensiksi; olen laiha mutta syön enkä kiduta itseäni nälässä.

Olen 60 vuotta, 167 cm ja tänä aamuna vaaka näytti 53,6 kiloa.

Olen kuitenkin vielä alhaisessa normaalipainossa. Lääkäri kyllä tykkäisi että painaisin vähän enemmän osteoporoosivaaran takia.

Minulla on ollut kaksi raskautta ja kaksi synnytystä.Molemmista raskauskiloja jäi laitokselle jo aimo annos. Imetys vei loput.

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kolmekymppisenä ja siitä asti olen ottanut Tyroksiinia. Tämä ei nostanut painoani grammaakaan vaikka yleisesti valitetaan että vajaatoiminta lihottaa.

Minulla on säännöllinen ruokarytmi enkä syö herkkuja.. Sokeri ei maistu ollenkaan. Muutenkin ruokahaluni on melko vaimea, aina ei nälkä tule ollenkaan mutta syön silti säännöllisesti.

En osaa neuvoa ketään painon pudotuksessa, sen vain tiedän että ihmekuurit ja nälkiinnyttäminen kostautvat 150% varmasti. 

Liikunta ei laihduta mutta auttaa painon hallinnassa. Liikunnan lisäksi on muistettava terveellinen säännöllinen ruokarytmi, stressin hallinta ja tarpeeksi unta. 

Vierailija
329/382 |
30.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet hyviä ruokia niistä vihanneksista. Täysjyväpastaa ja siihen tomaattipohjainen kastike, papuja, valkosipulia ja yrttejä. Ja vaikka rapurisottoa ja salaattia. Uunissa tehtyjä kasvissipsejä ja kalakeittoa tuoreesta kalasta, ilman kermaa. Herneenpalkoja ja mansikoita jälkkäriksi. On hyvää ja ei lihota. Iltaisin tunnin kävelylenkit, kun ilma viilenee. Kitinää vähemmälle. Terveisin hoikka 45-vuotias vanha eukko.

Miten kehtaat?!

Pois mun ketjusta. Joku oli oikeassa, vanhat naiset on ilkeitä ja pahantuulisia..

Mummot on pahimpia!

Vierailija
330/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala:

- Kahvi

- Pieni hedelmäsalaatti

- Pähkinöitä

Lounas:

- Salaatti

- Kylmäsavulohta

Illallinen:

- Paistettua kananrintaa ja paistettuja vihanneksia

- Lasi punaviiniä

Siinä koko päivän ruuat

Vierailija
331/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä 165/50 ja en syö liikaa, koska vietän niin aktiivista elämää. Paljon liikuntaa, kulttuuria jne. 

Vierailija
332/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä 165/50 ja en syö liikaa, koska vietän niin aktiivista elämää. Paljon liikuntaa, kulttuuria jne. 

Konkreettinen esimerkki päivän syömisistä/päivärutiinista/liikuntarutiinista? 

Vierailija
333/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuitenkin vielä alhaisessa normaalipainossa. Lääkäri kyllä tykkäisi että painaisin vähän enemmän osteoporoosivaaran takia.

Minulla on ollut kaksi raskautta ja kaksi synnytystä.Molemmista raskauskiloja jäi laitokselle jo aimo annos. Imetys vei loput.

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kolmekymppisenä ja siitä asti olen ottanut Tyroksiinia. Tämä ei nostanut painoani grammaakaan vaikka yleisesti valitetaan että vajaatoiminta lihottaa.

Minulla on säännöllinen ruokarytmi enkä syö herkkuja.. Sokeri ei maistu ollenkaan. Muutenkin ruokahaluni on melko vaimea, aina ei nälkä tule ollenkaan mutta syön silti säännöllisesti.

En osaa neuvoa ketään painon pudotuksessa, sen vain tiedän että ihmekuurit ja nälkiinnyttäminen kostautvat 150% varmasti. 

Lii

Hmm, mietityttää tää osteoporoosiasia. Mä oon 165/50 ja jos lihon, niin tulee vain läski maha. En ymmärrä, mitä sisäelinten ympärille kertyvä rasva auttaa osteoporoosiin. Siksi kerrytänkin salilla lihasta ja sitä onkik painosta huolimatta varsin mukavasti. Ja luutiheys normaali. Olen 55. 

Vierailija
334/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa neuvoa ketään painon pudotuksessa, sen vain tiedän että ihmekuurit ja

miten ihmeihmeessä joku pysyy noin hoikkana?! 

Vierailija
335/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, toisille laihana pysyminen on helpompaa, lähdetään nyt siitä. Mäkin oon laiha, ja syön luonnostaan sen minkä syön. En tosiaan ole mikään yli-ihminen kovalla itsekurilla. Älä solvaa itseäsi. Pienin elämäntapamuutoksin eteenpäin. Ja olisko sulla mahdollisuus saada jotain näistä uusista laihdutuslääkkeistä? Vois auttaa alkuun. Tai sit laitat vyötärölle kireähkön vyön aamulla, etkä löystä päivän aikana. Ja lisää matalatehoista liikuntaa! 

Vierailija
336/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen BMI 31, ja tästä huolimatta liikun melko paljon ja olen suht hyvässä kunnossa fyysisesti, pyöräilen paljon ja käyn salilla. Omana ongelmana on tällä hetkellä, että saan ylläpidettyä painon nykyisessä lukemassa, syön juuri sen verran liikaa ettei paino laske. Motivaatiota on kuitenkin hankala löytää perusruuan määrän leikkaamiseen, koska en herkuttele kuin hyvin pieniä määriä. Ns. helpot kilot olen pudottanut aiemmin, hiilareita pitäisi nyt leikata sieltä sun täältä, mikä taas syö treenitehoja. Pitäisi ottaa tavoitteeksi edes saada BMI alle 30:n, tähän ei edes montaa kiloa olisi matkaa.

Vierailija
337/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäämpänä laihduttaminen on kyllä hankalampaa. 

Vierailija
338/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille keski-ikäisille herkkusuille proteiinin reipasta lisäämistä etenkin aamupalalle. Jos lisää 20-30g proteiinia joka aterialla, ainakin oma makeannälkä laskee heti.

Olisipa joku kertonut tämän minulle jo vuosia sitten. Ja kannattaa oikeasti tutkia, paljonko proteiinia tuo määrä tarkoittaa. Aiemmin olisin ottanut aamulla yhden kananmunan. Nyt tiedän, että sen sisältämä proteiini (7g) ei riitä pitämään nälkääni kurissa vaan nälkä räjähtää käsiin illalla. Ja sitten menee makeaa. 

Vierailija
339/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nyt pääsisi edes normaalipainoon niin olisin onnellinen :(

Vierailija
340/382 |
06.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kaikille keski-ikäisille herkkusuille proteiinin reipasta lisäämistä etenkin aamupalalle. Jos lisää 20-30g proteiinia joka aterialla, ainakin oma makeannälkä laskee heti.

Olisipa joku kertonut tämän minulle jo vuosia sitten. Ja kannattaa oikeasti tutkia, paljonko proteiinia tuo määrä tarkoittaa. Aiemmin olisin ottanut aamulla yhden kananmunan. Nyt tiedän, että sen sisältämä proteiini (7g) ei riitä pitämään nälkääni kurissa vaan nälkä räjähtää käsiin illalla. Ja sitten menee makeaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä