Amiskorkeakoulun käyneet valehtelee törkeästi
Olen ulkomailla keskisuuressa yhtiössä töissä. Meillä on pieni yksikkö Suomessa mutta rekry kulkee päämajan kautta ja käytännössä kaikki käsiteltävät työhakemukset on englanniksi. AMK-koulutettujen kohdalla tämä tarkoittaa että koulutus pääsääntöisesti valehdellaan niin että se näyttää yliopistolta. Katsokaa kun Turku University of Applied Sciences ei tarkoita samaa kun Turku University, AMK-koulutus ei ole sopiva lyhentää bacheloriksi eikä YAMK masteriksi. Tähän on se yksinkertainen syy että nämä eivät ole yliopistoon rinnastettavia koulutuksia riippumatta riippumatta siitä mitä AMK:t itse sanoo. Jos työhakemuksesta tulee käsitys että rekryä yritetään johtaa harhaan niin se lähtee poikkeuksetta roskakoriin.
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:42"]
Jaa ei amkissa opeteta tieteelliseen ajatteluun? Mites insinöörit? Joku tradenomi yms opiskelut on semmosta muistivihon pitämistä!
[/quote]
Sun kannattaa kuukkelilla katsastaa mitä on yliopisto-opintoihin kuuluva tieteenteoria (tieteenfilosofia). Sitä ei "opistoinsinööreille" opeteta (ja sen kyllä huomaa).
[/quote]
Minulla on yliopistotutkinto, mutta tieteenfilosofiset pohdinnat ovat minullekin melko vieraita.
Minusta on erinomaista että meillä on monenlaisia kouluvaihtoehtoja, koska niin on ihmisiä ja töitäkin. Ajattelu- ja asiantuntijatöitä yliopiston käyneille, koska heillä on älyä ja kiinostuneisuutta, ja suorittavan tason hommaa amkkilaisille. Nimenomaan käytännönläheisyyshän on se amk-opintojen juttu.
Kukin voi valita haluamansa tien, kaikki koulut ovat ilmaisia. Siksi en ymmärrä valittamista, tai sitä, että valinta kaduttaa niin paljon, että omaa koulutustaan pitää kaunistella muuksi kuin se onkaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:55"]Bachelor of Science tarkoittaa yliopistossa suoritettua kandin tutkintoa. Bachelor of Jokinmuu taas AMK:ta.
Käsitykseni mukaan ammattikorkeakouluilla ja tutkinnoilla ei ole lainkaan virallisia englanninkielisiä käännöksiä, vaan ne on päättänyt ARENE omalla suosituksella. ARENE olisi ilmeisesti halunnut ottaa käyttöön myös dosentti- ja professori-nimikkeet kotimaassa, mutta se ei sentään onnistunut.
Aloitusviestissä tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen miten AMK:sta valmistuneet yrittää mahdollisuuksien mukaan harhauttaa tutkintonsa ja koulutuksensa työmarkkinoilla. Meille palkattu Suomesta ja Suomessa joitakin AMK-koulutuksen hankkineita, mutta jos työhakemuksen perusteella tulee käsitys vedätyksestä niin henkilö hylätään automaattisesti mistään muusta riippumatta.
Meillä on ollut muutamia muitakin jotka selvästi valehtelee esimerkiksi työkokemuksensa ja luottamustoimensa. Aivan yhtälailla nämä hylätään. AMK nyt vain antaa helpot puitteet vähän kaunistella todellisuutta ja siksi nostin sen pääasiaan.
[/quote]
Itse olen valmistunut yliopistosta nimikkeellä bachelor of social sciences. On myös bachelor of medicine, bachelor of technical sciences... siis yliopistosta nimenomaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:27"]No kyllä se AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto ja YAMK vastaa tasoltaan yliopiston maisterintutkintoa.
[/quote]
Haha unissas! Yliopiston kandin opinnot on alempi korkeakoulututkinto, ihan vain sulle tiedoksi. YAMK ei vastaa maisteria muuta kuin joidenkin harhakuvitelmissa.
Esim. insinööri (YAMK) ja DI ovat kyllä molemmat 300 op laajuiset tutkinnot, mutta onhan siinä hieman eroa onko opintopisteet suoritettu yliopistossa vai ammattikorkeassa.
Jos nuo oikeasti vastaisivat arvostuksessa toisiaan niin ei kai kukaan suorittaisi DI-tutkintoa kun YAMK:n saa paljon helpommalla.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:56"]
Itse hain lukiosta suoraan ammattikorkeakouluun vaikka arvosanojen ja opiskelutottumusten puolesta olisin todennäköisesti päässyt yliopistoonkin. Enpä muista, että muutama vuosi sitten lukiossa kukaan olisi nyrpistellyt ammattikorkeakoulutetuista. Vasta näin myöhemmin olen huomannut että aikuiset ihmiset viitsivät kohdella amkilaisia alentavasti. Jännittävää, että moni yliopisto-opiskelija jaksaa takertua yliopistotutkintoonsa - ottaen huomioon, että nykyään yliopistoihin on myös huomattavasti vaikeampi päästä kuin vaikkapa 60- ja 70-luvuilla.
Pitänee seuraavaksi hakea yliopistoon. Tiedoksenne; suurin osa ammattikorkeakoululaisista pärjäisi siellä ihan yhtä hyvin.
[/quote]
Itse uskoisin, että muiden koulutusasteiden halveksunta on sisäistä tyytymättömyyttä omaan elämäänsä ja koulutukseensa. Jos ihminen työskentelee haluamassaan työssä ja nauttii ammatistaan, niin ei sisäistä katkeruutta olisi jaettavaksi muille.
Ensin toisella asteella halveksutaan ammattikoululaisia, sitten sen jälkeen ammattikorkeakoululaisia. Usein tietämys näillä halveksujilla on todella hataraa, ei edes osata sanoa, pääseekö aloille kuka tahansa halukas vai pääseekö esim. tuhannesta hakijasta kolmekymmentä sisään.
Mutta ei tosiaan kannata näihin juuri kiinnittää huomiota. Omaa huonoa elämäänsä vain potevat ja siksi kiukuttelevat muille.
Olen työnohessa suorittanut YAMK tutkinnon (5 vuotta sitten) ja nyt olen suorittanut DI opintoja työnohessa muutaman vuoden. Rakastan opiskelua ja onneksi työnantajani on todella avokätinen Tarkoitus on valmistua ensi keväänä.
En oikein ymmärrä tätä vääntöä... Koulutukset ovat syystä ihan erilaiset ja hyvä niin... Toivottavasti itsetuntoa opetettaisiin molemmissa paikoissa enemmän :). Se että osaa jotain ja pystyy myös muille tätä oppimaansa jakamaan (ei koulutuksesta ole mitään hyötyä jos et hyödynnä oppimaasi), on tärkeää :)
Ai niin YAMK opinnäytetyö oli muuten vaativampi kuin nykyisten opintojen diplomityö. Diplomityön tein tyylillä määrä mitta ja muoto ja sain 2. YAMK työhön panostin silloin aikanaan kunnolla...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:00"]Olen työnohessa suorittanut YAMK tutkinnon (5 vuotta sitten) ja nyt olen suorittanut DI opintoja työnohessa muutaman vuoden. Rakastan opiskelua ja onneksi työnantajani on todella avokätinen Tarkoitus on valmistua ensi keväänä.
En oikein ymmärrä tätä vääntöä... Koulutukset ovat syystä ihan erilaiset ja hyvä niin... Toivottavasti itsetuntoa opetettaisiin molemmissa paikoissa enemmän :). Se että osaa jotain ja pystyy myös muille tätä oppimaansa jakamaan (ei koulutuksesta ole mitään hyötyä jos et hyödynnä oppimaasi), on tärkeää :)
Ai niin YAMK opinnäytetyö oli muuten vaativampi kuin nykyisten opintojen diplomityö. Diplomityön tein tyylillä määrä mitta ja muoto ja sain 2. YAMK työhön panostin silloin aikanaan kunnolla...
[/quote]
Eli olet itsekin huomannut, että DI-tutkinto avaa lisää ovia työmarkkinoilla. Et kai sitä muuten ihan huvikseen suorittaisi YAMK:n jälkeen.
Tää on oikeasti aika naurettavaa että AMK/yliopistokoulutuksia verrataan tällä tavoin. Muualla maailmassa esimerkiksi sairaanhoitajakoulutus on yliopistotasoinen, ja Suomessa AMK-tasoinen. Ovatko siis suomalaiset sairaanhoitajat osaamattomampia kuin ruotsalaiset naapurihoitsut? Varmaankin, jos yliopistotitteli tekee kerta niin paljon. Milloinkohan siirtyvät myös hoitoalan korkeakoulututkinnot yliopistokoulutuksiksi täälläkin? Jos unelma-ammatti on hoitoalalla, niin vaikea nuoren mennä ja kouluttautua sairaanhoitajaksi, kun aikuiset ihmiset tällä tavalla mollaavat AMK-tutkintoja. Mutta kun ei siellä yliopistossa sh:ksi voi opiskella...
Vertailu on todellakin naurettavaa. Yliopistokoulutus on aina korkeampi kuin AMK, jos joku muuta väittää niin nolaa vain itsensä.
Molempia kuitenkin tarvitaan, enkä mitenkään mollaa AMK:ta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:24"]
Katsos kun AMK eli university of applied science englanniksi tarjoaa myös bachelor tason opetusta. Sieltä voi valmistua esim bachelor of business administration. Mikä siinä on niin vaikeata ymmärtää? Eri tittelithän AMKista saa kuin uliopistosta joten mikä ongelma?
[/quote]
Eivät enää suomalaiset itsekään näköjään erota AMK:n ja yliopiston eroa? Ollaan siis tultu siihen pisteeseen, että ammattikorkeakoulut valehtelevat suoraan (englanniksi) tarjoavansa yliopistokoulutusta. Bachelor of Business Adminstration tarkoittaa ulkomailla yleisesti kauppatieteiden kanditutkintoa yliopistossa. Jostain syystä suomalaiselle Tradenomi-sanalle ei olla löydetty parempaa käännöstä.
Koko University of Applied Sciences on aina älytön nimi, sillä kyseessä ei ole tiedeyliopisto, vaan ammatillista jatkokoulutusta antava instituutti. Parempi nimi olisi esimerkiksi Vocational College (vocational school = ammattikoulu ; college = yleisnimitys korkeakouluista)! Mutta eiväthän nämä AMKilaiset tietenkään tähän suostu jos vaihtoehtoisesti saavat kutsua itseään universityksi.
Annas kun arvaan: Aloittaja on katkeroitunut kielitieteilijä-maisteri, joka on jumiutunut kilpailemaan sihteerin pätkätöistä tradenomien kanssa ja kerta toisensa jälkeen häviää nekin kisat?
[quote author="Vierailija" time="05.11.2014 klo 16:27"]
-- Mutta eiväthän nämä AMKilaiset tietenkään tähän suostu jos vaihtoehtoisesti saavat kutsua itseään universityksi.
[/quote]
Miten ammattikorkeakoululaiset kutsuvat itseään yliopistoksi? Vai tarkoitatko ammattikorkeakoulujen opettajia? Erityisesti opiskelijat eivät voi nimiasiaan vaikuttaa, joten heidän on opiskeltava siellä, missä ovat.
Mitä taas nimiin tulee, niin entäs se aikaisempi polytechnic? Kelpaisi minulle oikein hyvin. En ole hakeutumassa tehtäviin, joissa vaaditaan asioita, jotka meille jätettiin alastani opettamatta ammattikorkeakoulussa. Sen sijaan teen ja tulen jatkossakin tekemään tehtäviä, joihin olen joutunut ja joudun hankkimaan lisää tietotaitoa koulutuksen jälkeen.
Ap:n ongelmaan taas on todettava sen verran, että "Turku Universitystä" valmistuneen hakemuksessa on muutakin vikaa kuin valhe tai harhautus: Kai koulu olisi University of Turku, jos tarkoitettaisiin yliopistoa? On se hyvä, että olet rekryssä tarkkana. Mutta muista katsoa hakijoita myös papereiden taakse!
Itselleni se ja sama miksi kutsutaan mutta muistan lukeneeni että joku ulkomailla nipotti kun menee sekaisin mihin jatkotutkintoon voi hakea ja mihin ottaa, siis koulupuolelta. Jutussa kritisoitiin nimenomaan tuota Suomen nimitystä ammattikorkeille ja ammattikouluille myös, jotkut ammattikouluthan nimittävät suomessa itseään College nimellä, mikä taas ei ole sama kun College muualla.
Bachelor of Science tarkoittaa yliopistossa suoritettua kandin tutkintoa. Bachelor of Jokinmuu taas AMK:ta.
Käsitykseni mukaan ammattikorkeakouluilla ja tutkinnoilla ei ole lainkaan virallisia englanninkielisiä käännöksiä, vaan ne on päättänyt ARENE omalla suosituksella. ARENE olisi ilmeisesti halunnut ottaa käyttöön myös dosentti- ja professori-nimikkeet kotimaassa, mutta se ei sentään onnistunut.
Aloitusviestissä tarkoitus oli kiinnittää huomiota siihen miten AMK:sta valmistuneet yrittää mahdollisuuksien mukaan harhauttaa tutkintonsa ja koulutuksensa työmarkkinoilla. Meille palkattu Suomesta ja Suomessa joitakin AMK-koulutuksen hankkineita, mutta jos työhakemuksen perusteella tulee käsitys vedätyksestä niin henkilö hylätään automaattisesti mistään muusta riippumatta.
Meillä on ollut muutamia muitakin jotka selvästi valehtelee esimerkiksi työkokemuksensa ja luottamustoimensa. Aivan yhtälailla nämä hylätään. AMK nyt vain antaa helpot puitteet vähän kaunistella todellisuutta ja siksi nostin sen pääasiaan.
Akateemisista ei tarvitsisi kohkata jos amkkilaiset ei nimittäisi itseään korkeakoulutetuiksi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:30"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 09:26"]
Minulla on ihan virallinen todistus amk-tutkinnostani ja se on bachelor of x. Näin se on aina ollut. Olet nyt itse kovin tietämätön.[/quote]
Mutta noin ei saisi olla, koska amk:n käyneet ovat ihmisinä epäonnistuneita.
[/quote]
Entäs jos on sekä amk- että yliopistotutkinto (maisteritaso)? Monella alkaa olla, itselläni myös.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:51"]
Onneksi olen valmistunut tekusta ennen kuin siitä tuli amk. Ei tarvitse osallistua tällaisiin lapsellisiin keskusteluihin.
[/quote]
Onnea myös siitä että olet kai saanut asiallisen koulutuksen, etkä väkisin väännettyä "korkeakoulutusta"...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:25"]Ammattikorkeakoulut eivät saa käyttää nimessään sanaa yliopisto mutta unohtui kieltää myös university-sanan käyttö eli siksi amk:sta valmistuneet käyttävät sujuvasti tuota university-sanaa englannin kielisessä hakemuksessa.
[/quote]
Tapana on tietenkin käyttää oppilaitoksen virallista englanninkielistä nimeä hakemuksissa! Tällöin tiedot ko. oppilaitoksesta löytyvät mm. googlaamalla.
Eo ole amk:ssa opiskelleiden vika, että sana "university" on mukana nimessä. Nimessä on kyllä aina myös se "applied sciences" amk:n kohdalla.